Kuutosen viriviri!?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Kuutosen viriviri!?

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Elikkäs 156 Veekuutosen turbotus? Lastut ja putket yms. kohillaan, mut jotenki tuntuu, et "mikään ei riitä, mikään ei tunnu". Mitenköhän homma käytännössä? Vai vieläkö lainsäädäntö sen estää? Olin muistavinani, et lakiin tuli joku muutos... :roll:

No kyllä ne tekee sitte kaikesta aina niin vaikeeta... :crazyeyes:
Viimeksi muokannut Keisari, 10 Elo 2006, 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Osta GTA :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Maunu kirjoitti:Osta GTA :-D
Ja turbota se :-D :-D

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ei lainsäädäntö sitä estä, mutta tekee siitä vaan "kallista".

Eli vähäpäästöisen auton saa myös ahtaa, mutta muutoskatsastusta suoritettaessa pitää viedä riippumattomantahon (tälläinen on esim. VTT tai sitten oli se joku halvempikin) suorittama laajempi päästömittaustulos, joka alittaa vertailumoottorille asetetut päästönormit.

Eli vertailumoottori sulle varmaan löytyisi sitten siitä GTA:sta.

Sitten auton alusta, jarrut ja voimansiirto pitää päivittää vastaavalle tasolle kuin siinä autossa minko moottoriin verrataan.

Tuo päästömittaus maksaa viimeksi kun kuulin, jotain 1200e. Ei se loppujenlopuksi ole mikään älytön summa, verrattuna tehonlisään, mikä turbolla saadaa mahdollisesti (tosin ei saa ylittää vertailumoottoria+20%).

Käytännössä testin läpäisy voi olla vaikeaa viritetyllä moottorilla. Luultavasti vakio V6:seen joutuu hommaamaan jonkun oikeasti säädettävän ruiskun, vaihtamaan nokat paremmin turbokäyttöön soveltuviksi ja pudottamaan puristuksia. Toisaalta nuo nyt kunnolla tehdyssä projektissa pitäisi silti tehdä.

Eli jos ajattelee, että ahtimiin+siihen liittyviin menee jotain 1500e, niin nuo kustannukset tulevat siihen pääälle ja budjetti nousee helposti reippaasti yli 5000e.

Eli kannattaa tosiaan miettiä sitä GTA vaihtoehtoa. Tai sitten koittaa virittää vaprina. Kyllä niinkin sitä tehoa saa, mutta ei välttämättä niin dramaattisesti kuin turbolla. Ja jos tosissaan haetaan, niin normaali ajettavuus kärsii ja tulee ne päästönormit vastaan silloinkin. Vaparina saat ottaa thoja niin paljon, että auton netto paino/tehosuhde ei alita 7kg/hv rajaa (vai oliko kW).

Saksasta saatavat tyyppihyväksytyt turbosarjat eivät kai suoraan ole suomessa laillisia, vaan vaativat sen mittauksen edelleen. Sieltä ostettu auto, jossa moinen sarja on, on laillinen ja sen saa rekisteröityä, tämä on käsitykseni. Toisaalta tommosen valmiin sarjan laittamalla voisi luulla alittavansa sen päästömittauksen.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1168796914&


eli siis tollanen hakeen saksasta. Kompressorilla varmaan ihan samat säännöt kuin turbolla?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

markkul kirjoitti:(tälläinen on esim. VTT tai sitten oli se joku halvempikin)
Test Center Tiililä www.testcenter.fi on se toinen paikka. Vaikka GTA saattaisi tulla halvemmaksi ja "järkevämmäksi" niin kyllä Turbo on aina Turbo 8)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

tumbe kirjoitti:eli siis tollanen hakeen saksasta.
Saattaapi poistua :-D

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Eiköhän helpoin (mutta ei varmaankaan halvin) vaihtoehto ole käydä suoraan ostamassa Autodeltalta 156 GTA AM Super.

Saa pohjille tommoset 400hv niin siitä on sit helpompi lähtee virittämään :)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jep ei mitään turboja, kompuraa kehiin :)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuutosen viriviri!?

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Keisari kirjoitti:"mikään ei riitä, mikään ei tunnu".
http://www.primomobile.de/fahrzeuge.php?id=32
Omapaino 900 ja +200 kaakkia... kyllä lähtee :-D
Tyylihän tuossa on vakiona 8)
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Ymmärtääkseni jos moottorin varustaa turbolla ja mittattu viritysaste pysyy alle 20%, jarruihin yms ei tarvitse puuttua? Mittaukset ja hyväksynnät kuluu tietysti olla kunnossa.
Paljonkohan tosta remmiahtimesta saa olla asennettuna jos sen käyttötarkoitus on vain radalla? Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.

Halvemmalla pääsee varmaankin kun itse kasailee palikoista + lastuttaa rinnakais´lastun vakion viereen. Moottoriinkaan ei tarvitsisi varmaankaan koskea kummemmin kunhan paineet pidetään maltillisena...

http://www.engstler-tuning.de/ lisää remmiä.
http://www.streetturbo.fi/index1.htm ja lastua edullisesti
http://www.prostreet.fi/viritysosat/pol ... t/zex.html ja hetkellistä iloa :wink:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tommo kirjoitti:Ymmärtääkseni jos moottorin varustaa turbolla ja mittattu viritysaste pysyy alle 20%, jarruihin yms ei tarvitse puuttua?
Näin on. JOS aletaan virittämään mallisarjan tehokkaimmasta joka tässä tapauksessa GTA. Muuten verrokiksi otetaan seuraavaksi tehokkaampi kuin alkuperäinen.

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Tommo kirjoitti: Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.
Ymmärtääkseni järjestelmä ei saa olla asennettuna, mukaan lukien suuttimet ja letkut, muualla kuin suljetulla tiellä/radalla.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Andros kirjoitti:
Tommo kirjoitti: Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.
Ymmärtääkseni järjestelmä ei saa olla asennettuna, mukaan lukien suuttimet ja letkut, muualla kuin suljetulla tiellä/radalla.
Kyllä yhdellä tutulla on leima autossa jossa on kiinni suuttimet. Katsastuksessa pullo oli irti. Inssi oli kyllä huomannut virityksen ja kysynyt, mutta kun pullo ei olliu, kiinni ei järjestelmäkään siis ollut käytössä.

Voi olla että on inssistäkin kiinni.

Käyttö ei ole katulaillista, se on selvää. Hassua sinänsä, vaikka kaasua käyttäisi tiellä, eihän sillä autolla saa ajaa kovempaa kuin rajoitus sallii.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No samaa ajatusta voi koko virityssäännöstöön käyttää. Ja en ymmärrä kyllä sitä ajatusta jolla tuo säännöstö on tehty. Onko veronkierto pelko todellisuudessa takana? Sama koskee noita prosentteja yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Aivan! Itsekkään en pysty ymmärtämään. Eihän se auto sen vaarallisempi liikenteessä ole, jos lakia noudatetaan. Vaikka tehoa olisi tuhat, pysähtyy se silti 120km/h vauhdista ihan yhtä nopeasti (tai pitäisi varmaan sanoa hitaasti) kuin vakio versiokin.

Tietysti voi järkeillä, että kun sitä voimaa on, sitä halutaan myös käyttää ja kuski sortuu helpommin laittomuuksiin, vähän niin kuin yllytettäisiin.

Toisaalta ovatko ne ihmiset, joilla on varaa ostaa se valmiiksi 500hv tai 1000hv auto, jotenkin paremmin käyttäytyviä, vai mikä noista autoista sitten tekee turvallisemman? Totta on toki, että 1000hv Bugatin alusta kestää vauhtia pikkasen toiseen malliin, kuin minun Sierran, mutta edelleen ne rajoitukset...

No laki on mikä on.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kai tuo ajatus kulkee jotenkin siihen suuntaan, että liikenteessä olevien autojen pitäisi vastata ominaisuuksiltaan suunnilleen tyyppikatsastettuja. Muuten on kyllä vähän vaikea ymmärtää miksi isolla rahalla saa ostaa tehokkaan auton mutta pienellä rahalla sellaista ei saa itse tehdä. Olkoonkin että niissä alun perin tehokkaammissa tuppaa olemaan parempi alusta ja jarrut; Mitä väliä sillä on jos autolla ei kuitenkaan saa ajaa rajoitusta kovempaa, oli se piristetty tai vakiokunnossa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Kuutosen viriviri!?

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Keisari kirjoitti:Elikkäs 156 Veekuutosen turbotus? Lastut ja putket yms. kohillaan, mut jotenki tuntuu, et "mikään ei riitä, mikään ei tunnu". Mitenköhän homma käytännössä? Vai vieläkö lainsäädäntö sen estää? Olin muistavinani, et lakiin tuli joku muutos... :roll:

No kyllä ne tekee sitte kaikesta aina niin vaikeeta... :crazyeyes:
Onko homma edennyt? - mielenkiintoista...

Mistä kutoseen putkea alle edullisesti?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Wile
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Elo 2005, 11:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Wile »

Kunhan pohdin ääneen mutta etuvetoisessa ne (liiat) tehot menee kyllä täysin hukkaan kun pitoa ei saa kiihdytyksessä tiehen millään. Tietysti jos laitetaan norsu istumaan konepellille niin sitten ;)
Mulla on Minissä 200+hv ja max parikymmentä enemmän siihen enää pystyis laittamaan, vaikka onkin lievästi etupainoinen auto... En ole Alfan GTA:lla ajanut, mutta lukemani perusteella siinä on jo etuvetoiseksi liikaa tehoa, luistonestokin naukkaa tietenkin osansa... Kannattaa mielummin riisua auto kaikesta turhasta varustuksesta ja laittaa mahd. kevyet pyörät alle, niin auto lähtee jo eri tavalla :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Liika teho on tietenkin suhteellista, mutta en ole itse GTA:ta ajaessa kokenut että hevosia olisi liikaa.

Saahan noihin kutosiin lukkoperää asennettua edulliseen hintaan joten siitä vaan viriviriä kehiin.

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Ei tehoa voi olla ikinä liikaa. On totta että 250hv etuvetoon alkaa olemaan jo aika paljon.. Idea onkin se että ei sillä ole joka vaihteella koko ajan tarkoitus ajaakaan kaasu pohjassa vaan se että tehoa on aina reservissä.
Oma 156 sutii sekä ykkösellä että kakkosella eli kaikkea tehoa ei saa tiehen, mutta sen jälkeen kaiken tehon voi käyttää.. Eli onko sitä silloin liikaa? :wink:

Tehoa on siinä vaiheessa tarpeeksi kun pisimmän suoran päässä suurimmalla vaihteella auto vielä hieman sutii. 8)
" No risk, no fun"

Wile
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Elo 2005, 11:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Wile »

Niin, tottahan toisaalta tuokin ;)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

JT-Racing kirjoitti:Ei tehoa voi olla ikinä liikaa. On totta että 250hv etuvetoon alkaa olemaan jo aika paljon.. Idea onkin se että ei sillä ole joka vaihteella koko ajan tarkoitus ajaakaan kaasu pohjassa vaan se että tehoa on aina reservissä.
Oma 156 sutii sekä ykkösellä että kakkosella eli kaikkea tehoa ei saa tiehen, mutta sen jälkeen kaiken tehon voi käyttää.. Eli onko sitä silloin liikaa? :wink:

Tehoa on siinä vaiheessa tarpeeksi kun pisimmän suoran päässä suurimmalla vaihteella auto vielä hieman sutii. 8)
Tuossa on asennetta... Mieleeni tulee muuan ajoneuvos ja idän ihme :lol:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin