alfan luotettavuus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
springer
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Syys 2006, 10:12
Paikkakunta: pori

alfan luotettavuus

Viesti Kirjoittaja springer »

auto tarvitsisi hankkia ja alfa tuntuisi miellytävän kaikkein eniten, joten siitä muutama kysymys, tarkoitus olisi mahdollisesti hankkia 88-95 vm alfa (164, 6 koneella, miellyttäisi ainakin silmää ja uskoisin että potkuakin on jonkin verran) eli pitääkö paikkansa usein kuulemani väitteet että alfa on huono auto suomen oloihin, olisi paljon vikoja, ja saisi yksinkertaisesti korjata koko ajan, legendat ovat legendoja mutta olisi kiva tietää että onko tässä edes jotain perää. lisäksi laittakaa muitakin alfan huonoja ja hyviä puolia ja syitä miksi kannattaisi ostaa tai ei kannattaisi, olisin kiitollinen jos joku viittii vastata kun ei autokaupoille kannata ihan suin päinkään rynnätä.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Re: alfan luotettavuus

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

springer kirjoitti: eli pitääkö paikkansa usein kuulemani väitteet että alfa on huono auto suomen oloihin
Joo, ei nämä alfat sovi Suomen kylmiin oloihin ollenkaan. Joka toisesta puuttuu lämmityslaite ja jos se onkin, niin ei se toimi.
olisi paljon vikoja ja saisi yksinkertaisesti korjata koko ajan
Koko ajan näitä saa olla ropaamassa. Ikinä ei tule päivää ilman uutta vikaa. Itsekin elän kahden auton helvetissä. Siitä voi jokainen miettiä kuinka paljon aikaa menee tallissa. Välillä ei edes nukkumaan ehdi, kun niin kiirettä pitää.
legendat ovat legendoja mutta olisi kiva tietää että onko tässä edes jotain perää
Legendat yleensä pitävät paikkansa, sillä eihän ne muuten olisi edes legendoja. Esson baarista yleensä kuulee totuuden.
lisäksi laittakaa muitakin alfan huonoja ja hyviä puolia ja syitä miksi kannattaisi ostaa tai ei kannattaisi
Mikäli yllä olevan tekstin on lukenut, niin voidaan ihmetellä kannattaako näitä edes ostaa? Tämä foorumikin on esimerkkejä täynnä, mutta tuskin kukaan jaksaa mitään hakuja käyttää...

olisin kiitollinen jos joku viittii vastata kun ei autokaupoille kannata ihan suin päinkään rynnätä
Ole hyvä vaan.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Käy koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos alfa miellyttää niin osta. Alfa Romeo on oma juttunsa, sen joko ymmärtää tai ei. Italialainen tapa tehdä autoja poikkeaa, siinä on tunnetta mukana enemmän kuin muissa autoissa. Monellekin Alfa Romeo on elämäntapa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Osta 2-litranen 164 super tai vm 1992 tai uudempi 2-litranen..

Vedät ainakin talveksi huohotinputken vapaaksi ulkoilmaan, peität nokkamaskia osittain ja voitelet lukkoja ja ovitiivisteitä ahkeraan...

Ja hyvät renkaat alle, 164:en painojakauma on hieman peräpainonen pikkukoneella, vetopito hieman huono mutta toisaalta perä ei lähde tahattomasti viipottamaan.

Ei ole lämpöisin mahdollinen Alfa mutta jotenkuten talvellakin toimiva, pienellä aikaa ei lämpiä heti mutta noin 10km matkalla kyllä.. :wink:

Paremmin kuiteskin kuin VAG dieselit.

Varaudu silti yllättäviin ongelmiin.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Sivun ylälaidassa on haku-nappi, sillä kannattaa etsiskellä, sillä samankaltaisia kysymyksiä/ niihin vastauksia löytyy runsaasti. 164 on hintaansa nähden loistava auto. Kuutosessa on äänet ja tehotkin ihan kohdallaan. Mallikohtaisia akilleenkantapäitä toki Alfoista löytyy, mutta niinpä niitä löytyy kaikista muistakin merkeistä. Itselläni on kolmas Alfa peräkkäin ihan vapaasta tahdosta, enkä pidä itseäni tyhmänä, saati masokistina. Minulla on ollut 75 Ts, 156 SW Super ja nyt tämä 166 Ts ja asustelen Napapiirin "päällä". Kaikilla olen pärjännyt mainiosti ja käynnistyvyys on ollut virheetöntä, vaikka nykyisessä Alfassani ei ole edes moottorinlämmitintä. 156 on lämpimin auto mihin olen koskaan törmännyt. Tutkiskele vanhoja keskusteluja, niistä saa hyvät perustiedot ja käy sitten koeajamassa useampi yksilö, niin pääset jyvälle hommasta. Ei kannata "tyrmätä" 2 litraista Twinsparkiakaan. Siinäkin koneessa on kohtalaisesti ruutia (148hv, eli lähes saman verran kuin monen kilpailijan kuutosessa :lol: ) ja polttoainetalous on kohdallaan.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla oli 6kk vm.90 164 3.0 ennen lunariin menoa joka ei tässä tapauksessa ollut oma moga :D ja ainoa toimenpide oli känkän kiristys katsastukseen, vaikkakin känkkään kylläkin jotain palikkaa olisi pitänyt hommata. Ainiin ja kilsoja oli lähelle 400k. mittarin käännön selvittyä. ABSit ei pelittänyt, muu kama kyllä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

jiiässä kirjoitti:Osta 2-litranen 164 super tai vm 1992 tai uudempi 2-litranen..
Vedät ainakin talveksi huohotinputken vapaaksi ulkoilmaan, peität nokkamaskia osittain ja voitelet lukkoja ja ovitiivisteitä ahkeraan...
Nuo huollot kannattaa tehdä, säästyy monelta murheelta.
jiiässä kirjoitti:Ja hyvät renkaat alle, 164:en painojakauma on hieman peräpainonen pikkukoneella, vetopito hieman huono mutta toisaalta perä ei lähde tahattomasti viipottamaan.
Mielestäni on silti keulapainoinen vaikka pikkukone keulalla olisikin :)
Talvella minua haittasi auton iso koko, ei mahtunut kunnolla ajokaistalle jos oli paljon irtolunta tai vastaavia auraamattomia teitä.
Semmoinen talviominaisuus on että tuulilasin pyyhkijöitä ei saanut nostettua ylös, ainoastaan muutaman senttimetrin. Parannettinko rakennetta myöhemmin en tiedä.
Hyvin se 164 pakkasilla käynnistyi vaikkei ollut lämmitysmahdollisuuttakaan.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Oon sanonu ennenki ja sanon nytkin: Jos se tulee ainooks käyttöautoks ni osta mazda tai honda! Jos auto on intohimo eikä pikkuviat (joskus vähä isommatkin) haittaa, niin sitten italiaano! :wink:
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Silvio kirjoitti:Oon sanonu ennenki ja sanon nytkin: Jos se tulee ainooks käyttöautoks ni osta mazda tai honda! Jos auto on intohimo eikä pikkuviat (joskus vähä isommatkin) haittaa, niin sitten italiaano!
Omien kokemusten mukaan Alfa Romeo - kylläkin springerin etsimää uudempi - menee kyllä ainoana käyttöautonakin. Toki omalla kohdallani käyttöauto ei tarkoita sitä, että ajelen luistimet jalassa takakontti täynnä heinäpaaleja.

88-95-malliset autot ovat merkistä riippumatta yksilöitä, joten yhtä hyvin voit löytää toimivan Alfan kuin rikkinäisen Toyotankin.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Silvio, mä on aivan erimieltä sun kanssa!
Mulla on Alfa 33 jolla on ajettu useita satoja tuhansia kilsoja ja se on mun käyttöauto ja se on toiminnut aina virheettömästi. Ainoa miinus on että lämmitys laite ei oo kovin tehokas, mutta muuten tosi luotettavaa auto. Aina akäynistyy eikä mitään vikaa ilmestenyt. Ainoa vaihtoehto sille on 164 Q4 Neliapila, muuten ei vaihtoa!
Mä on aina sanonut, että jos Alfa huoletaan kunnolla eikä revitaan kuin Formula autoa ja sen omistaja ei oo lippalippis poika niin se lyö Mersukin.
Nothing beats cubic inch

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

ihan jees mutta mä puhun hondasta ja mazdasta OMAN KOKEMUKSEN kautta.. -00 accord ja 98 626 oli sellaisia autoja joitten remontit tehtiin huolto-asemalla,tarkemmin sanottuna bensapistoolilla! SILTI 156 sen luonne on jotain semmosta mihin noi ei pääse,ja sallin siltä vikoja hyvinkin paljon.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko
Oliskohan kuitenkin kyseessä tulpan liiallinen kiristys? Noita nyt on nähty monissa eri merkeissä. Ei ole turhaan noi momentti arvot noille tulpille.

Jos pitää kysyä foorumilta, että uskaltaako ostaa Alfan, niin ei ehkä kannata ostaa, vaan ostaa sen Toyotan. Auto se Alfakin on, ei sen kummallisempi kuin muutkaan.

EDIT: Kaiken saa rikki , jos haluaa !

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
Eiköhän tuo tulpan hajoaminen voi sattua missä autossa tahansa varsinkin jos vaihtoväli on se 100 tkm. Tai vaikka vaihtoväli olisi vähemmänkin jos sen kiristää liian tiukkaan... :roll:

33:n palveli täysin käyttöautona. 75:n kin ihan täysin. Itse varmasti harkitsisin 164 TS:ää. Kuitenkin jos autolla on ikää se n. 10-15 vuotta voi odottaa jotakin pieniä murheita.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla ollu 33, 75, 164, 155 ja 166, ikähaitari 33 vm-85 - 166 vm-99.
Kaikki ovat olleet nimen omaan käyttöautoina. Yksikään ostos ei kaduta ja ovat kyllä toimineet aivat yhtä hyvin kuin muiden opelitmazdat, jopa paremmin kuin monen tutun japsit...

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

No itselläni on noi japanilaiset autot harrastekohteina(6kpl ma-kilvissä) ja
muutama työn alla 8)
Alfa 164 3,0V6 taas käyttöautona johtuen se luotettavuudesta sekä yli-
voimaisesta toimintavarmuudesta verrattuna noihin harrasteautoihin.
Ei ole lohkolämmitintä,ei tallia hyttistartti joka toimii :wink: ja kun
on kesä ajettu noilla leluilla auto tuntuu todella hyvältä 8)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Hepa kirjoitti:
Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
Eiköhän tuo tulpan hajoaminen voi sattua missä autossa tahansa varsinkin jos vaihtoväli on se 100 tkm. Tai vaikka vaihtoväli olisi vähemmänkin jos sen kiristää liian tiukkaan... :roll:

33:n palveli täysin käyttöautona. 75:n kin ihan täysin. Itse varmasti harkitsisin 164 TS:ää. Kuitenkin jos autolla on ikää se n. 10-15 vuotta voi odottaa jotakin pieniä murheita.
Ja alfistit on vakavaa sakkia :mrgreen: E: koetin saada tuon autonAlfa kommentin samaan muttein natsannut.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Tästä on leikki kaukana :lol:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

gYdEbUh kirjoitti:Ja alfistit on vakavaa sakkia :mrgreen:
Jepjep :lol:
Ryppyotsassa aina :wink:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kyllähän alfalla ajelee, 164:n tyyppivika on omalla kohdallani ollut että siitä on hävinnyt aina osia joillekin muille alfisteille ja ajot päättynyt siihen :o

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuonikäinen 164 voi olla ihan mitä tahansa; loppuunajettu, pilalle rässitty mätä paska jossa ei ole yhtään ehjää osaa, tai sitten siistikuntoinen ja toimiva peli, joka ei tarvitse kuin bensaa tankkiin antaakseen hienon kyydin. Noh, joku ylimääräinen varoitusvalo voi siinäkin joskus vilkkua.

Kyllä nuo minusta palvelevat käyttöautoina vallan hyvin jos vaan ovat kunnossa pidettyjä, itsellä ei ainakaan ollut ominaisuuksien kannalta muuta narisemista kuin hitaanlainen lämpiäminen kylmillä keleillä ja toisessa yksilössä talvella jäätyvät ovien lukkomekanismit.

Vanhaa Alfaa hankkiessa kannattaa kuitenkin muistaa pari juttua:

1. Osta hyvä. Halpa käy kalliiksi.
2. Halvan auton ylläpito ei välttämättä ole halpaa, älä pistä hankintaan viimeisiä rahojasi.
3. Alfa on suunniteltu ja rakennettu osin tunteella, ei järjellä. Jos hölmösti toteutetut pikkujutut (esim. <vm.90 bensatankin luukun avausnappula ohjauspylvään alapinnassa näkymättömissä) tai erinäiset pikkuviat (esim. joskus turhaan vilkkuvat merkkivalot, pätkivät lasinnostimien katkaisijat) ylittävät kipukynnyksen, se ei ole sinun autosi.
4. Harvinaisempien mallien (kuten V6) osista ei paljoakaan saa tarvikkeena. Alkuperäisvaraosat eivät ole halpoja.
5. Kaikki nyrkkipajat eivät halua koskea Alfaan, edes niihin malleihin missä tekniikka on suht tavanomaista.

Jos et noita säikähdä, voit saada tyylikkään, hiljaisen, tilavan, hyvin varustetun, suorituskykyisen ja ajettavan auton halvalla. It's up to you.
- Epäkelpokeräilijä -

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ei muuta kun kauppaan vaan. :-D On se sen edestä räyhä peli. 8) 8) Ja näitä mun juttuja ei sitte ikinä kannata ottaa vakavissaan.... :wink:
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Vastaa Viestiin