Tänään vieraillessani paikallisessa Deltassa tiedustelin miksei täällä ole enää uusien Alfojen edustusta. Yllätyin hieman vastauksesta, kun myyjä kertoi että "kyllähän me myytäisiin, mutta nämä uudet ehdot ovat niin vaativia. Alfojen myyntiä varten pitäisi rakentaa isommat tilat erilleen muista ja siellä pitäisi olla tietynlaiset lattialaatat, seinä verhoiltut jne. Esim. laattojen lähin hankintapaikka on Tanska."
Joku voi olla nyt iloinen ettei Alfoja enää seisoteta Ladan ja Kiian vieressä, mutta minulle se tarkoittaa sitä, että lähin mahdollisuus nähdä esim. 159 livenä on Lahti. Kyllä minulle olisi riittänyt nykyisetkin lattialaatat..
Eli ei Alfoja enää pienemmillä paikkakunnilla.
Tainnu olla kauppias muuten vaan käärmeissään.
Oulussa Alfaa myydään lähes tsaarin aikaisissa Tehoauton tiloissa ja ko. mestan maine on ja pysyy vaikka siellä alettais myymään Rolls Roycea.
Vieläköhän toisen kerroksen rappusissa on mossen, volgan jne. julisteita? Vuosi takaperin ku kapusin portaita ylös, oli kuin aikakoneessa ois matkustanu.
No silti liikkeeseen mahtuu Ladat, Kiat, Viijatit ja Alfat sulassa sovussa
Kyllä se mies ihan vakavissaan puheli.. Ja eipä siellä Alfoja ole vuoden vaihteen jälkeen näkynyt. Silloin SW nökötti vielä hienosti telineessä, mutta onpa sekin hävinnyt. Onhan sekin tietysti mahdollista, että tämä oli vain selitys Alfistille ja todelliset syyt ovat jotain muuta, mutta siinä tapauksessa miehellä on aika raju mielikuvitus..
Joo eipä taida tulla ainakaan Ouluun omaa erikoistilaa Alfalle tanskalaisine laattoineen, kun vasta remppasivat sinne lisätilat Kialle
Aikamatkailusta tuli mieleen, että käykääpä joskus istumassa liikkeessä uuden Ladan sisällä. Sekin on melkoinen aikamatka ja onnistuu tietysti myös Oulun Deltassa
Minä taas ymmärrän täysin tämän pyrkimyksen. Alfa haluaa nostaa brändiään premium-tasolle ja silloin mielikuvaa on muutettava myös näytteilleasettelussa. Siitä, onko Suomen kaltaisessa maassa tarpeeksi ostovoimaa tukemaan ko. pyrkimystä, voidaankin sitten olla monta eri mieltä.
Mutta niin kauan kun Alfaa EI nähdä premium-luokan autona (pl. me Alfan jo valmiiksi omistavat), niin brändi-imagoa on vahvistettava.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
Koko brändi-meininki on minusta aivan perseestä! Se on vain markkinointi alalla työskentelevien väkisin tyhmille päähän lyömä "käsite".
Vrt. esim. Audiin vastaavaan touhuun: näyttelytilan tulee olla tietyn mallinen ja autojen aseteltuina tilaan tiettyyn muodostelmaan, määriteltjen etäsiyyksien päähän toisistaan sekä määriteltyyn järjestykseen mallien ja hintatason mukaan. Ja kikki tämä symboloi kuulemma merkin dynaamisuutta ja blaa blaa blaa. Perusteet ovat niin hienoja ettei asiakas edes tajua niiden asiayhteyttä, eikä sitä todellakaan kiinnosta. Auton se tahtoo ja hyvää palvelua, sama se on seisooko ne rivissä vai jonossa.
Kyllä auto kuuluu myydä autona eikä minään dynamiikan kliimaksina. Tottakai kaikilla merkeillä on oma kannattajakuntansa merkit edustavat oma tyylisuuntaansa, sehän on selvä. Mutta tyylin ympärille muotoiltava brandi-touhu olisi pitänyt ampua alas jo aikoja sitten.
Näinhän me haluaisimme uskoa, että markkinointi / mainonta ei meihin vaikuta. Mutta kun sillä ON väliä, seisooko ne autot rivissä vai jonossa. Se EI ole sattumaa, että Mersun kaikki esittelyautot ovat hopeanvärisiä.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
hagger16 kirjoitti:Kyllä se mies ihan vakavissaan puheli.. Ja eipä siellä Alfoja ole vuoden vaihteen jälkeen näkynyt. Silloin SW nökötti vielä hienosti telineessä, mutta onpa sekin hävinnyt. Onhan sekin tietysti mahdollista, että tämä oli vain selitys Alfistille ja todelliset syyt ovat jotain muuta, mutta siinä tapauksessa miehellä on aika raju mielikuvitus..
todellakin näin... en voi kuvitella niin huonoa autokauppaa kuin lappeenranna n delta auto!!! ei ensimmäistäkään alfaa koko höskässä, ei edes käytettynä, reppuja ja muuta oheis materiaalia roikkuu kyllä seinät pullolaan mutta siihen se sitten jääkin! mutta hyvä kun hagger16 otti selvää asiasta niin ei tarvitse enää elää epätietoisuudessa ja odotuksessa että olisi nähnyt 159 alfan lappeenrannan delta autossa
Vrt. esim. Audiin vastaavaan touhuun: näyttelytilan tulee olla tietyn mallinen ja autojen aseteltuina tilaan tiettyyn muodostelmaan, määriteltjen etäsiyyksien päähän toisistaan sekä määriteltyyn järjestykseen mallien ja hintatason mukaan. Ja kikki tämä symboloi kuulemma merkin dynaamisuutta ja blaa blaa blaa. Perusteet ovat niin hienoja ettei asiakas edes tajua niiden asiayhteyttä, eikä sitä todellakaan kiinnosta. Auton se tahtoo ja hyvää palvelua, sama se on seisooko ne rivissä vai jonossa.
Miettikääs mitä tää vimpan päälle tehtaan määräämä asettelu sun muut erikoislaatat tekee autojen hintoihin lisää, jonkunhan ne on maksettava...
mä ostaisin uuden auton, kun tietäsin heti minkä haluan... vaikka heinäladosta jos kaikki muu oheistoiminta vain on kunnossa...
Se mitään ylimääräistä maksa. Tällä suunnalla kaikki autoliikkeet on kirkon kokoisia lasipalatseja, joten katteet on kyllä kohdallaan. Alfan harmiksi nämä kirkot on väärän värisiä, eli on Audi-, Ford-, Kia-kirkkoja, Volvo-, Mazda ja Peugeot-palatseja.
Ihan oikea vaatimus laittaa Alfa-nurkkaus kuntoon vähän erilleen arkisemmista kulkuvälineistä.
Punavuoren Paroni kirjoitti:Näinhän me haluaisimme uskoa, että markkinointi / mainonta ei meihin vaikuta. Mutta kun sillä ON väliä, seisooko ne autot rivissä vai jonossa. Se EI ole sattumaa, että Mersun kaikki esittelyautot ovat hopeanvärisiä.
Kun on huono ulosanti niin tulee välillä väärin ymmärretyksi. Tarkoitus ei suinkaan ollut tätä kiistää vaan purnata lähinnä sitä että touhu vedetään niin pirusti överiksi.
Kaalipata kirjoitti:Onneks ei vaikuta Alfisteihin missä läjässä ne Deltassa on (jos on)
Turussa oli pelkkä hintalappu, auto loisti poissaolollaan...
Olipa kiva käynti tänään sunnuntaina Deltassa 159:ä katsomassa. Poikani 5v neuvotteli vanhan kleinbussin vaihdosta vastaavaan 159:iin "nolla-välirahalla" Näin terhakas autofani jätti vanhan leluauton Deltaan ja marssi ulos uusi 159 kädessään. Voi kunpa olisin oman autoni kohdalla pystynyt samaan "Pojasta polvi paranee!"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
tzrp kirjoitti:tulipa selattua netin ihmeellisiä arkistoja ja täältä löytyi mielenkiintoinen keskustelu viiden vuoden takaa koskien deltan toimintaa ja tapoja.
mitä mieltä olette - onko tultu etiäpäin vaiko vielä mennään samoissa? voisiko olla tilaa toiselle alfan maahantuojalle?
Lähinnä nauroin koko keskustelulle! Tuntuu että ne jotka eivät tiedä kyseisestä firmasta paljoakaan niin valittavat ja esittävät tietävänsä kaiken. Ja miksi lancian tuontia olisi jatkettu kun se oli teki hallaa koko firmalle, minimaalisen myynnin takia?Olisi thesis maksanut niin paljon että tuskin montaakaan olisi myyty.
voipi olla niinkin. mutta mielestäni on harmillista ettei lanciaa tuoda maahan. se on selkeästi rinnakkainen alfalle, papampi mutta aivan yhta tyylikäs ja perinteikäs. mersu-bemari -vertaus on aika osuva.
se, että 80–90-lukujen taitteen lanciat ruostuivat ja hajoilivat rasittaen laatumielikuvaa tuskin enää tänä päivänä olisi ongelma. sitäpaitsi miettikääpä miten maukkaita tila-autoja lancialla on. ikäänkuin kaikille perheellisille jotain bonusta.
mutta entäpä delta. itselläni on vähän ristiriitaisia aatoksia kyseisestä lafkasta. toisinaan olen ollut hyvinkin tyytyväinen, toisinaan olen monttu auki katsellut (itsekin palvelualoilla työskennelleenä ja nykyisin oman firman parissa) meininkiä sillä ajatuksella, että miten voi olla varaa käydä noin syvillä vesillä palveluasenteen / -tapahtuman puitteissa. eli tunnistin joitain noita neukkupiirteitä joita tuossa ruodittiin.
balanssi on jokseenkin positiivinen, toisaalta en olekaan asioinut muissa merkkiliikkeissä tositarkoituksella. paitsi inchcapessa vaimon kiesin osalta; sieltä espoon yksiköstä sain erittäin hyvää palvelua - referenssinä toimii oikein hyvin - kyseinen premium-merkin myyjä osasi asiansa ja veteli oikeista naruista.
miten on, pitäisikö forumilaisten / kerholaisten perustaa oma maahantuontifirma?
tzrp kirjoitti:miten on, pitäisikö forumilaisten / kerholaisten perustaa oma maahantuontifirma?
Miten olis joku addressi Deltan palvelun/huollon laadun parantamisen ja maahantuonnin monipuolistamisen puolesta? Sopisi tähän yleisen addressivimman aikakauteen.
Kyllä lanciaa voisi minunkin mielestä tuoda suomeen, kappa perheessä olikin ja hieno auto olikin! Ne jotka lanciaa haluaa niin miksi ei tuo itse saksata vähän käytettyjä, se olisi halvempaakin kun maahantuojan välityksellä.
Toi TM huoltotesti on kyllä huomioitu deltassa ja asia otettu esille kunnolla. Toivottavasti muutoksia parempaan sillä saralla tapahtuu.
Heh nettiadressi joo, sillä voi aika pitkälti pyyhkiä kyllä pyllynsä. Olisi eri asia jos jokaisen pitäisi erikseen vaikka nostaa takapuolensa pois sieltä monitorin edestä ja mennä jonnekin kirjoittamaan käsin nimensä niin näkisi ketä oikeasti kiinnostaa
Delta vihaajia tuntuu olevan yhtä kärkkäitä kuin rakastajia. Toiset on siellä töissä ja toiset asiakkaana.
Deltalla voitaisiin myös ottaa tämänkin sivun kritiikki huomioon. Silloin tuokin vertailun Jumbosija olisi voitu ennakoida ja korjata tilanne. Jos on vähänään lukutaitoa, niin täältä löytyy paljon kokemuksia hankaluuksista huoltopalveluiden käytössä. Ei kai niitä kukaan huvikseenkaan keksi.
Eikä tuota kritiikin väistelyä tarvitse kaukaa hakea. Asiakas tai henkilöstöpalaute niin helposti selitellään parhain päin tyyliin, että kyllä me oikeastaan olemmekin tosi hyviä ... ja ainakin parempia kuin viime vuonna
EDIT: tämä siis omista työpaikoista saadulla kokemuksella
Kävin tänään erittäin pitkästä aikaa Turun DA:n varaosatiskillä. Palvelu oli asiallista. Ei missään vaiheessa turhaa jaarittelua vaan tavarat jotka halusin äijä kävi hakemassa varastosta. Koskaan aiemminkaan ei ole ollut varaosien kyseessä ollessa ollut mitään valittamista, hintataso on mikä on ja jokseenkin selvä jo ovesta sisään astuessa mutta aina ne pääsevät säikäyttämään.
Ostin mm. öljynsuotimen 75:een ja löytyi heti varastosta, hinta 22 euroa . Ompahan hienossa pahvilaatikossa. Tuttuun tapaan piha & kadunvarret aivan täynnä, toivottavasti en suurta rikosta tehnyt parkkeratessani puoliksi bussipysäkille. Ahtauden perusteella ei ainakaan suuria ponnistuksia tarvitse tehdä myynnin edistämiseksi. Uusien autojen puolta vilkaisin nopeasti ja ensimmäisenä lähtöön on valmiina sammaleen vihreä Fiat jumbo-Punto. Punainenkin oli ja oli myöskin hienomman värinen. Saattoi siellä Kiojakin olla, eivät tarttuneet verkkokalvolle. Semmoisen heitin tiskillä että 'ei varmaan kauhean paljon osia ole enää 75:een...', v. 'ei oo ei...'. Mutta ymmärrettävää toki ja tuskin on kenellekään yllätys. No pari 159:ä ostin myös, sinisen ja punaisen, maksoivat yht. 13 euroa.
Ja juuri tätä olen tarkoittanut, tämä on juuri sitä mielikuvamarkkinointia. Venäjällä on myös samanlaiset puitteet, puhumattakaan Hollannista ja Italiasta.
Ärsyttää suunnattomasti kun samassa rakennuksessa on Ladan romuja mistä pitäisi ostaa Alfoja! Alfa Centre Helsinki, mikä ettei, jos vaihtoehto vanhat Konelan bunkkerit...
Mielikuvien puolesta minäkin mielelläni puhun näin mainosmiehenä, mutta Suomessa volyymi ei vaan yksinkertaisesti riitä. Idässä on populaa, Italiassa samoin, Hollannissa on populaa / km2 --> rahkeita riittää aivan eri tavalla.
Silti, DA voisi ainakin riskillä koittaa kunnon lippulaivamyymälän toimivuutta PK-seudulla. DA:lta ei ensimmäiseksi rahat lopu kesken, ja toiseksi Alfa pitää myydä mielikuvilla ennen kaikkea.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
Omasta mielestäni brandausta voi ja tulee harjoittaa pääasioiden ohella. Keskittyminen sekä autojen laatuun että jälkipalveluiden hintalaatusuhteeseen voisi tuoda oikeaa ja todellista asiakastyytyväisyyttä ja sitäkautta pitkäaikaisia alfakuskeja ja auton ostajia pidemmällä aikavälillä.
Copyfighter kirjoitti:Minä taas ymmärrän täysin tämän pyrkimyksen. Alfa haluaa nostaa brändiään premium-tasolle ja silloin mielikuvaa on muutettava myös näytteilleasettelussa. Siitä, onko Suomen kaltaisessa maassa tarpeeksi ostovoimaa tukemaan ko. pyrkimystä, voidaankin sitten olla monta eri mieltä.
Mutta niin kauan kun Alfaa EI nähdä premium-luokan autona (pl. me Alfan jo valmiiksi omistavat), niin brändi-imagoa on vahvistettava.
Oulun Deltahan muutti vastikään Mossekonttorista uusiin, lehtitietojen mukaan, edustaviin ja hulppeisiin tiloihin.
Tuliko sinne italialaisia laattoja ja designjuttuja, vai mentiinkö perusvarmalla etelä-korea -kaavalla?
Viimeksi muokannut Janne, 15 Tammi 2008, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikähän on mielikuva Alfa Romeosta, jos se on myyntitilastossa 29. sijalla ja myyntimäärä 333 kpl! (Toyotan myyntimäärä 17 126 kpl)
Silti, jos kadunmiestä pyytä leuttelemaan 29. automerkkiä lonkalta, niin tuskin Alfa Romeo viimeisenä tulee mieleen. Toisaalta Ferrarikin on aikas tunnettu merkki, vaikkei niitäkään monta ole myyty. Eri(?) syystä tosin.
Taitaa Deltaa kiinnostaa vaan tuo kian myynti. Olen aina ihmetellyt miksi huolto/varaosahinnat ovat noin kalliita, luulisi pienemmällä katteella pärjäävän kun korjattavaa on jonoiksi asti (kaupungilla kuulin).
Olisi kyllä kiva astella vielä autoliikkeeseen jossa myytäisiin vain italialaisia autoja, olisi fiatit, alfa romeot ja lanciat vierekkäin. Ja rikkaammat saisi tilata vaikka maseratin! Ja se että automyyjä arvostaisi myös myymiään merkkejä ja olisi niistä oikeasti kiinnostunut ja myös tietäisi niistä muutakin kuin hinnan.
Kankkunen myymässä uutta deltaa....
Jarama kirjoitti:Taitaa Deltaa kiinnostaa vaan tuo kian myynti. Olen aina ihmetellyt miksi huolto/varaosahinnat ovat noin kalliita, luulisi pienemmällä katteella pärjäävän kun korjattavaa on jonoiksi asti (kaupungilla kuulin).
Olisi kyllä kiva astella vielä autoliikkeeseen jossa myytäisiin vain italialaisia autoja, olisi fiatit, alfa romeot ja lanciat vierekkäin. Ja rikkaammat saisi tilata vaikka maseratin! Ja se että automyyjä arvostaisi myös myymiään merkkejä ja olisi niistä oikeasti kiinnostunut ja myös tietäisi niistä muutakin kuin hinnan.
Kankkunen myymässä uutta deltaa....
Mikähän on mielikuva Alfa Romeosta, jos se on myyntitilastossa 29. sijalla ja myyntimäärä 333 kpl! (Toyotan myyntimäärä 17 126 kpl)
Myyntitilastoon perustuvat mielikuvat ovat kai tyyppiä "tavallinen", "harvinainen" jne, eivät kuitenkaan kovin mielenkiintoisia tässä tapauksessa vai haluaako joku että Alfa ostettaisiin sen takia kun monet muut ostaa sen?
Harvinaisuus voi tietysti antaa positiivisen mielikuvan myös. Katsokaapa muuten mikä on 159:n "kaverina" Ruotsin viime vuoden myyntilistalla.
161. PORSCHE CAYENNE 154
162. ALFA ROMEO 159 153