Sivu 7/7

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 21:26
Kirjoittaja silverine
Tärjätom kirjoitti:Ehdotan seuraavaa sääntömuutosta:

Voittaja on hän, jolla on ratakauden lopussa eniten pisteitä. Tasapisteiden sattuessa voittajaksi julistetaan hän, jolla on eniten ykköstiloja, sitten kakkostiloja. Niiden sattuessa tasan huomioidaan kierrosaikojen ero kilpailussa missä tasapisteiden kuljettajat on molemmat on ajaneet. Jos kolme parasta kilpailua neljästä lasketaan, sitten se kilpailu jota ei lasketa pisteisiin, ei myöskään lasketa kierrosaikavertailuun. Jos se ei ole mahdollista, huomioidaan voitot joissa on ollut eniten osallistujia, sitten kakkostilojen jne.

Esimerki vuonna 2014:
Ansilla lasketaan pois CS1 ja Tomilla CS2. Kierrosaikavertailu siten koskee kilpailuja CS3 ja CS4.
Anssi: 1:58,84+1:33,50=3:32.34
Tom: 1:58,13+1:36,52=3:34,65

Onko kenelläkään parempia ehdotuksia tai yksinkertaisempia sääntöjä? Onko minun ehdotuksessa aukkoja? :agrue:
Jos tällaista vertailua ruvettaisiin käyttämään, olisi vielä hyvä suhteuttaa ajat ratojen pituuteen ja radat toisiinsa... :roll: 8)
Nimittäin Ahvenisto on 3040m, Alastaro 2970m ja Botniaring 4014m pitkä...ihan vain plussaamalla ei tule oikeutettua tulosta.
Radoillehan voi noista pituuksista laskea suhdeluvut.. :P

Olisin kuitenkin sitä mieltä että jos kolme parasta skabaa päätyy tasapisteisiin ja sijoituksiin, otettaisiin huomioon myös kesän neljäs kisa
ja laskettaisiin jokaisen kisan pisteet yhteen.
Hardcore-jengi ajaa kuitenkin kaikki kisat, ja jos ei aja niin oma moka, tavalla tai toisella. :P
Jos vieläkään ei tule eroa kandidaattien välille niin sitten painit...ajetaan "uusintalähtö" heti Cupin jälkeen, arvotussa järjestyksessä.
(olettaen että molemmat osapuolet ovat paikalla..) Ääh, ei o helppoo.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 21:32
Kirjoittaja Brahe
Ahvenistolle ääni myös, kemora toki kiinnostaa mutta matkahan sinne täältä etelästä on aika levoton, ja kun on ollut tapana ratapelillä ajella radallekin...

Pistelaskusta: Tomin ehdotus hyvä, tosin neljännen kisan huomioon ottaminen tasatilanteessa taitais minusta olla se helpoin ja selkein tapa.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 21:36
Kirjoittaja willez
stoichiometric kirjoitti:Ahvenistolle ääni myöskin. Pistelasku ei kosketa minua. :lol:
Appara HEP ! Ei muakaan,paitsi kun tulee diskaus kartanlukijasta :lol: :oops:

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 21:40
Kirjoittaja Sape
Tärjätom kirjoitti:Ehdotan myös että CARF käynnistää täällä kyselyn, kuinka moni tulisi Kemoraan jos yksi Ahvenisto tapahtuma siirretään sinne. Uskon että Ruotsin puolelta Uumajan ympäristössä on kiinnostusta tulla ajamaan, voin kysyä
Tai jos toista Ahvenistoa ei haluta jättää pois kalenterista, niin entä jos Kemora tulisi kesän viidenneksi ratapäiväksi..?

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 21:49
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Jos vaan järjestävä porukka jaksaa. Ja ainahan rivijäseniä voi käskyttää. :-D

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 22:11
Kirjoittaja silverine
Sape kirjoitti:
Tärjätom kirjoitti:Ehdotan myös että CARF käynnistää täällä kyselyn, kuinka moni tulisi Kemoraan jos yksi Ahvenisto tapahtuma siirretään sinne. Uskon että Ruotsin puolelta Uumajan ympäristössä on kiinnostusta tulla ajamaan, voin kysyä
Tai jos toista Ahvenistoa ei haluta jättää pois kalenterista, niin entä jos Kemora tulisi kesän viidenneksi ratapäiväksi..?
Mikä jottei(siis Kemora viidenneksi skabaksi). Tiedä häntä sitten miten klubin budjetti ja ratapäivistä vastaavien "harrastuneisuus" taipuisi moiseen..

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 23 Syys 2014, 22:45
Kirjoittaja Tärjätom
silverine kirjoitti: Jos tällaista vertailua ruvettaisiin käyttämään, olisi vielä hyvä suhteuttaa ajat ratojen pituuteen ja radat toisiinsa... :roll: 8)
Nimittäin Ahvenisto on 3040m, Alastaro 2970m ja Botniaring 4014m pitkä...ihan vain plussaamalla ei tule oikeutettua tulosta.
Radoillehan voi noista pituuksista laskea suhdeluvut.. :P

Minä miettinyt tämä myös, niin kuin minä sanoi sinulle Ahvenistolla. Nyt minä en kirjoittanut niin koska oli niin vaikea selittää nyt jo. Kyllä on reilumpi laskea suhdeluvut, mutta aika lähellä sama lopputulos. Tietysti se voi olla ratkaiseva joskus!

Eikö uusintalähtö on vaikea? Eikö me täytyy aja kaikki radat uudestaan sitten?

Neljä skabat vuodessa riittää.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:59
Kirjoittaja palkus
willez kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Ahvenistolle ääni myöskin. Pistelasku ei kosketa minua. :lol:
Appara HEP ! Ei muakaan,paitsi kun tulee diskaus kartanlukijasta :lol: :oops:
Ei siellä jumbofinale-sijoilla tosiaan paljo tapella pistelaskutavoista. :-D
Molemmat hylätään? :-D
Tässä hyvä ratkaisu onkelmaan. :mrgreen:

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 24 Syys 2014, 12:35
Kirjoittaja silverine
stoichiometric kirjoitti:
willez kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Ahvenistolle ääni myöskin. Pistelasku ei kosketa minua. :lol:
Appara HEP ! Ei muakaan,paitsi kun tulee diskaus kartanlukijasta :lol: :oops:
Ei siellä jumbofinale-sijoilla tosiaan paljo tapella pistelaskutavoista. :-D
Molemmat hylätään? :-D
Tässä hyvä ratkaisu onkelmaan. :mrgreen:
Kyysätkää mun puolesta cup-kierroksellanne kyydissä vaikka koko perhettä mut nää
voittokamppailut, nää on...NÄÄ on kuulkaa veristä ja vakavaa puuhaa! Niih!

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 24 Syys 2014, 13:05
Kirjoittaja silverine
Juhako kirjoitti:Eihän nämä ole mitää F1.

Eikös silloin voi mennä niillä säännöillä mitkä...

Tai muutetaan samalla säännöt niin että vapaasti hegittävä takavetoinen voittaa kauden. :-D
No niin, tulihan se sieltä, viimeisessä lauseessa.. ;)
Eihän tässä ole muusta kuin hienosäädöstä kyse..osanottajamäärä ei
ole mikään voittokriteeri..

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 24 Syys 2014, 14:55
Kirjoittaja Tärjätom
F1 kausi harvin päättyy tasapiisteessä voitajille :wink:
Alfacupissa se on tapahtunut minulle 2011 ja 2014. 2011 minä hävinnyt osallistujasäänön takia. Onneksi en silloin ehdottanut säänönmuutos. Tämä vuonna Anssi ajoi parempi kuin minä mutta hävinnyt...

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 25 Syys 2014, 17:04
Kirjoittaja silverine
Jatkan vielä jaarittelua sääntömuutoksen/ehdotuksen tiimoilta. Koettakaa kestää, nyt nimittäin tulee kunnon jöötiä. :P

Säännöthän ovat varsin toimivat muuten paitsi sitten kun päädytään tasapisteisiin ja kun voitot sekä kakkostilatkin
menevät tasan. Ehdotan seuraavaa(siis tässä idea, sanamuodot sinnepäin):

Jos päädytään edellä mainituun tasatulokseen kolmen parhaan tuloksen tiimoilta, otetaan huomioon myös
neljäs kilpailu. Lasketaan yhteen kaikkien kisojen pisteet ja suurin pistemäärä voittaa, tietysti.

Jos edelleenkin ollaan tasoissa, ruvetaan vertailemaan kierrosaikoja. Vertailuun otetaan ainoastaan kilpailut joissa
molemmat tasapisteisiin päätyneet ovat ajaneet.

Jotta vertailu olisi tasapuolinen eri(pituisten) ratojen suhteen, käytetään "suhdelukua" kertoimena. Kierrosajat muutetaan
sekunneiksi ja desimaalit pyöristetään sadasosiksi. Pienin yhteenlaskettu aika voittaa, tietty. :)

Ratojen (viralliset) pituudet: Alastaro 2970m, Ahvenisto 3040m, Jurva 4014m.

Jos kaikki 4 kilpailua päätyvät vertailtaviksi, Alastaro saa lyhimpänä ratana kertoimen 1.00, Ahvenisto 0.98(2970:3040) ja Jurva 0.74(2970:4014).
Jos vähemmän kisoja/ratoja, suhteutetaan aina vertailun lyhimpään rataan.

Kuvitteellinen esimerkki (molemmilla 2 voittoa, 2 kakkossijaa) :

CS1 Ahvenisto: voittaja Kimi (1.33.35) 93.35, kakkonen Valtteri (1.34.70) 94.70
CS2 Alastaro: voittaja Valtteri (1.30.40) 90.40, kakkonen Kimi (1.30.77) 90.77
CS3 Jurva: Voittaja Valtteri (1.57.67) 117.67, kakkonen Kimi (1.58.01) 118.01
CS4 Ahvenisto: Voittaja Kimi (1.32.89) 92.89, kakkonen Valtteri (1.34.10) 94.10

Kimi: 93.35x0.98 + 90.77 + 118.01x0.74 + 92.89x0.98 = 308.78s
Valtteri: 94.70x0.98 + 90.40 + 117.67x0.74 + 94.10x0.98 = 310.41s

Voittaja siis Kimi, 1.63s erolla.

Tiedän että tämä kalkulointi saattaa vaikuttaa monimutkaiselta mutta lopputulos olisi ainakin
taatusti inhorealistisen totuudenmukainen. (?) 8)
Minun puolestani tasapisteissä voisi suoraan ratkaista voittajan kierrosaika-vertailulla, jos neljättä kisaa ei haluta huomioida.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 25 Syys 2014, 18:49
Kirjoittaja Hillhouse
silverine kirjoitti:Tiedän että tämä kalkulointi saattaa vaikuttaa monimutkaiselta mutta lopputulos olisi ainakin
taatusti inhorealistisen totuudenmukainen. (?) 8)
Minun puolestani tasapisteissä voisi suoraan ratkaista voittajan kierrosaika-vertailulla, jos neljättä kisaa ei haluta huomioida.
Toinen juttu on, että koska tasatilanteeseen päädytään seuraavan kerran - joko nykyisellä tai uudella piste/aikalaskulla?

Voi se olla, että ensi vuonna, mutta mene ja tiedä... Veikkaan, että nykyisellä pistelaskulla saatetaan pärjätä :roll: ...mutta silti tasapisteisiin päädyttäessä voisi olla monimutkaisempikin laskukaava (joko Anssin tai jonkun muun ehdotus) - ihan miten vain porukka haluaa/hyväksyy. Kerhon tulee tietysti tehdä lopullinen päätös uudesta pistelaskusta, jos se näkee siihen tarvetta.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 25 Syys 2014, 19:25
Kirjoittaja silverine
^
Voi olla ettei tasapisteisiin/tilanteeseen päädytä enää koskaan. Toisaalta, jos esim. minun ja Tomin väliset voimasuhteet
säilyvät ennallaan, sama saattaa olla edessä jo ensi kesänä.. :)
Toivottavasti tälle sääntöpykälälle tehdään jotain - tasapelit tai osanottajamääriin perustuvat ratkaisut ei
tyydytä ketään, ei voittajia eikä häviäjiä. Ja jos sääntöpykälästä hyötyjäkään (Tom) ei ole tilanteesta erityisen
innoissaan niin kuka sitten? :) Hauskintahan tässä touhussa oman kehityksen ohella on tasaiset ja reilut väännöt radalla.

Mitään päätöksiä ei varmaankaan voi syyskokouksessa tehdä koska tässä asiassa ollaan jälkijunassa mutta
varmaankin jonkinnäköistä keskustelua asian tiimoilta voi käydä. Tiedän että asia ei moniakaan kiinnosta - kunnes osuu
omalle kohdalle - mutta ei ole varmaankaan keneltäkään pois että asiaan löytyy jokin "urheilullinen" ratkaisu.

Mitä mieltä päättävä taho on asiasta, Garrett, 155TS..?

PS. Alunperin idea aikojen yhteenlaskemisesta ja ratojen suhteuttamisesta on Tomin (hyvä) ajatus, minä sen tässä tuon julki.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 25 Syys 2014, 21:17
Kirjoittaja silverine
Juhako kirjoitti:Miten pitäis ottaa huomioon mahdolliset sade- tai lumikuurot?
Koska nehän ei vaikuta ajotaitoon vaan niillä on satunnaisvaikutus kuten osallistujien lukumäärälläkin.
Tuossahan vertaillaan nimenomaan kilpailuja joissa molemmat ovat ajaneet. Jos toisen ajovuoro on sattunut
sadekuuron aikana niin voi voi, ikävää. Lähtöpaikkaan voi myös osittain itse vaikuttaa, se on taktikointia,
kilvanajoa.. Tietysti ymmärrän pointtisi, ei tämä ole vedenkestävä ehdotus. Helvetisti kuitenkin parempi kuin nykyinen.
Jos Jumala on päättänyt kusta niskaasi ja et ole varuillasi, se voi olla oma(kin) moka.
Se että joku jalmari ei viitsi cuppiin osallistua tai osallistuukin, on pelkästään arpapeliä.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 26 Syys 2014, 16:57
Kirjoittaja jkiuru
Jokos tämä on äänestys?

Ääni Kemoralle toisen Affenisto päivän tilalle. Jollei joka vuosi, niin joskus ainakin voisi kokeilla. Eihän tuo olisi matka eikä mikään täältä Päijät-Hämeen perukoilta.

Sääntomuutoksista: lopetetaan kilvanajo... :roll:


Jouni Kiuru
040-5913864
Nastola

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 26 Syys 2014, 18:13
Kirjoittaja Eero
Juhako kirjoitti:Eihän nämä ole mitää F1.

Eikös silloin voi mennä niillä säännöillä mitkä...

Tai muutetaan samalla säännöt niin että vapaasti hegittävä takavetoinen voittaa kauden. :-D
Jos sääntöjä lähdetään muokkaamaan, niin voisiko harkita kokonaan uutta luokkajakoa?
Esim. teho/paino-suhteen mukaan tai renkaiden perusteella?

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 26 Syys 2014, 18:54
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Aina voidaan ehdotella, keskustella ja jakaa ajatuksia aiheesta täällä foorumilla, mutta asiasta päätetään Carfin kokouksessa. Joka jannu vaan paikalle.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 26 Syys 2014, 20:49
Kirjoittaja palkus
Hmmm. Ja sitten otemerkinnästä poikkeava rengaskoko->romeo. :) Jonkun tarttis sitten plärätä rengasvalmistajien kataloogeja ja määrittää, että onko malli siviilirengas vai semikumi. Jotkut muuten ajelee ihan kaikki ajot noilla semeillä, joten pääsisivät sitten hommaamaan ratapäiviä varten "normaalimmat" renkaat. :)
Miksi muuttaa hyvää konseptia? Olisko hankaluus ja pilkun takaapäinlaittaminen kivaa.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 02 Loka 2014, 22:24
Kirjoittaja silverine
Olisko muuten päheetä ajaa Apparaa vastapäivään..!?? 8) :twisted: Oikeesti. :)

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 12:56
Kirjoittaja Garrett
Hyviä ehdotuksia. Tasapisteitä ei ole varmasti ajateltu riittävän pitkälle - ajatuksella, että ei niitä sääntöjä tarvita. Kuitenkin nyt sääntöä on tarvittu jo 2 kertaa. Nykyiset säännöt olisivat törmänneet myös ratkaisemattomaan, jos osallistuijia olisi joka kisassa sama määrä, joten muutosta tosiaan tarvitsee tehdä.

Huomenna 4.10.14 syyskokous Helsingissä. Siellä valitaan hallituksen jäsenet, jotka varmasti käsittelevät jäseniltä tulevat sääntöehdotukset.

Kaikki paikalle ja mukaan toimintaan. Paikka Ruusulankadun keilahalli, klo 15.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 13:02
Kirjoittaja RIPA
silverine kirjoitti:Olisko muuten päheetä ajaa Apparaa vastapäivään..!?? 8) :twisted: Oikeesti. :)
On tullut kokeiltua ja jopa tehty pari asfalttisprinttiä ja rallin-EK:takin , missä ajosuunta oli juurikin vastakarvaan. Tulee muuten muutama aika huima paikka esim sillan alitus, varikon mäki ja pääsuoran pää on aika huimia näin päin. lisäksi jokunen kaide on vähän huh huh-maisesti rakennettu noin päin.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 14:31
Kirjoittaja Hillhouse
^ Ehdotus. Ajetaan toinen Apparan ratapäivä vastapäivään. Eiköhän tällä muutoksella saada eroja aikaan Alfa Cupin pistelaskua muuttamatta :wink:

Tietenkin pitää varmistaa, että tämä on OK radan omistajille/ylläpitäjille.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 14:44
Kirjoittaja Il Mostro
Hillhouse kirjoitti:
Tietenkin pitää varmistaa, että tämä on OK radan omistajille/ylläpitäjille.
Olis muuten aika eri rata ajaa vastakarvaan. Tuli joskus ajettu Vihdin Karting rataa toiseen suuntaan, ja ei tuntunut ollenkaan samalta baanalta.

Veikkaan vain, ettei tule millään kyseeseen. Kaiteet/ulosajopaikat on niin erilaiset...

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 15:36
Kirjoittaja Keltsi
Muistaakseni radan nykyisissä vuokraehdoissa on maininta ajosuunnasta.

Itse olen joskus tuota ajanut väärään suuntaan ja vaikka silloin radassa onkin muutama todella hieno kohta, niin en siltikään suosittele. Turva-alueet ovat täysin olemattomat mm. pään kokoisia kiviä heti ensimmäisenä ja onhan siellä muutama kaiteen pääkin sopivasti tyrkyllä.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 18:16
Kirjoittaja silverine
Heh, heittoni väärään suuntaan ajamisesta herättikin yllättävän suuria intohimoja. :P
Joo, juurikin nuo edellä mainitut kohdat radalla saattaisivat todellakin olla kuumottavia.
JA varmasti totta että turvallisuus olisi taatusti kyseenalainen.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 19:44
Kirjoittaja Hillhouse
Onhan se totta, että ajo menisi liian vaaralliseksi. Ei tarvita kuin yksi virhe missä kohtaa rataa tahansa ja heti sattuu. Kiertäkäämme siis myötäpäivään.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 21:29
Kirjoittaja palkus
Maukkaa näköstä menoa :-D Pääsis suht hätäsesti varikollekin ja kaffelle.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 03 Loka 2014, 23:16
Kirjoittaja willez
^^ Huhhuh, melko karmiva video :lol: Toi on tollanen "kaikki tai ei mitään" meininki. Onko tossa muuten kamera löysällä kun heittelee tolleen ?

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 04 Loka 2014, 11:27
Kirjoittaja Finest
peräkö siinä heittelee?

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 05 Loka 2014, 11:17
Kirjoittaja palkus
Jaahas, oikeasti* viimenen alfacupissa, kuten viimevuonnakin. Eli kehitystä ei ole tapahtunut. :evil:






*pisteitä kolmesta ajelusta.

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 05 Loka 2014, 14:49
Kirjoittaja JaRoDD
Mulla on tavoitteena ensi kesänä ottaa Ahveniston ajasta sekunti pois ja sen jälkeen yrittää arvioida paljonko muita GTA:lla ajelevia mm. lukko ja 330mm jarrut oikein hidastaa :silly:

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 22 Marras 2014, 18:05
Kirjoittaja Brahe
Ahvenistoon liittyen vielä morjens: se ystävällinen heppu jonka rengaspultteja mulle jäi lainaan, otapa yhteyttä niin hoidetaan asia kuntoon!

Tänään pudotin talvinakit alle. Autolla ei ahveniston jälkeen ole käytännössä ajettu, ja näemmä hyvä niin, kts. oheinen kuva :D

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 22 Marras 2014, 18:18
Kirjoittaja silverine

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 16:35
Kirjoittaja silverine
Laitanpa tähän ketjuun faijani v. 2011 kuvaaman videon vanhojen Alfa-romujen kokoontumisajosta Apparalla.

https://www.youtube.com/watch?v=bIMneJl ... e=youtu.be

Re: Ratapäivät 2014

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 21:05
Kirjoittaja willez
Tahmialta näyttää mut tais olla tarkotuksella :silly: Nojoo,sais sit jo tulla toukokuu !

Edit: Etusivu päivitetty

Re: Ratapäivät 2015 *päivitetty*

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 09:08
Kirjoittaja Tiige
Pitäisikö tehdä ihan uusi ketju 2015 ratapäiville niin olisi helpompi etsiä vanhoja juttuja. :)

Re: Ratapäivät 2015 *päivitetty*

Lähetetty: 18 Huhti 2015, 23:58
Kirjoittaja palkus
Kannattais kyllä tehrä oma ketju 2015 päiville. Jts odottaa malttamattomana kyllä jo Ahvenistoa. :-D