Käynti romahtaa jopa sammuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Käynti romahtaa jopa sammuu

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Tähän vikaan en löytänyt kaikista miljoonasta aihetta sivuavasta jutusta vielä vastausta.
GTV 2.0 ts -95 kylmakäynnistyksen jälkeen auton tyhjäkäynti romahtaa ja jopa sammuu, tosiaan vain heti starttauksen jälkeen.
Starttauksen jälkeen kiekat romahtaa alas ja kone melkein sammuu, sit kierrokset nousee 1500 tasolle ja pikku hiljaa palaa normaaliin.
HUOM myöhemmät käynnistykset ovat normaaleja sekä tyhjäkäynti EI vaeltele muuten eikä auto sammuile enää ajossa.
Oire on siis vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Oliskos kellään vinkkejä, tosin vika ei nyt vakava ole koska ilmenee tosiaan vain päivän ekalla starttauksella. Mutta perfektionistina kaiken pitäisi olla vimpan päälle.....

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ekana tulee mieleen, että antaisiko lämpötila-anturi väärää infoa ja ECU luulee koneen olevan lämmin eikä tajua laittaa "ryyppyä" päälle.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Samaa pikkuisen mietin , mutta vikavalo ei ainakaan pala missään vaiheessa.
Erittäin mielenkiintoinen on se että esim tänään ekalla satrttauksella se teki juuri näin ja kone sammui, mutta toinen heti perään oli normaali.
Eli miksei se anturi enään anna väärää tietoa uudelleen ??

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaisivatko ruiskusuuttimet vuotaa? Silloinhan ne tihkuttavat seistessä sylintereihin ja auto käynnistyy huonosti. Seuraava startti onnistuu jo paremmin kun pyttyihin vuotanut bensa on poltettu / tuuletettu pois eikä uutta ole vielä ehtinyt tulla tilalle.

Tuleeko putkesta käynnistäessä musta pöllähdys?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

no eipä se ehdi niin pitkälle, eli sammuu kuin sauna lyhty, ja eikös bensa vehkeessä systeemi ole paineeton ennen bensapumpun pyörähtelyä, toisin kuin nakussa.
Ei sinne paine mun mielestä jää. Emännän pajerossa oli juuri tuo vika suuttimeissa mutta se on kyl nafta peli.
Lisää ideoita kaivataan

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä tuon minun tietääkseni pitäisi olla paineenalainen silloinkin kun moottori ei käy. Ex-164 ainakin tuppasi savuttamaan melkoisesti kylmäkäynnistyksessä kun suuttimet olivat likaiset.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Suutin vika pois suljettu, aamulla 15 astetta lämmintä ja no problemos. Joten ainoastaan kylmaät aamut aiheuttavat vian (10astetta tai alle)
Eli "ryypyn" puute todennäköisesti vaivaa mutta miksi.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Onko tuossa 16V twin sparkissa vielä semmoinen erillinen tyhjäkäynnin säädin kuin kasitappisessa?

Jos on, niin voisi olla siinäkin vikaa. Itsellä oli semmoinen vika, että auto ei käynyt lainkaan tyhjäkäyntiä kylmänä vaan vasta, kun sitä oli käytetty muutama minuutti. Vaihdoin tyhjäkäynninsäätöventtiilin ja alkoi pelittämään.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Mk3
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

gtvaj kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen on se että esim tänään ekalla satrttauksella se teki juuri näin ja kone sammui, mutta toinen heti perään oli normaali.
Mun Punto teki ihan samaa talvella ja testeri näytti rpm/ykk-anturivikaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mun 166:ssa täsmälleen samaa vikaa, ei ilmene kyllä aina, kerran pari viikossa. Kaasun painaminen oikeastaan vaan pahentaa tilannetta, ainoastaan jos saa sen vängättyä reilusti kierroksia käymään niin oire poistuu heti. Yleensä odottelen että auto itse korjaa kierroksensa. Sitten toimii normaalisti.
En kyllä usko että asialla tekemistä vian kanssa ja kokemusta ei vielä kertynyt mutta...eilen öljyjä vaihtaessa huomasin että imusarjan yhteydessä sen oikeassa reunassa on metallinenputki ja siihen yhtyy sininen muoviputki pikaliittimellä. Se metallinen putki oli poikki liittimen juuresta. Poistin aamulla koko liittimen, lyhensin putkea ja laitoin välille letkun. Varmaa käsitystä ei ole koko putken merkityksestä mutta huomasin että putken materiaali on todella heikkoa niin tuo voi olla muillakin rikki. Nyt käynnistyi normaalisti mutta tuskin korjauksella merkitystä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Tässä tapauksessa ei kierroksia ehdi nosteleen tai odotteleen, kun kone sammuu heti. Mutta tosiaan käynnistyy heti uudelleen ja normaali sen jälkeen.
Olen tehnyt jo johtopäätöksen asiaan ja rtodennut että +10 on se raja minkä GTV ymmärtää, se haluaa selkeästi takaisin lämpöisiin maisemiin. Mutta mä en anna periksi vaan rääkkään sitä täällä kylmässä kesässä aivan tuskassa.
Auto ei tosin kylmää ole vielä nähnytkään, kesät ajossa ja talvet lämpöisillä talviunilla.
Ongelma ei häiritse mutta jos joku keksii ratkaisun niin KIITOS :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

OK, mulla on samaa se että ilmenee vain kylmäkäynnistyksissä (ja tietty silloin kun on aamulla lähdössä töistä ja työvuorot vielä pihalla). En osaa ehkä selittää omaa oirettani ihan tarkasti, melkein kuin kävisi kolmella pytyllä, kierrokset ehkä 500rpm, vetoa ei lainkaa (jos nostaa kytkimen kaasua painaen tai painamatta niin yleensä sammuu), kun antaa koneen olla rauhassa niin muutaman sekunnin jälkeen homma palautuu normaaliksi. Olen ollut huomaavinani että noina aamuina keskikulutus olisi kompuutterin mukaan suurempi, siis työmatkalla kertyvältä L/100km.
Ihan heitettynä: Voiko jumitteleva nokka-akselin asentomuunnin jäädä illalla "väärään" asentoon ja kun öljy kylmää startasessa niin pysyisi myös siellä? Eli startasessa olisi väärä ennakko?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No nyt melkein pelottaa tunnustaa ja väittää mitä on tapahtunut kahden viikon aikana.
Otin toissa tiistaina tankillisen V-Poweria ja tuo kylmänä ei vetoa/tyhjäkäynti n.500rpm ja kävisi kuin kolmella on ollut kokonaan pois. Vika äityi jo sellaiseksi että vika oli käytännössä jokaisella vrk ekassa käynnistyksessä. Toki jotain vikaa siinä on kun noin tekee mutta miksi nyt pois?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Sama homma 2,5 V6 156. Eli voi ajella joitain kymmeniä sekunteja, sitten sammuu. Kun käynnistää uudestaan, niin kaikki kunnossa.. Eli ei pitäisi vaikuttaa siinä vaiheessa enää esim. sylinteriin valuneet bensat.

En ole vielä asiasta kovasti huolissaan, huonot puolet ovat siinä, että kaverit luulevat amatöörikuskiksi, kun alfa sammuu kytkin pohjassa :evil:

ja ohjaustehostimen häviäminen pois pelistä (ei varmaan tosin tee samaa, jos polkee ankarasti kierroksia ja vauhtia, ainakaan toivottavasti).

Ja ilmiö on läsnä lämpiminäkin päivinä..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

toi kutosen sammuminen voi johtua vaikka lambdasta. Jos tekee kuumalla ja starttaa koneen kylmettyä niin kampiakselin asentotunnistin.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin