Kitkat vai nastat

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kitkat vai nastat

Kitkat
85
42%
Nastat
119
58%
 
Ääniä yhteensä: 204

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Ostin myöhään viime keväänä 225/45 17 Michelin Maxi Icet (€420) ja vaihdatin ne nyt entisten loppuunajettujen käytettynä ostettujen Hakkapeliitta 2: n (225/45) tilalle. Ajoin noilla 50 eurolla ostetuilla kaksi talvea, mutta en enää uskaltanut.

Kyllä pitoon vaikuttaa niin kitkoilla kuin nastoilla renkaan kunto. Nuo Hakkapeliitat ei kyllä enää pitäneet lainkaan vaikka oli kulutuspintaa yli sakkorajan. Nastoja puuttui paljon ja loput olivat kuluneet.

Misukan laadusta kertoo ehkä jotain se, että kahteen pyörään ei tarvinnut laittaa tasapainoitusta lainkaan vaan olivat kertalaakista vakaat.

Edelliset renkaat ennen noita Hakkapelittoja olivat Continental`in kitkat 15 " vanteilla ja kyllä minulla niistä oli hyvät kokemukset. Ovat edelleen tallissani ja ovat jonkun tarvitsijan saatavilla sopuhintaan. Siis 15 tuuman vanteilla ja koko on 185/65 15 ja peltivanteet jaolla 5x98, pintaa 6-7 mm.

Ajotapa tulee vaan kitkoilla olla täysin erilainen, mikä tietenkin koskee myös huonoja nastarenkaita.

Annoin ääneni kitkoille.

murola
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:50
Paikkakunta: kantvik

Viesti Kirjoittaja murola »

Kitkat normaaliajoon täällä etelässä.
Jos tulee paha ilma tai asiaa suurhelsingin ulkopuolelle rangessa on talvisin nastat.
Mauri

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Rolle kirjoitti:
mchammeri kirjoitti:Mitä mieltä, olette, kannattaako kokeilla noita vanhoja kitkoja, vai onko se jo kamikaze-meininkiä?
Mulla on nyt alla kitkat missä on noin 5-7mm pintaa, ja vaikka olenkin köyhä opiskelija niin ei kyllä kävisi mielessä ajaa niillä talvella vaikka olisikin helvetin miehekästä ja satun olemaan maailman paras kuski. Kesälläkään en ajaisi kitkoilla, muuta kuin nyt pakosta, ihan idioottihommaa.
Mä olin sit varmaan tosi köyhä opiskelija kun Hakkapeliitta Q:ssa oli toi 5-7mm pintaa silloin kun auton ostin ja niillä ajeltiin pari talvea... Ei saanut kyllä ajaa miehekkäästi lainkaan vaan tosi varovasti, mutta eipä tullut kaahattua. Ja 164 nyt on niin turvallinen ajettava, että siksikin niillä renkailla pärjäsi... Vain kerran piti kaivaa hiekkaa avuksi, kun oli vesi jään päällä ja sukulaisen piha viettää koko matkalta niin ettei saanut vauhtia. Tuskin niissä kitkoissa oli lopulta alta pois otettaessa edes 1,6mm pintaa. Harmi että ne on niin pehmoiset renkaat; muuten olis olleet valmiit slicksit ratapäiville. :mrgreen: Mutta ei siis jäänyt mitään traumoja silti kitkarenkaiden suhteen.

Mutta en silti ostaisi kitkoja, muuta kuin jos ajaa pitkää matkaa tai nyt kun tallin koristeena on yksi saksantekele millä olisi tarkoitus ajella vain silloin tällöin kesällä ja talvella. Vielä kun nyt joutuisin ostamaan siihen molemmat rengassarjat uudet niin taidanpa hakea vain kitkat ja ajella niillä. Tuskin sen ajo-ominaisuudet kärsii sen kummemmin kesällä kuin talvellakaan kitkoista. 164 oli kyllä ihan vetelä ajettava Hakkapeliitta Q:t alla...

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kitkat kitkat Maxi Icet - on hiljaisemmat kun kesäläskit ja alfan normaalikoolla .
Vaimon 147:n alla Hakkapeliitan nastat eikä sitä jurinaa kestä susikaan.

Kitkoilla pärjää erittäin hyvin kun hiukan ennakoi pahimpina päivinä, jolloin ei muuten toimi nastatkaan.

75:nen oli hiukan tarkempi ajaettava kitkoilla , mutta pidin muutenkin aina 2 kesärengasta takapaksissa, kun erikoisemmin muuten roinaa kuljettele .
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kävinpä toissapäivänä vaihdattamassa alle Gislavedin nastarenkaat. Mulla tuli alfan mukana jotkut kuluneet Continentalin kitkat ja yritin pärjäillä nillä alkutalven, mutta aika onnetonta niiden kanssa meno oli. Nyt on taas todella kiva ajella, kun renkaat pitää. :-) Testissä kehuttiin niiden jääpitoa ja hiljaisuutta ja voin kyllä yhtyä täysin tuohon arvioon! Voin suositella.

Avatar
Donna
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Loka 2005, 21:38
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Donna »

On aikanaan jääny tällainen gallup huomaamatta. Vastataan siihen nyt sit vähän jälkijunassa.

Eli kitkat. Hyvin on ainakin vielä pysyny tiellä(koputan puuta).
Anna kaikkesi mutta älä periksi

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

En löydä mieleistäni vaihtoehtoa kun on lähes nastattomat ja siksi myös kitkattomat nastat alla :shock:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En vastannut itse gallupiin kun ajan nastarenkailla, joista näyttää muotoutuvan kitkarenkaat. :wink:
VMP

Likki
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Heinä 2005, 12:45

Viesti Kirjoittaja Likki »

Ehdottomasti nastat, meinaa joskus niilläkin olla vaikea pysyä tiellä, taitaa olla kaasujalan syytä tosin.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

kyllä nastat täälä maalla ku täälä ei suolatakkaa ollenkaan(onneksi) kyllä ne nastakki tuntu koko kesänki hyvin pitävän ku ei jaksanu vaihtaa (hyrysysyyn) mut ny on pito vähä kadonnu...hmm mistäköhän se johtuu :shock: :drinking:

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kit-Kat
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Nastat pistän alle jos tulee edes talvea.

:drinking:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kitkoilla takana viisi talvea joten kannatus kitkoille mutta kun ffiudessa sattui ostaessa olemaan alla uudenihkeät nastat niin sama ajella sitten niillä... :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mullakin on nyt fiiussa ihan bränd neves nastat, kyllä kelpaa päästellä.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Kitkoilla on ajettu jo 10 vuotta. Kun epäillen ostin ensimmäiset aikoinaan niin rengasliikkeen johtaja sanoi myyneensä niitä paljon ja antaneensa takuun että jos ei miellytä niin hän vaihtaa veloituksetta nastat tilalle. Kukaan ei kuulemma ollut tullut vaihtamaan, en minäkään.

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

Tuota noin, tänään olin onnellinen siitä, että oli nastat Alfan alla. Ajelin Porvoon ympäristössä n.50 km todella jäisiä teitä pitkin :shock:

Jos nopeus oli nyt n.50-60 km/h, niin se olisi kitkoilla ollut varmaan puolet tuosta. Kitkojen ajo kokemuksesta tiedän, että noissa olosuhteissa ei millään ainakaan tällä hetkellä markkinoilla olevilla kitkoilla pärjää hyville nastakumeille.

Se on sitten taas aivan toinen juttu, kuinka usein tuollaisia kelejä on. Niitä kun on onneksi aika harvoin.
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Jaahas, ja viime talven nastoilla lähdetään tänä syksynä liikkeelle. Alle en ole kyllä vielä laittanut, sitten vasta kun lunta tulee ihan oikeasti.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Yhden talven ajanut kitkoilla ja nastarenkaita ei tule enää koskaan alle. Vaikka noi misukan maxi icet tuli käytettynä alle oli pito paljon parempi jopa peilijäällä mitä odotin.

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

Viikonloppuna lähdetään hakemaan Ruåtsista nastat renkaat. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Viiskutoseen tuli shoppailtua kitkat, Hakkis RSi 205/55-16:t. Ajoltaan ovat kyllä pieni pettymys, teknarin mukaan noiden pitäisi olla suuntavakavuudeltaan jotakuinkin parhaat kitkat mutta kyllä tuo rassi minusta on nyt tuulisella kelillä aika sohlo ajettava. Täytyy vielä tarkistaa että rengaspaineet ovat varmasti kohdallaan.

Takavetovärkeissä luotetaan edelleen nastoihin. Sen verran pisti muutaman vuoden takainen kylkimyyry pitkin Hämeenlinnantietä pelottamaan, että haluan takapotkun perän irtoavan vasta tarkoituksella.
- Epäkelpokeräilijä -

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

Tätä kysymystä parhaillaan pohdiskellaan. Kumpiakaan ei tällä hetkellä ole, joten uudet on ostettava. Nää Suomen talvet vaan on nykyään niin säälittäviä (ainakin etelässä) että turhauttaa ajella nastoilla kun tiet on ihan sulat. Saa nähdä kummat lähtee mukaan.

Avatar
matupatu
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Syys 2006, 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matupatu »

:wink: Etelässä 155:lla ajellaan kuluneilla nastoilla taas tämä talvi.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Ei ollut useamman auton omistajille saraketta "molemmat". :-D

Laitoin silti kitkat.
Itselläni 164:ssa kitkat ja 156:ssa ns.nastalliset kitkat.
QUORTHON 1966-2004

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Itellä Micelinin maxi ice:t siis KITKAT ei mitään ongelmia, edellisessä
autossa samanlaiset renkaat,niin ikään ei mitään ongelmia
pitää lumella erittäin hyvin,nastoistahan ei ole lumella mitään hyötyä
liukkaallakaan ei kannata ajaa "kitkoilla"ajourissa,vaan hiukan sivussa
esim:liikennevaloissa yleesä kun siirtyy vähän sivummalle ajourista
niin on vähän lunta tai karheempaa pintaa,niin pitoa löytyy,ja sitten
malttia se pitää tietää/muistaa että mulla on kitkat,MITKÄÄT RENKAAT EI KESÄÄ TEE se ainakin on ihan satavarma,eli mikä ihmeen kiire on lähteä
esim,liikennevaloista raketinlailla,kuulkaas poijaat malttia malttia myös
tytöt,en ole mikään autokoulun opettaja vaikka yritänkin tässä tuputtaa
teille malttia, ainakin tulevalle talviliikenteelle,haluaisin vain että minä ja te selviäisitte tulevista liukkaista suuremmitta ongelmitta

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että PÄÄKAUPUNKISEUDULLA ei
oikeesti tarvii nastarenkaita,jos ei nyt satu asumaan sen verran sivutiellä
missä tiet voivat välillä olla tosi tosi liukkaat,mutta yleensä täällä pääkaupunkiseudulla ei ole edes liukasta "oikeesti"

Alunperin maalta muuttaneena tiedän mistä kirjoitan
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Viiskutoseen tuli shoppailtua kitkat, Hakkis RSi 205/55-16:t. Ajoltaan ovat kyllä pieni pettymys, teknarin mukaan noiden pitäisi olla suuntavakavuudeltaan jotakuinkin parhaat kitkat mutta kyllä tuo rassi minusta on nyt tuulisella kelillä aika sohlo ajettava. Täytyy vielä tarkistaa että rengaspaineet ovat varmasti kohdallaan.
Hei, talvirenkaat on aina talvirenkaat!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tähän sinällään turhanpäiväiseen iäisyyskysymykseen on kyllä pakko ottaa kantaa... Sen verran monissa autolehdissä viime vuosina osoitettu nastojen paremmuus ettei pitäis olla epäselvää! ihmetyttää sekin,miksi kitkoja pidetään "kaupunkirenkaina", koska kaupunkialueellahan ne paikat yleensä jäässä on! Kitkan paras pitohan on puhtaalla pakkaslumella,eli nykypäivänä lapissa.. Kunnon nastat talvella ja laadukkaat kesäpyörät kesällä! Eikä ainakaan sitä vaihtoehtoa että ajetaan samoilla (kitkoilla) ympäri vuoden... Testityötä on tosiaan aiheesta sen verran ollu että ainakin mulle riittää...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Turhaa vääntöähän tämä on, joten laitetaan vielä yksi turha kommentti.

Testit sanoo sitä ja tilastot kertoo tätä. Ne samat lehdet ovat vertailuissaan todenneet monesta Alfastakin jotta eivätpä ole hääppöisiä pelejä. Silti niilläkin jotkut huru-ukot jaksavat hinkata :wink:

Mitäs sen väliä mihin kukin rahansa polttaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Tupakoitsijana olen tuosta viimeisestä lauseesta samaa mieltä.

Talvirenkaissa kannatan nastoja. Lähinnä siksi että talvella voi tiet olla jäässäkin, varsinkin pienemmät tiet. Tosipaikan tullen nastattomalla selviytyminen saattaa olla ongelmallisempaa kun rengas ei kykene riittävästi tasoittamaan keliolosuhteiden muutoksia. Nastojen melusaaste on harmillista mutta tuokin on lähinnä täysin sulalla kelillä. Vähäisemmän melun vuoksi en ainakaan aio nastattomia hankkia.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Pakko se on nastoilla mennä kun kitkoilla ei päässyt paria tärkeää mäkeä ylös. Puhumattakaan pääkallokeleistä jolloin ei ole kiva jäädä mäkeen kun on 200 autoa jonossa takana.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

kummissakin affoissa on kitkat alla :)
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Olen ajanut noin 7 -vuotta talvet kitkarenkailla... tähän asti kaikki on mennyt hyvin, paitsi että viime talvena alkoi hommaa mättää kunnolla... Alfaan tuli Nokian kitkarenkaat mitkä on ihan syvältä... talvella sivuttais pito lähes nolla, märällä asfaltilla jarrutusmatkat lähes hengenvaarallisia, kuivalla asfaltilla luiston esto menee päälle jo kevyesti kiihdyttäessä, jne... eli jospa tuossa kuukauden sisään tulisi haettua uudet Michelin Maxi Ice ne on olleet ainakin aikaisemmin parhaat kitkat... nämä olivatkin ensimmäiset ja viimeiset Nokian kitkarenkaat minun käytössä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Hakkapeliitta Q vai RSi?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^ Oma aloitusviestissä mainitsemani negatiivinen kokemus oli Nokian Q:lla, se oli oikeasti hirveä rengas silloisen(eli nykyisen) Mondeon alla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tänään vaihdoin talvirenkaat alle ... jotka siis kitkat... auton kesällä ostaessa tarkistin kontissa olevat 2 pyörää, joissa molemmissa oli pintaa jäljellä yhdeksi talveksi.... yllätys yllätys, takapenkillä olleet 2 rengasta joita en tarkastanut (idiootti kun olen) ovat sakko kamaa!!! :x

Tarkoittaen sitä että pitää hommata uudet kumpparit talveksi... ja aiheeseen liittyen, uudet kumit tulevat olemaan myös kitkat... mallia continental contivikingcontact 3 (onkohan tuo nimi nyt se virallinen nimi?)

niin ja nuo nykyiset kitkat ovat peltivanteilla jotka olivat todella härskissä kunnossa... onneksi oli edes alkuperäiset alfan kapselit peittämässä niitä, mutta eipä niillä paljoo juhlita... alle siirtyykin nyt kesäkumeista tutut alfan orkkis alut ja kesäkumit menee uusille kesää odottaville 17" aluille :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Pakko se on itsekin kortensa tai siis renkaansa tähän kekoon laittaa. Eli boxeri sai tänään allensa turbon viime vuotiset talvirenkaat, jotka ovat nastat. Turboon menee boxerin vanhat renkaat, jotka ovat kitkat. Ja jottei asia olisi liian helppo, Twin Spark saa allensa kolme talvea ajetut nastat, joita yllättävää kyllä on jäljellä kaikissa renkaissa.
Eli voitto meni 2-1 nastoille. :shock:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

kitkoilla mennään, ja tyytyväinen olen, koskaan enää osta nastoja :wink:

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

Nastat laitettiin tänään alle. Nyt vaan sitä luvattua lumisadetta odotellessa...

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

On se vaan sydänpohjaa lämmittävä tunne kun painaa alamäessa jarrua ja ainoa asia mitä tapahtuu on abs:n toiminnasta kertova tärinä :shock:
Vauhtia oli vain n. 20-30km/h ja reilu turvaväli joka tässä tapauksessa pelasti.
nimimerkki. viimetingassa talvirenkaat alle

Onneksi ei risteyksestä tullut ketään ja edellä ajava pääsi livahtamaan pois alta. Peräänajo olisikin ollut sitten sopivasti n. 100m päässä rengasliikkeestä :)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Olipas jännittävää sompailla kesäläskeillä lumipyryssä! Hienosti taipui Alfa käsijarrukäännöksellä alamäessä olevaan pihaan.

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

Harvoin pelottaa omassa kyydissä mutta tänään oli aika kauheeta. Oikeesti suorilla viittäkymppiä ja mutkat kahtakymppiä kun aamulla köröttelin rengasliikkeeseen. Eikä tullut kuin muutama auto ohi eli kesärenkailla aika moni näköjään oli tänä aamuna liikenteessä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huomisesta Hesarista saa taas lukea miten talvi yllätti autoilijat :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Helsinki - Jyväskylä tiistaina 31.10.2006. Hankalin ajomatka koskaan tähän mennessä.

Lähtö Helsingistä klo 15:25, saapuminen Jyväskylään klo 23:25. Kahdeksaan tuntiin sisältyy yksi 20 minuutin kahvitauko ja noin tunti parkissa odottaen jonossa tien avautumista. Koska tie ei avautunut, kiersimme tukos/kolari-paikat pikkuteitä. Näkyvyyden takia nopeus oli 60 km/h paikkeilla. Olin hyvin iloinen, että alla on Hakkapeliitta 4:t, eikä kitkat. Kyytiläiset (3 työkaveria) kehuivat Alfan eleetöntä etenemistä äärimmäisen surkeissa olosuhteissa.

Avatar
Venella
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Elo 2006, 19:22
Car(s): 156 2.0 TS vm2000
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Venella »

Nastat on ettei käy niinku joskus mökkitiellä... juuttui 2 korkean mäen välille :D ei päässy enää kumpaakaan ylös..... no ei kyl ollu alfa alla ja lopulta porukka takakonttiin istumaan ni tulihan se sieltä ylös...
Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kesäkummit yhä :oops: Yksinkertasesti ei oo kerenny,jos ensviikolla. Vaikka kyllä täälä vois ajaa koko talven uusilla suvikummeilla ku hiekkarekat vähäväliä hiekoittaa.
Tietenkin eri asia olis jos lähtisin tälläviikolla johku esim. Vaasaa kauemmaksi.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Nastat tulivat auton mukana. Olen ajellut kitkoillakin ja toimii nekin pääkaupunkiseudun "talvessa".

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

On kitkaa ja nastaa.. Mutta alla kesäkummit.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Kun auto meni juuri vaihtoon niin nastat jäivät vanhaan 156:een (olin jo ehtinyt vaihdattaa alle) ja uudemman mukana tuli kitkat. Vastaus siis kitkat. Jos olisin itse ostanut uudet niin nastat olisi tullut.

Pari vuotta olen aiemmin kitkoilla ajellut ja nykyaikaisilla esp yms. -systeemeillä kitkoilla on kohtuullisen hyvä ajella liukkaillakin. Tosin ne muutamat peilijääkelit saa sitten ottaa vimpan päälle varovasti. Kyllähän se kitkoilla liikkuu, mutta miten sitten pysähtyy... :shock:
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuli tänään oikein positiivinen kokemus kitkoista, kun Roccan GT:llä sain pienen testin heittää, kiitos siitä vielä kerran.
Hyvä pito tuolla talvessa, ja muutenkin oli jämäkkä ja mukava rengas. Rocca kertokoon merkin(Conti?) ja mallin, minä sen jo unohdin.

Kyllä sitä itsekin ehkä sitten kallistuisi kitkoihin, jos/kun autossa joskus on ABS/ESP/VDC/ASR...yhdistelmät.

Ei tässä enää tiedä, mitä mieltä olisi yhtään mistään :crazyeyes: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Uusimmassa AutoBildissä on kohtuullisen laaja talvirengasvertailu. Eipä siinä kitkat oikein nastoille pärjänneet, kun hyvää jokakelin rengasta haettiin.

CARF0663
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:55
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja CARF0663 »

Laitoin viikko sitten Fiattiin nastarenkaat alle ja eilen laitoin Alfaan

nastarenkaat alle ja yllätys Alfaan oli nopeampi vaihtaa kuin Fiattiin.

Fiatissa joutui hallitunkin viemään auton alle ja samalla joutui varomaan

tukivarsia, kun nosti.


Terveisin

CARF0663

Vastaa Viestiin