Tämän aiheen ympärillä on keskusteltu ennenkin, mutta ajattelin kuitenkin ottaa vapauden tehdä uuden otsikon. Siis vähän ohjetta vaihtotyöhön. Nythän ne pakkaset tulee, ja auto jää parkkiruutuun jos on vaijerit jäässä. Galleriassa on kuva siitä, miksi ne vaijerit jumiutuvat, se haitarikumi kun ei paljoa auta sentin pätkissä.
Itse asiassa, suosittelen tarkastamaan ko. hanurikumit aina kun käyttää takarenkaat pois paikoiltaan. Nimittäin kun on vaarana että jäätyy, niin se tapahtuu ensimmäisen kerran varmasti silloin kun on todella kiire. Suihkuttaa vaikka CRC:n tapaista voiteluainetta kumin sisään, niin ei pääse kuivumaan ja hapertumaan aivan heti.
Vaihdoin vaijerit viikonloppuna, oli lopulta arvioitua pienempi projekti. Positiivista hommassa oli se, ettei sisustaa kuitenkaan tarvinnut purkaa. Vain keskikonsolin takaosasta neljä kuusiokoloruuvia auki, ja konsoli ylös jonkin tuen varaan (galleriassa kuva omasta virityksestäni). Alta paljastuu muovinen suojalevy, jonka saa vedettyä etukautta pois paikaltaan. Sen alta löytyykin vaijerien toinen pää. Löysäämällä käsijarrukahvan pussin sisältä säätöä, saa niin paljon pelivaraa vaijereihin, että ne pystyy pujottamaan pois kiinnityksistään.
Jarrusatuloiden luona riittää isot pihdit, puristaa liikevaran sisään niin saa pujotettua vaijerin kannan pois paikoiltaan. Vaijerin suojus on kiinni kolmella pultilla alustassa. Se pultti, joka on tukivarressa, oli ainakin itsellä niin tiukalla, että tuli katkeamisen jälkeen pois vain poralla. Toki pelivaraa on, joten ei muuta kuin uutta kierrettä tukivarteen ja uutta pulttia.
Pakoputken lämpösuojaa täytyy raottaa, mutta riittää kun ottaa kaksi takimmaista kiinnitysmutteria auki. Se ohut alumiini taipuu sen verran helposti, että saa pujotettua vaijerit pois paikoiltaan ja uuden paikoilleen.
Pohjapellin läpi tulevat läpivientikumit kannattaa voidella ennen paikalleen asennusta, niin liukuvat helpommin. Vähän joutuu vääntämää, mutta kyllä ne paikalleen saa istumaan. Itse ainakin vetäisin ne kokonaan kabiinin puolelle, ja sieltä käsin työntelin paikoilleen.
Hankalinta hommassa on jatkuva haalarin pukeminen tai riisuminen kun yksin työstää. Välillä kun joutuu makaamaan auton alla tai pyöräkoteloissa (ei ole monttua eikä pilarinosturia), ja heti perään sisätiloissa...
166 käsijarruvaijerien vaihto, ohjeen tapaista
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kiitos hyvistä ohjeista.
ps. voisiko ylläpito siirtää tälläiset remontti yms kuvat joita katsotaan myöhemminkin ja ehkä eivät ole enää omassa albumissaan jonnekkin parempaan talteen?
ps2. GM:llä oli muuten varaosana pelkkiä pieniä haitarikumejakin, siis noita vaijerin päähän tulevia. Menisiköhän Alfan vaijeriin. Ei tietenkään auta jos vaijeri jo ruostunut. Mutta kunnon öljyämisellä ja uudella haitarilla menee vaijeri pitkään.
ps. voisiko ylläpito siirtää tälläiset remontti yms kuvat joita katsotaan myöhemminkin ja ehkä eivät ole enää omassa albumissaan jonnekkin parempaan talteen?
ps2. GM:llä oli muuten varaosana pelkkiä pieniä haitarikumejakin, siis noita vaijerin päähän tulevia. Menisiköhän Alfan vaijeriin. Ei tietenkään auta jos vaijeri jo ruostunut. Mutta kunnon öljyämisellä ja uudella haitarilla menee vaijeri pitkään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)