(ei enää niin-->)Kiirellistä apua tarvitaan! (156)
Valvoja: Moderators
(ei enää niin-->)Kiirellistä apua tarvitaan! (156)
Eli homman nimi on tämä:
Olin vaihtamassa tulppia omaan 156 V6:n. Viidettä tulppaa vaistaessa kuului napsahdus, tulpan "napa" tuli avaimen mukana ulos, kierreosa jäi paikalleen! Millä ton vois saada tois sieltä reiästä?
Pari kuvaa albumissa.
Olin vaihtamassa tulppia omaan 156 V6:n. Viidettä tulppaa vaistaessa kuului napsahdus, tulpan "napa" tuli avaimen mukana ulos, kierreosa jäi paikalleen! Millä ton vois saada tois sieltä reiästä?
Pari kuvaa albumissa.
Viimeksi muokannut XXL, 24 Loka 2006, 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
uh.
Ensinnä sinne olisi tietysti hyvä saada jotain rasvaa, mutta tietysti pitää varmistaa että se ei tee mitään pahaa sylinterissä (kun sitä sinne kuitenkin vähän menee).
Tämän jälkeen jollain pikaliimalla liimata tulppa kiinni tuohon kierteeseen.
Millä sitten vääntää, hmm. Räikällä tai pyssyllä, en oikeen tiiä...
Ensinnä sinne olisi tietysti hyvä saada jotain rasvaa, mutta tietysti pitää varmistaa että se ei tee mitään pahaa sylinterissä (kun sitä sinne kuitenkin vähän menee).
Tämän jälkeen jollain pikaliimalla liimata tulppa kiinni tuohon kierteeseen.
Millä sitten vääntää, hmm. Räikällä tai pyssyllä, en oikeen tiiä...
Musta tuntuu että se kierre on siellä sen verran lujaa kiinni, että pitääkö toi pikaliimakaan siinä.. Kaveri ehdotti kanssa tota vastakierre hommaa, vähän kyllä epäilyttää että siitä irtoaa jotain tavaraa sinne sylinteriin. Mutta joka tapauksessa huomenna jatketaan, alkaa toi valo olla vähissä jo pihalla.
Sellasta yks asentajakaveri sano etttä todennäkösesti ei lähde riskittömästi ilman kannen irrostusta...
Mutta nyt saunaan ja

Jos jollakin on jotain ratkasevia vinkkejä, voi soittaa 0505767181 .
Kiitos.
Sellasta yks asentajakaveri sano etttä todennäkösesti ei lähde riskittömästi ilman kannen irrostusta...

Mutta nyt saunaan ja


Jos jollakin on jotain ratkasevia vinkkejä, voi soittaa 0505767181 .
Kiitos.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Vastakierretappi olisi varmaankin soppeli vekotin. Mitään ylimääräistähän sinne ei mene, jos et "poraa" tulpasta läpi. Nuoruudessani (ilmeisen synkässä sellaisessa) omistin -71 mallisen Opel Reckordin, jonka ilmanputsarin kiinnitysmutteri löysäsi, ja sujahti männän päälle pomppimaan muutaman prikan seuraksi. Budjetissa ei juuri ollut varattuna koneremonttia, eli niinpä hajotin jonkin vanhan kaiuttimen magneetin ja teippasin palan siitä rautalangan nokkaan. Niillä sitten pilkittiin jänniä metallin kappaleita tulpanreiästä. Olivat muuten muuttaneet huomattavasti muotoaan
Sillä sitä kuitenkin pukattiin menemään, ehkä lievän "venttiilisoundin" säestämänä. Väitän ettei muutama soiro kevytmetallia pysty tekemään sylinterissä minkäänlaisia tuhoja, kun tolkun metallista tehty mutteri ja prikatkaan eivät siihen kyenneet. En minäkään niitä silti omaan moottoriini haluaisi, saati sinne lisäile 


Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ostin joskus würthin semmoista ruuvin irroitusainetta, joka jäädyttää ja voitelee irroitettavan ruvin/mutterin. Käytin sitä, kun oli jarrusatulan ilmausruuvi katkennut tai pikemminkin haljennut ja sain kunnon siistoleukapihdeillä (Knipex) siitä senverran otetta että aukesi. Ennen ko. ainetta ei ollut mitään jakoa, kun koitin. voisi koittaa lämmittää ympärystä ja jäähdyttää tulpan jämää, niin saattaisi vähän löystyä.
On melko paskamainen tilanne Sukulaismiehelle kävi kerran vastaava vanhan vulvan kanssa ja auto lähti sitten paaliin...
Tuon tarinan jälkeen olen jättänyt tulpat kiristämättä ihan hampaat irvessä.
On melko paskamainen tilanne Sukulaismiehelle kävi kerran vastaava vanhan vulvan kanssa ja auto lähti sitten paaliin...
Tuon tarinan jälkeen olen jättänyt tulpat kiristämättä ihan hampaat irvessä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jos tuota vastakierretappia käytät niin pyöräytä konetta niin että mäntä tulee mahdollisimman ylös. jos siis jotain tippuu niin on sitten magneetin kanssa mahdollisimman helppo ottaa pois. Tuo wurthin aine on nimeltään rost off ice. Mainosten mukaan pitäisi jäähdyttää metallin -40 asteeseen ja samalla irroittaa ruostetta, tiedä sitten miten oikeesti toimii. Tuskinpa se mitään pahaa tekee kuitenkaan koneessa, eiköhän se pala pois.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ei varmasti tee mitään. On aika nopeaa haihtumaankin. Ei nyt varmaan mitään ihan ihmeitä tee, mutta jos lämpötilaeron saa vaikka +40 ja -40 niin varmasti aukeaa helpommalla. Varmaan joku perus kyylmä spraykin voisi auttaa...Epezi kirjoitti: Tuo wurthin aine on nimeltään rost off ice. Mainosten mukaan pitäisi jäähdyttää metallin -40 asteeseen ja samalla irroittaa ruostetta, tiedä sitten miten oikeesti toimii. Tuskinpa se mitään pahaa tekee kuitenkaan koneessa, eiköhän se pala pois.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Näin allekirjoittanut toiminut aina kun pultti katkennut. Tosin en tiedä tekisinkö tuossa tapauksessa.legza kirjoitti:Eikös tonne kierteeseen voisi hitsata jotain tikkua jota voi kääntää vaikka lukkopihdeillä, tietysti hitsatessakin saattaa tippua jotain sylinteriin. Sitten ei onnistu niin helposti, jos noi sun tulpat on jotain muuta kuin "tavallista" rautaa.
Takakansi on kyseessä. 2tulppa.Maunu kirjoitti:Ota venttiilikopankansi auki niin pääset huomattavasti lähemmäs ongelmakohtaa kun alat ruuvailemaan kierrettä auki.
Oliko kyseessä etu vai taka kansi?
Kyllä alkaa vahvasti näyttää että aamulla kokeillaan vastakierretapilla ja kylmällä alkuun. Yksi alfistitoveri tossa soitteli ja lupaili työkaluja lainaan. Kiitoksia!
Lisää raporttia huomenissa.
Jep jep. muutaman tunnin ähellyksen jälkeen tulos on edelleen sama kun eilen. Eli kiinni on ja kovaa! Tulppa on katkennu just siitä avain osan ja kanteen junttaantuvan osan välistä, eli se on edelleen kiristyksessä siellä. Ei kestä vastakierre ym välineet sellasta vääntöä. Kylmät ja kuumat on kokeiltu jajaja.....
Alkaa ideat loppumaan...
Alkaa ideat loppumaan...
Sellanen pultinirroitus sarja jossa on poranteriä ja neliskanttisia teräväreunasia vääntötappeja...
porataan reikä tulpan läpi, lyödään vääntötappi reikään, väännetään välikappaleen avulla auki...putua menee männän päälle jonkin verran, sen saa toivon mukaan magneetilla tai imurilla pois.
http://www.ikh.fi/ikh2003/media/tuottee ... etimet.pdf
Täältä "ruuvinulosvedinsarja"
On aika arvokas setti mutta jos vaihtoehtona kannen irroitus niin kannattaa harkita..
porataan reikä tulpan läpi, lyödään vääntötappi reikään, väännetään välikappaleen avulla auki...putua menee männän päälle jonkin verran, sen saa toivon mukaan magneetilla tai imurilla pois.
http://www.ikh.fi/ikh2003/media/tuottee ... etimet.pdf
Täältä "ruuvinulosvedinsarja"
On aika arvokas setti mutta jos vaihtoehtona kannen irroitus niin kannattaa harkita..
Tämmöinen sarja on kova sana mutta mahtaako löytyä tarpeeksi isoa tappia tähän? Ja taitaa niissä vääntötapeissa olla kulmia enemmän kuin neljäjiiässä kirjoitti:Sellanen pultinirroitus sarja jossa on poranteriä ja neliskanttisia teräväreunasia vääntötappeja...
porataan reikä tulpan läpi, lyödään vääntötappi reikään, väännetään välikappaleen avulla auki...putua menee männän päälle jonkin verran, sen saa toivon mukaan magneetilla tai imurilla pois.

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onpas se nyt hankala. Hieman epäilen että edellisellä kerralla on tulpat kiristetty paineilmavääntimellä, en tarkoita pulttipyssyä vaan "räikännäköistä" ahtaisiin paikkoihin sopivaa työkalua.
Eli tuossahan menee jo jonkun kokoinen reikä läpi asti? Koska koko sisäelektrodi näyttäisi pöydällä olevan. Jos yhtään suhteita korjaamoihin niin voisi yrittää lainata sellaista lyötävää irroitussarjaa (mahtuukohan sitä lyömään taaempiin tulppiin). Kuitenkin varsin usealla korjaamolla on sellaisia ja ne ovat riittävän korkealaatuisia. Ongelmana tahtoo noissa vastakierre yms.irroitustapeissa olla se että se yrittää samalla painaa pulttia isommaski kehältään. Itse olen joskus irroitellut täkkipultteja alumiinisesta lohkosta poraamalla lähelle "kierrearvoa" ja sitten pienellä viilalla hionut kaksi lovea jolloin tuo pultti antaa sen verran periksi että lähtee kiertämällä pois. Mutta sulla tuo kohde on niin paljon kriittisempi.
Onko muuten siinä kansipinnan yläpuolella yhtään tulppaa jäljellä, siis kun noissa on usein sen mutterikohdan ja tiivistyspinnan välissä sellainen karhennettu "sormi"osuus. Kun on olemassa sellaisia epäkesko hylsyjä jotka on tarkoitettu pyöristettyneisiin muttereihin yms. Siinä on hylsyn sisällä pieniä pyöriä jotka aukaistaessa kiilautuvat tiukempaan. Pienimmät niistä voisivat juuri ja juuri sopia tulpankoloon.
Eli tuossahan menee jo jonkun kokoinen reikä läpi asti? Koska koko sisäelektrodi näyttäisi pöydällä olevan. Jos yhtään suhteita korjaamoihin niin voisi yrittää lainata sellaista lyötävää irroitussarjaa (mahtuukohan sitä lyömään taaempiin tulppiin). Kuitenkin varsin usealla korjaamolla on sellaisia ja ne ovat riittävän korkealaatuisia. Ongelmana tahtoo noissa vastakierre yms.irroitustapeissa olla se että se yrittää samalla painaa pulttia isommaski kehältään. Itse olen joskus irroitellut täkkipultteja alumiinisesta lohkosta poraamalla lähelle "kierrearvoa" ja sitten pienellä viilalla hionut kaksi lovea jolloin tuo pultti antaa sen verran periksi että lähtee kiertämällä pois. Mutta sulla tuo kohde on niin paljon kriittisempi.
Onko muuten siinä kansipinnan yläpuolella yhtään tulppaa jäljellä, siis kun noissa on usein sen mutterikohdan ja tiivistyspinnan välissä sellainen karhennettu "sormi"osuus. Kun on olemassa sellaisia epäkesko hylsyjä jotka on tarkoitettu pyöristettyneisiin muttereihin yms. Siinä on hylsyn sisällä pieniä pyöriä jotka aukaistaessa kiilautuvat tiukempaan. Pienimmät niistä voisivat juuri ja juuri sopia tulpankoloon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Voipi olla, olen nähnyt monenlaisia erilaisia...Ja taitaa niissä vääntötapeissa olla kulmia enemmän kuin neljä Smile
Itelle ostin just motonestistä sarjan lyötäviä kartiotappeja, 4 erikokosta...porataan reikä, lyödään tappi siihen ja väännetään, sama idea kuin Kukko sarjassa mutta paljon halvempi..

Noita saa Snap-Onilta ja Mac-toolsilta ainakin...Kun on olemassa sellaisia epäkesko hylsyjä jotka on tarkoitettu pyöristettyneisiin muttereihin yms. Siinä on hylsyn sisällä pieniä pyöriä jotka aukaistaessa kiilautuvat tiukempaan. Pienimmät niistä voisivat juuri ja juuri sopia tulpankoloon.
Joo menee reikä läpi asti. n.8mm läpimitaltaan reikä.Alfistipohjoosesta kirjoitti: Eli tuossahan menee jo jonkun kokoinen reikä läpi asti? Koska koko sisäelektrodi näyttäisi pöydällä olevan.
On siinä hyvin ohut siivu (n.3mm) ja tiiviste renkula. Tohon yritettiin tänään saada työkaluja kiinni mutta tulosta ei syntyny. Nyt on töihin lähtö niin lähellä että hommat jatkuu maanantaina. Sillon olis tarkotus koittaa porata toi sormiosuus pois, että pelkkä kierre jäisi vaan reikään. Sen ei pitäis enää olla niin kovaa kiinni. Tietysti taytyy ensin koittaa tukkia toi reikä niin, että murut saa imurilla pois.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko muuten siinä kansipinnan yläpuolella yhtään tulppaa jäljellä, siis kun noissa on usein sen mutterikohdan ja tiivistyspinnan välissä sellainen karhennettu "sormi"osuus.
Nyt alkaa alfamiehen pahin rangaistus: 90km työmatka edestakasin vm.86 1.6kaasari kadetilla...!

- azzurro fantasia
- Viestit: 36
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21
kaverilla jäi kerrran myös jenka reikään. Yritettiin irrottaa vastakierretapillla, mutta ei onnistunut. Syy:vastakierretappi levittää kierrettäessä tulpan jenkaa koska siinä on kierre ja se on kartio, jolloin se yrittää mennä yhä syvemmälle. Jenka saatiin pois nelikanttisella kartiotapilla. reikää ei porattu isommaksi vaan lyötiin tappi suoraan paikoilleen. Tällä lähti koska nelikanttinen tappi ei enää vääntövaiheessa levitä tulpan kierrettä lisää.
Jos on naurettava, on naurettava.
Nyt on taas koko päivä yritetty, tuloksen kasa hajonneita työkaluja ja osa edelleen paikallaan.
Nyt loppu meidän konstit, ei tule mitään.
Huomiseks on traileri tilattu, nyt kun vaan tietäis mihin vie. Jos on hyviä paikkoja tässä kantahämeessä tiedossa, niin voi vihjasta.
Kiitoksia runsaista neuvoista, mä meen nyt ryyppäämään ja miettimään mistä rahat fiksaukseen.
Nyt loppu meidän konstit, ei tule mitään.
Huomiseks on traileri tilattu, nyt kun vaan tietäis mihin vie. Jos on hyviä paikkoja tässä kantahämeessä tiedossa, niin voi vihjasta.
Kiitoksia runsaista neuvoista, mä meen nyt ryyppäämään ja miettimään mistä rahat fiksaukseen.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kysytäänpä taas uudestaan, mihinköhän ton auton vois viedä kannen irrotukseen ym.? Alue vois olla helsingistä tampereelle, on toi muukkonen vaan niin pitkällä että ei kiinnosta vuokrata vetoautoa niin pitkälle, traileri on jo. Paja sais olla sellanen että alfat olis vähän tuttuja mutta hinnat deltaa alemmat...
Huomenna pitäs soitella tonne Car Pojille, onko siitä kokemuksia muilla kuin röllillä (hintaluokka ym)?
Huomenna pitäs soitella tonne Car Pojille, onko siitä kokemuksia muilla kuin röllillä (hintaluokka ym)?

Ei siitä kantta kannata ton homman takia irti purkaa. Pyöräytä se sylinteri jossa tulpan jämä on imutahdin loppupuolelle (imuventtiilit täysin auki, pakoset kiinni ja mäntä miltei alakuolossaan), paineilmaa imuaukosta sisään ja paineilmasahalla jämä halki. Voi sen halkasta ihan tavallisella rautasahanterälläkin ihan käsin hangaten, mutta siinä tulee hiki. Enimmät hilppeet sitten vaan magneetilla pois sylinteristä, mikäli niitä sinne lainkaan joutuu.
Janne
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Totakin on muuten kokeiltu, mutta kun sinne ei mahdu oikein kunnolla sahaamaan ja muutenkin täytyis olla tarkkana ettei vedä kierteeseen..lepidus kirjoitti:Ei siitä kantta kannata ton homman takia irti purkaa. Pyöräytä se sylinteri jossa tulpan jämä on imutahdin loppupuolelle (imuventtiilit täysin auki, pakoset kiinni ja mäntä miltei alakuolossaan), paineilmaa imuaukosta sisään ja paineilmasahalla jämä halki. Voi sen halkasta ihan tavallisella rautasahanterälläkin ihan käsin hangaten, mutta siinä tulee hiki. Enimmät hilppeet sitten vaan magneetilla pois sylinteristä, mikäli niitä sinne lainkaan joutuu.
Janne
Täytyy soitella huomenna. Tuli AutoMilanosta aika hirveä arvio...Pepperoni kirjoitti:Kysy myös St1 Järvenpää / Heikki Salokoivu, puhelin 040 542 9409.
On Alfat tuttuja laidasta laitaan.