Harraste vai käyttöauto
Valvoja: Moderators
Harraste vai käyttöauto
Onko 10 vuotta ja vanhempi alfa valmis ajettavaksi loppuun ympärivuosella käytöllä, kuin joku tojo, vai pitäisi se siirtää suosiolla harrasteautoksi. Eihän vanhalla (75, 164, 155) näytä olla juuri rahallista arvoa ja arvostusta kansan keskuudessa. Onkohan yhdeksänluvun taitteen Alfoja enää jäljellä kymmenen vuoden päästä? Näyttää vaan siltä, että esim 164 ajetaan loppuun käyttöautoina.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Itsellä on tuo 1.6 75:nen käyttöautona ja sehän on vallan hauska peli talvella. Alfalla on nyt ajeltu noin 300 tkm. eikä se ole koriltaan enään ihan uuden veroinen. (Parkkipaikka ovenkolhuja ym.) Itse olen tehnyt siihen pari ruostevaurion korjausta ja sillä tyylillä, että kestää seuraavat 15 vuotta. Toivoisin että tuokin vähiten arvostettu 75:n on ajossa vielä kymmenen vuoden päästä.
164:sta ja 155:sta olen aivan samaa mieltä. Toivottavasti ainakin hyvät yksilöt pidetään hyvänä ja säästetään tuleville Alfisteille. 164:n on autona niin hieno, että sitä on ihan turha edes verrata samanikäiseen toyotaan.
Niin ja vaikka autolla ajaisi ympäri vuoden, niin sen pystyy pitämään hyväkuntoisena käyttöautona kunhan muistaa ruostesuojaukset ym. TLC:n!
164:sta ja 155:sta olen aivan samaa mieltä. Toivottavasti ainakin hyvät yksilöt pidetään hyvänä ja säästetään tuleville Alfisteille. 164:n on autona niin hieno, että sitä on ihan turha edes verrata samanikäiseen toyotaan.
Niin ja vaikka autolla ajaisi ympäri vuoden, niin sen pystyy pitämään hyväkuntoisena käyttöautona kunhan muistaa ruostesuojaukset ym. TLC:n!

Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Yksi Tojo on tullut ajettua loppuun ja yksi sitkeä golffi on työn alla, mutta 75-mallilla en yrittäisi. Tojoa voi ajaa 5 vuotta loppuun. 75 on kerta kaikkiaan liian raskas savotta loppuun ajamiseen.
Loppuunajolla tarkoitan karkeaa minimihuoltoa, ajo-ominaisuuksiin vaikuttamattomien romuosien repimistä irti ja kovaa ajoa. Eihän sellaista kehtaa edes tehdä Alfalle.
Loppuunajolla tarkoitan karkeaa minimihuoltoa, ajo-ominaisuuksiin vaikuttamattomien romuosien repimistä irti ja kovaa ajoa. Eihän sellaista kehtaa edes tehdä Alfalle.

miettimään talvikäytön järkevyyttä. Harraste Alfoillanikin olen talvella ajellut
vaikka ensimmäisissä paistoi päivä pohjasta keväällä läpi. 155:ssa näyttää sinkitty kori pitävän hyvin kuosinsa mutta pohjassa kaikki jo pintaruosteessa.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani
Meillä tulee kyllä talvella ajettua vähän, mutta kyllähän se suola tekee
tällöinkin tehtävänsä. Alusta täytyy vain yrittää pitää hyvässä massassa
ja katsoa ainakin renkaiden vaihdon yhteydessä, jos tarvitsee paikka
massata. Kumpikin auto on aikomuksena pitää niin kauan kuin varaosia
löytyy ja uutta peltiähän kyllä löytyy. Mitä niistä hyvistä autoista noin
vaan luopumaan. Enkä nyt tiedä tulisiko se uusikaan sen halvemmaksi
pitää.
Terveisin
CARF0663
tällöinkin tehtävänsä. Alusta täytyy vain yrittää pitää hyvässä massassa
ja katsoa ainakin renkaiden vaihdon yhteydessä, jos tarvitsee paikka
massata. Kumpikin auto on aikomuksena pitää niin kauan kuin varaosia
löytyy ja uutta peltiähän kyllä löytyy. Mitä niistä hyvistä autoista noin
vaan luopumaan. Enkä nyt tiedä tulisiko se uusikaan sen halvemmaksi
pitää.
Terveisin
CARF0663
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Karkeana arviona voisi sanoa, että vanhoista käyttöautoista n.10% valmistetuista on säilynyt jälkipolville. Ja tämäkin on varmaan yläkanttiin. Yleensä mitä erikoisempi ja harvinaisempi auto on uutena, sitä enemmän niitä säilyy jälkipolville. Mitä vähemmäksi ja halutummaksi jokin malli käy sen kalliimmaksi niiden hinnat nousee. Halutuimmat harrasteautot näyttäisi olevan 2-oviset ja avot. Samasta mallisarjasta 4-ovinen sedan on yleensä huomattavasti halvempi kuin 2-ovinen coupe. Nämä minun arviot perustuu 60-luvun autojen yleiseen hintakehitykseen.
Mielestäni kaikkia autoja ei tarvitse säilöä jälkipolville. Siis osan voi ajaa "loppuunkin". Yleensä hinnat nousevat kun yksilöt vähenevät. Hintojen nousuun vaikuttaa tosin enemmän mallin haluttavuus. Esim. '68 Fastback Mustangien hinnat pomppasi hurjaan nousuun elokuvan 'Puhallettu 60 sekunnissa' myötä.
Jos entisöinnin järkevyyttä katsellaan taloudellisessa mielessä, kannattaa suunnata tarmo johonkin harvinaisempaan malliin. Tällöin siihen nippelit nuppelit entisöintiin uhrattu aika ja raha on edes jotenkin mahdollista saada realisoitua myydessä, toisin kuin jossain ei halutussa mallissa. Eriasia on sitten jos autoa ei koskaan ole tarkoituskaan myydä.
Summa summarum Jos omistat todella hyvin säilyneen esim 80-luvun Alfan se kannattanee säilöä. Mutta jos se on jo päässyt ruostumaan ja käytön jälki näkyy vähän joka paikassa, niin miksei sitä voisi käyttää myös talviajossa. Itse ajelen talvi ajot '89 mallisella Tunderbirdillä (Ford), jotka on maailmallakin kohtuu harvinaisia, saati sitten Suomesa. Minun autolla on jo ajettu 350tkm, joten käytön jälki näkyy. Lisäksi ko. yksilö on ollut alusta asti suomessa myös talvikäytössä, joten en pilaa hyvää, vaikka ajelenkin talvisin.
Mielestäni kaikkia autoja ei tarvitse säilöä jälkipolville. Siis osan voi ajaa "loppuunkin". Yleensä hinnat nousevat kun yksilöt vähenevät. Hintojen nousuun vaikuttaa tosin enemmän mallin haluttavuus. Esim. '68 Fastback Mustangien hinnat pomppasi hurjaan nousuun elokuvan 'Puhallettu 60 sekunnissa' myötä.
Jos entisöinnin järkevyyttä katsellaan taloudellisessa mielessä, kannattaa suunnata tarmo johonkin harvinaisempaan malliin. Tällöin siihen nippelit nuppelit entisöintiin uhrattu aika ja raha on edes jotenkin mahdollista saada realisoitua myydessä, toisin kuin jossain ei halutussa mallissa. Eriasia on sitten jos autoa ei koskaan ole tarkoituskaan myydä.
Summa summarum Jos omistat todella hyvin säilyneen esim 80-luvun Alfan se kannattanee säilöä. Mutta jos se on jo päässyt ruostumaan ja käytön jälki näkyy vähän joka paikassa, niin miksei sitä voisi käyttää myös talviajossa. Itse ajelen talvi ajot '89 mallisella Tunderbirdillä (Ford), jotka on maailmallakin kohtuu harvinaisia, saati sitten Suomesa. Minun autolla on jo ajettu 350tkm, joten käytön jälki näkyy. Lisäksi ko. yksilö on ollut alusta asti suomessa myös talvikäytössä, joten en pilaa hyvää, vaikka ajelenkin talvisin.
Ei sitä toivo hyvien yksilöiden joutuvan ryöstöhyödynnettäväksi. Oman ´91 75 QV:n pidän poissa suolatuilta teiltä, jos rahat riittää. ´90 75 America saa nyt toimia talviautona. Ruostesuojauksesta on toki huolehdittava.
Ei kaikki Alfatkaan voi säilyä, mutta toivottavasti kohtuullinen määrä kuitenkin.
Ei kaikki Alfatkaan voi säilyä, mutta toivottavasti kohtuullinen määrä kuitenkin.