Ratapäivät 2019

Täältä löydät tapaamiset, kebabillalliset, kerhojen tapahtumat, ratapäivät jne. Osallistu tai ehdota uutta!
ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Ratakausi lähestyy! Olen aloittanut radalla rälläämisen vasta vanhoilla päivillä, ja osaamisen taso on mitä on, rata-ajo on kuitenkin kiehtonut pikkupojasta lähtien. Mistä klubilaiset ovat ammentaneet oppinsa rata-ajoon, ratapäivillä näkee kuitenkin melko vauhdikasta suorittamista? Itse olen tuubista katsellut aihetta käsittelevia videoita, joissa jotkut avuliaat ratakuskit antavat neuvoja koskien eri juttuja oikeasta ajoasennosta, kiihdyttämisestä, jarruttamisesta, katseen kohdistamisesta oikeaan kohtaan eri radan kohdissa jne. Olen ratapäivillä yrittänyt soveltaa noita neuvoja ja huomannut esimerkiksi sen, miten suuri vaikutus sillä, mihin kohdistat katseesi kaarteessa, (ennen ja jälkeen ) on siihen miten kaarteen ajaminen onnistuu. Koska kilpailuviettini alkaa olla sammuksissa, en ajatellut osallistua esim. Alfa-cuppiin, mutta olisi kiva oppia ottamaan Alfasta enemmän irti silloin kun radalle pääsee.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Itse pölähdin ensimmäistä kertaa ratapäiville kokeilemaan 36-vuotiaana. Sitä ennen en ollut ajanut
edes kartingia koskaan, en mopoilla, prätkillä enkä muillakaan härveleillä. Muutama ylinopeussakko ainoastaan vyöllä.
Ahvenisto oli ensimmäinen rata ja sehän on varsin haastava ja pelottavakin rata jos niikseen ajattelee..
Aika nopeasti homma rupesi kuitenkin radalla taipumaan. CARF:in Sami oli kyydissä ekana päivänä ja vähän
opasti jarrupaikkojen, ajolinjojen ja vaihteiden käytön suhteen. Jyrkistä ajolinjoista huomautettiin jo silloin..
Tuloksetta. Ajan edelleen samaan, omaan tyyliin. Kun nätimmin olen yrittänyt, kello ei tykkää. Autoa on
tietty rakennettu sellaiseksi, että etuvetoista voi heittää mutkaan ja luisut ovat "helposti" hallinnassa.

Ratapäiväilyä voi lähestyä hauskanpito edellä tai tulos-orientoituneesti. Jälkimmäinen on luontaista.
Koko ajan ja joka vuosi pitää päästä kovempaa, muuten ei kiinnosta yhtään.
Tulosta lähestyn radalla nykyään hieman alaviistosta - ensin pitää saada luotto autoon ja rengaspaineet
juuri oikeaksi, että uskaltaa ruveta tosissaan ajamaan. Sitten rupean kellottamaan Racechronolla kierrosaikoja
ja varikolla auton jäähtyessä tutkin sektoriaikoja. Lämppärikierros-kovaa 1 kierros-jäähdyttelykierros-varikolle.
Nostan vauhtia pikku hiljaa - ennen Cup-kierrosta pyrin vetämään ns. kenraaliharjoituksen täysiä.
Nykyään ajan päivän nopeimman aikani aina kisakierroksella - treenikierrosten analysointi +
renkaiden säästäminen + kisa-aggre = tulos.
Parhaimmillaan kierroksella pääsee flow-tilaan ja tekeminen ei ole niin tietoista. Joskus kisakierroksen jälkeen ei
muista kuin yleisfiiliksen siitä miten meni - vasta myöhemmin rupeaa pulpahtelemaan sitä tai tätä muistikuvaa virheistä etc.
Ahvenistolla on aika monta kierrosta tullut ajettua ja muutama omaan tasoon lähes täydellinen suoritus on tullut tehtyä.
Jos olisi helppoa, niin ratapäiväily olisi varmaan loppunut alkuunsa.

Mitä tulee itse ajamiseen niin jarrupaikat mahdollisimman myöhäiseksi, auto aina täysin suorassa jarruttaessa, erittäin voimakkaat
jarrutukset kerralla silloin kun pitää saada vauhtia kunnolla pois, "hiljaa sisään mutkaan, kovaa ulos" mahdollistaa aikaisen kaasulle
menon ja sitä myöten paremman ulostulon - paremman suoravauhdin. Katse aina läpi mutkan, tulevassa eikä konepellissä. Tietysti
jarrupaikat kanttarin vieressä tulee vilkaistua, ettei käy köpelösti. Vaihteiden käyttö autokohtaista - joskus on viisaampaa kierrättää
rajoittajalle kuin vaihtaa isommalle viime tingassa, ennen jarrutusta etc. Parhaalla vääntö/tehoaluella tietysti kannattaa pysytellä.
Persus tavallisesti kertoo oikein mutta kellosta on hyvä tarkistaa, jos kokeilee eri variaatioita vaihteilla.
Joskus etuvetoista pitää "heittää" mutkaan jotta auton saa nopeasti optimaaliseen kulmaan mutkaan mentäessä. Nopea ohjausliike,
joka aikaansaa pienen sivuluisun. Sitä käytän lähinnä hitaammissa mutkissa.
Ajolinjojen suhteen huomaan pyöreiden linjojen sijaan ajattelevani rataa ennemminkin - aina kun mahdollista - suorina linjoina..
Eli jarrutukset syvälle, vauhtia pois reippaasti, kääntö lyhyellä matkalla, pyörät suoraan ja mutkasta ulos. Kärjistäen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Hyvä! Kiitos! Lisää kommentteja-kokemuksia kiitos!

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Täältä vähän kevyemmän kaliberin ratapäivä-harrastajan kommentit. Tosin annettakoon heti kärkeen Silverinelle pisteet tinkimättömästä meiningistä. 8)

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tullut ehkä kerran tai pari vuodessa käytyä Carfin ratakarkeloissa. Ratapäivillä on tutustunut mukavaan porukkaan joita on sitten nähnyt muissakin tapahtumissa. Itse rata-ajoa olen treenannut pleikkari-sukupolven edustajana tietenkin virtuaalisesti. Paljon suurempi apu on kuitenkin ollut kun varikolta on lupautunut muutama rata-ajamiseen perehtynyt henkilö sekä näyttämään ajolinjoja että neuvomaan apukuskin paikalta. Ilman sitä apua Ahveniston kierrosaika olisi tänä päivänä sekunteja pidempi. Kiitokset kaikille jotka tunnistavat itsensä. :)

Itselle on toiminut hyvin omien rajojen etsiminen ja se, kun huomaa uuden ajolinjan tuovan selvästi lisää vauhtia. Kuten Silverine yllä sanoi, niin hitaasti sisään ja nopeasti ulos. Sopivaa jarrutuspaikkaa etsiessä ja kokeillessa eri paikkoja mistä taittaa mutkaan sisään.. Palkitsevaa kun huomaa kehittyvänsä. Ja on siinä kovaa ajamisessa oma viehätyksensä. Hienoa että pääsee ihan luvan kanssa koettamaan.

Kaiken kaikkiaan mukavaa touhua, ja väitän etten vieläkään ota kelloa vasten ajamista (ihan) liian vakavasti vaikka ratapäiviä varten on toiset renkaat ja Alfaakin vähän viritetty. :wink:
Tein itse - säästin

Avatar
Stilo
Viestit: 399
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): Fiesta ST -19
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Ratapäiville yksi hyvä vinkki on hyödyntää myös CARF päivien hitaan vuoron ajolinjan opettelu mahdollisuuksia. Hitaalle vuorolle osaavampi kaveri kyytiin ja rauhalliseen tahtiin rataa ympäri hakien mahdollisimman oikeita ajolinjoja. Kerkeää neuvomaan paremmin ja saa monta kierrosta rauhassa hakea ajatusta siitä miten pitäisi mennä. Kerkee myös paremmin keskittymään kaikkiin mahdollisiin jarrutuspaikan merkkikohtiin jne..
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Todellakin, hidas ajovuoro on juurikin hyvä ajolinjojen opettamiseen. Mutta niitä oikeita jarrupaikkoja on
kyllä aika mahdoton mieltää hitaassa vauhdissa..ne joutuu hakemaan kohdilleen sitten nopealla vuorolla.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Joo, hitailla vuoroilla radalla ei ole tainnut olla juurikaan muita kuin minä, eli hyvä tilaisuus kokeilla eri juttuja, koska en haluaisi häiritä nopeilla vuoroilla niitä jotka osaa ajaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kaikki siellä joskus harjoittelee, nopealla ja hitaalla vuorolla. Nopealla ja hitaammalla autolla. Niin kauan kuin noudatetaan sääntöjä ja mennään sovitusti, on siellä nopealla ajovuorolla tilaa myös hitaammilla autoilla ajaville. Ei se niin vakavaa puuhaa ole, että tarvisi sen vuoksi jättää menemättä, että muut ajaa kovempaa. Nopeammat menee sitten vaan ohi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Hauska kuulla! :mrgreen:

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Näin on, kyseessähän on harrastustoiminta ja hauskanpito. Olin ensimmäisä kertoja radalla ajamassa Spa-Italia tapahtumassa Belgian Spa:ssa muutama vuosi sitten, siellä jaettiin kaikille osallistujolle A4- kokoinen ohje rata-ajoa varten. Ensimmäinen ohje oli: jäta egosi portin ulkopuolelle, toinen ohje, tai määräys, oli että radalla tulee pysyä ihanneajolinjalla, selkeästi ajolinjan ulkopuolella ajava voidaan liputtaa ulos radalta. Ohittamisesta oli myös ohjeena, että ohittaja vastaa ohittamisen turvallisesta suorittamisesta, sekä kehotettiin muistamaan, että radalla on eri nopeutta ajavia autoja ja nopeuserot tulee huomioida.

Ajosession jälkeen ratavarikolla näytti siltä, eräs Ferrari-kuski oli ilmeisesti unohtanut jättää sen egonsa portin ulkopuolelle, ehkä siinä pelossa että joku varastaa sen, hänen täytyi päästä tutkimaan erään 156GTA:n konehuonetta löytääkseen sieltä jonkinlaisen ahtimen, koska ei voinut hyväksyä sitä, että vakiokoneisella GTA:lla ohitetaan Ferrari. GTA:n kuljettaja esitteli auliisti autoaan ja kertoi että ainoat muutokset olivat Q2- tasauspyörästö, takakattien poisto ja alustasarja. Tosin kyseessä oli myös kilpa-autoilua harrastanut kuski. Ferrari-kuski joutui poistumaan paikalta hyväntahtoisen naureskelun saattamana, hantä ei kyllä naurattanut. Neuvo egon jätttämisestä oli siis aihellinen, sitä noudattamalla jokainen olisi voinut nauttia omasta suorituksestaan.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ohjeistuksia on monia.. ja keskenään täysin ristiriidassa olevia.
Carfin ratapäivillä - parhaimmillaan(mielestäni) - annetaan nopeammille tai nopealla harjoittelukierroksella oleville
tilaa ajoissa, vilkkua käyttäen ja linjalta pois siirtyen. Kun ajan lämmittely -tai jäähdyttelykierrosta, toimin itse näin.
Vain eteensä tuijottavaa on arvaamatonta ohittaa. Ohituksen jälkeen molemmat voivat keskittyä taas omaan ajamiseensa.
Tämä toimintatapa ei ole missään kirjoitettuna mutta kokeneempi kalusto noudattaa tätä keskenään mielestäni hienosti.
Egoilla ei tämän kanssa ole mitään tekemistä. Apusimpukkakerholaiset ajavat tappituntumalla ja sille katsomossa ihaillen aplodeeraamme.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Opit ajamiseen on ammennettu lähinnä yrityksen ja erehdyksen kautta. Ensimmäisen kerran Ahvenistolla tuli käytyä 2003 ja kalustona oli 1500 lada. :lol: Siitä se innostus lähti touhuun. Ensimmäisen alfan ostin 2005 ja sen jälkeen on tullut kierrettyä carfin ja gff ratapäiviä. Aluksi aika satunnaisesti. Riippuen pitkälti kaluston kunnosta. 2014 lähtien aktiivisemmin.

Katseen suuntamista en ole koskaan edes ajatellut. Kai se tulee aika luonnostaan sitten. Vinkkeinä voisi sanoa että tehokas jarrutus auto suorassa. Mutkaan tulee helposti käännettyä liian aikaisin jolloin ajolinja menee persiilleen eikä sieltä mutkasta päästä vauhdilla ulos. Pitää vaan malttaa. Sitten jos missaa apexin huomaa että kääntö jäi liian myöhäiseksi. Jarrutuksen jälkeen mahdollisimman nopeasti kaasulle. Ylimääräistä vaihtamista kannattaa välttää ellei sitten ole erityisen nopea vaihtaja ja autossa nopea laatikko. Paras ajolinja riippuu paljon myös autosta. Joku transaxel-alfa kääntyy eri tavalla kuin keulapainoinen etuveto.

Oma ajotyyli on aika väkivaltainen. Nopea kääntö mutkaan jonka jälkeen kaasua niin että mutka mennään pidon rajoilla. Tavallaan nojataan renkaaseen koko mutkan ajan. Pyöreämmät linjat toimii paremmin varmasti jollekkin toiselle auto ja kuski yhdistelmälle. Muutaman kerran tullut käytyä kavereiden kanssa kartinkia ajamassa ja siinä en pärjää yhtään vaikka siinä porukassa isolla radalla varmasti olisin vahvoilla. On ne niin eri maailmoja kuitenkin.

Hyvällä mielellä ja huumori mukana näitä ratapäiviä kannattaa kiertää. :-D Saa paljon enemmän irti kun ei koko aikaa suhtaudu niin vakavasti. Kyllähän se huumori tosin loppuu kun laitetaan kellot käyntiin ja lähdetään cup-kierrokselle. Sillon se on maximum attack ja hienoa hommaa sekin.

Mielestäni se on paljon parempi vaihtoehto että seurailee peilejä ja nopeamman tullessa laittaa vilkun päälle ja siirtyy linjalta sivuun. Silloin ohitettava ainakin tietää että hänet on huomattu ja on turvallista mennä ohi. Samalla ei myöskään sotke ohittajan kierrosta. Jos vaan pysyy sitkeästi linjalla ei voi olla varma onko ohitettava tietoinen tulevasta ohituksesta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kiitos vinkeistä ohittajalle ja ohitettavalle! Itsekin olen koettanut seurata peileistä mitä takana tapahtuu. Tuo Spa:n radalle annettu ohje ohittamisesta johtui ilmeisesti siitä, että siellä on monia todella nopeita mutkia, joissa väistely voi johtaa yllättäviin vaikeuksiin sekä ohittajalle että ohitettavalle. Itsekin toimin siellä niin, että annoin vilkulla nopeammille merkin ja väistin sivuun suorilla. Opin siinä aika taitavaksi!

Avatar
äMKoo
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Onko kukaan menossa kesäkuussa Belgiaan? Itsellä olisi suunnitelmissa osallistua tänä vuonna tähän:

Kuva

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Spa Italia on muuten edellisenä päivänä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Siinähän olisi täydellinen autoiluviikonloppu; Spa-Italiassa pällistellään hienoja autoja ja ratapäivällä kaahataan yhdellä maailman parhaista moottoriradoista! Itsellä ei tänä vuonna ole tuohon mitään jakoa, mutta sitten kun Alfetta joskus valmistuu, niin rataennätystä täytyy lähteä parantelemaan.

stp
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Syys 2016, 16:53
Car(s): Alfa Romeo GTV 2,0TS -03
Alfa Romeo 159 1,75 Tbi Sportwagon -13
Opel Astra H 1,6 Easytronic STW

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja stp »

Itsellä autourheilu kiinnostus on ollut Jyväskylän kasvattina päällä lapsesta asti. Taloudelliset resurssit ajoivat nuorena tavoittelemaan vauhdin hurmaa polkupyöräilyn ja tietokone simulaattorien maailmasta. Molemmista on ajolinjonen opetteluun varsin suuri hyöty jonka huomasin kun ensimmäisen kerran menin carfin ratapäiville pari vuotta sitten. Toki sisä karting radalla on tullut jokunen kerta käytyä harjottelemassa ajamista myös. Radalle kun menee niin kannattaa kunnioittaa niin rataa kuin kanssa autoilijoitakin. Ja todellakin unohtaa se ego sinne esson baarin kahvipöytään. Itsellä on nyt rata-ajoa takana 5 kertaa ja nopeita kierroksia ehkä n. 40-50, ahvenistolla kaikki. Joka kerta tulee oppia ja rohkeutta lisää. Kierrosaika on parantunut n.15 sekuntia, ja vieläkin parannettavaa on n.10 sekuntia kun vertaa vastaavan suorituskyvyn autoihin. Vaan eipä kiinnosta paljonko mä häviän muille pääasia on että on hauskaa ja voitan itseni. Paras saavutus apparalla on kun tornin mutkassa meinasin ajaa leveäksi, tarkoittaa lähes varmaa auton vaurioitumista ja ehkä kuskinkin, mutta onnistuin korjaamaan ajovirheen ja sain pidettyä auton radalla. Eli itsensä haastaminen ja ajotaitojen kartuttaminen se on se pääasia. Kierrosaika tulee sitten sen myötä sivutuotteena. Ainakin niin kauan kun alla on siviiliauto. Jos joku antaa alle täysverisen kilpurin niin sitten voi nostaa riskitasoakin. Eli pienin askelin kohti nopeampaa kierrosta. Edesmennyt idolini Ayrton Senna kertoi eräässä dokkarissa että kun hän ajaa niin mielessään hän on jo menossa seuraavassa mutkassa. Ja sekin pitää täysin paikkaansa, mutta vaatii älyttömän määrän kierroksia jotta radan osaa niin hyvin ulkoa että oikeat linjat ja jarrupaikat tulee flowssa joka kerta samanlailla.

Avatar
äMKoo
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Alastarolla ajetaan nykyään pitkää lenkkiä ja pinta on taas uusittu

https://youtu.be/ONyHe9_FYyU

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Ei saa salaharjoitella - jokaisesta kierroksesta lisätään sekunti Cup-aikaan kesällä!
Ja jos on vähänkään kivaa ollut radalla, niin nuhdellaan kaikkien edessä. Niih!
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
äMKoo
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Onneksi Breralla ei montaa kierrosta pääse jarrupalakaupassa käyntien välissä.

Taas meni Mintexit tomuksi illassa. Mistäköhän ferodoja kannattaisi hommata jos ei halua maksaa niistä omaisuuksia?

Avatar
äMKoo
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Niin ja punainen Giulia bongattu myös tänään salaharjoittelemassa!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kävin tänään salaharjoittelemassa - nyt julkista - Apparalla ja töräyttämässä suoralla putkella epävirallisen
katu-Alfojen möykkä-ennätyksen desibelimittariin. 109dB:tä. Nippa nappa pääsin ajamaan. Melupäivänä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

N.E.E.Kulkku
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 19:33
Car(s): 155TS 2.0 - 156 2.0 sele sportwagon - 155Q4 - 159TB ti sportwagon - GT 3,2
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja N.E.E.Kulkku »

ristojärvelä kirjoitti:Ratakausi lähestyy! ...... Koska kilpailuviettini alkaa olla sammuksissa, en ajatellut osallistua esim. Alfa-cuppiin, mutta olisi kiva oppia ottamaan Alfasta enemmän irti silloin kun radalle pääsee.
Itse olen ajellut Alfacuppia omaksi ilokseni - suosittelen osallistumista cuppiin, sitä parempi mitä enemmän aikoja otetaan listalle. Itse cup ei ole mun mielestä ollut mitenkään hampaat irvessä touhua vaan suurin riemu (ainakin itselleni) tulee kun saan pudotettua kierrosajastani sekunninkin pois. Kukaan ole mun suoritusta pahalla katsonut ja henki on aina carfin päivillä ollut kannustava ja opastava, vaikkei huipulle itselläni mitään asiaa olekaan :)
Mun vinkki: Alfacuppiin osallistuminen ei edellytä että on huippukuski - ihan tavallisia pulliaisia suuri osa kuskeista joten rohkeasti mukaan ja siis SUOSITTELEN! :wink:

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joko on sadekelin kumit kaivettu esille? Ilmeisesti aika kosteaa keliä luvassa sunnuntaiksi.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Hieman arvoin rengasvalintaa, Jiven alle on menossa Suomen nopeimmat 159-vanteet, katsotaan miltä keli ja meno näyttää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Olisikin kunnon sadekelin renkaat. Jos sataa niin siviilipyörillä (michelin super sport) sitten jotka nekään ei varsinaisesti ole parhaimmilla märällä. :lol:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eipä löydy omasta tallistakaan varsinaisia sadekelin renkaita, mutta kokeneemmat kertoo että R888 pitäisi märällä paremmin kuin esim. Kumho V70 A.
Tuli tosin muutakin askarreltavaa autoon ennen radalle menoa, joten katsotaan miten ratapäivien suhteen käy.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Eero kirjoitti:kokeneemmat kertoo että R888 pitäisi märällä paremmin kuin esim. Kumho V70 A.
Päivän provo. Su-iltapäivä vaikuttaa monsuunilta, joten 245-leveillä slickseillä saattaa hypätä ns. aallon harjalta tuntemattomaan.
Siviilipyörissä on vielä jonkin verran uraa, mutta ovat kovat koppurat jo. Tosin se ja sama mitkä on renkaat jos ei ehkä pääse muutenkaan
ajamaan kun 10 päivää sitten Apparalla putkesta mitattiin 109dB:tä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

ˆMjaa, eikö sulla ole sielä vaimentimia lainkaan?
Jospa lähtisikin Lappeenrantaan ajamaan lentokentälle mailia. Jos siis saa aamulla laitteet kuntoon ylipäänsä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
giils
Viestit: 202
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja giils »

Vaikkakin satoi välillä enemmän välillä vähemmän, oli silti hauska päivä. Ja loppupäivästä uskaltauduin sitten kuitenkin omalla käyttikselläkin radalle, vaikka kuinka meinasin että en mene. Rauhaksiin kuitenkin kruisailin, niin mitään ei hajonnut.

Täällä taas vähän kuvia, valitettavasti kuvien pannaaminen tarvitsee vielä paljon harjoitusta, joten kuvat aika "staattisia", niitä kuitenkin saa käyttää, toivon tietysti kuvaajan nimen mainittavan kuvan yhteydessä. :)
- Kiia Sara

https://drive.google.com/open?id=14AX2H ... eP2MEZYai7
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitoksia järjestäjille! Hauska päivä oli, enkä kelistäkään valita kun se toi vaan etua leluun valitsemalleni voimalinjalle.

Cuppikierrokselle lähtiessä tökkäsin Racechrono-luurin pimeäksi ja varikolle palattuani kaivelin kierrosajaksi reilun 2:20 ja totesin että vituiksi meni, mutta onpahan ajettu. Palkinnonjaossa yllätyin täysin, kun klubimestari rykäisi ilmaan meikäläisen nimen, oli Racechrono arponut kierrosaikaan yli 20sek ekstraa.

On se kivaa, kiitos :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Undy
Viestit: 45
Liittynyt: 25 Elo 2014, 11:31
Car(s): AR 156 JTD
AR 147 JTDM
AR 159 JTDM
Paikkakunta: Viiala,Akaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Undy »

Despite the rain, it was a wonderful day today.

Someone make a photos of me on the track today , can I see them. I will be very happy. Gray Alfa 159SW

Kiitos paljon,kaikille.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Slippery when wet.

Marteliuksen kahden lisävaimentajan avustuksella Alfa selvisi nipin napin mölymittauksesta, 94dB:tä rääkäisi
eli virivaraa jäi vielä desibeli. Auto toimi aamulla niin kuin piti, kippo liikahti eikä viime kauden lämpöongelmia
enää ollut, ainakaan tuossa kelissä.
Kun vettä rupesi tulemaan taivaalta enemmän, vaihdoin alle 4 vuodessa itsensä kivikoviksi muuttaneet Misukan
siviilikumit. Niitä lämmittäessäni useamman kierroksen vedolla auto rupesi rötäilemään, seokset törkeästi laihalla.
Epäilys oli ilmamassamittarin vettymisestä mutta kokeilun jälkeen oli selvää, että jokin muu vaikutti bensansaantiin.
Varustauduin jo henkisesti kruisailu-moodiin Cup-kierroksella mutta akun oltua hetken aikaa irti, vika korjautui..

Cup-kierros oli suht puhdas Tarun mutkasta poikittain lähtöä ja yhden jarrutuksen melkein hiekoille päätymistä lukuun
ottamatta. Pitoa ei ollut nimeksikään mutta ei sitä näköjään muillakaan ollut. Koskaan aiemmin en ole meinannut suolenkin
sillan alituksessa ajaa ylämäessä kaiteeseen mutta nyt auto halusi väkisin (toistuvasti) hypätä sinne. Josko syssymällä olisi kuivaa,
niin pääsisi hätyyttelemään ajanotossa tasalukua.
Viimeksi muokannut silverine, 27 Touko 2019, 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kiitokset Eerolle kyydistä 75:lla. Tuolla kelillä meno oli melko näyttävää :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Kiitoksia kaikille, oli hauska ja mielenkiintoinen päivä! Oma paras cup sija, tosin kyl ois voinut puristaa ajasta vielä .13 pois niin ois tullut se ensimmäinen mitalikin... Voi kun olis tajunnut laittaa sähköiskarit pehmeelle, cupin jälkeen kävin koittamassa ja kyllähän se aika selvästi fiksummin kulki vaikka sadetta ja märkää oli enemmän kuin koko päivänä. Jospa seuraavalla märällä muistas tuonkin...

Tässä oma cup kierros 1:57.1 sekä pari raapaisua raaka-matskuista:
https://youtu.be/41_Y5LicxAU
https://youtu.be/GYFn5H6AcT8
https://youtu.be/AFb_yNLnYeI

T:Henkka
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

Albertolli kirjoitti:Kiitokset Eerolle kyydistä 75:lla. Tuolla kelillä meno oli melko näyttävää :lol:
Ollos hyvä. Ajaminen oli sunnuntaina enimmäkseen näyttävää eikä nopeaa. Hauskaa siis oli ja kävelyvauhtisesta cup-kierroksesta huolimatta mitalikin tuli.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

jkiuru
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Loka 2008, 23:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Jokunen räpsy väsyneellä pikkuruisella pokkarilla:

https://www.flickr.com/photos/103477863 ... 8804415637



T: Jouni K.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Oli aikamoiset luistelut. :roll: Pitoa ei ollut 4mm ursasyvyyden omaavissa supersporteissa juuri ollenkaan tuolla kelillä. Vetarin sisemmästä nivelestä oli päässyt kumi repeytymään jonka huomasin vasta edellisenä iltana ennen ratailuja. Alkoihan se sitten naputtamaan radalla. Cup-kierros meni ennakkoasetelmiin nähden juuri niin kuin saattoi odottaa. Hitaasti ja epävarmasti.

Kiitokset kuvia ottaneille!
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Brahe
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tiige »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:
:mrgreen:

Ghost näyttää miten taitetaan tyylillä varikon mäkeen kohdassa 6:02 ->
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Suditeltu on, poikittain on ajeltu kuvan kanssa tai ilman, ja selityksiä on kuultu,
mutta Cup-tuloksia ei ole kehdattu linkata tänne.. :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Tiige kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:
:mrgreen:

Ghost näyttää miten taitetaan tyylillä varikon mäkeen kohdassa 6:02 ->
Ei muuten ole nopein tyyli :-D. Siinä tuli sekunti sektoriaikaan lisää, kun luistonhidastin löi jarrut päälle ja kierrokset putosi turhan alas. Eipä silti, vaikka olisin ajanut ihan puhtaan kierroksen olisi Veli Hopea ollut monta sekuntia nopeampi. On se hurja :shock:

Täytyy seuraavalla kerralla sateen sattuessa löysätä takavakaaja, melkoisen "tail happy" on tuolla jäykemmällä asetuksella.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Houkuttaisi kyllä tulla kokeilemaan tuota ratapäivä konseptia. Mitäs se vaatii, luin tuolta auton vaatimuksista, mutta entäs kuskin? Kypärä riittänee?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kypärä vaaditaan joo. Ajokortti ja nollapromillet ei ainakaan haitaks oo...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kuulostaa hyvältä. Täytyy tänään sumplia aikataulut niin pääsisi matkaan.

Avatar
AuliJ
Viestit: 461
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 23:47
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
MB CLK 500 - 03
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja AuliJ »

Radalle pääsy edellyttää kuljettajalta CARFin jäsenyyttä. Jos ei ole vielä jäsen, varikolle voi tulla ilman jäsenyyttäkin tutustumaan tapahtumaan ja liittyminen onnistuu myös paikanpäällä :-D Tervetuloa mukaan!

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Joo täytyy tämä rekisteröityminen hoitaa pois alta, niin pääsee tositoimiin :) jos ei vaan hoitonakki napsahda viikonlopulle

Avatar
giils
Viestit: 202
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja giils »

Olipas menevä viikonloppu kokonaisuudessaan, ja pieni flunssa meinasi vaivata, mutta selviydyin menossa mukana! Kiitos kaikille paikalla olleille, CARF 40v juhlassa, sekä ratapäivillä. Ja oli muuten melkoisen hieno paikka Se Triangle Motorsin "paja".

Keli meinasi enteillä hyvinkin mielenkiintoista kisaa sunnuntaina. Onneksi sade laantui hieman päivän aikana, oli helpompi lähteä kuvaamaan kun ei tule vettä vaakatasossa :lol: Cupikin ajettiin jo puolikuivalla radalla, ainakin loppupään kuljettajat.

Kuvia tuolta radalta on hankala ottaa. Tarvitsisi kunnon järeän putken, jolla saisi zoomattua muuallekin kuin pääsuoralle, mutta näillä toistaiseksi mennään.

https://drive.google.com/open?id=1gfsPl ... adOWTnikm2

-Kiia Sara
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Vastaa Viestiin