Nyt ollaan jo aika kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta jatketaanpa OT:tä vielä vähän kun ollaan jo hyvässä vauhdissa
Jos jätetään ilmanvastus huomiotta, niin silti kiihdyttäminen suuressa vauhdissa vaatii enemmän työtä. Tuo kiihdytyksessä tehty työ kasvattaa suoraan auton liike-energiaa, joka saadaan kaavasta ½mv². Eli kiihdytyksessä 50-100 (m/s) tarvittava energia on:
½m*100² - ½m*50² = ½m*(100²-50²) = ½m*7500
Vastaavasti 100-150 (m/s) kiihdytykseen tarvittava energia on:
½m*150² - ½m*100² = ½m*(150²-100²) = ½m*12500
Tuosta siis näkee että jälkimmäisessä kiihdytyksessä auton liike-energiaa kasvaa enemmän, eli kiihdytykseen tarvitaan enemmän energiaa. Nää on näitä mekaniikan peruskaavoja

.