156 v6 nykii!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

156 v6 nykii!

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

empä löytänyt vastaavaa vikaa foorumilla puidun, joten toivoisin apuva vaivaan:
Tasaisesti ajettaessa alkaa pirullinen nykiminen ja kone hieman hyytyy. kohta vaiva loppuu ja toistuu muutaman kilometrin välein. Kaasu pohjassa vetää kutakuinkin normaalisti. Ilmiä tai lamdaa hieman vaikea syyttää, koska vaiva ei ole jatkuvaa. Ilmiö alkoi viime talvena, mutta meni ohi eikä esiintynyt koko kesänä, nyt taas pakkasten tultua alkoi.
Pensapuolella häikkää??
nimim. ikinä en oo pensan suodatinta vaihtanu...missä se muuten sijaitsee ?
Jos on naurettava, on naurettava.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Bensan suodatin on tankissa, eikä sitä vaihdeta. Näin minulle on kerrottu.
Voisiko kyseessä olla vesibensa? Vaikka on se outoa, jos se ilmiö heti tuli kun ilmat kylmeni. Olisikohan vikamuistissa mitään?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

kosteudelta tuo vähän kuulostaisi. Voisikohan olla siellä repsikan jalkatilassa olevan aivon liittimissä kosteutta/hapettumaa/huonoa kontaktia? Irrota liitin kerrallaan ja suihkauta elektroniikka kontakti spraytä ja sitten muutamaan kertaan irti ja kiinni. Muista antaa kuivaa ylimääräisen aineen ennen käynnistystä.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Kiitti, tuo olikin unohtunu. Täytyypä suihkutella kaikki liittimet läpi, katotaan miten käy.
Jos on naurettava, on naurettava.

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

ei auttanu liittimmien puhdistus. seuraavaksi käyn luetuttamassa vikalistan.
Jos on naurettava, on naurettava.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Hmm..nykiikö autosi silloinkin, kun ilmastointi on pois päältä..? Kuuloltaa ehkä hölmöltä kysymykseltä, mutta oma 156 kiukuttelee joskus nollakeleillä kone kylmänä ilmastoinnin ollessa päällä. Kun napsauttaa ilmastoinnin pois, nykiminen häviää. Koneen lämmettyä ei mitään ongelmaa, kuten ei lämpimillä ilmoilla eikä kovemmilla pakkasillakaan. :shock:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

ilmastoinnilla ei näytä olevan vaikutusta. Tohtoreille parin viikon jonotusajat ja nykiminen alkaa olla jo lähes jatkuvaa..
Jos on naurettava, on naurettava.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Jäänestolla kokeilisin eka. Ei ainakaan maksa paljoa. Muutenkin syksyn tullen pitäisi käyttää tankilliseen tai pariin vaikka ongelmia ei olisikaan. Aina sitä vettä hiukan tiivistyy tankkiin kun ilmat kylmenee ja varsinkin jos tankki on tyhjillään.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Antieko kirjoitti: Voisiko kyseessä olla vesibensa? Vaikka on se outoa, jos se ilmiö heti tuli kun ilmat kylmeni. Olisikohan vikamuistissa mitään?
Vesi bensan seassa käyttäytyy noin, kokemusta on ruohonleikkurista moottoripyörään, kaasarilla ja ruiskulla. :wink:

Mutta kuten sanottu, tämä on vain yksi monista vioista joka sen voi aiheuttaa. Erittäin kiusallinen tosin :evil:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Tässä toinen hyvin yleinenen juttu talviaikaan, :mrgreen: :mrgreen: koneen huohotusröörit menevät tukkoon kylmälimasta se aiheutaa yleensä kuvatun kaltaista harmia.Ainut varma konsti päästä ongelmasta eroon on toimittaa auto sinne mistä se on kotoisin,palelee raukka täällä pohjoisessa ja alkaa niiskuttaa.

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Laitoin lasolit tankkiin ja satku takana, ei ainakaan vielä mitään vaikutusta. Pitäisikö sen vaikuttaa heti vai useamman tankillisen jälkeen? :oops: Olen autoillut 15 vuotta enkä koskaan ole törmännyt vesibensaan! Eikös ne vaivat olleet vanhoissa bensoissa/kaasariautoissa..
Kokeillaan vielä rassata huohottimet läpi.
Kiitti hyvistä vinkeistä! Jatketaan talviharjoituksia (kesäautolla? :wink: )
Jos on naurettava, on naurettava.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Forten gas threatmenttia tankkiin. Se putsaa ylimääräiset töhnät pois imusarjasta ja suuttimista. Hintaa purkilla noin 25 euroo.

Ainakin auttoi tohon volvon raatoon kun raukka ei meinannut edes pystyä tyhjäkäyntiin. Nyt rullaa kone ihan eri tavalla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Kuulkaas ei ole kysymys siitä että bensan seassa olisi vettä kylmälima muodostuu öljyn ja veden seosesta moottorinhuotuskaasu on lämpimämpää kuin moottolohkon ulkopinta ja kyllä sitä vettäkin sinne lokon sisä ja ulkopinnan väliin kehityy lämpötilan vaiteluiden seurauksena (okos aunan lauteilla aina kuivaa ? ) Kylmälima on veden ja öljyn muodostamaa liisteriä eikä siihen mikään kaasutinsprii auta. Jos olet laittanut normaalia kaasarikoneelle tarkoitetua tavaraa tankiisi on riski bensapumpun vaurioitumisesta aika suuri jäänestot eivä joitele pumppua ellei niissä ole voitelevaa lisä aineistusta mukana.Ja ruikukoneen tapauksessa jään estolla pyritään vaan varmistamaan bensan tulo tankista,sinne kun kertyy aina hiukan vettä jos tankki ei ole täynnä.hyyhmä tankissa rajoittaa virtausta pumpulle.

motopark
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Marras 2006, 21:54
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja motopark »

Kuulostaa tosi tutulta. Meidän 156 V6 teki tota ihan samaa vuosi sitten. Vietiin "nippeli korjaamolle"(kun on halvempi kun Delta). Kytkettiin tietokoneeseen ja vastaus näky ruudulla Lambda anturi, no Lambda vaihdettiin ja oli hiukan parempi, mutta ei hyvä, korjaaja sanoi että vaatii muutamia kilometrejä ajoa ennen kun rupee toimimaan kunnolla. Minä tottakai tyhmänä naisena uskoin viisasta korjaajaa.Yllätys, yllätys nykiminen sen kun paheni....Vein auton Deltalle, ajattelin että makso mitä makso niin pakko se on saada kuntoon. Deltalla tietokone näytti samaa lambdaa, siellä testattiin lambda käsin ei ollutkaan vikaa. Sitten ruvettiin hakemaan vikaa purkamalla, löytyhän se sieltä parin viikon etsimisen jälkeen ILMAMÄÄRÄMITTARI. Sen jälkeen kävi kun enkeli. Että tämmönen tarina!

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 v6 nykii!

Viesti Kirjoittaja Viikari »

azzurro fantasia kirjoitti:Tasaisesti ajettaessa alkaa pirullinen nykiminen ja kone hieman hyytyy. kohta vaiva loppuu ja toistuu muutaman kilometrin välein. Kaasu pohjassa vetää kutakuinkin normaalisti. ..... Ilmiö alkoi viime talvena, mutta meni ohi eikä esiintynyt koko kesänä, nyt taas pakkasten tultua alkoi.
Veikkaisin tukkeutunutta huohotinkanavaa. Molemmat vanhat tessuni, 164 ja 166, teki aivan samaa.
164:lla se oli enemminkin sääntö kuin poikkeus. 166 ei tuota tehnyt kuin kerran minun ajossa.
Nykyinen peli on tehnyt sen ainoastaan kerran vaimon ajossa, itse ajelen harvemmin pintakaasulla :)
Vanhemmassa tessussa olin huomaavani lisäksi että ongelma esiintyi useinmiten kun pakkanen nousi tai laski nopeasti.
Tämän korjaamiseksi on ollut joskus tehtaaltakin viritys:
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b049501.htm
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

Noniin, vaihdettiin lambada, nykiminen loppui, mutta kone tuntui tosi nuhaiselta. Ecun resetoinnin jälkeen menohalut paranivat huomattavasti ja auto tuntuu taas lähes normaalilta. JOtenkin silti tuntuu ettei kaikki pollet ole vielä käytössä.... Vähän vaikea saada tuntumaa näin huonoilla kelillä. Toistaiseksi tyydyn tähän ja jos vielä tulee jotain vaihdan vielä ilmin.
Eli tässäkin tapauksessa syy nykimiseen oli vanha tuttu lambda (kohta myös ilmi?) vaikka olin siinä käsityksessä, että ne jättävät tielle aika lopullisti!?

Enää ei jäänytkään kuin armoton naputustus oikean puolen vetojudanssien tienoilla, joka välillä häviää ja tulle taas kohta uudestaan....
Kytkintä painettaessa naputus loppuu kuin seinään :crazyeyes:
Mikä mahtaa olla irtoamassa????
ettänäin
Jos on naurettava, on naurettava.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Teren!
Aika monen ruiskuauton nykiminen loppuu, kun kaataa tankilliseen bensaa n.½ litraa polttoöljyä.
Rasva se on vieläkin, mikä voitelee, niinkuin esmes suuttimet ja muut.
Halpa kokeilu..pari tankillista ja moneen kotturaan on auttanut..elikkäs juuri tuo Forte.., mutta köyhän miehen versiona
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

jees kytkin tuli kuntoon vihdoin. mutta perkele sitten just olin kruisailee, sammutin auton, kävin kaupassa, sit lähin taas ajaa ja auto tuntu jotenkin tehottomalta.. ja tuntu omituista nykimistä.. kokeilin pari kertaa runtata kaasun pohjaan, ekalla kerralla kiihty ihan hyvin mutta en muistanu kattoo paljon oli kierroksia lisäksi tais moottorista kuulua pieni "donk" ääni. toisella kertaa runttasin niiin aluks kiihty ihan hyvin, mutta siinä 2500-4000 välil(suurinpiirtei) tökkäs jokskuks aikaa ja sit yhtäkkiä lähti taas vetämään vähän paremmin.
Tyhjäkäyntikin meinaa olla vaikeaa välillä, vähän semmoista "röp, röp", mutta kun painaa vähän kaasua niin tulee paremmaksi.

Itse veikkaisin ilmiä?

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

ilmi

Viesti Kirjoittaja SP »

aannttii kirjoitti:jees kytkin tuli kuntoon vihdoin. mutta perkele sitten just olin kruisailee, sammutin auton, kävin kaupassa, sit lähin taas ajaa ja auto tuntu jotenkin tehottomalta.. ja tuntu omituista nykimistä.. kokeilin pari kertaa runtata kaasun pohjaan, ekalla kerralla kiihty ihan hyvin mutta en muistanu kattoo paljon oli kierroksia lisäksi tais moottorista kuulua pieni "donk" ääni. toisella kertaa runttasin niiin aluks kiihty ihan hyvin, mutta siinä 2500-4000 välil(suurinpiirtei) tökkäs jokskuks aikaa ja sit yhtäkkiä lähti taas vetämään vähän paremmin.
Tyhjäkäyntikin meinaa olla vaikeaa välillä, vähän semmoista "röp, röp", mutta kun painaa vähän kaasua niin tulee paremmaksi.

Itse veikkaisin ilmiä?
joo ilmiä veikkaisin minäkin :roll: noi ilmiviat on siitä kiusallisia että se ei välttämättä näy vikakoodin luvussa.... meidän pajalla vaihdetaan melkein joka viikko ilmejä kaikkiin autoihin missä on saksalaiset laadukkaat sähkövehkeet :mrgreen:

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

lisätään ny vielä tietoihin että aikaisemmin aina sillointällöin kun on laittanut sen kytkimen pohjaan niin kierrosmittari on heilunut vähän.. jotai 1000asti..

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmi

Viesti Kirjoittaja Kirk »

SP kirjoitti:joo ilmiä veikkaisin minäkin :roll: noi ilmiviat on siitä kiusallisia että se ei välttämättä näy vikakoodin luvussa.... meidän pajalla vaihdetaan melkein joka viikko ilmejä kaikkiin autoihin missä on saksalaiset laadukkaat sähkövehkeet :mrgreen:
Sitten varmaan tietänet, että mikä niissä yleenä hajoaa? Itse kun käytin kertaalleen ilmiä auki, niin pisti ihan miettimään, että mikä siinä voi edes hajota (muu kuin hiilipinta)...?
I do my loving in the winter.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

lisää koeajoa: meinaa olla pirun vaikea kiihdyttää kun tökkää ehti 1000 kierroksen jälkeen ja alkaa nykimään. Tasakaasulla ajaessakin välillä nypyttää.

Onkohan se varmasti ny se ilmi? :silent:

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Eikös ton ilmin saanu kokeiltua jotenkin, että toimiiko vai ei?
Muistaakseni meni jotenkin niin että otettiin tosta imuilmaputken kyljestä semmonen töpselin näkönen irti?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Eikös ton ilmin saanu kokeiltua jotenkin, että toimiiko vai ei?
Saa testattua, vaikka Boschin yleistesteri kiinni ja ottaa valikosta ilmin mittaus parametrit, painat kaasua tasaisesti tyhjäkäynniltä kovemmille kierroksille, ilmin signaalin pitää olla tasaisesti nouseva käppyrä...jos välillä putoaa alas esim vaikka 3000rpm kohdalla niin rikki on...

Hankala tosiaan on että se ei anna suora vikakoodia itsestään vaan usein tietokone luulee sitä lambdaviaksi ja antaa lambdan vikakoodin... ja lambdoja sit vaihdellaan joskus turhaan.

Ilmi tuntuu enemmän kulkukyvyssä mutta ei välttämättä aina vaikuta hirveesti pakokaasuihin, rikkinäinen lambda taas yleensä nostaa hc ja Co arvot pilviin...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

azzurro fantasia kirjoitti:Laitoin lasolit tankkiin ja satku takana, ei ainakaan vielä mitään vaikutusta. Pitäisikö sen vaikuttaa heti vai useamman tankillisen jälkeen? :oops:
Itse kaataisin kyllä Lasolit muuhun reikään :mrgreen: Tarkoitit varmaan masinolia/sinolia.Sori oli pakko tarttua tähän 8)

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

juuh uus lambda isketään kiinni lauantaina... Onko jotain spesiaalia mitä tarttee tietää?..

Iskee vaan kiinni ja suorittaa sitten ecu resetin? :P

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

aannttii kirjoitti:Eikös ton ilmin saanu kokeiltua jotenkin, että toimiiko vai ei?
Muistaakseni meni jotenkin niin että otettiin tosta imuilmaputken kyljestä semmonen töpselin näkönen irti?
Varmaan tarkoitat sitä ilmin kyljessä olevaa liitintä? Joo siitä oli täällä joskus juttua että menisi jokun oletus arvo sieltä päälle mutta ainakaan omassa kuutosessa ei toiminut ei suosutunut edes lähteen käyntiin. Voi olla että uudemiissa joissa on vieläkin enemmän sähköä tuo toimisi.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Ex -98 V6 hiipui kerran korpeen suoraan ajosta eikä suostunut lähtemään enää edes käyntiin. Kun ilmin piuhan vedin irti niin suostui käynnistymään limp_back_home -moodissa. Taisin kyllä ennen sitä tehdä ecu ja kaasuläppäresetin jos niillä on asiaan jotain merkitystä.

Vastaa Viestiin