156 ja nykiminen kiihdyttäessä (V-Power?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JiiKoo
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Syys 2006, 14:45

156 ja nykiminen kiihdyttäessä (V-Power?)

Viesti Kirjoittaja JiiKoo »

Tervehdys!

Hankinpa reilu kuukausi sitten itselleni 156 2.0 JTS:n (vm -03). Se tuttu tarina: olin jo ostamassa VW Boraa, kun päätin koeajaa Alfan – ja lopun varmaan arvaattekin.. se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja kuherruskuukausi jatkuu edelleen..

Alfa on ylittänyt odotukset, mutta on taivaalle ilmestynyt pilviäkin. Juuri kun sain isommat huollot (60tkm + jakohihna) alta pois ja olisi aika keskittyä huolettomaan ajamiseen, ryhtyi Alfa oikuttelemaan nykimällä kiihdytettäessä. Tässä joitakin oireita:

- Reippaammissa kiihdytyksissä (useimmin 3. ja 4. vaihteella 3000 rpm tietämissä) kone nykäisee pari-kolme kertaa ennen kuin lähtee kiihtymään kunnolla - tuntuu kuin se hetkellisesti ”tukehtuisi” jotenkin

- Välillä nykimisen lisäksi vilkkuu muutaman kerran moottorin ohjauselektroniikan varoitusvalo ja ruudulle rävähtää viesti ”Motor control system failure. Go to dealer.”

- Tyhjäkäynnillä ja kevyemmänpuoleisissa kiihdytyksissä nykimistä ei esiinny

- Kulutus tuntuu olevan samaa luokkaa kuin ennen nykimisongelmien alkamistakin

Sattumaa vai ei, mutta nykimiset alkoivat välittömästi sen jälkeen, kun ryhdyin tankkaamaan Shellin 99+-oktaanista V–Poweria (aiempi omistaja ajeli käsittääkseni 95-oktaanisella, jolla itsekin ajelin ennen V-Power –kokeilua). Nyt on menossa jo kolmas tankillinen V-Poweria, joten enää ei oikein voi olla kyse pelkästään koneen totuttelusta isompioktaaniseen tavaraan, kuten aluksi arvelin.

Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia V-Powerin kanssa? Vai haukunko sittenkin väärää puuta ja voisiko nykiminen sittenkin johtua muusta syystä (esim. kosteutta jossain tms.)?

- Jussi

kawabata
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Tammi 2005, 22:32
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kawabata »

Epäilen lamda vikaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin alkaa kone kylmänä yskimään 98:silla. 95:lla ei ole vastaavaa ongelmaa. Mahtaisikohan sytytys ennakko mennä sekaisin kun ajellaan tehokkaammalla bensalla mihin auto on säädetty.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

toinen ääni lambdalle yleinen vaiva JTS koneessa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mutta eikös nämä 156:set ole suunniteltu ajettavaksi 98 oktaanisella bensalla??? eli ei siinä pitäs eroa hirveesti olla

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No sama onkelma täällä... tosin nykimistä esiintyy myös liikkeelle lähtiessä yms... (tosin tyhjäkäynti kehrää tasaisesti) ... Lambdat ovat menossa vaihtoon lähiaikoina!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Itse valittelin toisessa ketjussa samankaltaisia vikoja ja ehdin jo pelätä että pitäisi lambdoja alkaa hankkimaan. Eilen oli viimeinkin tarpeeksi aikaa puuhata auton kanssa ja tein sitten kaiken muun ohessa Ecu-resetin. Ja KAS...on kuin olisi ihan eri auto alla. :)

Jos auto on ollut huollossa niin siellä saattaa(?) olla ollut akku irti ja sen jälkeen ei ole välttämättä tehty oikeita toimenpiteitä Ecun suhteen. Kannattaa ainakin kokeilla kun se ei kerran maksa mitään.

Tuossa ketjussa on ohjeet resetointiin ja jonka mukaan tein sen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... =ecu+reset

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Ei V-Power kyllä nykimistä aiheuta, kuin korkeintaan ihan ensimmäisen tankillisen ensimmäisillä kilometreillä, jos kaikki on kunnossa. Mun ääni menee lambdalle, vaikka eipä sitä vanhaa klassikkoa ILMIäkään voi täysin poissulkea. Vikakoodit kannattaa luettaa ja käyttää vaikka ihan testerissä, ainakin jos ECU-reset ei aiheuta mitään positiivista.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

hmm.... tänään täytin tankin teboilin 98:lla.... käy/kiihtyy/kehrää/yms. mielestäni paremmin kuin V-pooverilla :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Pasi kirjoitti:hmm.... tänään täytin tankin teboilin 98:lla.... käy/kiihtyy/kehrää/yms. mielestäni paremmin kuin V-pooverilla :?
Mutta eikös se ole paremminkin venäläisten panssarivaunu bensaa?
Koko jakeluverkosto kun neukkuaikaan tehtiin niitä höökivaunuja varten.

Luotan vain hannikaisenkadun v-poweriin. :lol:

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Antieko kirjoitti: Mutta eikös se ole paremminkin venäläisten panssarivaunu bensaa?
Koko jakeluverkosto kun neukkuaikaan tehtiin niitä höökivaunuja varten.
....
totaalisen OT, mutta velivenäläisen höökivaunut on jo Talvisodan ja Sotkan ajoista käyneet tiisselillä, ei pensalla.

Ainoat kipinäkoneet, mitä itse on niistä tullut bongattua, on olleet nuljukumeissa eli BTR-60 -miehistönkuljetusvehkeissä. Uudemmat selllaiset eli BMP-sarja oli nekin jo kiisselinsyöjiä.

:oops: sori, oli pakko tähän vähän viisastella... :oops:

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

V-POWER?! miks helvetti pitäis olla viisampi kuin Alfan insinööri?! jos auto suuniteltu toimimaan 95 oktaanisella, niin ei tarvi laita kallis paska tankille!
Nothing beats cubic inch

Avatar
wannabee
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Heinä 2006, 01:02

Viesti Kirjoittaja wannabee »

Korkeaoktaanisempi Futura 98 eroaa
95-oktaanisesta laadusta käytännössä
vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä
puolesta. Oktaaniluvun nosto
on saatu aikaan valitsemalla Futura
98 -laadun tietyt bensiinikomponentit,
kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman
95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Futura 98 -sopii siis korkeaviritteisiin
tai muista syistä suurempaa oktaanilukua
vaativiin moottoreihin. Sinällään
Futura 98 ei lisää tehoa, joten se
ei alhaisemman oktaanivaatimuksen
moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua
Futura 95 -laadun käyttöön verrattuna.


tuo oli suora lainaus neste oilin bensiinin valinta oppaasta... joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

wannabee kirjoitti: joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
Voin olla täysin mainosten uhri, mutta ainakin väittävät, että 98-100 bensoissa on enenmän ja paremman laatuisia lisäaineita, jotka vaikuttavat (kuulemma) suoraan moottorin puhtauteen ja pitkäikäisyyteen kuin 95 eurosuper (halvempi 95). En tiedä miten paljon tuossa on totta ja miten paljon mainossyistä liioteltua juttua, mutta kovasti ne täällä satsaa rahaa, että ihmiset tajuaisivat eron :?
Minun 156seen menee ainoastaan 98 tai Vpower 95/100 kunnes joku todistaa, että tuo on ainoastaan mainostekstiä :mrgreen:Eri asia on 95 v-power/100 v-power eroista.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

TestarosaFinland kirjoitti:V-POWER?! miks helvetti pitäis olla viisampi kuin Alfan insinööri?! jos auto suuniteltu toimimaan 95 oktaanisella, niin ei tarvi laita kallis paska tankille!
Tarvitaan, jos sattuu olemaan lastu! :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja jos ja kun uudemmat moottorit ovat nakutuksentunnistimella varustettu pystyy moottori hyödyntämään korkeamman oktaanin sytytystä muuttamalla. Ahdetuissa voi jo ahtopaineetkin muuttua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
wannabee
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Heinä 2006, 01:02

Viesti Kirjoittaja wannabee »

Advisor kirjoitti:
wannabee kirjoitti: joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
Voin olla täysin mainosten uhri, mutta ainakin väittävät, että 98-100 bensoissa on enenmän ja paremman laatuisia lisäaineita, jotka vaikuttavat (kuulemma) suoraan moottorin puhtauteen ja pitkäikäisyyteen kuin 95 eurosuper (halvempi 95). En tiedä miten paljon tuossa on totta ja miten paljon mainossyistä liioteltua juttua, mutta kovasti ne täällä satsaa rahaa, että ihmiset tajuaisivat eron :?
Minun 156seen menee ainoastaan 98 tai Vpower 95/100 kunnes joku todistaa, että tuo on ainoastaan mainostekstiä :mrgreen:Eri asia on 95 v-power/100 v-power eroista.
eri maissa myydään eri bensaa joten sinun kohdalla tuo lienee ihan perusteltua. tosin mainoksiin en menis aina luottaan :wink: ja toi nakutuksentunnistus juttu on kyllä totta, mutta edelleen ihmettelen ihmisten halua ostaa kalliimpaa 98:a ellei kone sitä vaadi, mutta toki se on jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

viritteisyys

Viesti Kirjoittaja JST »

mä olen elänyt siinä käsityksessä, että alfat ovat ylipäätään suht. korkea viritteisiä ? :crazyeyes:

Vastaa Viestiin