^ Vetopyöräteho vakio lastulla oli jutun mukaan 113.4kw ja tuning lastulla 128.5kw
Ettei spekulointi tähän loppuisi niin löysin myös juttua avaramman imusarjan vaihdosta, jota sitäkin voinee verrata Alfaan vaikka kyse taaskin on bemarista. M52b28 koneeseen oli laitettu 33% suuremman virtauspinta-alan omaava viri imusarja, tuloksena +11kw. Kone oli muuten vakio. Tämä on kyllä helppo selittää koska M52b20-28 koneissa on kaikissa sama imusarja.
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Eräs ruotsalainen perheautomerkki myy/myi samaa 5-pyttyistä 20 venttiilistä bensakonetta, 140 ja 170 heppaisena. Tuohon 140 heppaiseen saa lastuttamalla selkeän tehonlisäyksen, kun moottori on softalla kuristettu.
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Tekniikan Maailma aikanaan lastutti 164 2.0TS:n.
Heidän kommenttinsa oli että ajaminen tulee mukavammaksi ja helpommaksi kasvaneen väännön ansiosta, vaikka ei se lastu vaparista rakettia teekkään.
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Albumissa on oma dynolappu. Ilmanotto ja putkisto muutettuna ekassa käyrässä ja toinen kun unichip on säädetty. Aina voi tietysti sanoa että mikä on todellinen tehonlisäys, mutta jotain tuonne kuitenkin tuli plussaa. (144hp:tä lupaa tehdas.) Nyt siis 169hp:tä ja 212Nm
Joo, tuohon isolohkoon pitää ehdottomasti hankkia joku moottorinohjaujärjestelmä, mikä käyttää MAP-anturia tms. Jos jaksais tehdä ylitöitä vaikka elokuuhun asti, niin voisi ostaa "isojen poikien" kehuman Autronickin! (Ja huomena töihin!)
hmm,pitäis varmaa tehä joku "imukaula" mikä sopii tohon alkuperäseen ilmanmäärämittariin ja siihen joku tötterö kiinni Kun on neliskanttinen eikä siitä lähde putkea kun vakiokoppa tulee siihen kiinni...
En ole tullut ajatelleeksi vielä tuohon suuntaan. Oletan että koko ilmamäärämittari joutaa mäkeen ja mittarin tilalle tulee putki tai koko putkisto ja ilmansudatinkoteloon menee uusiksi. MAP-anturin oletan tulevan imusarjakoteloon (mikä lie oikea nimi -plenumiin) kiinni. Parasta paikkaa anturille olen vähän miettinyt, mutta en paljoa.
(144hp:tä lupaa tehdas.) Nyt siis 169hp:tä ja 212Nm Razz
Oiskohan sama temppu tehtävissä kat-75:lle, näyttäs aika hyvältä...
L-jet/motronic läppämittari on tosiaan takuulla ahdistava kohta hengityksessä, voisiko olla mahdollista korvata se myös vaikka 155/156 mallin ilmamassarimittarilla??
Map lienee silti järkevämpi ja helpompi ratkaisu...*.
Mitäs mieltä on porukka softalla otetusta auton Dynolapusta ja suorituskykyarvoista? Kuten esim. tämän ohjelman antamasta informaatiosta ks. ohjelma ei kyllä toimi minulla, mutta kunhan saan uudemman ohjelmiston jossa on myös kyseiset ominaisuudet voisi kokeilla miltä näyttää:
Dobber kirjoitti:Mitäs mieltä on porukka softalla otetusta auton Dynolapusta ja suorituskykyarvoista?
Muutosten testaamiseenhan tuollainen on mitä mainioin - absoluuttisia (jos sellaisia edes saa) tehoarvoja tuskin tarvitsee kuin esson baarissa. Useamman vedon sarjasta kun karsii selkeästi poikkeavat ja lopuista laskee keskiarvon, niin saa jo kättäpidempää, jolla arvioida miten muutokset ovat vaikuttaneet.
Powerdyn näyttää asialliselta ohjelmalta moneen tarpeeseen ja tehojen/väännön mittaukseen kuin muihinkin arvoihin. Onko kukaan tutustunut tai jopa käyttänyt sitä OBD/EOBD portin kautta?
Mikä on paras mahdollinen tapa kiihdyttää varttimaili ja yleensäkkin paikaaltaan lähtiessä?
Lähteä ykkösellä reilusti kaasukäyttämällä ja vedättää lähespunaiselle asti ja sitten kakkosta pesään?
Vai
Varoivaisemmin kaasua ennakkoon ja reilusti ennen punaista jo kakkosta silmään, että vältytään turhalta sutimiselta?
Ja entäs muut vaihteet loppuun asti pyrkien pitäämään kaasun kokoajan pohjassa vai hiukan löysää vaihtohetkellä sekä pitämällä kokoajan kierrokset maksimitehoalueella?
Ykkösellä kaasua mahdollisimman paljon, mutta niin ettei sudi paljon tai juuri ollenkaan. Vaihdot vähän ennen punarajaa. Tuota lähtöä pitää harjoittella, että löytää sopivat kierrokset.
Minä tiedän, sillä olen voittanut V8 Magazinen kiihdytysajokoulun joskus 90-luvulla. Oma ennätys varttimaililla 15,3 takavetoisella Opel Asconalla.
No ainakin näin se on toiminut niillä autoilla, joilla minä olen harrastanut. Mitenkähän ne vaihtokohdat dieselillä menee?
Aika hauskaa touhua tuo kiihdyttely kennojen välissä on, paitsi mun Camarolla: lähdässä kaasu pohjaan ja sitten odotellaa, ehtiikö vaihtaa kakkosella...
Paras kiihtyvyys on jokaisella vaihteella vääntöhuipussa. Yleensä kannattaa pitää kierrokset vääntö- ja tehohuipun välisessä maastossa. Huipputehon jälkeen vääntökäyrä tippuu jyrkästi.
Kokeilin ihan huvikseen, muutamia siivuja rauhallisessa paikassa, mutta huomasin, että olen aika hidas liikkeinen lähtijä, kun reaktioaika oli 1s. Ja kyllä se kaasunkäyttö ja muutenkin kokonaisuus vaatii harjoittelua.
Testiohjelmana käytin tätä ja sen acceleration toimintoa tiedä sitten luotettavuudesta. Mitään arvoja ei tarvinnut syöttää ohjelmaan kuten esim. renkaitten mitat:
Paikaltaan lähtö on ihan oma taiteen lajinsa joka riippuu erittäin paljon autosta. Renkaiden tulisi sutia vähän muttei liikaa. Omalla autolla tuo sopiva kaasu/rundit on vaikea löytää.
Tämän jälkeen on helpompaa. Vaihdot aina huipputehon jälkeen ja ylensä juuri ennen rajoitinta. Jos vaihteisto on hyvä niin kaasu kannattaa pitää pohjassa vaihdon ajan.
Kyllä kevennys tuo lisää tehoa. Se ylimäärinen massa, joka saadaan moottoria (kampiakselilla) rasittamasta pois tuo lisää tehoa, koska on pienemmät häviöt. Lisäksi kevennystä mäntiin tappeineen ja kiertokanket ja ehkä kevyempi kampurakin ja tietysti lisäksi kevyempi vauhtipyörä saadaan jo aika tavalla lisää tehoa.
Roach kirjoitti:Sattui silmääni tuon linkin lopussa tuommoinen kommentti;
"Not recommended for cars with big stereos"
Ei kovin usein tule vastaan
Tuo Joksan ajatus pienemmästä koosta voi myös osua omalta osaltaan nappiin - ja niinhän siinä lukeekin "undersize crank pulley". Gti-magazinessa taisi olla juttua tällaisesta virittelystä joku vuosi sitten. Kun kaikki lisälaitteet pyörivät hitaammin, näkyy se koneen tehossa +merkkisenä ja lisälaitteen tehossa ei.
Voihan sitä vaikka ottaa laturin kokonaan pois ja latailla akkua aina parkissa ollessa verkosta. Laittaa vaikka agrekaatin takaluukkuun, niin tei tule hätä pidemmilläkään matkoilla .
Mikä olisi paras virifiltteri V6 GTV:n vakiosuodattimen tilalle? Monet nettikaupat tyrkyttää samaa filtteriä 2.0TS ja 3.0 24v, vaikka niissä on muutaman sentin pituusero. Kuiva lienee paras, jos haluaa pitää ilmin ehjänä? Ajattelin laittaa suodattimen vakiokoteloon ja viedä ilmanoton etuhelmaan, missä on valmis aukko kannen takana. On kyllä ihan uskomaton luomus tuo V6 GTV:n vakio ilmanottotsydeemi.. Konehuoneen puolelta karsin jo kaksi muovi kikkaretta pois ja korvasin ne suoralla rosteriputkella. Tuli huomattavasti fiksumman näköinen ilman sitä putkihässäkkää.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
V6 kuutonen on hieno peli ja parempi moottoriltaan, mutta ei ole järkeä lähteä vaihtamaan vaihdossa ei kuitenkaan saa kovinkaan kummoista hyvitystä tessusta.
Sleeppille suosittelen BMC:tä erillistä systeemiä CDA85-150.
noh ei se nyt niin potki jos vertaa tähän 700hv Turbo Tessuun http://www.youtube.com/watch?v=JTOm9HKMjnQ
Tiedä sitten onko 700hv, mutta ainaki ihan tarpeeks näyttäs olevan.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
jos nyt oikein yritin kuikuilla, ni missään ei viel mainita katin vaikutusta polleihin.. onkos siitä kokemuksia?
Ainaki mul käsitys on että mitä paremmin virtaa, sen paremmin potkii.. tosin ois kyllä hauska tietää onko kellään konkreettisia kokemuksia asiasta..
dimmu kirjoitti:noh ei se nyt niin potki jos vertaa tähän 700hv Turbo Tessuun http://www.youtube.com/watch?v=JTOm9HKMjnQ
Tiedä sitten onko 700hv, mutta ainaki ihan tarpeeks näyttäs olevan.
Bstoned kirjoitti:jos nyt oikein yritin kuikuilla, ni missään ei viel mainita katin vaikutusta polleihin.. onkos siitä kokemuksia?
Ainaki mul käsitys on että mitä paremmin virtaa, sen paremmin potkii.. tosin ois kyllä hauska tietää onko kellään konkreettisia kokemuksia asiasta..
Muukkonen taisi olla mitauttanut +5 pollea.
Siis "kisakatti" versus vakio.
Alkais olla ajankohtaista saada pari pollea lisää TuommoseN kwp2000 poksin löysin netin syövereistä, mutta poksin mukana tulevat ohjelmat on kuulemma susia?
Onko kukaan tuollaista käyttänyt? netistä pitäis saada ihan toimiviakin ohjelmia http://www.autopurkaamot.com/lisaa_tehoa_vaantoa/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ois aika edullinen huutonetissä