166 sähköisten takaikkunoiden vaivalloinen liike

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

166 sähköisten takaikkunoiden vaivalloinen liike

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Kun kerran oli aikaa hetki enemmän tutustua auton ongelmiin, niin otin härkää sarvista ja purin takaoven pahvin pois. Ongelma oli tuttu, eli takaikkunat liikkuvat huonosti käytön puutteesta. Epäilyksenä vaijereiden ruostuminen.

Ovipahvi on varsin monella ruuvilla kiinni ovessa, eli ei kannata alkaa repimään, ennenkuin on irroittanut kaiuttimen, diskantin ja kädensijan alla olevat ruuvit. Näkyvissähän on lisäksi kait neljä ruuvia. Näiden avaamisen jälkeen nykäisee pahvin pois "tappilukituksista" ja ylöpäin nostamalla saa pahvin irti ovesta. Tietenkin pitää muistaa avata kaikki sähköliittimet mitä pahvissa on!

Asia mistä usen puhutaan on 166:n laadukkaampi yleisvaikutelma. Yksi suuri syy tähän on hyvä äänieristys, joka on käsin kosketeltavissa ovien sisustoissa. Nimittäin tuon ovipahvin alla on vaahtomuovista ja "telttapatjasta" valmistettu paksu äänieristyskalvo. Karvalakkiautoissa tämä on yleensä vain ohut muovikalvo. No ikkunaremontin kannalta tämä laatuvaikutelmaa luova paksu vaahtomuovi on vaan haitaksi. Se ei todellakaan irtoa yhtä helposti ja vaivattomasti kuin ohut muovi.

Puukolla viiltoja tähän kalvoon ja siitä pääseekin käsiksi ikkunamekanismiin. Moottori on kolmella mutterilla kiinni ja vaijereiden kisko kahdella. Ikkunaruutu on kiinni tässä mekanismissa vain yhdellä tapilla kiinni, ja sen avaaminen tapahtuu vain vetämällä muovinen "lukitussokka" pois paikoiltaan. Varovasti taivuttelemalla saa tapin pois ruudun reiästä, jolloin koko mekanismin voi nostaa pois ovesta.

Sitten se itse ongelma. Minulla kuin nuo vaijerit eivät olleen ollenkaan ruosteessa tai muuten kuluneet. Rasvailin niitä, samoin kuin pyörää joka on kiinni nostinmoottorissa, siis vaijerin "ratasta". Kaikki kuitenkin liikkuivat jouhevasti. Eli ongelma on jossakin muualla.

Vaihtoehtoja on vähän, eli ongelmana on kai oltava se, ettei ikkunaruutu liiku jouhevasti hahloissaan. Yritin kovasti rasvailla hahloja, mutta silti tuntuu todella vaivailloiselta tuo ikkunan liike. Olisiko hyviä vinkkejä mitä tälle ongelmalle voisi lisää tehdä?

Kasaus tapahtuu sitten vastakkaiseen suuntaan, sen tapin saa pujotettua ikkunaruudun reikään helpoiten siinä keskivaiheilla, eli jättää ruudun puoleen väliin ja ajaa nostimen keskiasentoon. Suojamuovit teippaa kasaan jollakin laadukkaalla teipillä ja pahvin asentaakin nopeasti takaisin paikalleen.

Onnistunut korjaus, siitä en tiedä.. No ainakin ikkunat toimivat ja vaijerit ovat ruosteettomat. Silti jokin vielä mättää, kun etuikkunoiden liikkeeseen vertaa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Moottorin hiilet jumissa, väärässä asennossa, makneettivuo häiriöitynyt syystä jos toisesta..
Taikka vaikka, ikkuna ei pääse liikkumaan "vapaasti".

e:Liikkuko vaijeri hässäkkä ilman ikkunaa yhtä laiskasti?
Entäs jos, syöttää akusta suoraan moottorille niin nopeutuuko yhtään?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Niin se vaijerihässäkkä liikkuu vapaasti ilman moottoria, moottorilla liike on myös jouhevaa. Ikkunaruutu ei liiku käsin kokeiltaessa karmeissa jouhevasti, mutta mikä avuksi, kun ei karmien rasvaus oikein auta.

Vai tarkertelisiko lasi ulkopuolen alatiivisteeseen. Sepä täytyy vielä kokeilla. Noin nopeasti ajateltuna se ei kyllä luulisi liiemmälti ahdistavan...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ikkunan liikkumiseen vaikuttaa paljon se, kuinka hyvin se on säädetty paikoilleen kiskoon. Olisiko säätö päässyt liikkumaan tai ollut jo tehtaalta asti huonosti kohdallaan?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Lukkoja korjauttaessani mainitsin takaikkunoiden nihkeästä liikkeestä. Autoa noudettaessa kaveri totesi laittaneensa silikonia tiivisteisiin ja hyvinhän nuo taas tuntuivat liikkuvan. Ei taida muiden tarvita purkaa...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

JTD kirjoitti:Lukkoja korjauttaessani mainitsin takaikkunoiden nihkeästä liikkeestä. Autoa noudettaessa kaveri totesi laittaneensa silikonia tiivisteisiin ja hyvinhän nuo taas tuntuivat liikkuvan. Ei taida muiden tarvita purkaa...
Tuo on helpoin tapa saada sähkölasit liikkumaan helposti. Eli silikonia tiivisteisiin. Kuiva lasi puree kuiviin tiivisteisiin todella napakasti.

Vastaa Viestiin