Eikös alle 1 välityssuhde laatikossa ole ns. ylivaihde? Ja mitä alemmas mennään sitä harvempi on välitys ilmeisen riippumatta siitä mistä vaunu vetää? edestä, takaa tai molemmista. Oma tapaukseni on että ohjekirja antaa harvimman välityssuhteen mallilleni mikä on ymmärrettävää sillä yleensäkin koneen kasvaessa ilmeisesti yleensä välityssuhde harvenee, ja diiselimallikin on kirjasen mukaan ripauksen 2.5l mallia tiheemmällä välityksellä. Mutta oma ritsani kiertää todellisuudessa enemmän kun mikään muu malliversio. mm. kolmosella pääsee vain 140km/h koska silloin kierrokset on jo 8000. Ja huippujakaan ei kerkiä kerääntymään lähellekkään 'tarvittavaa' määrää kun kierrokset jymähtää kuin seinään 7000rpm:n rajaan. Onko syytä olettaa että auton välitystä on kopeloitu tehtaan jäljiltä vai mistä mahtaa olla kyse? Vai onko auton nelivedon tähden muutettu vetoakselilla välitys taas tiuhempaan? Mitä järkeä jos tuota vaihdelatikon välitystä on tarjolla vain tälle nelivedolle. Mites muut nelikolla ajelevat foorumilaiset, kiertääkö suurilla vaihteilla pirssisi enemmän kun vastaava etuveto? (ota huomioon kone) Huom. tämä topikki ei missään nimessä liity mitsuun vaan on kaikkein yhteiseksi hyväksi Sitäpaitsi johan tämä talvi on nelikolla nähtykin, kohta vaihto Italoon
Riippuu peräv:sestä 75 3:llä ottaa huiput 5:lla välitys alle yhden ja tietysti koneteho vaikuttaa. Alfat on aina ollu 5:sia eli 5:nen ei ylivaihde, jollei uudemmissa, mutta tuskin. No ei tietenkään aina
gYdEbUh kirjoitti:takapotkut lienee perävälityksensä takia tosiaan eri köörissä kun etu- ja nelikot. E: noniin topikkihan etenee!
Mulla on cheroceessä etu ja takaperä, ei se takapotku missään eri köörissä oo. Sekotit varmaan jotenkin keskilukkoon jota tosin etu- eikä takavetosessa oo