Alfadiag ja ilmi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Alfadiag ja ilmi

Viesti Kirjoittaja ahma »

Heti kärkeen, olisko jollain tessumiehellä Tampereen suunnassa ylimääräistä ilmiä lainata kymmeneksi minuutiksi?

Alfassa on ollut merkillisiä käyntihäiriöitä jo pitkään, tyhjäkäyntikierrosten huojumista, nykimistä yläkierroksilla, tehohäviötä läpi koko kierrosalueen, pakokaasut päin honkia ja ajokielto..

Kolme viikkoa sitten vaihdettiin lambda, tilanne parani hieman, mutta tehot edelleen hukassa. Päätettiin Pablon kanssa kunnon insinööreinä lähtee ulkoiluttamaan Alfadiag;ia ja debugaamaan tessua.

Heti alkuun alettiin tuijottamaan käyrää Air Mass Volume ja Lambda xyz (ei oo diagia enää). Air Mass Volume piirsi täyskiihdytyksellä portaisesti ja hitaasti nousevaa epätasaista käyrää ja lambda ihan mitä sattuu välillä "Open or Cold Circuit" viestiä antaen..

Seuraava kuningasidea. Ilmi irti, kevyt ojennus elektroniikkaspraylla ja rätillä ja motti takaisin paikoilleen.. Seuraavana mittariston yläkulmaan parahtaa ECU:n varotusvalo ja Alfadiag antaa virhekoodia ilmistä. Ilmin varoitus ei poistunut virhekoodit resetoimalla vaan on nyt jollain tapaa pimeänä.. Kiitos hienosäädön vissiin.

Ei luovutettu vielä, samat käyrät piirtoon ja auto tien päälle. Neljännes tehoista palasi ja Air Mass Volume piirsi kauniin tasaisesti nousevaa käppyrää täyskiihdytyksellä ja toisaalta jokaisen pysähtymisen yhteydessä moottori sammui nätisti.. o_O

Siis wtf..

Ilmin liitin irti auto ei käynyt juuri ollenkaan, liitin kiinni auto toimi edellä kuvatulla tavalla, mutta Air Mass Voltage antaa flattia viivaa yhden voltin kohdilla (liittimen ollessa irti tasan nollaa). Arpooko toi ECU ilmin ollessa täysin pimeänä käyttöön jotkut "tilastollisesti buenot" arvot vai miten hitossa toi toimii noin.

Testattiin tuo Pablon toimiva kutonen ja tuolta Air Mass Voltagesta tuli käyrää käsi kädessä tuon Air Mass Volumen kanssa..
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ei ylimääräistä, mut autossa kiinni olevaa voit testiä jos sen ottais irti vähäks aikaa... Ostettu muutama viikko sitten AD:stä. Ai niin, tän torxit oli suuremmat kuin edellisen ja mul ei oo sopivaa avainta. Vaihdoin anturin kotelon imuputkeen, niin ei tarvinnu avata torxeja...

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Hienoa! Vois katella alkuviikosta jos sulla on aikaa?
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Joo, mä yritän hommata tuollaisen sopivan torxin niin saa sen pelkän anturin irti. Ens viikon alku on ok. Onks toi auto sulla ajossa kuitenkin?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Mulla löytyy käytetty ilmi joka toimii suht ok, sen saa lainaksi jos on tarvetta. Voit tarkistaa jos ilmissä vika nyppäämällä johdon veks ja koeajamalla, jos muuttuu selkeästi paremmaksi niin siinähän se vika olikin.

Edit: niin joo olit kokeillut jo, kannattaa nollata ECU ja sen jälkeen koeajaa (liitin irti).

Milkman
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 21:54

Viesti Kirjoittaja Milkman »

Kaalipata kirjoitti:Joo, mä yritän hommata tuollaisen sopivan torxin niin saa sen pelkän anturin irti. Ens viikon alku on ok. Onks toi auto sulla ajossa kuitenkin?
Biltemasta sai sellaisia torxeja, joissa on vaadittava reikä keskellä. Hinta sarjalle, jossa oli nuo torxit ja kaikennäköisiä muita päitä, oli 5-6 euron luokkaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Jees, mul noita torxeja onkin sekä palana et "ruuvari"-malleina, mutta totta kai tuon uuden ILMIn torxit oli kokoa jota ei heti pakista löytynyt :mrgreen:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Alfassa on ollut merkillisiä käyntihäiriöitä jo pitkään, tyhjäkäyntikierrosten huojumista, nykimistä yläkierroksilla, tehohäviötä läpi koko kierrosalueen, pakokaasut päin honkia ja ajokielto..
Tuossa ei taida olla vielä sähköstä kaasuläppää mutta läpän asentotunnistin potentiometri voi myös olla hajalla/kulunut yleisimmältä käyttöalueelta.. :wink:

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Noniin, kiitokset Kaalipadalle kanssa-alfistin tukemisesta.

Ilmihän se oli ja meni samantein tilaukseen. AD:lta löytyi tarviketta ja Boschia. En jaksanut enää ottaa riskiä vaan pistin sen Boschin tilaukseen. Toimittavat huomiseksi jos vaan maasta löytyy..

Sit jatkuu taas kurvailu. o/ Auto onkin kohta kaks viikkoa seisonut..

Vois poiketa Hervantalaisten kanssa kahvilla joku ilta..?
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Eipä mitn :-D Pääasia et Auto skulaa taas. Tai siis sit kun saat sen uuden ILMIn kätees.

Tsufeet vois olla ihan hyvä idea, porukkaa kasaan vaan 8)

Vastaa Viestiin