Auttakee musapöntön tekosilla...!!!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

Auttakee musapöntön tekosilla...!!!

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

Ajattelin tuunata alfaani tossa talvella mutta olis muutama ongelma johon kaipaan apua.... elikkä onko joku tehnyt alumiinista bassopönttöö? KErtokaa kokemuksia/tietoo kannattaako edes et rämiseekö jne...?
Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?

Ja sit jos tiedätte aiheeseen sopivia linkkejä niin laittakaa!!!!!
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Auttakee musapöntön tekosilla...!!!

Viesti Kirjoittaja Pasi »

bluekobra kirjoitti: Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?
Alumiinista en tiedä, mutta lasikuitu kyllä kestää kun tekee tarpeeksi paksua...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Auttakee musapöntön tekosilla...!!!

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

bluekobra kirjoitti:Ajattelin tuunata alfaani tossa talvella mutta olis muutama ongelma johon kaipaan apua.... elikkä onko joku tehnyt alumiinista bassopönttöö? KErtokaa kokemuksia/tietoo kannattaako edes et rämiseekö jne...?
Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?

Ja sit jos tiedätte aiheeseen sopivia linkkejä niin laittakaa!!!!!

Lukaiseppas toi http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm ja toi http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm

bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

Siis kuinkahan paksulti lasikuitua tarvisi olla ja tarviiko siis rskentaa kehikko tueksi... jos siihen laittaisi 12" tai 15" basson niin kestääkö se?
en saanut linkkiä auki mutta onko muita sivuja avuksi?
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Ite tein lastulevystä 12" laatikon. tiivistin saumat eri keepperillä ja päällystin rumalla kankaalla... lastulevy tai paksu vaneri on varmaan kaikkein parasta, ite en kyllä alumiinista rupeis tekemään...

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Ja vaneristakin saa leikattua palasia, niin ettei tarvii olla täysin kuution muotoinen.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

joskus vuosia sitten tein lasikuitupoksin, jossa zubbari oli kiinni puulevyssä ja puulevy oli valettu lasikuituun kiinni.... mitään paksuuksia en kyllä muista....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Subikotelon saa nikkaroitua lastulevystä aika kätevästi. Liimaa vaan saumojen väliin ja ruuveilla kiinni. Viimeinen tiivistys jollain massalla, itse käytin tetramassan nimellä kulkevaa mönjää. Siitä itse ainakin tein ja ihan hyvin on soinut. Joku muistaakseni jopa väitti lastulevyä hyvin tarkoitukseen sopivaksi materiaaliksi. Optimaalisinta tuohon puuhaan taitaa olla joku levy jonka nimessä oli kolme kirjainta (MDF?). Kuitenkin sen työstämisessä olisi tullut hengitysteille haitallista pölyä joten jäi väliin. Eikä sitä ollut autotallin nurkassa. :mrgreen:
Tein itse - säästin

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Oleino kirjoitti:Joku muistaakseni jopa väitti lastulevyä hyvin tarkoitukseen sopivaksi materiaaliksi.

Jostain hifilehdestä olen lukenut ettei pelkkää lastulevyä välttämättä kannata käyttää kotelo materiaalina kun se "hengittää" hyvin, muuten joutuu maalaamaan kotelot sisä ja ulkopinnat ennen verhoilua. Tiedä sitten onko mitään käytännön vaikutusta... :roll: MDF:ää kännattaa käyttää, suht edullista ja helppo työstää ja tulee samalla hyvin jämäkkä kotelo.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse tein kotelon oisko 25 mm MDF levystä ja saumat vedin vielä ruuvien lisäksi silikonilla, niin on ainakin tiivis kotelo. Kotelon etuseinä on maalattu ja muut osat onkin sitten piilossa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Lastulevyäkin on monenlaista. Lattialastulevy on kovempaa eikä hirmu kallista ja siitä tullut tehtyä parit pömpelit.

Glory
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 02:03
Paikkakunta: Ojakkala

Viesti Kirjoittaja Glory »

Itsellä juuri työn alla suljettu kotelo Herzin 12-tuumaselle. Materiaalina 22mm MDF-levy. Se on varmaankin paras vaihtoehto ellei ole tarvetta tehdä mtn monimutkaisempia muotoja. Jos esimerkiksi vararenkaan paikalle tai sivusyvennyksiin haluaa subinsa laittaa niin kannattaa alkaa lasikuidulla työskentelemään. Silloinkin tosin kotelon etuseinämä jossa elementin asennusreikä on mdf:stä.

"Koska MDF-levy valmistetaan puukuidusta eikä mekaanisista puulastuista, se on erittäin homogeenista, ja sen tarkka työstäminen on helppoa. MDF-levy on suosittu kaiutinkoteloiden rakennusaine."
@ http://fi.wikipedia.org/wiki/MDF-levy

Kyllä se lasikuitukin kestää kunhan tarpeeksi paksuksi tekee ja kaikki tuennat yms. jotka koteloa tukevoittavat ovat ihan hyvä juttu :) Tuolta autosoundista olen itse paljon käynyt lukemassa. Myös foorumi kannattaa katsastaa, sieltä löytää searchilla paljonkin asiaa.

bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

Kiitos teille... tiedän kyllä että pönttö "kannattaa" tehdä lastulevystä/mdf:stä kaikki aikaisemmat pöntöt oovat olleet jompaa kumpaa... mutta kokeilla haluan muitakin... ja alfan takakontti kun on mielestäni aika hölmön mallinenkin (siis 156)!!!!!!
Kyllä ajattelin sen lasikuidusta tehdä... nyt sitten vain rakentelemaan... kunhan saan ainekset... alumiinin hylkäsin.
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Edellämainittujen hyvien kikkojen lisäksi sisälle kannattaisi tiiviyden ja massan lisäämiseksi käyttää hiekka hartsi sekoitusta. Muutaman pömpelin tehneenä. Tulee muuten aika tiivis kun taka ja sivu seinämät valaa. Muuten oon käyttänyt just jotan 25mm lastulevyä, mdf olis kyl varmasti parempaa, mutta pikkuisen kalliimpaa.

bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

ja edelleen saa hyviä neuvoja antaa... en ihan vielä sitä pönttöä aijo alkaa rakentaa joten hyvät neuvot ovat kalliita varsinkin kun suunnitelmatkaan ei ole täysin sevillä :-D
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

bluekobra kirjoitti:ja edelleen saa hyviä neuvoja antaa... en ihan vielä sitä pönttöä aijo alkaa rakentaa joten hyvät neuvot ovat kalliita varsinkin kun suunnitelmatkaan ei ole täysin sevillä :-D
Jos tämä ei ole vielä sattunut silmiisi niin tässä vähän mallia, että miten toteutin omat subiboxit lasikuidulla ja vanerilla...
http://157.24.111.209/~raketti/Alfa/kontti.html
Jos tulee kysyttävää lisää, niin saa kysellä priva-viestillä =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

noitten suppareitten sun muitten kanssa tullu pelailtua jo ehkä liikaakin mutta kummiskin eli parhain materaali on ehdottomasti mdf levy, joten siitä vääntämään ja kuitua sitten sen päälle niin äänikin pysyy hyvänä ja ulkonäön saa kuidulla mieleisekseen;) lastulevykin on ihan jees mutta materiaalina paljon kestämättömänpää ja muutenkin huokoisemman oloista eli mdf levy ;) ja metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nykyään mulla on tosiaan sellainen tehdas asenteinen bose systeemi... on ihan riittävästi jytyä... siihen että muija käskee pistää hiljemmalle :x
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

jukkas kirjoitti:metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia
No voihan ne metallistakin tehdä, mutta joutuu panostamaan vaimennukseen. Itse värkkäsin jonkun vedonlyönnin seurauksena kotisubbarit vanhoista lämpöpattereista. Koteloiden sisälle hitsailin riittävästi putkea tueksi ja vanhat vesitilat valoin täyteen betonia. Noice killeriä perään ja riittävästi vanua. Vasaralla kun löi kylkeen, niin kuulosti samalta kun ois lyönnyt kiveen. Ei paljon soinnut... Auton subbarikoteloita en kuitenkaan alkaisi metallista tekemään. Saattaa tulla aika painavaksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

jknracing kirjoitti:
jukkas kirjoitti:metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia
No voihan ne metallistakin tehdä, mutta joutuu panostamaan vaimennukseen. Itse värkkäsin jonkun vedonlyönnin seurauksena kotisubbarit vanhoista lämpöpattereista. Koteloiden sisälle hitsailin riittävästi putkea tueksi ja vanhat vesitilat valoin täyteen betonia. Noice killeriä perään ja riittävästi vanua. Vasaralla kun löi kylkeen, niin kuulosti samalta kun ois lyönnyt kiveen. Ei paljon soinnut... Auton subbarikoteloita en kuitenkaan alkaisi metallista tekemään. Saattaa tulla aika painavaksi.

juu ja on se vain pakko myöntää etten metallista kenellekkään suosittele koppaa alkaa tekemään
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Vastaa Viestiin