Castrol öljy v6:ssa ?
Valvoja: Moderators
Castrol öljy v6:ssa ?
Pitäs vaihtaa talvea vasten öljyt,mitäs alffan v6:nen tykkää castrollin öljyistä????
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Olen ajanut castrolin 10/60 TWS:llä ja hyvin tuntuvat toimivan V6 :ssa. Pysyvät koneen siäpuolella ja pintakaan ei vaju yhtään 10000 km aikana jotka öljyillä ajan. Nostajatkin ovat äänettömiä kylmänä ja kuumana. Käsittääksen joillain 40W öljyillä on ollut taipumusta kuumana hieman naputella nostajissa, tästä ei kyllä ole omakohtaista kokemusta.
Castrolin TWS:t eivät ole ihan halvimmasta päästä öljyhyllyssä.
Itsellä ei tule kylmästartteja kun auto seisoo lämpöisessä tallissa joten en osaa sanoa miten nuo käyttäytyy jos joutuu usein kovasta pakkasesta täräyttää käyntiin, pitäiskö silloin jotain 5 tai 0 luokan litkua käyttää...
Castrolin TWS:t eivät ole ihan halvimmasta päästä öljyhyllyssä.
Itsellä ei tule kylmästartteja kun auto seisoo lämpöisessä tallissa joten en osaa sanoa miten nuo käyttäytyy jos joutuu usein kovasta pakkasesta täräyttää käyntiin, pitäiskö silloin jotain 5 tai 0 luokan litkua käyttää...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
eikös jähmepiste meinaa juuri sitä lämötilaa missä se ei ole enää pumpattavissa eli öljy jähmettyy.
ohessapa muiden valmistajien öljyjen arvoja ihan vertailun vuoksi:
Shell 10W-60 Ultra racing jähmepiste, -45C
Shell 5W-40 Helix ultra, täys-synt,jähmepiste -48 C
Shell 5W-40 Helix plus, puoli synt,jähmepiste -39C
Mobil 5W-50 Rallyformula,täys-synt, jähmepiste -54C
Mobil 5W-40 rallyformula, täys-synt, jähmepiste -54C
Mobil 5W-40 Synt S, synt, jähmepiste -39C
Mobil 10W-40 Super S, osasynt, jähmepiste -30C
Mobil 20W-50 Super XHP, mineraaliöljy, jähmepiste -24C
Kendall 10W-60 Elite Racing, täys-synt, jähmepiste - 41C
Kendall 5W-50 Elite Formula, täys-synt, jähmepiste - 42C
Kendall 10W-40 Eurosynt, osasynt, jähmepiste -36C
Kendall 20W-50 GT-1 Highperf, jähmepiste -30C
melkoisia eroja on kun vertaa esim täysynt ja mineraalipohjaisia öljyjä.
ohessapa muiden valmistajien öljyjen arvoja ihan vertailun vuoksi:
Shell 10W-60 Ultra racing jähmepiste, -45C
Shell 5W-40 Helix ultra, täys-synt,jähmepiste -48 C
Shell 5W-40 Helix plus, puoli synt,jähmepiste -39C
Mobil 5W-50 Rallyformula,täys-synt, jähmepiste -54C
Mobil 5W-40 rallyformula, täys-synt, jähmepiste -54C
Mobil 5W-40 Synt S, synt, jähmepiste -39C
Mobil 10W-40 Super S, osasynt, jähmepiste -30C
Mobil 20W-50 Super XHP, mineraaliöljy, jähmepiste -24C
Kendall 10W-60 Elite Racing, täys-synt, jähmepiste - 41C
Kendall 5W-50 Elite Formula, täys-synt, jähmepiste - 42C
Kendall 10W-40 Eurosynt, osasynt, jähmepiste -36C
Kendall 20W-50 GT-1 Highperf, jähmepiste -30C
melkoisia eroja on kun vertaa esim täysynt ja mineraalipohjaisia öljyjä.
On ilmeisesti juuri näin, lämpötila, missä öljy ei enää valu koeputkea kallistettuna tms.90 kirjoitti:eikös jähmepiste meinaa juuri sitä lämötilaa missä se ei ole enää pumpattavissa eli öljy jähmettyy.

Hämmästyttävintä tuossa TWS 10w-60 öljyssä on, jos siis tuijotetaan sokeana jähmepistettä, että sen perusteella se olisi parempi öljy myös talvella kuin Magnatec 5w-40
Ota noista nyt selvää.
MUOK:
Sitten jos vielä käytetään hyvän öljyn mittarina ainastaan sitä, paljonko sitä kuluu vaihtovälillä, niin kannattaa käyttää peräöljyjä myös moottorissa

VMP
Jähmepiste ilmaisee vain absoluuttista jähmettymistä. SAE-indeksin alempi arvo (0W, 5W, ..) taas ilmoittaa öljyn pumpattavuutta kylmässä. Määritelmän mukaan se on raja-arvo, jossa öljypumppu pystyy siirtämään öljyä.
0W = -40C
5W = -35C
10W = -30C ...
Linkki luokituksiin
0W = -40C
5W = -35C
10W = -30C ...
Linkki luokituksiin
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
En tiedä missä halvinta mutta itse olen ostanut Järvenpäästä paikallisesta tarvikeliikkeestä joka sitä pitää valikoimassaan. Vuosien mittaan hinta on vaihdellut, ollen halvimmillaan 40/kannu. Sitten eivät kuulemma saaneet "suoraan" vaan joutuivat ottamaan jonkun virallisemman edustuksen kautta ja hinta pompsahti viime keväänä 62.50/ kannu. Tänä keväänä maksoin 50/ kannu...
Enpä ole muualta kysellyt
Enpä ole muualta kysellyt
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Edge Sport
Viskositeetti 40°C 157 mm²/s
Viskositeetti 100°C 22.9 mm²/s
Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 - 174
Jähmepiste ASTM D97 °C -36
TWS Motorsport
Viskositeetti 40°C 161 mm²/s
Viskositeetti 100°C 24.4 mm²/s
Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 179
Jähmepiste ASTM D97 °C -51
EDIT:
Toki pätevä/lipeväkielinen myyjä osannee kertoa miksi samalla aineella on eri arvot
Viskositeetti 40°C 157 mm²/s
Viskositeetti 100°C 22.9 mm²/s
Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 - 174
Jähmepiste ASTM D97 °C -36
TWS Motorsport
Viskositeetti 40°C 161 mm²/s
Viskositeetti 100°C 24.4 mm²/s
Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 179
Jähmepiste ASTM D97 °C -51
EDIT:
Toki pätevä/lipeväkielinen myyjä osannee kertoa miksi samalla aineella on eri arvot
