Ohjaustuntumaa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Ohjaustuntumaa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Buon di,

Olipa tänään kaunis ja mukava aamu, olin
liikkeellä Helsinkiä kohti GTV:llä
Hämeenlinnan moottoritien rampit kivasti
sateen liuottamia ja liukkaita. Lisäksi Klaukkalan
kohdalla olleen ruuhkan takia hurautin vanhaa
3tietä Keimlaan ja siitä takaisin moottoritielle.

Vanhan sydän ihan ilosta sykähti pari kertaa
kun noissa rampeissa ja jarrutuksissa ihan oikeasti
tunsi ohjauspyörässä kuinka etupyörien pidon raja lähenee.
Ja takapuolessa luonnolisesti sama taka-akselilta

Taidanpa juoda kupin kahvia ja nostaa maljan
vanhan ajan tekniikalle ja Alfa Romeon insinööreille.

-Tazio

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Noinhan se menee. Monilla tuntuu nykyään olevan sellainen käsitys, että auto on urheilullinen, jos siinä on riittävästi hevosvoimia. Mutta eihän asia toki niin ole, ei ollenkaan.

Itsekin muistelen kaiholla aikoja, jolloin omistin 75:n. Jos sellainen kuuluisi edelleen Janon talliin, niin saattaisi 156 jäädä monena aamuna pihaan.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

aivan ! Tuo nykyinen Alfani on tosi hieno tavallaan, mutta väitän että aikaisemmin omistamani 1.6 (!) 75 oli urheilullisempi. Takaveto ja hieno alusta yhdistettynä loistavaan painonjakaumaan oli kyllä tosi herkkua. tehoakin oli suht kevyeen autoon ihan sopivasti jos ei ollut liikaa laumaa kyydissä.
2 Dellortoa piti kanssa sopivaa pörinää.
Se oli ihana auto, kyseinen yksilö on ollut jo pitkään paikallaan Auto- Milanon pihassa. mitähän sillekin kuuluu...

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Vaikka en nyt pidon rajoja olekaan päässyt hakemaan, Spiderini kanssa huomaa hyvin eron vasemmalle ja oikealle kääntyvien mutkien välillä: vasen etunen on (vielä) eri merkkiä kuin muut renkaat ja tuntuu "sortuvan" herkemmin alle. Aivan kuin renkaan seinämä ei olisi yhtä jäykkä.

Itse asiassa tuollaiselle 60-luvun tekniikkaan perustuvalla kottosella ei ole mitään oikeutta olla vielä nykyisiin laitteisiin verrattuna noin hyväajoinen. Toissa viikonvaihteessa tuli Saksassa Ooppelin puikoissa mutkissa Alfaa ikävä...

-Topi Kuusinen

Avatar
WLD@HRT
Viestit: 119
Liittynyt: 22 Elo 2005, 12:54
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja WLD@HRT »

Nyt sataa ja on suu hymyssä. Ennen vihasin sadetta mutta nyt kun ostin takaveto Alfan niin oikeen odottaa sadetta. Ah, mikä tunne kun pelkällä kaasulla saa perän irti. Riittävästi tehoo kevyessä korissa ja lukkoperä. Välillä oikee ihmettelee että onko tää oikeesti -71, auto taittuu just sinne minne kuski sen vie. Herättää kummastuneita katseita kun Alfasta joka juuri pyöräytettii sladissa parkki ruutuun ja ulos tulee mies kravattia korjaten. :-D Lapsi on terve kun se leikkii? Alfa tekee miehestä taas pojan koltiaisen?
Its just Alfa Romeo but that symbolizes my individuality and belief in my personal freedom.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

juhala kirjoitti:aivan ! Tuo nykyinen Alfani on tosi hieno tavallaan, mutta väitän että aikaisemmin omistamani 1.6 (!) 75 oli urheilullisempi.
No mukava kuulla että baby-75 vaikutti urheilullisemmalta. Näkisin kuitenkin että tehojen suhteen on korkeintaan tavanomainen. Kiihtyvyys ei ole kaksinen. Vaihteiston välitykset ovat kyllä melko onnistuneet. Tuntumaan tietysti vaikuttaa sekin ettei auton hallintalaitteita ole liiemmin tehostettu. Helppo ajaa kaikissa tilanteissa, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä. Moottorin ääniäkin kuuntelen mielelläni.

No ei sillä rallia tule ajettuakaan. Kesällä jollain pienemmällä tiellä ikkunoita vähän auki, ja aistit saavat yliannostuksen hyvää. Tunne on lähes euforinen :lol:

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Tuli tuossa mieleen, että viime talvena kun oli tautisen liukas keli yksi päivä (ohut jääkerros asfaltin päällä), niin tuli kokeiltua Alfalla kuinka liukas se tie oikeasti on. Rampissa vauhtia reilu 80, pieni ohjausliike sisämutkaa kohti samalla painaen lisää kaasua. Sitten mentiin nätissä pienessä luistossa koko ramppi vauhdin pikkuhlijaa lisääntyessä. Eihän tuossa mitään ihmeellistä sinänsä, mutta tulisiko jollain ooppelitojotalla tietoisesti kokeiltua tuollaisessa vauhdissa auton käyttäytymistä kun tietäisi että keli on tappoliukas :crazyeyes: Eiköhän sitä pyrkisi vaan pitämään mahdollisimman nätisti auton linjalla, rystyset valkoisina pitäisi ratista kiinni ettei vahingossakaan tekisi mitää ylimääräistä liikettä. Alfalla ei tullut tuollainen mieleenkään, kyllä se sen verran hienosti ilmoittaa takapuoleen mitä tapahtuu.

Avatar
matupatu
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Syys 2006, 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matupatu »

:evil: Buongiorno! Olipa viime sunnuntaina mukavan kostea ja sateinen keli.Ajellessani tyytyväisenä raskaan talkoopäivän päätteeksi Karkkilasta Hesaan tulevaan ramppiin tunsin kuinka uudenkarheat takuupinnoitteiset ruottalaiset imeytyivät 155:n alla märkään kurviin ja annoin palaa. Madre de dios! Hirveä jysäri ja tuntui että hampaat olis imeytyneet kurkkuun. Tiessä kauhee hole ja lievää vapinaa potien,minä ja Alfa kiiruusti himaan Suomen pienimmän poliisin takapihalle. Aamulla tsekkaus ja toteamus,että kallis alu sökönä. Taidampa nostaa maljan tiehallituksen pojille...
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Buongiorno! Olipa viime sunnuntaina mukavan kostea ja sateinen keli.Ajellessani tyytyväisenä raskaan talkoopäivän päätteeksi Karkkilasta Hesaan tulevaan ramppiin tunsin kuinka uudenkarheat takuupinnoitteiset ruottalaiset imeytyivät 155:n alla märkään kurviin ja annoin palaa. Madre de dios! Hirveä jysäri ja tuntui että hampaat olis imeytyneet kurkkuun. Tiessä kauhee hole ja lievää vapinaa potien,minä ja Alfa kiiruusti himaan Suomen pienimmän poliisin takapihalle. Aamulla tsekkaus ja toteamus,että kallis alu sökönä. Taidampa nostaa maljan tiehallituksen pojille...
Otas yhteys siihen tiestä vastaavaan, tuollaiset pitäisi korvata, jos montusta varoittavaa kylttiä ei ole. Aikoinaan isän autosta korvattiin iskari ja tukivarsia, kun ne hajosi ajettaessa routareikään.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Meikäläisellä ei istu 75 alle vielä niin kuin pitäisi. Toisaalta, en ole vielä oppinut tanssimaan vaimonkaan kanssa, vaikka vaimo on ammattitanssija. Ehkä molemmat ovat kerta kaikkiaan liian hyviä minulle.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Noh, sun 75:n perä on järkyttävän korkealla ja renkaat on ihan paskat. = vika on autossa.
Vaimon tanssitaidoissa tuskin on vikaa. = vika on sinussa.
:mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Sen lisäksi että vika on minussa, on mun casterit olleet kaksi kesää neljä astetta pielessä. Vika on edellen allekirjoittaneessa, koska olen luottanut ammattilaisiin, enkä säätänyt renkaankulmia itse kynttilänvalossa kolmen mäyräkoiran kanssa.

Allekirjoittanut

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä, ei edes se onnistu.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 07 Loka 2006, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

WLD@HRT kirjoitti: Herättää kummastuneita katseita kun Alfasta joka juuri pyöräytettii sladissa parkki ruutuun ja ulos tulee mies kravattia korjaten. :-D Lapsi on terve kun se leikkii? Alfa tekee miehestä taas pojan koltiaisen?
Amen :mrgreen: 8)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ajelen 164:lla nyt vanhoilla nastattomilla nastarenkailla...sateella tautisen liukkaat moottoritie rampeissa ja ja kurveissa...kiihdytyksissä lyö tyhjää vahingossa vielä kakkosvaihteella saatika sitten tahallaan yrittäen.

Rallikuskin tarkkuutta saa harjoittaa usein ratinkääntämisessä.. :mrgreen: :lol:

Kyllä Tekniikan Maailman rengastesti oli oikeassa haukkuessaan vanhan talvirenkaan ominaisuudet kesäkäytössä, rauhallisella ja maltillisella ajolla pärjää silti hienosti.

Vastaa Viestiin