164 Nakutusanturi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

164 Nakutusanturi

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Eli siis missähän 164:ssä mahtaa sijaita kyseinen anturi? Kyllähän tuolla sellainen pitäisi varmaan olla, että boksi pystyy säätämään sytytystä? Kun en data-cd:ltä enkä muualtakaan löytänyt tietoja kyseisestä anturista 164:ssä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olen ollut siinä käsityksessä että sellasta ei ole. Eikös vanhemmissa sytytys säädetä liikuttelemalla virranjakajaa, uudemmista kärjettömistä en tiedä, jospa niissä olisikin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei ole T.S:ssä nakutustunnistinta. Saa asento tiedon hihnapyörältä ja sitä ei pysty säätämään. Jakajat täysin tyhjiä joten niiden pyörittäminen ei vaikuta ennakoihin, toki tarpeeksi kääntämällä saa kipinän menemään väärään pyttyyn.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ai jaa.. Voisiko olla? Mutta miten selittyy sitten se, että kun ajoituslampulla seurattaessa sytkää, hitaasti nostettaessa kierroksia ennakko nousee tasaisesti, mutta nopeasti kun antaa kierroksia ennakkoa tulee ensin hiukan, mutta sitten ennakko pienenee, niin kuin nakutuksen seurauksena yleensä sytytys systeemit tekevät?

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Ohjainlaite tietää moottorin kuormitusasteen ja säätää ennakkoa sen mukaan. (Isommalla kuormituksella tarvitaan isompi ennakko.)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

SPO kirjoitti:Ohjainlaite tietää moottorin kuormitusasteen ja säätää ennakkoa sen mukaan. (Isommalla kuormituksella tarvitaan isompi ennakko.)
Ymmärrän tuon kyllä, että ennakko nousee kierrosten mukaan, mutta nopeammin kierroksia nostettaessa ennakko ei lisäännykkään samalla lailla, vaan itse asiassa ottaa takapakkia tietyssä kohtaa.. Eli tuo käyttäytyy siis eri tavalla kun nostetaan kierroksia nopeammin, tai hitaammin.

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Takapakki johtuu siitä, että ohjainlaite ottaa moottorin kuomitustiedon imusarjan alipaineesta, ja kun kaasuläppä survaistaan kokonaan auki kierrosten ollessa vielä alhaalla, alipaine imusarjasta katoaa.
kierrosten noustessa alipaine, ja sitämyöten myös ennakko kasvaa.

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Onkos tossa oikeesti paineanturi imusarjassa? Mielestäni 75:ssä ei ainakaan ole. Mutta eiköhän se ohjainyksikkö osaa jotain päätellä imuilman lämpötilan ja virtauksen ja moottorin kierrosten perusteella.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Taitaa osassa V6:sia olla vielä alipainesäädin jakajassa, eli jakaja kääntyy mekaanisesti alipaineen ohjauksesta. T.S:sä sitä ei ole. En tiedä mistä tuo näkemäsi ilmiö johtuu tai onko se normaalia. Onko autossa jotain ongelmaa vai etsitäänkö nakutustunnistinta vain tuon ilmiön takia? Voiko silmä, strobo tai ohjainlaite jäädä jälkeen "prosessissa"?
Ja eikö nakutustunnistin siirrä sytkää aikaisemmalle? Eli ennakkoa lisäten, koska jos anturi ilmoittaa nakutuksesta täytyy ennakkoa lisätä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Juu :oops: Eihän siinä tosiaan imusarjassa olekkaan tunnistinta ja asiaa tarkemmin pohdittuani: Kaasua nopeasti painaessa seos rikaastuu hetkelliseti pajon ja rikas seoshan syttyy herkemmin, kuin laiha eikä tarvitse niin paljoa ennakkoa.

Nakutus johtuu liian aikaisesta sytytyksestä, eli seos syttyy hieman ennen kun mäntä on ylhäällä ja lyö "vastaan".

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Joo syttyy ennen ykk.ta. senhän voi aiheuttaa lisäksi väärä oktaani, karsta, puristukset, väärä ahtopaine yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko autossa jotain ongelmaa vai etsitäänkö nakutustunnistinta vain tuon ilmiön takia? Voiko silmä, strobo tai ohjainlaite jäädä jälkeen "prosessissa"?
Ja eikö nakutustunnistin siirrä sytkää aikaisemmalle? Eli ennakkoa lisäten, koska jos anturi ilmoittaa nakutuksesta täytyy ennakkoa lisätä.
Tehon puutetta tuntuisi jonkin verran olevan ja kaikki muu tuntuisi olevan jo tutkittu suurin piirtein, niin ajattelin yrittää tuotakin selvittää.
Jos tuossa ei tosiaankaan olisi nakutustunnistinta, niin voisiko olla että ykk-anturi jää tavallaan jälkeen eikä tunnista kierroksien nopeaa nostamista...?

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Eikös täällä aina ensin käsketä tarkistamaan että molemmat sytytysjärjestelmät pelaa kunnolla sekä ajoituksen muuntimen toiminta. En usko että se ykk anturi jää jälkeen, se joko toimii tai ei. Myös kaasuläpän täyskaasu/tyhjäkäynti "katkaisin" kannattaa tarkistaa. Se varmasti myös vaikuttaa siihen miksi ennakkoa on eri määrä nopeasti kiihdytettäessä.

Vastaa Viestiin