Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia
Valvoja: Moderators
Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia
Ne jotka tuolta ovat tilanneet nuita lastuja, niin laittakaas vaikka perstuntumakokemuksia jos dynolappuja ei ole.
Eniten kiinnostaa kokemukset 156 2.5 V6 koneen lastutuksesta ja nuista 45mm imutötteröistä...
Eniten kiinnostaa kokemukset 156 2.5 V6 koneen lastutuksesta ja nuista 45mm imutötteröistä...
Viimeksi muokannut dimmu, 06 Huhti 2007, 18:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Tuo 20hv isommilla imuputkilla ja lastulla on erittäin hyvää markkinointia, mutta mitään todellisuusperää sillä ei ainakaan 2.5 koneessa ole. Minulla oli autossa muukkosen rpm lastu ja siihen laitettiin nuo 45mm 3.0/gta imuputket. Sen jälkeen dynoon ja unichippiä säätämään: Tuloksena noin 5hv lisää. Koko päivä sitä säädettiin ja enempää ei saanut. Luulen että sen 5hv olisi saanut pelkästään unichipillä. Eli tehon kannalta ei kannata,ulkonäön ja äänien puolesta kylläkin.
Ellei sitten lähde viemään viritystä hieman pidemmälle. Erilaisilla nokilla jo niistä isommista putkista on todistetusti hyötyä
Ja muuten jos vaparin haluaa lastuttaa niin samantien unichippi koska sillä saattaa oikeastikin saada jotain hyötyä. Ja sitten voi aina uusien muutoksien mukaan säätää sitä uudelleen. Tosin pienistä hyödyistä puhutaan verrattuna turbon lastutukseen
Ellei sitten lähde viemään viritystä hieman pidemmälle. Erilaisilla nokilla jo niistä isommista putkista on todistetusti hyötyä
Ja muuten jos vaparin haluaa lastuttaa niin samantien unichippi koska sillä saattaa oikeastikin saada jotain hyötyä. Ja sitten voi aina uusien muutoksien mukaan säätää sitä uudelleen. Tosin pienistä hyödyistä puhutaan verrattuna turbon lastutukseen
" No risk, no fun"
Ts koneessa tosiaan tuli alavääntöä sen verran lisää että huomasi sen, ihan näin pers tuntumalla. Kulutuksia en ole viitsinyt mittailla.. Mutta pitänee tarinoida sitte enempi ku saa dynossa käytettyä tuota omaa autoa jotta olis vähän enempi faktaa kerrottavana..
alfa romeo 75 se ainoa oikea.. ainakin melkein..
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Eikä lastujen pääpointtina taida olla se huipputehojen kasvattaminen jolla maallikko tekee vain murto osan lastun tuomaan alaväännön kasvamiseen sekä polttoaineen alemman kulutuksen parannukseen verraten.. tosin maallikko tykkään paremmin kun mainoksessa kehutaan huipputehon kasvua
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..sen sijaan vanhemmassa 3.0 24V tappisessa jota löytyy esim ainakin 164 superin ja muistaakseni myös 916-koppaisen gtv:n keulalta imuputket on vain 39mm siispä putkien halkaisija kasvaa 6mm joten lastun kanssa tuo 20 hv ei kovin paljoa heitä todellisesta hyödystä.. uudemmissa 3.0/3.2 24V koneissa on muistini mukaan 45mm putket ihan tehtaan jäljiltä.JT-Racing kirjoitti:Tuo 20hv isommilla imuputkilla ja lastulla on erittäin hyvää markkinointia, mutta mitään todellisuusperää sillä ei ainakaan 2.5 koneessa ole. Minulla oli autossa muukkosen rpm lastu ja siihen laitettiin nuo 45mm 3.0/gta imuputket. Sen jälkeen dynoon ja unichippiä säätämään: Tuloksena noin 5hv lisää. Koko päivä sitä säädettiin ja enempää ei saanut. Luulen että sen 5hv olisi saanut pelkästään unichipillä. Eli tehon kannalta ei kannata,ulkonäön ja äänien puolesta kylläkin.
Ellei sitten lähde viemään viritystä hieman pidemmälle. Erilaisilla nokilla jo niistä isommista putkista on todistetusti hyötyä
Ja muuten jos vaparin haluaa lastuttaa niin samantien unichippi koska sillä saattaa oikeastikin saada jotain hyötyä. Ja sitten voi aina uusien muutoksien mukaan säätää sitä uudelleen. Tosin pienistä hyödyistä puhutaan verrattuna turbon lastutukseen
PS.vaihtoiko muukkonen imuputkien vaihdon yhteydessö myös imusarjat 45mm röörin omaavin vai jättikö vakiot paikalleen, jos ei vaihtanut niin siinä tapauksessa imuputkien vaihto on ollut ihan turha !!
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Muukkosella autoon ei ole laitettu kuin lastu joka siis oli jo autossa ennen näitä kaikkia viilailuja.
Imusarjoja ei vaihdetu vaan ne koneistettiin vastaamaan suurempia imuputkia, jolloin vältyttiin tehtaan milli sinne, milli tänne toleransseilta.
Vanhassa 211hv 3.0 koneessa joka löytyy 164 superista on tosiaan nuo 39mm ja ne ovatkin alimittaiset huipputehoa ajatellen. Toimivat toisaalta alarekisterissä hyvin.. Tässä tapauksessa tuo 20hv lisäys imuputkia suurentamalla on ihan tehtaan toimesta todistettu, samalla kun moottorin ohjaus on uusittu. (164 Q4 231hv)
Ja uusissa 3.0 ja 3.2 koneissa on jo valmiina nuo 45mm kuten mainitsit.
Ja toisaalta 3mm halkaisijassa tekee virtauspinta-alaan jo eroa, ei aivan kamalasti, mutta tekee. Sen näki dynossakin.
Imusarjoja ei vaihdetu vaan ne koneistettiin vastaamaan suurempia imuputkia, jolloin vältyttiin tehtaan milli sinne, milli tänne toleransseilta.
Vanhassa 211hv 3.0 koneessa joka löytyy 164 superista on tosiaan nuo 39mm ja ne ovatkin alimittaiset huipputehoa ajatellen. Toimivat toisaalta alarekisterissä hyvin.. Tässä tapauksessa tuo 20hv lisäys imuputkia suurentamalla on ihan tehtaan toimesta todistettu, samalla kun moottorin ohjaus on uusittu. (164 Q4 231hv)
Ja uusissa 3.0 ja 3.2 koneissa on jo valmiina nuo 45mm kuten mainitsit.
Ja toisaalta 3mm halkaisijassa tekee virtauspinta-alaan jo eroa, ei aivan kamalasti, mutta tekee. Sen näki dynossakin.
" No risk, no fun"
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Potkua tulee lisää kun ei voivottele vaan pulttaa kiinni osia! Alfa ei ole sen ihmeellisempi kuin muukaan merkki tehoa on kaivettavissa lisää kun pistää koko paletin kuntoon. Imupuoli tarpeeksi virtaavaksi ja tarpeeksi kylmää ilmaa, avarrusta kaasuläppään, imusarjaan ja pakopuolella myös vastaavasti avarammaksi systeemiä. Kannen ja kanavien muotoilu avarammaksi, niin kyllä menoa piisaa. Päästään 30-40hv tehon nousuun helposti ja kun siihen heittää ecun uudelleen ohjelmoinnin niin saadaan vieläkin lisää jytkyä!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no itse en lähtisi 24V koneessa kanavia aivan ensimmäisenä jyrsimään..
itsellä on 164 superiin visiona squadran lastu + 45mm imuputket sekä 156 GTA:n imunokat ja putkisto myös jossain välissä uusiksi, toki ilmansaantia voisi myös hieman parantaa...noilla luulisi irtoavan ihan omiksi tarpeiksi ja osien suhteen kustannukset ei hypi aivan mahdottomasti silmille jos muutokset tekee itse...
itsellä on 164 superiin visiona squadran lastu + 45mm imuputket sekä 156 GTA:n imunokat ja putkisto myös jossain välissä uusiksi, toki ilmansaantia voisi myös hieman parantaa...noilla luulisi irtoavan ihan omiksi tarpeiksi ja osien suhteen kustannukset ei hypi aivan mahdottomasti silmille jos muutokset tekee itse...
Vapareissa EI päästä 30 saati 40 hv:n tehonlisäykseenDobber kirjoitti:Potkua tulee lisää kun ei voivottele vaan pulttaa kiinni osia! Alfa ei ole sen ihmeellisempi kuin muukaan merkki tehoa on kaivettavissa lisää kun pistää koko paletin kuntoon. Imupuoli tarpeeksi virtaavaksi ja tarpeeksi kylmää ilmaa, avarrusta kaasuläppään, imusarjaan ja pakopuolella myös vastaavasti avarammaksi systeemiä. Kannen ja kanavien muotoilu avarammaksi, niin kyllä menoa piisaa. Päästään 30-40hv tehon nousuun helposti ja kun siihen heittää ecun uudelleen ohjelmoinnin niin saadaan vieläkin lisää jytkyä!
yllämainitulla reseptillä.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
Onko kellään kokemuksia Katillisen 75 Twinsparkin lastutuksesta?
Tuntuu mulla punanen huomattavasti uneliaammalle kuin veljen tavallinen musta 75, alavääntö heikompi eikä vastaa kaasuun läheskään tavallisen tapaan...
Voisko lastulla saada nuo ominaisuudet vähän paremmalle tasolle?
Kulutus ja huipputehon lisäys on aivan sivuasia...pakoputkee pitää kans myös hieman muutella. Kattimallista puuttuu tietääkseni täyskaasurikastus ominaisuus mikä vaikuttanee eniten tuohon kaasuun vastaavuuteen. Squadran tehokäyrätkäyrät näyttää ihan mukavilta
Katti ittessään näyttää siltä että sitä ei ensimmäisenä tarvi vaihtaa...on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa...
Tuntuu mulla punanen huomattavasti uneliaammalle kuin veljen tavallinen musta 75, alavääntö heikompi eikä vastaa kaasuun läheskään tavallisen tapaan...
Voisko lastulla saada nuo ominaisuudet vähän paremmalle tasolle?
Kulutus ja huipputehon lisäys on aivan sivuasia...pakoputkee pitää kans myös hieman muutella. Kattimallista puuttuu tietääkseni täyskaasurikastus ominaisuus mikä vaikuttanee eniten tuohon kaasuun vastaavuuteen. Squadran tehokäyrätkäyrät näyttää ihan mukavilta
Katti ittessään näyttää siltä että sitä ei ensimmäisenä tarvi vaihtaa...on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa...
Ja huipputehohan on kaikkein tärkein..Jappe kirjoitti:On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Ei sinne penkkiin kannata mennä, pettyy vaan pahasti!Jappe kirjoitti:Tää on aina tätä.
Kun edes kerran näkis tehokäyrän ennen ja jälkeen vaparin virityksen.
Omakin eka kerta (dynossa siis ) oli paha pettymys mutta toinen kerta olikin jo palkitsevampi kun on selvät sävelet missä mennään.
" No risk, no fun"
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
itsellä on 164 superiin visiona squadran lastu + 45mm imuputket sekä 156 GTA:n imunokat ja putkisto myös jossain välissä uusiksi, toki ilmansaantia voisi myös hieman parantaa...noilla luulisi irtoavan ihan omiksi tarpeiksi ja osien suhteen kustannukset ei hypi aivan mahdottomasti silmille jos muutokset tekee itse... Wink
Mitenkäs 12v koneeseen noitten imupalikoiden vaihto + putkisto ja lastu. Kannattaako ees ajatella?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
On se vaparissa.Sleepperi kirjoitti:Ja huipputehohan on kaikkein tärkein..Jappe kirjoitti:On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
Eri asia turboissa, joissa liikutaan ihan eri väännöissä.
esim. tossa meidän 75ssä 412nm
- Alfaholic -
Muukkonen lupaa "rpm power" setillä 23-26hv -> 156 V6:n ja hintaan 1139€
Moottorin-ohjausjärjestelmä optimoidaan yleensä kuten "Chipped".
Autoon asennetaan myös ns DIK-kit ilmansuodatinsarja jos mahdollista, muulloin JR ilmansuodatin.
Senlisäksi myös tehopakoputkisto CSC, Simons, Magnex, Milltek tai Scorpion.
Ilmanotto muutetaan että saadaan mahdollisimman kylmä ilma moottorille.
Tiedä sitten paljonko tuolla satsilla oikeasti dynossa mitattuna tulisi lisäystä, mutta laitoin muukkoselle sähköpostia kys. asiasta ja kyselin että montako mainostushevosta tuosta tiedosta löytyy yms. odotellaan mitä vastaa...
Moottorin-ohjausjärjestelmä optimoidaan yleensä kuten "Chipped".
Autoon asennetaan myös ns DIK-kit ilmansuodatinsarja jos mahdollista, muulloin JR ilmansuodatin.
Senlisäksi myös tehopakoputkisto CSC, Simons, Magnex, Milltek tai Scorpion.
Ilmanotto muutetaan että saadaan mahdollisimman kylmä ilma moottorille.
Tiedä sitten paljonko tuolla satsilla oikeasti dynossa mitattuna tulisi lisäystä, mutta laitoin muukkoselle sähköpostia kys. asiasta ja kyselin että montako mainostushevosta tuosta tiedosta löytyy yms. odotellaan mitä vastaa...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
EDIT: pieni laskuvirhe
Viimeksi muokannut Oldgrain, 06 Huhti 2007, 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
^^^^
eikös sinulla ole kolmelitraisessa L-jeti ruiskuna..jos näin niin lastulla ei pysty vaikuttamaan kuin lähinnä bensan syöttöön, lisäksi on juotettu piirilevyyn kiinni, ei siis ole irtojalalla kuten uudemmissa motronic versioissa..
imuputket voi aina vaihtaa isompiin mutta joutunee teettämään kun valmiita ei 12V-koneisiin saa mistään..
helpoin konsti saada lisätehoja L-jet version 12V kutosiin on:
-ilmanputsari.
-QV-nokat
-peltisarjat.
-pakoputkisto.
omassa GTV6:ssa on paikallaan QV-nokat ja ero on perstuntumalla ylättävän kova vakio nenäkepeilla varustettuun koneeseen, vertailupohjaa on
yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on..
eikös sinulla ole kolmelitraisessa L-jeti ruiskuna..jos näin niin lastulla ei pysty vaikuttamaan kuin lähinnä bensan syöttöön, lisäksi on juotettu piirilevyyn kiinni, ei siis ole irtojalalla kuten uudemmissa motronic versioissa..
imuputket voi aina vaihtaa isompiin mutta joutunee teettämään kun valmiita ei 12V-koneisiin saa mistään..
helpoin konsti saada lisätehoja L-jet version 12V kutosiin on:
-ilmanputsari.
-QV-nokat
-peltisarjat.
-pakoputkisto.
omassa GTV6:ssa on paikallaan QV-nokat ja ero on perstuntumalla ylättävän kova vakio nenäkepeilla varustettuun koneeseen, vertailupohjaa on
yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on..
Viimeksi muokannut 90, 06 Huhti 2007, 18:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Oldgrain kirjoitti:42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
EDIT: pieni laskuvirhe
omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Toki, mutta yli 10% suurennus tuskin on "olematon hyöty"90 kirjoitti:Oldgrain kirjoitti:42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
EDIT: pieni laskuvirhe
omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Kaikissa 24v kutosissa on tietääkseni peltisarjat jo tehtaalta että en niitä ihan ensiksi lähtisi vaihtamaan.90 kirjoitti:
yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on..
12v koneisiin peltisarjat vaihtamalla on ainakin maailmalla saatu hyviä tuloksia. Myös Qv:n nokat tuo aika varmuudella sen 5hv lisää.
"normaalissa" 75 3.0 kutosessa taitaa yksi suurimmista ongelmista olla rajoitin joka poikkasee leikin huipputehojen kohdalla.
" No risk, no fun"
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no en ole superin suhteen pakosarjojen vaihdosta kyllä puhunutkaan vaan putkistosta ja putkisto käsittää hieman muutakin kuin pakosarjat..JT-Racing kirjoitti:Kaikissa 24v kutosissa on tietääkseni peltisarjat jo tehtaalta että en niitä ihan ensiksi lähtisi vaihtamaan.90 kirjoitti:
yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on..
12v koneisiin peltisarjat vaihtamalla on ainakin maailmalla saatu hyviä tuloksia. Myös Qv:n nokat tuo aika varmuudella sen 5hv lisää.
"normaalissa" 75 3.0 kutosessa taitaa yksi suurimmista ongelmista olla rajoitin joka poikkasee leikin huipputehojen kohdalla.
itsllä ei ole mitään hajua lisähevosista QV-nokkien suhteen ja muutenkin vakiokoneessa pelkillä nokilla saatu hyöty on olematon hevosvoimissa mitattuna..perstuntumalla hyöty onkin sitten ihan mukava sen huomasi itsekkin..
EDIT: tarkoitin nimenomaan vanhaa 12V kutosta noiden pakosarjojen suhteen..tuo +14 hv oli penkitetty alfetta GTV6:sta
Viimeksi muokannut 90, 06 Huhti 2007, 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onpa se... Ei tainnut olla ihan onnistunut lastu...oliko koneelle mitään muuta tehty? Vakiollehan luvataan 143 ja jossakin yhteydessä 146hepoa, vääntöhuippu korkeammalla kuin tavallisessa.On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Lueskelin tuota Tuning Moottorin viritysopusta, jossa oli kylläkin käsitelty Hondan vaparia ja muita merkkejä, mutta siellä oli maininta nyrkkisääntönä jos imuilman lämpötilaa saa laskettua 10 asteella niin moottorin teho nousee 1%:lla pieni se on pienikin höyty (50 asteella 5% jne).
Siellä suositellaan imusarjan ja kaasuläppäkotelon avartamista jos nokat on vaihdettu rankemmiksi ja toisaalta on myös ahdistava putkisto vaihtoon.
Milläs tavalla sen pystyy osoittamaan että vakiosysteemi ahdistaa. Dynossako? Vai virtauspenkissäkö?
Ei ole käppyröitä vielä koska ei ole kaikkea mahdollista vielä tehty nekin sitten aikanaan.
Siellä suositellaan imusarjan ja kaasuläppäkotelon avartamista jos nokat on vaihdettu rankemmiksi ja toisaalta on myös ahdistava putkisto vaihtoon.
Milläs tavalla sen pystyy osoittamaan että vakiosysteemi ahdistaa. Dynossako? Vai virtauspenkissäkö?
Ei ole käppyröitä vielä koska ei ole kaikkea mahdollista vielä tehty nekin sitten aikanaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ei kai kukaan ole päinvastaista väittänytkään? En ainakaan itse ole sellaista huomannut, mutta...90 kirjoitti: omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..
Alkuperäisessä kysymyksessä taisi olla:
, eikä 164 3.0. Onhan kyseessä kuitenkin ihan eri moottori. Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna. Korjaa toki, jos olen väärässä.dimmu kirjoitti:Eniten kiinnostaa kokemukset 156 2.5 V6 koneen lastutuksesta ja nuista 45mm imutötteröistä...
Eikä kai kukaan ole sanonut myöskään sitä, että pelkillä imuputkilla sitä tehoa kauheasti tulisi oikeasti tai persdynolla mitattuna. En ainakaan itse ole huomannut. Mutta putket yhdistettynä avarampaan putkistoon ja muihin tässäkin threadissa mainittuihin keinoihin niistä todennäköisesti on hyötyä. Näin ainakin siinä dynokäyrässä, minkä itse olen nähnyt, kovasti vaikutti asia olevan.
Eihän minulla autoa ole ja en niistä mitään tiedä, mutta maalaisjärkeä käyttämällä päädyn ainakin itse siihen tulokseen, että ei niistä haittaa voi olla ja että on todennäköistä että niistä saa hyötyä.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no eipä vedetä herneitä...
ja kuten sanoin että takapauolituntumalla se todellinen "käytännön hyöty" punnitaan..
samaa mieltä olen siitä että muutakin tarvitaan kuin pelkät imuputket, johan se tuli selväksi kun tuolla visioin oman superin piristämisestä vai..
mutta minulla pointti on edelleenkin se hyöty kahden eri rakkineen välillä
eli156 2.5 24V 42mm->45mm imuputkien ja 164 3.0 24v 39mm->45mm imuputkien välillä hyöty on jälkimmäisessä suurempi..anteeksi jos ilmaisin asian liian epäselvästi..
kummallakaan ei ilmeisesti ole käytännönkokemusta squadran lastuista joten turhaa jaaritteluahan tämä periaatteessa on.
ja kuten sanoin että takapauolituntumalla se todellinen "käytännön hyöty" punnitaan..
samaa mieltä olen siitä että muutakin tarvitaan kuin pelkät imuputket, johan se tuli selväksi kun tuolla visioin oman superin piristämisestä vai..
mutta minulla pointti on edelleenkin se hyöty kahden eri rakkineen välillä
eli156 2.5 24V 42mm->45mm imuputkien ja 164 3.0 24v 39mm->45mm imuputkien välillä hyöty on jälkimmäisessä suurempi..anteeksi jos ilmaisin asian liian epäselvästi..
kummallakaan ei ilmeisesti ole käytännönkokemusta squadran lastuista joten turhaa jaaritteluahan tämä periaatteessa on.
Mutta mitä luulette viritystietäjät että saako tolla muukkosen tarjoamalla satsilla 23-26hv mistä ylempänä mainitsin?
Entä vaikuttaako pelkkien nokkien vaihto vakiokoneeseen vai saako siitä paremman hyödyn irti vasta tuon lastun, putkiston ja ilmanoton parantamisen jälkeen?
Entä vaikuttaako pelkkien nokkien vaihto vakiokoneeseen vai saako siitä paremman hyödyn irti vasta tuon lastun, putkiston ja ilmanoton parantamisen jälkeen?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kyllä. Ja kun siitä saa takuutodistuksen ja jos vielä dyno paperilla todistettuna. Vaadit sen niin voi hintakin pudota jos ei saakkaan sitä mitä lupaa. Aika paljon täällä on epäluuloista porukkaa, no ei kai tessun kuin kuutoskan kone loppuun asti viritetty ole tehtaalla "se on kompromissi".
Tämä vaihtoehto ehdottomasti ja niillä uusilla virinokilla ja ne isommat imutorvet niin hyvä tulee!saako siitä paremman hyödyn irti vasta tuon lastun, putkiston ja ilmanoton parantamisen jälkeen?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Ja lastutettua turboautoa en ikinä ostaisi mikäli ahtopaineen lisäyksen vaatimia muita (kestävyyden kannalta olennaisia) muutoksia koneeseen ja voimansiirtoon ei olisi tehty.
Ja lastutettua turboautoa en ikinä ostaisi mikäli ahtopaineen lisäyksen vaatimia muita (kestävyyden kannalta olennaisia) muutoksia koneeseen ja voimansiirtoon ei olisi tehty.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Vaikka täällä ollaankin monta eri mieltä lastujen eduista tehoa tulee lisää se on selvä, koska sytytysennakkoa säädetään aikaisemmalle ja näin ollen moottori tarvitsee korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja se tietää tehoa lisää. Eräässä autossa ilman sytystä aikaisemmalle säätämistä E95 -> E98 toi 5hv huipputehoa lisää. Lukekaa viritysoppaita ei siellä potaskaa puhuta. Yksi pointti on siinä, että korkeilla kierroksilla olisi polttaaineen syöttömäärä saatava kasvatettua eli tämä voikin olla se tekijä miksi ei teho kasvakkaan vaikka lastuja heittää kehiin tietenkin riippuu onko vakio polttoaineen syöttösysteemi riittävä. Lisäksi puutteellinen ilmansaanti vakiosysteemillä ja, kun se riittävän kylmää niin kyllä kokonaishyötyä tulee ihan kohtuullisesti.
Suurimmalle osalle tämä on tuttua asiaa, mutta tulkoon kertauksena.
Suurimmalle osalle tämä on tuttua asiaa, mutta tulkoon kertauksena.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
Laittakaa niitä dynamometrituloksia (ennen ja jälkeen) vapaastihengittävän koneen lastutuksesta niin ei tarvitse turhaan asiasta väitellä.
Dobberin mukaan: "tehoa tulee, se on selvä".
Papereitä tiskiin: Paljonko tehoa tulee lisää, millä lastulla ja missä mitattuna? Ilman muita muutoksia.
Vaparin lastutus sinällään tehoa / vääntöä lisäävänä toimenpiteenä taitaa olla Kummelistakin tuttua "apinaa koijataan"-meininkiä...
Dobberin mukaan: "tehoa tulee, se on selvä".
Papereitä tiskiin: Paljonko tehoa tulee lisää, millä lastulla ja missä mitattuna? Ilman muita muutoksia.
Vaparin lastutus sinällään tehoa / vääntöä lisäävänä toimenpiteenä taitaa olla Kummelistakin tuttua "apinaa koijataan"-meininkiä...
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Tässä muutamia tuloksia ja ei se ole aina se alkuperäinen valmistajan ilmoitama teho totta:
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6gtaUK.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 7gtauk.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 20TSUK.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6630UK.htm
http://www.madeno.com/cars/72-NN-HZgl.gif
http://www.madeno.com/cars/SP-NV-05gl.gif
http://www.madeno.com/cars/GT-00-87gl.gif
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6gtaUK.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 7gtauk.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 20TSUK.htm
http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6630UK.htm
http://www.madeno.com/cars/72-NN-HZgl.gif
http://www.madeno.com/cars/SP-NV-05gl.gif
http://www.madeno.com/cars/GT-00-87gl.gif
Siksi koska käytetään korkeaoktaanisempaa polttoainetta esim. minulla oli ensin niin rankka ohjelma että vaikka kokeilin vpoweria nakutti moottori siitä huolimatta. Ei se yksistään autuutta tuo. Parhaaseen tuloksen pääseen lisäksi nokkien vaihdolla kireimpiin ja imu kuin pakopuolen muutoksilla (vapari/putkisto).Dobberin mukaan: "tehoa tulee, se on selvä".
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Noissa edellisissä pitää aina muistaa että ne on tosiaan tehty kaupallisessa tarkoituksessa. Osa voi pitää paikkaansa, osa ei välttämättä pidä.
Esimerkiksi erikokoisilla pyörillä, eri lämpötiloilla ja eri vaihteilla voidaan saada dynot näyttämään aivan eri tuloksia vaikka autoon ei olisi tehty mitään.
Ei sillä, kyllä vaparista tehoa saa ainakin omasta on saatu,ihan todistetustikin. Se kannattaako se on jo eri asia. Usein olen huomannut että ne harvat jutut joilla oikeasti saa lisää potkua antaa sitä alle puolet lupauksista.
Esimerkiksi erikokoisilla pyörillä, eri lämpötiloilla ja eri vaihteilla voidaan saada dynot näyttämään aivan eri tuloksia vaikka autoon ei olisi tehty mitään.
Ei sillä, kyllä vaparista tehoa saa ainakin omasta on saatu,ihan todistetustikin. Se kannattaako se on jo eri asia. Usein olen huomannut että ne harvat jutut joilla oikeasti saa lisää potkua antaa sitä alle puolet lupauksista.
" No risk, no fun"
Tässä olis nyt jonkin sortin faktaa lastuvirityksestä. Merkki on väärä, mutta kuitenkin.
Bemaristi-lehden tiimi päätti kokeilla mitä hyötyä lastusta oikeasti on. Autona testissä e36 325i ja lastuna "extreme tuning" halpis lastu, hinta n 60e. Testi tehtiin käyttämällä kahta ohajinyksikköä, toinen vakio ja toinen tuning. Ohjainyksikön vaihtoon vetojen välillä meni aikaa n 3min. Ensimmäisenä tavoitteena pidettiin sitä, että auto yleensä kävisi tällä halpis lastulla ja, jos käy niin 5hp:n tehonlisää pidettiin todella hyvänä.
Kaikkien yllätykseksi tehoa tuli lisää 15kw ja vielä melko tasaisesti läpi koko kierrosluku alueen. Melko yllättävää sanoisin.
Juttu on julkaistu bemaristissa 2/06
Bemaristi-lehden tiimi päätti kokeilla mitä hyötyä lastusta oikeasti on. Autona testissä e36 325i ja lastuna "extreme tuning" halpis lastu, hinta n 60e. Testi tehtiin käyttämällä kahta ohajinyksikköä, toinen vakio ja toinen tuning. Ohjainyksikön vaihtoon vetojen välillä meni aikaa n 3min. Ensimmäisenä tavoitteena pidettiin sitä, että auto yleensä kävisi tällä halpis lastulla ja, jos käy niin 5hp:n tehonlisää pidettiin todella hyvänä.
Kaikkien yllätykseksi tehoa tuli lisää 15kw ja vielä melko tasaisesti läpi koko kierrosluku alueen. Melko yllättävää sanoisin.
Juttu on julkaistu bemaristissa 2/06
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Täällä näyttäs olevan edukkaita lastuja V6 ja myös kaikkiin muihin malleihin:
http://www.ricambituning.it/en/product1 ... +156&md=46
€250.80 incl VAT
http://www.ricambituning.it/en/product1 ... +156&md=46
€250.80 incl VAT
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"