Autoverosta suoritettava arvonlisävero

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Autoverosta suoritettava arvonlisävero

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Ennen vuotta 2003 valmistetun käytettynä maahan tuotavan ajoneuvon autoverotuksessa sovelletaan verotusarvon osalta ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvaa verotusta.

http://www.kho.fi/paatokset/37918.htm

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mielenkiintoista. Lieneekö tuo ensimmäinen KHO:hon edennyt autoverocase tämän nykyisen verosysteemin aikana.

Valitettavasti näyttäisi siltä, että alv/elv-asiassa päätös hyväksyy nykyisen verotuskäytännön eikä myöskään veroprosentin määrittelyyn liittyvä valitus mennyt läpi.

Tuo verotusarvon määrittely sen sijaan näyttää menneen tuossa tapauksessa uusiksi. Mielenkiintoista, että Grey-Hen Oy:n hintamäärittelyt tyrmättiin päätöksessä aika vahvasti.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Pientä sähinää muuten tänään autoverotusta sivuavilla nettipalstoilla. Esim:

http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilas ... w.pl?bid=7
http://www.autovero.fi/
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... &subcat=41

Eri kanavien pääuutisetkin jollakin tavalla kertoivat KHO:n päätöksestä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pitihän se arvata kuka asianajaja on tämänkin takana, no Snell:hän se.

Huippu äijä!

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ight=snell

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Portti kirjoitti:Mielenkiintoista. Lieneekö tuo ensimmäinen KHO:hon edennyt autoverocase tämän nykyisen verosysteemin aikana.

Valitettavasti näyttäisi siltä, että alv/elv-asiassa päätös hyväksyy nykyisen verotuskäytännön eikä myöskään veroprosentin määrittelyyn liittyvä valitus mennyt läpi.

Tuo verotusarvon määrittely sen sijaan näyttää menneen tuossa tapauksessa uusiksi. Mielenkiintoista, että Grey-Hen Oy:n hintamäärittelyt tyrmättiin päätöksessä aika vahvasti.
Onhan se nyt ihan tosiasia, että merkkiliikkeen pyyntihinta ei ole auton arvo, ei ainakaan siinä vaiheessa, jos selvität autolle käteisostohinnan ensin ja tarjoat sitten vaihdokkia. Siinä vaiheessa kun vakuutusyhtiön kanssa asioit, niin arvo on merkkiliikkeen ostohinta (katsokaa referenssi ketjusta DA tarjosi hyvät naurut tai tarjotkaa Alfanne mihin tahansa liikkeeseen) niin tiedätte mistä puhutaan.

KHO:
On ok käyttää hinnan määrityksessä myös muiden maiden hintoja ja auton hinta pitää arvioida parhaan mahdollisen datan perusteella. Mikäs sen parempaa dataa kuin kaupan toteutushinta.

Eiköhän noi lakimiehen velmut saa tämän asian monimutkaisin sanakääntein käytännöksi, varsinkin kun ennakkotapaus antaa siihen puitteet.

Mikäli edellä mainittu toteutuu, niin seuraava on väistämätöntä (suurin piirtein)

Jos näin: Tuontiautojen verot putoavat luokasta 100 % ostohinnasta maks. 40 %:n. --> tuontiautojen hinta laskee. n. 30 %. Aiemmin kokonaiskustannus n. 200 % alkuperämaan hinnasta johtuen järjettömistä verotusarvoista, joille on laskettu n. 40 % veroa (33 % ja 22 % alvia siihen), jatkossa voisi olla n. 140 % lähtömaan hinnasta(sis alv veron). Varmaan sanomattakin selvä, että 30 % hinnan alennus (100 % - 140%/200%) tuontiautossa nykyiseen nähden lisää kiinnostusta tuontiin --> siitä tulee yleinen hintataso. (jäähän siitä nykyäänkin jotain käteen, eihän niitä muuten tuotaisi muulloin, kun saatavuus Suomesta huono).

Tämä heijastuu väkisin uusien autojen hintaan. Jos yli ½ v. käytetty on saatavilla käyttöverotuksen maista, niin ei varmaan tarvi miettiä, että hakeako mieluummin sieltä, kun verotusarvon voi ottaa sen maan hintatasosta. Jottei suomessa jatkossa ole vain käytettyjen autojen kauppaa, niin autoverotusta on muutettava kokonaisuudessa, jotta uusien autojen kauppa ei pysähdy täysin.

+ kaamea tuontiautojen valitusrumba

Noh, miten tämä vaikutti 12.12.2006 meihin kaikkiin? Autojen markkinahinta lähti notkahtamaan alaspäin, varmasti. Eli autosi arvo putosi 12.12 30 %. Paitsi jos löydät ostajan paremmalla hinnalla. Markkinahinta on hinta, jonka joku suostuu maksamaan ja jolla sinä myyt.

(tappiolta säästyt, jos sinulla on tuomasi auto, jonka verotuksesta pystyt valittamaan ja saamaan veronalennuksen aiheuttaman hintatason alentumisen valtiolta takaisin valitusmenettelyn kautta).

Jos on käytetyn tai uuden auton osto mielessä, niin kannattanee odottaa hetki. Itse tekisin näin. Tai harkitsisin ns. käyttöautoa.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Tuulilasi:.


Autoveron määritystapa on laiton

Muuttuuko mikään, vaikka verotus on lainvastaista?
Tuulilasi kirjoitti:Ja mitä voisi tapahtua?

Kun käytetyn uudenkarhean tuontiauton hinta alkaa aleta, siitä tulee aikaisempaa kiinnostavampi monelle uuden tai uudehkon käytetyn auton ostajalle. Tällaisen automarkkinoiden lohkon parhaat ansaintamahdollisuudet ovat suurimmat siellä, missä on saatavissa paras tuotto. Alueen ytimessä ovat Audit, BMW:t, Mercedekset, Volvot, Saabit, Jaguarit, Land Roverit ja Alfa Romeot. Siis tuoreemmat premium-luokan autot. Saksassa ne menettävät arvoaan nopeasti, ja autoja on runsaasti saatavilla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

rim kirjoitti:parhaat ansaintamahdollisuudet ovat suurimmat siellä, missä on saatavissa paras tuotto
Ihanko ihanko tosi tosi :mrgreen:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuo ratkaisu ei tule muuttamaan juuri mitään. Ainoastaan arvonmäärittelyssä pitää Tullin skarpata ja prosessi pitää tehdä avoimemmaksi. Itsellä on ensimmäinen valitus juuri sisällä. Mielestäni olivat arvioineet autolle ainakin 3000€ liian korkean markkina-arvon. Saas nähdä kuin tässä käy.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »


Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

"2. Käytettyjen tuontiautojen verotus

Komissio on päättänyt haastaa Suomen EY:n tuomioistuimeen käytettyjen autojen veroa koskevien sääntöjen vuoksi. Komission mielestä nämä säännöt, joiden mukaan lasketaan muista jäsenvaltiosta käytettyinä tuotujen autojen vero, ovat syrjiviä, koska niiden perusteella ulkomaisten autojen verotus on epäedullisempaa kuin vastaavien suomalaisten autojen verotus. "

hyvä ja huono asia... :drinking:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Talouselämä kirjoitti:Käytettyjen autojen verotus kiristyy
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1081893

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Tuota Talouselämän juttua ja kommenttia verotuksen kiristymisestä en ymmärrä.

Luin lakitekstin muutoksen läpi ja parhaan ymmärrykseni mukaan muutos koskee 0-6 kk ikäisiä autoja ja joissain tapauksessa autoja, joiden arvoa ei saada muuten määritettyä. Näissä tapauksissa auton arvon alenemiseksi lasketaan 1,0 % kuukaudessa edellisen kuukauden jäännösarvosta aiemmin käytetyn 0,8 %:n sijasta.

Tosin täysin utopistinenhan tuo 1,0 % on myös. Sopii mennä tarjoamaan vaikka neljä kuukautta käytettyä autoa vaihdokiksi ja pyytää lain mukaisen kaavan tuottamaa hyvitystä...

Muuten kyllä Suomen autoverotus on hieno homma; toin itselleni auton Saksasta kesäkuussa 2003 enkä vielä tiedä, mikä sen lopullinen hinta Suomessa on, sillä sille ei ole laskettu lain edellyttämää mallikohtaista veroprosenttia. En siis kolme ja puoli vuotta tilapäisen veropäätöksen jälkeen ole vielä saanut lopullista veropäätöstä. Heja Finland!

Taidan tässä välipäivinä rustata verovalituksen, aikaahan on vielä monta päivää, ja samalla kantelun komissiolle lopullisen veropäätöksen viipymisestä.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jos huomasitte, niin autoverorintamalla on menossa täysi kalabaliikki. EU on ilmoittanut haastavansa Suomen valtiion Ey tuomioistuimeen sirjivästä autoverotuksesta.

ELV tulilinjalla
GreyHen verotusarvot tulilinjalla
Autoveron palautus poismuuttajilla tulilinjalla

Näyttää siltä, että valtion on todella aika tehdä jotain oikeasti autoverotukselle. Kaikki yksityisten tuojien ELV:t saatetaan tuomita palautettavaksi, koska ne on peritty syrjivästi vain yksityisiltä maahantuojilta. Lisäksi verotusarvon määräytyminen on katkolla ja siitä saatiinkin jo Suomen KHO tuomio.

Oma arvaus on, että omassa tallissa saattaa olla pian Spider tai GTV edullisesti!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Koko autoverosirkushan on syvältä haitarista. Kyllä minä sen ymmärrän että valtio tarvitsee rahaa. Senkin vielä jotenkin ymmärrän ja hyväksyn että sitä kannetaan autoilijoilta huomattavasti enemmän kuin mitä kuluu tieverkon ylläpitoon ja muihin autoilun yhteiskunnalle aiheuttamiin kuluihin. Mutta sitä en todellakaan hyväksy että käytetyn auton verotusarvon määrittämisestä tehdään sirkus, joka nielee tuhottomasti virkamiesten työtunteja ja jonka lopputuloksesta kuluttajalla ei ole mitään varmuutta ennen kuin lasku on kourassa.

Verotetaan nyt sitten auton omistamista tai käyttöä, hankintahintaa tai päästöjä, niin veroeurojen pitäisi kulua johonkin muuhun kuin siihen, että joku viskaali lottoaa kolme kuukautta markkina-arvoa käytetylle coupé-Alfalle. Vain, jotta onnellinen omistaja pääsee saman tien tekemään verovalituksen.

Muistakaa äänestää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

alfista kirjoitti:Jos huomasitte, niin autoverorintamalla on menossa täysi kalabaliikki. EU on ilmoittanut haastavansa Suomen valtiion Ey tuomioistuimeen sirjivästä autoverotuksesta.

ELV tulilinjalla
GreyHen verotusarvot tulilinjalla
Autoveron palautus poismuuttajilla tulilinjalla

Näyttää siltä, että valtion on todella aika tehdä jotain oikeasti autoverotukselle. Kaikki yksityisten tuojien ELV:t saatetaan tuomita palautettavaksi, koska ne on peritty syrjivästi vain yksityisiltä maahantuojilta. Lisäksi verotusarvon määräytyminen on katkolla ja siitä saatiinkin jo Suomen KHO tuomio.
Lienenkö sitten realisti vai pessimisti, mutta en oikein jaksa uskoa minkään muuttuvan tämänkään kierroksen jälkeen, ellei EY-tuomioistuin tee jotain todella repäisevää.

Tämä koko autoverosirkus tuntuu siltä, että turhautunut virkamies (toki tiedämme, kuka) pyörittää Ey-tuomioistuinta ja siinä sivussa Suomessa periaatteessa ylintä valtaa käyttävää eduskuntaa mielensä mukaan, viivyttää todellisten muutosten tekemistä oman strategiansa mukaan ja siinä sivussa pitää pilkkanaan ylikansallisten, Suomeakin sitovien elinten päätöksiä. Ette kai ole unohtaneet "Ei koske Suomea" -lausuntoautomaattia, joka aktivoituu aina, kun EY:stä kuuluu autoveroasiassa jotain Suomen linjalle epäedullista.

Koska yhteen kierrokseen kuluu aina muutama vuosi, ja EY-tuomioistuin vastaa aina nimenomaan sille esitettyyn kysymykseen, ei muuhun, päättäväinen virkamies voi pyörittää eduskuntaa kymmeniä vuosia. Kustannuksista viis.

Ei tähän mitään muutosta tule, ellei tosiaan EY-tuomioistuin ja komissio tee todella retevää päätöstä ja/tai Kuitusta potkita ministeriöstä helvettiin. En nimittäin jaksa uskoa, että eduskunta ottaisi asiassa aloitteen käsiinsä.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vähän asian vierestä, mutta itseäni on askarruttanut seuraava täysin mahdollinen kuvitteellinen tapahtumaketju:
1. Auto A tuodaan maahan, tulli arpoo arvoksi 10keur
2. Samainen Auto A ajetaan lunariin seuraavana päivänä ja vakuutusyhtiö arpoo arvoksi samalle autolle 6keur
VMP

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

mattijus kirjoitti:Vähän asian vierestä, mutta itseäni on askarruttanut seuraava täysin mahdollinen kuvitteellinen tapahtumaketju:
1. Auto A tuodaan maahan, tulli arpoo arvoksi 10keur
2. Samainen Auto A ajetaan lunariin seuraavana päivänä ja vakuutusyhtiö arpoo arvoksi samalle autolle 6keur
Siis juuri näinhän se menee tällähetkellä, eikä asialle mitään voi.

Vastaa Viestiin