Karmee tärinä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Karmee tärinä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Taas murheita alfassa....
Homma alkoi torstaina kun Kokkolaan mennessä jossain pohjanmaalla koko auto rupesi tärisemään. Tärisi niin kova että melkein hampaan paikat irtos.
Tätä jatkui pari kilometriä. Pysähdyin huoltikselle tarkistamaan, eikä mitään ulkoista näkynyt ja pysähdyksen jälkeen toimi taas niinkuin unelma.

Ajeltiin muutama päivä kokkolassa ja oli Alfa hääautonakin yhden päivän.

Eilen palatessa kotiin alkoi sama tärinä.. Ensin kuului kolinaa apukuskin puoleisen renkaan luota ja sitten vähän väliä alkoi tärinät.

Tärinään ei auttanut mikään. Ei kääntäminen eri suuntiin ja ympyrän ajo. Jarruttamisesta ei mitään vaikutusta ja tärinä oli kaikissa nopeuksissa (40-160km/h), riippumatta oliko vaihde vapaalla vai päällä.

Mikähän perkeles toi vois olla? Haulla sain vihjeitä että oisko laakeri tai vetonivel?

Avatar
Volere
Viestit: 108
Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Volere »

Olisiko johonkin vanteeseen sisäpuolelle tarttunut jotain matkan varrella?

Ainakin talvella allekirjoittaneelle kerrattain tarttui nuoskalunta vanteisiin siten, että tärisytti vallan mahdottomasti. Rengaspesu auttoi...
C'è Una Strada In Cielo

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Vanne irti?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

vetoakseli osittain irti/löysällä?

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Volere kirjoitti:Ainakin talvella allekirjoittaneelle kerrattain tarttui nuoskalunta vanteisiin siten, että tärisytti vallan mahdottomasti.
Sama homma. Auto oli seisonut ennen joulua pari päivää märässä lumisateessa, jonka jälkeen tuli pakkanen, ja alkoi täristämään yli 60km/h nopeuksissa. Oireet hävisivät muutaman kilometrin ajon jälkeen, kun vanteissa painona toiminut jää irtosi.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ei riitä hoksottimet. Etenkin tuo tärinän nopeusalue kummastuttaa. En osaa heittää muita arvauksia (edellisten lisäksi) kuin moottorin kumityynyt.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla hirtti joskus aikoinaan ohituksessa vanhassa BX-sitikassa (ehkä vuonna -97) ulompi vetonivel ja oireet samat eli hirvittävä täristys - meinas ojaan mennä. - pari kertaas sattui. Jumitus irtosi itsekseen kun pysäytti ja vekslaili jonkin aikaa.

Vetonivelen suojakumi oli ehjä, mutta nivelessä aika pieni välys kauan aikaa ennen tuota - pieni jurina kuului risteyksessöä loivasti käännettäessa. Vaihdoin nivelen eikä ongelma enää koskaan toistunut.

Veikkailisin samaa.
MP

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

sen verran lisätietoa...
Eukko oli duunissa ja kun vieressä istui 60kg:n työkaveri, niin auto piti klonk klonk klonk ääntä ja täristeli..
Kun ajoi yksin niin äänet ja tärinät vaimeni..
Kuulostaisi siltä ainakin omasta mielestäni että joku paikka on irti tai jotain..
Täytyy varmaa viedä pikahuoltoon, ku itse en näe mitään poikkeavaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Renkaanpultit kuitenkin tarkistit?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, pultit. Eikö edellinenkin täristystapaus mennyt niiden piikkiin?

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

nivel

Viesti Kirjoittaja SP »

sisempi vetonivel :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Pultit oli kireällä.
Ajelin muutama kymmen kilometriä ja jatkuva pieni tärinä.
Tuntui ihan kuin renkaassa tai vanteessa vikaa, mutta ein oikein usko sellaiseen kun välillä tuli niitä tärinä kohtauksia..
Mutkassa tuli välil fiilis että oikea rengas on ilmassa, vaikkei se todellisuudessa ollut..
Käväsin Konalan Deltassa, mutta sieltä oli Alfa-huolto lähtenyt pois töistä jo klo 11.
Fiat-huolto oli kyllä auki, mutta siellä tuli jotenkin semmonen "haista paska fiilis"..

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ettei olisi oikean vetoakselin tukilaakeri mennyt?

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Nonnii..
Ny vihdoinki pääsin yö-vuoroon ja sain auton montun päälle, niin ainakin oikean pyörän (onko se nyt sitten se sisempi vetonivel) samassa tangossa kuitenkin kiinni kuin se renkaan vieressä oleva vetonivel, mutta n.30cm keskemmälle autoa.
( taas näkee kuinka kädetön olen autojen kanssa, mutta parempi vaan myöntää..)

No jokatapauksessa, sen suojakumi on halki kokonaan ja on näköjään työntäny rasvoja pihalle.

Minkähänlainen homma toi on huollattaa? Varmaankin mikä vaan nyrkkipaja osaa tuon homman?

Duunissa peloteltiin että voi pahimmassa tapauksessa pullauttaa vaihteistoöljyjä pihalle?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllä sieltä tulee vaihteistoöljyä (jos sitä on laatikossa) kun sen sisemmän vetonivelen vaihtaa. Tai jos sen akselin ja vaihteistokopan välinen stefa menee rikki. Rakennetta en tiedä kuinka vaikea tuo stefa olisi samalla vaihtaa kun vetonivel irroitetaan, todennäköisesti se on ehjä mutta kun stefa ei maksa "mitään" niin yleensä vaihdetaan jos hommana helppo.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Sain vihdoinkin auton itselle päiväksi ja huoltoon näytille.
Tuomio oli että:
-Vetoakselin stefa vaihtoon
-Vetoakselin sisempi suojakumi
-Ja kolinan on aiheuttanut kallistuksen vakaajan nivelet.

Ei ne kyllä ruvennut tekemään asialle mitään, vaan käskivät merkkihuoltoon.

Luulisi että tollaset hommat nyt hoituisi missä vaan korjaamolla..
Huollon sain varattua Malminkartanosta kahden viikon päähän..

Uskaltaakohan tolla ajella kun kerran vaihteistoöljyjä vuotaa?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

josm kovin tyhjäksi on päässyt niin jättäisin sinuna ajelut kyllä pois..

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Taas kädetömän kysymyksiä..
Pystyykö jostain tarkistaa vaihteistoöljyn pinnan?
Voiko lisätä itse? Ei ole hajuakaan millasta öljyä siellä on.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mittatikku on jossain vaihteiston päällä, voi olla että täytyy kömpiä alakautta. Öljyä voi lisätä itse, mutta voi olla hankalaa, kun täytyy valuttaa letkun kautta pieneen reikään.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Päädyin sellaiseen ratkaisuun että ostin toisen kulkuvälineen ja alfa saa levätä siihen asti että ajan sen korjaamolle.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Noniin..
Malminkartanon autohuollosta soiteltiin että kaikki osat pitää tilata Italiasta..

Eli Delta-auton mukaan suomesta ei löydy:

- Oikean etupään vetoakselin ulompaa pätkää
- Koiranluita
- Vetoakselin stefaa

Arvioitu hinta osille jo oli yli 1200 euroa..

Olisiko vinkkejä mistä saisi edullisemmin?

Edit: Ja onko Gtv.ssä täysin erilainen vetoakseli kuin esimerkiksi 156:ssa, tai jossain muussa alfassa? 156 vetoakseli löytyisi kyllä netistä..

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Muukkonen olis hyvä mutta vähän kaukana, mutta eikö näitä edullisempia paikkoja ole etelässäkin

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Heikka? tai...

Mites meidän Puolan yhteys Advisor - voisiko apua löytyä sieltä?

...tai jostain niistä lukuisista nettipuljuista jotka myy Alfan osia...

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ruokoton kirjoitti:Heikka? tai...

Mites meidän Puolan yhteys Advisor - voisiko apua löytyä sieltä?

...tai jostain niistä lukuisista nettipuljuista jotka myy Alfan osia...
Juu. Ainakin kannattaa kysyä :-D Eli lähetä privalla tai täällä tarkasti mitkä osat mihin malliin (parhaiten osanumerot) ja VIN numero, jos merkin perusteella (että varmasti sopii - tarkistetaan EPERissä).
Saan nopeasti tiedon hinnasta ja voin antaa tietää :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Aika jäätävä hinta. Ei kai vetarit satasta enempää voi maksaa ja pari hassua stefaa ja joku pikku koiranluu nyt ei yli tonnia voi olla :crazyeyes:

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

164 Superiin hommasin vetarin stefan Enkun autovaraosa Oy:stä Tuusulasta.
Hinta oli 5,20€.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Mitenköhän 155 V6 vetari. Noissahan on aika samanlaiset etupään rakenteet. Eikö sinne pitänyt laittaa vain uusi suojakumi? Luulisi jonkun yleismalli suojakumin sopivan edes sinne päin.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Tilasin Muukkoselta koiranluut ja stefan.
Päätin ottaa riskin ja jätän vetarin vaihtamatta, ja toivon että se ei ole vaurioitunut....

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Noniin, nyt alkoi sitten meikäläisenkin GTV tärisemään ja rahisemaan :cry: 100km ajon jälkeen alkoi kuulua vaimeaa, hankaavaa ääntä, joka paheni vähitellen. Hetken aikaa kuullosteltuani ääntä, päätin vetää sivuun ja tilata hinausauton. Ääni kuuluu vain kuormittaessa voimansiirtoa (kiihdyttäessä/moottorijarrutuksessa) ja tasakaasulla ajettaessa ääni loppuu, mutta vaimea tärinä ei. Äänen paikallistaminen oli aika hankalaa. Oliskohan vetari tullut tiensä päähän? Noh, eiköhän se tässä joku päivä selviä, kunhan pääsee kurkkimaan auton alle.. Toivottavasti ei mitään ihanan kallista :roll:
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Sleepperi kirjoitti:Noniin, nyt alkoi sitten meikäläisenkin GTV tärisemään ja rahisemaan :cry: 100km ajon jälkeen alkoi kuulua vaimeaa, hankaavaa ääntä, joka paheni vähitellen. Hetken aikaa kuullosteltuani ääntä, päätin vetää sivuun ja tilata hinausauton. Ääni kuuluu vain kuormittaessa voimansiirtoa (kiihdyttäessä/moottorijarrutuksessa) ja tasakaasulla ajettaessa ääni loppuu, mutta vaimea tärinä ei. Äänen paikallistaminen oli aika hankalaa. Oliskohan vetari tullut tiensä päähän? Noh, eiköhän se tässä joku päivä selviä, kunhan pääsee kurkkimaan auton alle.. Toivottavasti ei mitään ihanan kallista :roll:
kirjoitappa mistä on kyse kohan saat tietää... Minulla vastaavia oireita...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Ajelin tänään pienen koelenkin ja ääni tulee tod.näk. oikealta. Tunkkasin eturenkaat vuorotellen ylös, pyörittelin renkaita ja tunnustelin vetareita, mutta mitään isompaa ei löytynyt. Oikealla puolella oli kyllä havaittavissa aivan olematon välys, kun nytkytteli rengasta edes takas. Kokeilin ajaa vielä uudestaan ja kas kummaa, ääntely loppui täysin :shock: ajelin ympyrää, mutkaa, eteen ja taakse, hitaasti ja nopeesti, mutta kaikki tuntui normaalilta. Jätin Alfan silti lepäilemään ja odottelemaan jatkotutkimuksia..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

mipo kirjoitti:Tilasin Muukkoselta koiranluut ja stefan.
Päätin ottaa riskin ja jätän vetarin vaihtamatta, ja toivon että se ei ole vaurioitunut....
Siis eihän järjellä ajateltuna rikkoutunut suojakumi aiheuta tärinää tms... Eiköhän se tule kuluneesta nivelestä?

Arvioitu hinta osille jo oli yli 1200 euroa..
Toisaalta 1200 erskaa vetarin/nivelen vaihdosta kuulostaa "hieman" siltä, että hinnoittelija elää markka-aikaa. :shock: :roll: Ehkä kannattaa miettiä pari kertaa jotain muuta vaihtoehtoa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Sleepperi kirjoitti:Ajelin tänään pienen koelenkin ja ääni tulee tod.näk. oikealta. Tunkkasin eturenkaat vuorotellen ylös, pyörittelin renkaita ja tunnustelin vetareita, mutta mitään isompaa ei löytynyt. Oikealla puolella oli kyllä havaittavissa aivan olematon välys, kun nytkytteli rengasta edes takas. Kokeilin ajaa vielä uudestaan ja kas kummaa, ääntely loppui täysin :shock: ajelin ympyrää, mutkaa, eteen ja taakse, hitaasti ja nopeesti, mutta kaikki tuntui normaalilta. Jätin Alfan silti lepäilemään ja odottelemaan jatkotutkimuksia..
Minä diagnosoin samalla tavalla ja tuloskin oli vastaava. Nyt kun taas on kylmempi, niin jurnutus on pikkuhiljalleen loppunut... Mystistä... Epäilen, että syy on oikean puolen sisemmässä nivelessä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Ääni tuli oikeanpuoleisen vetarin ulommasta nivelestä. Onneks sen nivelen sai ostettua erikseen..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Re: Karmee tärinä

Viesti Kirjoittaja Tommo »

mipo kirjoitti:Taas murheita alfassa....
Homma alkoi torstaina kun Kokkolaan mennessä jossain pohjanmaalla koko auto rupesi tärisemään. Tärisi niin kova että melkein hampaan paikat irtos.
Tätä jatkui pari kilometriä. Pysähdyin huoltikselle tarkistamaan, eikä mitään ulkoista näkynyt ja pysähdyksen jälkeen toimi taas niinkuin unelma.

Ajeltiin muutama päivä kokkolassa ja oli Alfa hääautonakin yhden päivän.

Eilen palatessa kotiin alkoi sama tärinä.. Ensin kuului kolinaa apukuskin puoleisen renkaan luota ja sitten vähän väliä alkoi tärinät.

Tärinään ei auttanut mikään. Ei kääntäminen eri suuntiin ja ympyrän ajo. Jarruttamisesta ei mitään vaikutusta ja tärinä oli kaikissa nopeuksissa (40-160km/h), riippumatta oliko vaihde vapaalla vai päällä.

Mikähän perkeles toi vois olla? Haulla sain vihjeitä että oisko laakeri tai vetonivel?
Sama homma alkoi. Varoitellut noin 4kk välein mutta "väliajalla" ei mitään vikaa.
Nostin tässä alustaa 15mm ylöspäin jonka jälkeen oireet palasivat "pysyviksi".
Väljää korjaamolla ei löytynyt alustasta kuin takapään puslista, mutta sisemmän vetonivelen veikkasivat todelliseksi syyksi.
Visioivat että vetari olisi tottunut/kulunut aikaisempaan kulmaan ja nyt joutui alustan noston vuoksi "huonoon kohtaan".
Vahinkokeskuksesta löytyisi näköjään joitain vetareita mutta Motonetista löytyi Sisemmän vetonivelen nimikkeellä tuote 17-4349. Hintana "vain" 60€. Liekköhän oikea tuote vaivaani?

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Vetarihan sieltä oli mennyt.
Motonetin osassa oli sitten 25 uraa ja 100mm halkaisija.
Yllätys että tässä mallissa tarve oli sitten 28 ja 108mm
Ymmärsin varaosamyyjän kautta että v6 koneista löytyisi kumpaakin mallia...
Hintaa löyty osalta Deltan pojilta 570€ ja muualta noin 88% halvemmalla ;)

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Re: Karmee tärinä

Viesti Kirjoittaja italia »

mipo kirjoitti:Taas murheita alfassa....
Homma alkoi torstaina kun Kokkolaan mennessä jossain pohjanmaalla koko auto rupesi tärisemään. Tärisi niin kova että melkein hampaan paikat irtos.
Tätä jatkui pari kilometriä. Pysähdyin huoltikselle tarkistamaan, eikä mitään ulkoista näkynyt ja pysähdyksen jälkeen toimi taas niinkuin unelma.

Ajeltiin muutama päivä kokkolassa ja oli Alfa hääautonakin yhden päivän.

Eilen palatessa kotiin alkoi sama tärinä.. Ensin kuului kolinaa apukuskin puoleisen renkaan luota ja sitten vähän väliä alkoi tärinät.

Tärinään ei auttanut mikään. Ei kääntäminen eri suuntiin ja ympyrän ajo. Jarruttamisesta ei mitään vaikutusta ja tärinä oli kaikissa nopeuksissa (40-160km/h), riippumatta oliko vaihde vapaalla vai päällä.

Mikähän perkeles toi vois olla? Haulla sain vihjeitä että oisko laakeri tai vetonivel?
Teki meilläkin saman homman hetikohta kaupanteon jälkeen ja syynä oli siis vetarin sisempi nivel kuskinpuolelta, josta oli vanhat rasvat palaneet karrelle jotka täten "leikkasivat kiinni"....Kuulemma joissakin vanhemmissa VAG-konsernin vehkeissä yleisempikin vika.

Oireina oli helvetillinen kolina ja tuntuma että joku ottaa vanteeseen kiinni ja että kohta on joka paikka niin lukossa ettei rullaa mihinkään.Olisin äänen perusteella itse veikannut ulompaa murrosta muttei näköjään..
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Re: Karmee tärinä

Viesti Kirjoittaja Bisci »

italia kirjoitti: Teki meilläkin saman homman hetikohta kaupanteon jälkeen ja syynä oli siis vetarin sisempi nivel kuskinpuolelta, josta oli vanhat rasvat palaneet karrelle jotka täten "leikkasivat kiinni"....Kuulemma joissakin vanhemmissa VAG-konsernin vehkeissä yleisempikin vika.
Näyttää olevan Alfassakin tyypillistä. :(

Itsellä taas homma alkoi ihan pikkuvärinällä kevyesti vedätettäessä. Se paheni parin kuukauden aikana ihan helkkarinmoiseksi tärinäksi. Jätettiin sitten ajot sikseen kunnes Δ auto ehjäsi (5 vkoa). Kuskin puolen sisempi nivel + stefa oli kaputt. Hinnasta en tiedä kun meni takuuseen, mutta Heikalta olisi saanut nopeammin osat ja varmaan halvemmalla.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jahas. kyllä alkaa tuo tärinä siinä määrin harmittaa, että jotain kai sille on tehtävä. Ongelmana on tärinä joka satunnaisesti tulee kiihdyttäessä 30 km/h jälkeen ja 70-80 välillä. Välillä ei täristä yhtään ja välillä niin pirusti. Ei kuulu ylimääräistä ääntä, vain tuo tärinä. Millä totean vetonivelen rikkinäiseksi? Vai pitääkö vaan kokeilla vaihtaa. :?

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Karmee tärinä

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tunkkaa epäiltävä pyörä ylös. Käännä pyörä jompaankumpaan ääriasentoon, ja pidä putkitongilla vetoakselista kiinni, ja toisella kädellä yritä pyörittää pyörää, jos vetonivel on kulunut pyörässä tuntuu väljää. Toinen konsti on että mene johonki aukealle paikalle, jossa voit ajaa ympyrää pyörät ääriasenossa, kuluneesta vetonivelstä kuuluu selvä runksutus. Tee se molempiin suuntiin, jos olet normaalikuuloinen, niin erotat kyllä kummalta puolelta se kuuluu.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Noilla tempuilla taitaa selvitä lähinnä ulompien nivelten väljyys? Onko jotain kikka kakkosta jolla sisemmän nivelen voisi todeta vainaaksi?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

No ainakin tien heitoissa pitäisi täristää veto päällä ens alkuun, sitten muutenkin. Näin täällä ainakin kävi.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Joku aika sitten oli vielä tärinää ja jurnutusta kovempaa vasemmalle kantatessa, mutta nyttemmin loppunut. :? Autoa on madallettu noin 55mm mutta täristystä oli jo ennen madallusta.

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja qwe »

Mulla oikean puolen vetoakselin ja sen vaihteistosta tulevan väliakselin liitos oli löystynnyt. Oireet alkoi pienellä tärinällä tietyillä nopeuksilla ja oli muutenkin vähän satunnaisia.

Se välys oli kuitenkin todella iso ja helposti todettavissa kun pyörän otti irti ja kokeili liikuttaa ulompaa vetaria..

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tulipa sitten vähän tutkittua tuota tärinää ja vaihdoin vanteet edestä taakse ja toisinpäin. Kokeilin vetonivelien liitokset, että ei ole jäänyt löysälle edellisissä remonteissa. Liitokset oli kireällä, mutta kuskinpuolella tuntui 1-1.5mm välys vetoakselissa sivu ja pitkittäissuunnassa. Siis siellä vaihteiston/vetopyörästön puolella? :crazyeyes: Saakohan tuota laakeria vaihdettua räjäyttämättä laatikkoa. Vai saako siihen edes laakeria vai ostetaanko 2000€ laatikko? :drinking:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt en mene varmaksi sanomaan, mutta muistelisin että sen poskilaakerin saa vaihdettua ulkokautta. Vetari irti ja sitten se läpivientilaippa irti.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Hyvä juttu. Kyllä siinä näky joku laippa olevan. Tuolla tuskin on mikään peruslaakeri? :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no ei se mikään erikoislaakerikan ole, mutta alkuperäinen heikalta tai muukkoselta ei varmaankaan hirveesti maksa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jeps. Kiitokset. täytyypä pistää Heikalle kysely. :drinking:

Vastaa Viestiin