156 -00 2.0 kone aloitti metelöinnin

Alfoista

Valvoja: Moderators

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

156 -00 2.0 kone aloitti metelöinnin

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Terve,

Jottei kesästä puuttuisi jännitystä, aloitti moottori eilen moottoritiellä sellaisen älämölön, että paremmasta ei väliä.

Eli, itse ongelmasta... kuulostaa siltä, että joku hakkaisi lujaa vasaralla sisältäpäin koneen runkoa. Ääni alkoi yht'äkkiä. Tyhjäkäynnillä hakkaus kuuluu silloin tällöin, mutta heti jos kierroksia nostaa, rupeavat naapurit kurkkimaan orapihlaja-aidan ylitse. Käyntiongelma tuli samalla mukaan - auto kyllä kulkee, mutta yrittää sammua valoihin.

Tuo kuulostaa minusta ensimmäistä kertaa nyt fataalilta ongelmalta, joten mikähän neuvoksi. Onkohan tuoreeseen Alfaani tulossa vuosisadan remontti?

Kannattaako viedä Oulun Deltaan vai jonnekin muualle?

Uskaltaakohan tuolla ajaa muutamaa kilometriä huoltoon?


t:Ville

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Itse olen käyttänyt Oulussa Autokorjaamo Virho & Raitiota, laitoin yhteystiedot pm:nä tulemaan.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Täytyy heti kysellä että onhan kaikkien nesteiden ja öljyjen tasot tarkistettu?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Öljyt on tarkistettu... ja myös lisätty toissapäivänä viimeksi. Tuota öljyä on saanutkin kaataa urakalla (väh. 2l/1000km), jostakin pohjasta kun tippasee hieman...

Mikähän tuon äänen voisi aiheuttaa? Se on tosiaankin sellainen ääni, että tyhjäkäynnillä juuri ja juuri ikäänkuin "jaksaa" generoitua - korkeammilla kierroksilla herää sitten eloon, ja kunnolla?

HR: tattis vinkistä ja PM:stä => Virho&Raitio on sopivasti kesälomilla - Deltasta ei saa huoltoa kiinni, lieköhän miehistövajaus sielläkin...


t:Ville

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En kyllä suosittelisi etsimään vikaa enää ajamalla tai käyttämällä sitä edes paikallaan. Hinaamalla korjaamoon. Auto tuntuu vievän todella paljon öljyä, jos se laskee ne kaikki maahan niin se on jo todella sottaava (vaikka tiputtaisi eniten ajaessa niin öljyä jäisi pohjaan paljon, ehkä sottaisi jo auton perää). Eihän nopeasta öljyn laskemisesta johtuen ole öljyt käyneet alle minimimerkin?
Ja kuinka paljon itse voit etsiä vikaa? Eli tuossahan kannattaisi tarkistaa kokonais ajoitus, öljynpaineet, puristukset ja tietty että ei jotain ole irti esim.lohkon ulkopinnasta, sellainen saattaa resonoinnin johdosta antaa isonkin äänen.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 25 Heinä 2006, 11:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

En kyllä itse ajaisi tuolla metriäkään, ennenkuin äänen lähde on paikallistettu, nimittäin jos tulee moottorin sisältä, niin lisävaurion syntyriski on aika suuri. Tuskin se ainakaan korjaantuu itsestään...
Minusta tuo _kuulostaa_ laakerivialta, mutta se on tietysti vain huono arvaus ja _toivottavasti_ väärä. Saatko edes ketään kokenutta automekaanikkoa vierelle kuuntelemaan ja arvioimaan ?
Palstan oikeat asiantuntijat antavat varmaan parempia neuvoja kohtapuoleen.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

hmk
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 11:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hmk »

Onko autossa ilmastointi? Kompura voi pitää yllättäväkin isoa meteliä. Ota ilmastointi pois päältä niin selviää.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tattis vastauksista. Hiljaiseksi vetää.

HMK: ei ole ilmastointia. Ja itse asiassa lokaisoisin äänen kyllä kanteen hakkaavaksi ääneksi - kuulostaa siltä, että jotakin olisi tulossa kannen läpi ja todella lujaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös tässä ko. autossa ollut joskus ongelmaa öljynpainevalon vilkkumisen kanssa? Voitelun puutteesta kun ei tuppaa koneet pitämään...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

vkampman kirjoitti:Tuota öljyä on saanutkin kaataa urakalla (väh. 2l/1000km), jostakin pohjasta kun tippasee hieman...
Koneremontin paikka, valitan. Koska ostit auton, onko jonkinlaista kuluttajansuojaa vielä jäljellä?
- Epäkelpokeräilijä -

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Koneremontin paikka, valitan. Koska ostit auton, onko jonkinlaista kuluttajansuojaa vielä jäljellä?
Auton hankin vähän yli puoli vuotta sitten. Alun alkaenkin siinä tuntui olevan jotakin, mitä ei kerrottu. Öljynpainevalokinhan siinä muutamaan otteeseen heti alkuun välähteli, kun myivät sen ilman öljyjä.

Eikös tässä ko. autossa ollut joskus ongelmaa öljynpainevalon vilkkumisen kanssa? Voitelun puutteesta kun ei tuppaa koneet pitämään...
Juuri näin - sama tapaus.

Lieköhän tuosta voi enää myyjää reklamoida millään konstilla?

Minkä hintainen tuo koneremppa voi pahimmillaan olla... kannattaako sellaista edes ruveta tekemään?


t:Ville

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän 00-vuoden autoon kannattaa kone tehdä jollei sitten öljynkierto ole jo pidempään ollut huonoa ja nokka-akselit ym. sisuskalut saaneet kipeää. Kalkatus voisi tarkoittaa sitä että kiertokangenlaakeri pyörii, jos tekee tuota hetkeä kauemmin niin kampiakseli tuppaa menemään sen verran pilalle ettei sitä voi edes koneistaa kuntoon. Voipi käydä niinkin että kiertokanki tulee lohkon kyljestä haukkaamaan raitista ilmaa. Sinuna en ajaisi metriäkään ilman jatkotutkimuksiakaan.

Jos kone on jo ehtinyt pilalle niin käytettyä kattilaa vaan keulalle, osana maksaa enemmän mutta työn osuus jää pienemmäksi. Tosin tuossa on aina vaarana ettei se "uusikaan" kone ole hyvä. Voihan siinä olla takuu mutta on se taas jonkinmoinen homma voimistella kone pois nokalta ja hakea rahat takaisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Uusi(?) moottori näkyisi lähtevän Saksasta hintaan:

**

Alfa 156 2,0
Motor komplett ohne Nebenaggregate AT71712343 3.050,00 €

**

http://www.ps-schulze.de/

Muukkosen hinta 3,647.80 € - joten odotuksineen ja rahteineen voi olla kannatava. Asennuskin onnistuu samassa pajassa.

http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/522.html

Nuo kiertokangen laakerithan voi vaihtaa alakautta vai olenko harhaluulossa ? Ilmeisesti jakopään hilppeet menee samalla vaihtoon purkaessa? 1000 € ?

Hymyä vaikka hammasta puuren vkampman...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eihän se maltaita maksa jos hoidoksi riittää kampuran ja mäntien purku alakautta. Uudet kiertokangen- ja runkolaakerit, männänrenkaat ja mahdollisesti männät, kampuran koneistus. Sylintereiden hoonauskaan ei varmaan tekisi pahaa, mutta pystyyköhän tuota käytännössä tekemään irrottamatta kantta?

Noilla siis voisi selvitä vain jos öljynkierrossa ei ole pitkään ollut pahaa vikaa ja nokka-akselit ovat säästyneet & sylinterien seinämät ovat vielä siinä kunnossa ettei niitä tarvitse porailla.

Uudet jakopään hilppeet kannattaa laittaa joka tapauksessa jos vanhat kumminkin saa irrottaa.
- Epäkelpokeräilijä -

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Joo, pitänee odotttaa että V&R:n pojat saapuvat lomilta ja hinata kärry sitten sinne arvioitavaksi.

Tuo jakopäähihnan vaihto arveluttaa kyllä maksaa, koska juuri ennen ostamista vaihtotoimenpide oli vermeeseen tehty, eli muutama kilometri sitten (... joka puolestaan herätti silloin minussa kummastusta). Tästä episodistahan voi lukea lisää

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... t=vkampman

deek
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:24
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja deek »

Kävin taannoin ostoaikeissa koeajolla 2.0ts:llä ja moottoriellä alkoi tuo kuvailemasi "klonkotus", pari sataa metriä sen jälkeen tuusulanväylä oli täynnä savua. Syynä oli kiertokanki lohkon seinästä läpi.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Italiasta vaan sitten varaosa auto. Taitaa maksaa siellä tuollainen -98 ts:sä ilmastoinnilla noin 3000-3500 euroa. Siihen toimitus kulut päälle niin ollaan noin 4500-5000 eurossa. Sitten vaan kone ja ilmastointi omaan autoon ja muut osat myyntiin.

Eikös tuo 2000 vuoden auto oo vielä CF2 koneella vai joko tiukemmat saaste määräykset oli otettu huomioon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tervehdys,
Kävin taannoin ostoaikeissa koeajolla 2.0ts:llä ja moottoriellä alkoi tuo kuvailemasi "klonkotus", pari sataa metriä sen jälkeen tuusulanväylä oli täynnä savua. Syynä oli kiertokanki lohkon seinästä läpi.
Minullahan öljyt ovat vielä tallella, ja auto käy kyllä ihan ok. Olisiko niin, että aivan yhtä radikaalista tapaturmasta ei olisi kysymys ja saattaisi päästä ihan vaan korjaamisella... Sanokaa joo vaikka edes sympatiasta.



Italiasta vaan sitten varaosa auto. Taitaa maksaa siellä tuollainen -98 ts:sä ilmastoinnilla noin 3000-3500 euroa. Siihen toimitus kulut päälle niin ollaan noin 4500-5000 eurossa. Sitten vaan kone ja ilmastointi omaan autoon ja muut osat myyntiin.
Kuulostaa ajallisesti mammuttiprojektilta, jollaiseen ei ole kyllä kiinnostusta... ainakaan perheen mielestä, kun pitäisi kesäreissullekin nyt lähteä. Saattaapi se jäädä nyt tekemättä.

Tuossa oli Kalevan mainoksessa autoliikkeessä tuliterä Samara myytävänä 99e. Vaimon mielestä piakkoin jo kannatettava vaihtoehto Alfalle, siitä kun ei näytä olevan kuin pihakoristeeksi.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hätäratkasuksi tuommoinen 100e ihan-mikä-vaan-auto voisi olla hyvinkin paikallaan - ei jää loma viettämättä laakerin vuoksi ja ei muodostu kalvaavaa katkeruutta temppuilevaa Alfaa kohtaan.

Mutta, mutta... kyllä selvittelisin vielä voitko myyjäliikettä saada mitenkään rahalliseen vastuuseen, edes osittamaan kuluja. Onko tuo öljynkulutus ollut koko ajan noin holtitonta kuin mitä mainitsit (2l / 1000km)

Oulustako auton ostit?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tässä tarinaa Oulusta ja yhdestä valituskiistasta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1255&start=0 samasta yksilöstä ei sentään kyse kun tämä oli vm.99
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Eli ilmeisesti koskaan ei selvinnyt mihin ne öljyt sieltä katosivat kun auton jo ostit? Vikaa ei koskaan korjattu?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Mikäli vain vian (mikä nyt sitten onkaan) aiheuttaja on lähtöisin jo heti alusta saakka olleesta asiasta ja öljyä on kulunut koko ajan noin järkyttävään tahtiin, niin lähtisin kyllä siitä että kuluneesta ajasta huolimatta jotain vastuuta aiheessa on myyjäliikkeellä. Vian selvittyä yhteys kuluttajavirastoon ja myyjäliikkeeseen.

Ei tuollainen öljynkulutus kuulu mihinkään terveenä käyvään koneeseen. Henk.koht. olisin vienyt auton melkoisen nopeasti tuolla öljynkulutuksella takaisin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tässä tarinaa Oulusta ja yhdestä valituskiistasta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1255&start=0 samasta yksilöstä ei sentään kyse kun tämä oli vm.99
Laittelin kaverille aiheesta PM:ää... kuulostaa niin pelottavan samalta tapaukselta, heh. Autoni siis hankin Oulusta. Ei ollut Alfan merkkiliike, vaan lähellä sijaitseva toinen pulju.

Mikäli vain vian (mikä nyt sitten onkaan) aiheuttaja on lähtöisin jo heti alusta saakka olleesta asiasta ja öljyä on kulunut koko ajan noin järkyttävään tahtiin, niin lähtisin kyllä siitä että kuluneesta ajasta huolimatta jotain vastuuta aiheessa on myyjäliikkeellä. Vian selvittyä yhteys kuluttajavirastoon ja myyjäliikkeeseen.
Tuossa ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä asentaja kommentoi, että hieman tiputtaa öljyä. Itsekin olen huomannut saman - kun koneen laittaa käyntiin, niin tiputtaa pikkuhiljaa jostakin öljynsuodattimen hulmilta... tiputtaa varmasti myös paikoillaan ollessa, mutta ilmeisesti heiman vähemmän, koska pihalla en mitään valtavia öljyjälkiä ole huomannut.

Eli ilmeisesti koskaan ei selvinnyt mihin ne öljyt sieltä katosivat kun auton jo ostit? Vikaa ei koskaan korjattu?

Ei selvinnyt eikä koskaan korjattu. Saattaa olla, että pian korjataan jotain muutakin :crazyeyes: .

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kaveri vaihtoi Volvoon eli tuskin on enää aktiivinen lueskelija, tunnen kaverin niin tietty asia selviää. Onko sulla tuo sitten 99 vai 00?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tarkistin rektisteriotteesta, että käyttöönottovuosi on 2000, ei-99. Hauska homma, että ko. tarinassa oli niinkin paljon yhtymäkohtia. Tai ei se nyt kyllä kovin hauskaa ole, surullista pikemminkin.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

...ja tänään on sitten auto hinattu kello neljän ruuhkassa läpi Oulun V&R:n korjaamon pihalle odottelemaan poikien loman loppua.

Olin näkevinäni ruuhkayleisön seassa huvittuneita ilmeitä vetoköyden perässä roikkuessani. Mistähän moinen :roll: ?

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

vkampman kirjoitti: Olin näkevinäni ruuhkayleisön seassa huvittuneita ilmeitä vetoköyden perässä roikkuessani. Mistähän moinen :roll: ?
Ei tarvi kummoinen ajatustenlukija olla, kun voi kuvitella mitä on katsojilla mielessä liikkunut.

Kateellisia ne vain on. Saavat taas vähäksi aikaa syytä olla tyytyväisiä, että tuli laitettua se foorti eikä italialaista.

Toivottavasti tulee kuntoon. :)

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Re: 156 -00 2.0 kone aloitti metelöinnin

Viesti Kirjoittaja Milkman »

vkampman kirjoitti: Eli, itse ongelmasta... kuulostaa siltä, että joku hakkaisi lujaa vasaralla sisältäpäin koneen runkoa. Ääni alkoi yht'äkkiä. Tyhjäkäynnillä hakkaus kuuluu silloin tällöin, mutta heti jos kierroksia nostaa, rupeavat naapurit kurkkimaan orapihlaja-aidan ylitse.
Hmm. Kuulostaa kovin samalta oireelta, kuin oli omassakin alfassa.

Syy: öljynkiertohäiriö koneessa (kanava(t) tukossa)
Seuraukset: 1 kpl kiertokankia + kiertokangen laakerit uusiksi + kampiakseli, jonka kiertokanki oli syönyt koneistuskelvottomaksi + muut kilkkeet

Älä siis missään nimessä aja enää metriäkään, voit selvitä pelkillä laakereilla, kiertokangilla ja kampiakselin koneistuksella, etkä välttämättä tarvitse kokonaan uutta kampiakselia. (DA:n hinta uudelle kampiakselille ~1300€ ilman laakereita)

Kerrohan miten kävi.

Black Adder
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Black Adder »

Back in the forum... Juuh, vastasinkin jo mr. vkampmanille yv:llä, että ei ole kyseessä entinen autoni. Kyseinen pirssi kuulemma voi hyvin Kemissä (voi hyvin rakas Alfani) - lukuunottamatta muutamia jo havaittaviksi laajenneita ruostevauriota, jotka olivat alullaan hänen minulta poistuessaan.

Näiden Alfan koneiden kanssa joutuu kyllä maksamaan, koska ainakin minun exääni korjanneet kaverit sanoivat, että "tässä moottorissa on tehty monia aika 'mielenkiintoisia' ratkaisuita". Koneen purkaminen ei esim. ole mikään pikkujuttu. Käyttivät muuten auton korjauksessa Fiat Regatan moottorin osia (kiertokangen laakerit taisivat olla Regatan koneen laakereita, jos en väärin muista). Olivat huomattavasti halvempia sekä täysin yhteensopivia ja ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole ollut auton moottorissa mitään ongelmia korjauksen jälkeen.

Pistähän vkampman raporttia tulemaan, kun motti on korjattu.
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

No niin. Korjaamolta soitettiin. Lista oli pitkä, tässä ne mitä järkytykseltäni muistan: nokka-akseli murusina, kaksi kampiakselia poikki jne. Lisäksi jakopäänhihnassa oli jotakin hämärää, aivan kuin vastikään edellisen omistajan Oulun Deltassa teettämässä vaihtotyössä olisi jotakin kummallista. Kaiken kaikkiaan katastrofi.

Menen käymään tänään kuvaamassa koneen (mikäli siitä jotakin havainnollisa kuvia saa) ja kirjaamassa vikalistan jonka liitän kirjeeseen, jonka lähetän autoliikkeelle.

Edelleen askarruttaa, että mikähän on minun oikeusturvani, kun kaupasta on kulunut hiukan yli puoli vuotta, eikä takuusta kaupan yhteydessä puhuttu mitään erityistä. Autolla on ajettu n.120000. Jos riittävä näyttö jostakin hämärästä löytyy, voineekohan kaupan purkaa? Mitä autoliikkeelle kannattaisi tiedän mielestänne hyvityksen osalta esittää?

Nouseekohan Deltan legendaarinen huollon kommentti uuteen merkitykseensä: vaihdettiin tuohon se öljynpaineanturi, niin nyt ei enää vilku se öljynpainevalo, mutta öljynpaineita ei pystytty kuitenkaan mittaamaan...



Black Adder: tattis kommenteista.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: 156 -00 2.0 kone aloitti metelöinnin

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Milkman kirjoitti: Hmm. Kuulostaa kovin samalta oireelta, kuin oli omassakin alfassa.

Syy: öljynkiertohäiriö koneessa (kanava(t) tukossa)
Minkä merkkisiä öljyjä tuossa moottorissa oli käytetty?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

vkampman kirjoitti:Edelleen askarruttaa, että mikähän on minun oikeusturvani, kun kaupasta on kulunut hiukan yli puoli vuotta, eikä takuusta kaupan yhteydessä puhuttu mitään erityistä. Autolla on ajettu n.120000. Jos riittävä näyttö jostakin hämärästä löytyy, voineekohan kaupan purkaa? Mitä autoliikkeelle kannattaisi tiedän mielestänne hyvityksen osalta esittää?

Nouseekohan Deltan legendaarinen huollon kommentti uuteen merkitykseensä: vaihdettiin tuohon se öljynpaineanturi, niin nyt ei enää vilku se öljynpainevalo, mutta öljynpaineita ei pystytty kuitenkaan mittaamaan...
Jos sinulla on todistettavissa oleva näyttö, että öljynpainevalo on vilkkunut, ja olet vian pyytänyt tutkimaan, tilanne ei luultavasti ole kannaltasi niin synkkä. Luulisi Teltan työmääräyksen vikakuvauksineen riittävän?

Dobberilla on/oli vakionokat myynnissä Myyntiosastolla.
VMP

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Re: 156 -00 2.0 kone aloitti metelöinnin

Viesti Kirjoittaja Milkman »

jknracing kirjoitti:
Milkman kirjoitti: Hmm. Kuulostaa kovin samalta oireelta, kuin oli omassakin alfassa.

Syy: öljynkiertohäiriö koneessa (kanava(t) tukossa)
Minkä merkkisiä öljyjä tuossa moottorissa oli käytetty?
Itse käytin aina Castrolin Magnatecia, mutta olivat kerran laittaneet siihen Deltassa jotain muuta, tosin ne öljyt eivät ehtineet olla koneessa kovin kauaa.

Miksi kysyt? Onko varoittavaa sanaa jostakin öljymerkistä...?

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Kävin tuossa Virho&Raitiolla katsomassa autoa ja seuraavaa kirjasin heidän kommenteistaan.

- 4-sylinterin kiertokangen laakerin täystuho (aika synkkä ilmaus, mutta näin se ilmeisesti oli kun ammatilainen niin sanoo :shock: )
- nokka-akselin imu ja pakopuoli rikki

Lisäksi V&R:n kaveri kommentoi, että sekä kantta on käytetty auki aiemmin sekä nokka-akselit irroitettu. Lisäksi öljypohjassa oleva liima ei ole alkuperäistä. Mitähän tuosta voisi päätellä :twisted: .

Laitoin sähköpostia myyjäliikkeeseen, katsotaan miten homma etenee.

Lisäksi laitoin yhden kuvan albumiin tuhoutuneesta akselista. Itse en tuosta kyllä paljoa ymmärrä, mutta rikki kai se on...

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Eipä hyvältä kuulosta. Osasivatko sanoa tai arvailla mitään syytä noille vaurioille?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Aijempi omistaja on ajanut vähillä öljyillä! Näin on käynyt monelle, jos ei tunne merkkiä ja ajaa vielä vääränlaisilla öljyillä! Paskoja juttuja tollaiset!

Muukkosella käydessä virityspuuhissa kyselin miten he näkivät onko alfan kone ongelmallinen, niin ei kuulemma, vaan tietoa uupuu ja moottorin säretään yleisin syy, on ajettu niin kauan kuin öljylamppu syttyy katsomatta öljyjä välillä. Ja toinen juttu oli se jakopään kiristimen rikkoontuminen! Siinäkin on kuulemma oma niksinsä kiristimen kiristysvara loppuu ja ei synkkää hihnan kanssa, jolloin särkee kiristimen tai murjoo hampaita hihnasta pikkua hiljaa. Hihna olisi kiristettävä 30-40tkm uudelleen ja hihnaa ei saa ylikiristääkkään niitäkin on ollut, että on silläkin rikottu moottoreita.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Myyjäliikkeestä soitettiin. Olipa perhana positiivinen yllätys, tuumaili heti, että 6kk on hiellä se normaali takuu, mutta kyllähän tämä pitää selvittää.

Saaga siis jatkuu :lol: .
Eipä hyvältä kuulosta. Osasivatko sanoa tai arvailla mitään syytä noille vaurioille?
Have: V&R:llä ovat sen verran ammattitaitoista väkeä, että osaavat arvioida yleisönsä ymmärrystason. Eli eivät lähteneet syy-seuraus pohdintoja minulle edes esittämään.

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Asiaa on nyt puitu urakalla. Myyjäliike oli ollut yhteydessä Deltaan ja saanut sieltä ongittua tietoja auton historiasta, sellaisia joita ei minulle aikanaan pyynnöstä huolimatta luovutettu. Auton historiaan kuuluu kuin kuuluukin hihnan paukahtaminen - kahdesti. Toinen katkeaminen juuri ennen minulle diilaamista ja toinen aikanaan 60tkm:n hihnanvaihdon jälkeen.

Myyjäliikkeen kaveri sanoi, että Delta oli kuulemma korjannut katkeamisesta aiheutuneet vauriot ja että minulle myytäessä auto on siis ollut moitteettomassa kunnossa. Vähän epäilyttää kyllä, koska 5000km myöhemmin (eli nyt) auto makaa korjaamon pihalla raatona.

Myyjäliikkeen edustaja tuumasi myös, että näytön esittäminen heitä vastaan tulisi minulle olemaan erittäin vaikeaa. Tämän päälle sitten ehdotti heidän tarjouksensa, että voisivat maksaa puolet kokonaiskustannuksista (karkea arvio tällä hetkellä 4000e kone + 1000e työ).

V&R:n mukaan autoon tulee siis kysymykseen ainoastaan koneen vaihtaminen.

Mitä kommentoitte? Kannattaako asiaa viedä eteenpäin vai tyytyä tarjoukseen? Voiko olla, että kustannukset eivät jää pelkästään tuohon, vaan että sökönä on esimerkiksi katalysaattori tms.?

Kaikki vinkit ovat erinomaisen tervetulleita, koska huomenna lupasin vastata heille jotakin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei minun oikeustajuun sopisi että tulee kuluttajan maksettavaksi. Joko autokauppa tai Delta on maksaja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

vkampman kirjoitti:Myyjäliikkeen edustaja tuumasi myös, että näytön esittäminen heitä vastaan tulisi minulle olemaan erittäin vaikeaa
Voi olla hankalaa, jos et jo heti oston jälkeen valittanut öljynpainenvalon vilkkumisesta. Jos tuosta olisi yhtään mitään dokumenttia, niin varmasti helpottaa asiaa.
Kuluttaja-asiamieheltä kannattaa kysäistä mielipide aiheeseen, heidän mielestään myyjän vastuu ei lopu 6kk:n kohdalla, mutta...
Myyjäliike on kuitenkin vapaaehtoisesti tullut puolet vastaa, joka oletettavasti olisi myös kuluttaja-asiamiehen ehdotus/suositus... :roll:

Lykkyä pyttyyn!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vkampman kirjoitti:. Toinen katkeaminen juuri ennen minulle diilaamista ja toinen aikanaan 60tkm:n hihnanvaihdon jälkeen.

"1. Autoon on tehty 31.10.2005, 108867km, jakopäänhihnan vaihto samaisessa DA:ssa vanhan omistajan tilauksesta. Kuitti on huoltokirjan välissä. Hinta 860e, vaihdettu hihnapyörä jakopään hihnapyörä, ohjainlaakeri 2kpl, kampiakselin hihnapyörä, jakohihna, tasapainoakselin hihna, hihnankiristin, tasapainoakselin hihnankiristin

2. Itse ostin auton 22.11.2005 (ei DA)

3. Samaisessa kuitissa (DA) seisoo, että öljyä lisätty 1.5l "

onko se hihna siis paukahtanut heti tuossa huollon jälkeeen? erittäin pienillä kilometreillä? öljyn lisäys 1,5 litraa kertoo jo että on ajettu vähillä öljyillä. Tuohan on ollut susi jo ostaessa. Kuluttaja-asiamieheltä kannattaa ehdottomasti kysellä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

onko se hihna siis paukahtanut heti tuossa huollon jälkeeen? erittäin pienillä kilometreillä?
Ei, vaan tämä jälkimmäinen hihnanvaihto on tehty, koska hihna oli tällöin paukahtanut. Sitä vähän epäilinkin aikanaan, koska aika/kilometrivaatimus ei ollut täynnä ja vaihtotyö oli tehty juuri ennen auton eteenpäin myymistä.
öljyn lisäys 1,5 litraa kertoo jo että on ajettu vähillä öljyillä. Tuohan on ollut susi jo ostaessa.
Hyvä pointti. Se minua vaan edelleenkin ihmetyttää, että mihin hemmettiin nuo öljyt ovat sitten kadonneet, koska pian tämän jälkeen kun auton ostin, öljytikussa ei ollut mitään merkkiä öljystä :crazyeyes: ... Auto oli sisällä liikkeessä, joten ei se nyt niitä ole voinut lorottaa alleenkaan. Luulisin.

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

vkampman kirjoitti: Myyjäliikkeen kaveri sanoi, että Delta oli kuulemma korjannut katkeamisesta aiheutuneet vauriot ja että minulle myytäessä auto on siis ollut moitteettomassa kunnossa. Vähän epäilyttää kyllä, koska 5000km myöhemmin (eli nyt) auto makaa korjaamon pihalla raatona.

Myyjäliikkeen edustaja tuumasi myös, että näytön esittäminen heitä vastaan tulisi minulle olemaan erittäin vaikeaa.
Kun olet liikkeestä ostanut auton, joka on myyjän mukaan "moitteettomassa kunnossa", niin ei sinulla ole mitään tarvetta etsiä (enää) näyttöä myyjäliikettä vastaan, koska auto on jo rikki. Myyjä on vastuussa.
Soita kuluttaja-asiamiehelle ensin ja sitten vasta myyjäliikkeeseen.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vkampman kirjoitti:
onko se hihna siis paukahtanut heti tuossa huollon jälkeeen? erittäin pienillä kilometreillä?
Ei, vaan tämä jälkimmäinen hihnanvaihto on tehty, koska hihna oli tällöin paukahtanut. Sitä vähän epäilinkin aikanaan, koska aika/kilometrivaatimus ei ollut täynnä ja vaihtotyö oli tehty juuri ennen auton eteenpäin myymistä.
just, eli se on ns. kusetusta merkitsemällä se huolloksi kuitin mukaan, 860 eurolla ei ihan moottoriremontti onnistu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos sinulta löytyy jotain dokumenttia siitä vilkkuneesta öljyvalosta, niin sen dokumentin kanssa kuluttajaneuvojan puheille.

Jos taas tilanne on sana sanaa vastaan, lienee fiksua ottaa tuo fifty-sixty tarjous vastaan :?

Nokka-akseli oli ainakin karmean näköinen.
VMP

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

just, eli se on ns. kusetusta merkitsemällä se huolloksi kuitin mukaan, 860 eurolla ei ihan moottoriremontti onnistu.
Tämä pitää varmasti paikkaansa, JOS remmin katkeaminen on saanut koneessa tuhoa aikaan. Jos mitään korjattavaa puolestaan ei ole ollut, niin sittenhän tuo on ihan ok. Epäilen kyllä vahvasti, että remmin katkeaminen ei aiheuttaisi mitään lisätoimenpiteitä? Tuhon kokeneet osaavat varmasti kertoa asiasta lisää...

Eli onko Delta nyt kuitenkaan syylistynyt suoranaisesti johonkin pimittämiseen? Vai onko edellinen omistaja pyytänyt remontit kahdelle eri kuitille, ja heittänyt toisen roskiin? Mihin tässä pitäisi oikein pitäisi tarttua ja mitä esittää kuluttaja-asiamiehelle?

Olisiko tällaisesta hihnojen katkeilusta pitänyt minun saada tietää vai tulkitaanko juridisesti, että jos vika on korjattu, ei sitä tarvitse sen kummemmin kertoa?

Mitähän sitä siis huomenna vastaisi liikkeelle? Ehdotin ensin, että maksavat koneen ja minä työt, mutta ei kelvannut. Vaarana tietysti on, että jos näytön antaminen ei onnistu, niin saatan jäädä nuolemaan näppejään kokonaan. Kuulosti siltä, että jos asiaa lähdetään oikeusasteissa tms. käsittelemään, niin 50/50% tarjous ei ole enää voimassa. Vai pitäisiköhän kummisetä-tyyliin korottaa seuraavaa omaa vastatarjousta - maksatte kaiken ja laittakaa mukaan kaupantekijäisiksi vielä ilmastointi, stereot ja virinokat.

Yksi mahdollisuus olisi vaihtaa johonkin muuhun heidän autoonsa, mutta ei oikein mitään sopivaa ollut tarjolla. Hyvityskin oli kyllä niin syvältä, että ei oikein ajatus senkään puolesta innostanut.

Onko kenelläkään kokemusta, kauanko menee jos lähtee tällaista asiaa purkamaan kuluttajasuojan kautta. Kauaa ei toisaalta enää viitsisi olla autotta, joten tuollainen parin vuoden prosessi ei oikein innosta :twisted: ?

Toisaalta taas tuntuu kyllä siltä, että jollakin tavalla tässä on minua vedätetty. Jos tuota tunnetta hetken vielä ruokkii, saattaa sitä innostua käräjöimään pelkästään moraalisesta velvoitteesta pienen ihmisen puolesta. Luulisi autoliikkeen pääsevän helpommallakin, eikä tuollainen ainakaan ison liikkeen mainetta paranna, jolla nyt luulisi jonkinmoinen arvo olevan brändille itselleen.

Vielä ei liikkeen nimi ole ollut esillä, mutta saattaa jossakin vaiheessa kalahtaa :mrgreen: .

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Jos sinulta löytyy jotain dokumenttia siitä vilkkuneesta öljyvalosta, niin sen dokumentin kanssa kuluttajaneuvojan puheille.
Onhan tuota dokumenttia päivämäärineen kaikkineen:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... t=vkampman

Se onkin toinen kysymys, että onkohan tuo juridisesti pitävää millään tasolla? Kun Delta vaihtoi sen anturin, niin siitä pitäisi olla siellä ainakin merkintä. Ja kun siinä sitten laksun päivämäärä täsmää tarinaan, niin luulisi menevät todisteesta. Tai sitten ei. Mene ja tiedä.

Pitänee saada foorumin ylläpitäjältä lausunto, että modaamisia tarinaan ei ole tehty, heh.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vkampman kirjoitti:[

Olisiko tällaisesta hihnojen katkeilusta pitänyt minun saada tietää vai tulkitaanko juridisesti, että jos vika on korjattu, ei sitä tarvitse sen kummemmin kertoa?
en tiedä lakikiemuroita mutta jos hihna menee poikki ja venttiilit ym menevät solmuun niin moottorin alakertakin voi kärsiä ja se voi taas vaikuttaa koneen kestoon jatkossa. Jos kone korjataan oikein pitäisi tuo alakertakin kai korjata/tarkistaa. Minusta olisi ainakin kiva tietää tuollainen asia ennen ostoa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ehdottomasti ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ennenkuin lupaudut mitään kuluja maksamaan.

Tuosta hihnan katkeamisesta olisi mielestäni pitänyt kertoa koska se potentiaalisesti lyhentää koneen käyttöikää / aiheuttaa lisäkuluja myöhemmin. Näin myös tehtiin eräässä Oululaisessa liikkeessä kun etsin itselleni Alfaa.

Prosessin kesto voi olla kuukausia JOS myyjäliike ryhtyy hankalaksi. Tästä seurasin esimerkkiä työkaverin moottoripyörän kärsittyä moottoririkon - 2,5kk tappelun jälkeen lasku meni myyjäliikkeelle. Asioiden sujuessa hyvässä hengessä tuon ei luulisi olevan kuin joidenkin viikkojen vääntö.

Mutta, mutta... Toistaen itseäni: Soita nyt ihmeessä kuluttajaneuvojalle (löytyy puhelinluettelosta kaupungin alta)

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Soita nyt ihmeessä kuluttajaneuvojalle (löytyy puhelinluettelosta kaupungin alta)
Yes sir.

Vastaa Viestiin