Mukavasti oli väkeä paikalla ja Fiattien aikana aurinko pääsi yllättämään. Nyt on sitten niska ja käsivarret punaisia, koskakohan sitä olikein muistaisi ottaa aurinkorasvan mukaan....
Harmi, kun en pääse noille Carfin sivuille täältä töistä(ja himassa nettiä ei edelleenkään ole). Tänne ei ole kuulemma mitään estoja laitettu ja IT-tuki myöskin ihmettelee asiaa. Olisikohan Soneralla piuhat solmussa...
No, taisi se diisselikin hyvin kulkea, ainankin viime vuonna Seatilla ajettu aika parani kummasti
alfa 156 v6 kirjoitti:Pääsuoralle oli pakko tulla kurkku auki, muuten lähti perä alta. Pariin otteeseen kokeilin ja meinas mennä slalomiks
Jos joku sai ikuistettua mun mutkat niin näkyville vaan
Olin tuossa mutkassa päivystämässä mutta kun rupesi tapahtumaan pällistelin kameran ohi ja kuvatus tuli otettua rintakorkeudelta, Räps.
Toivottavasti siitä jotakin selvää saa.
Oli getvosen kabiini täynnä käsiä mutta suoristuihan se lopulta
Edit: Kuva editoitu alfa 156 v6 albumista jossa majailee nykyään.
Viimeksi muokannut -tommi-, 23 Tammi 2008, 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljos oli pulssi ton jälkeen? Itse ajelin paljon hiljempaa, kun jarrut loppu muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen, mutta huomasin kyllä tuossa samassa mutkassa, että ei pyri puskemaan niinkuin 156 teki.
alfa 156 v6 kirjoitti:Pääsuoralle oli pakko tulla kurkku auki, muuten lähti perä alta. Pariin otteeseen kokeilin ja meinas mennä slalomiks
Jos joku sai ikuistettua mun mutkat niin näkyville vaan
Olin tuossa mutkassa päivystämässä mutta kun rupesi tapahtumaan pällistelin kameran ohi ja kuvatus tuli otettua rintakorkeudelta, Räps.
Toivottavasti siitä jotakin selvää saa.
Oli getvosen kabiini täynnä käsiä mutta suoristuihan se lopulta
KJS kirjoitti:Paljos oli pulssi ton jälkeen? Itse ajelin paljon hiljempaa, kun jarrut loppu muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen, mutta huomasin kyllä tuossa samassa mutkassa, että ei pyri puskemaan niinkuin 156 teki.
vähän löi pumppu tyhjää mutta äkkiä siitä toipu
edit: ei se ollutkaan tuo kuvan tilanne missä pumppu iski, tuo taitaakin olla alfacupin kierroksella otettu.
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 05 Kesä 2007, 09:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Putte-possun nimipäiviä mukaillen: Ja siellä kaikilla oli ni-iin mukavaa, oi jospa oisin saanut olla mukana...
No, kovaa on ollut meno. Tokkopa olisin viiden sakkiin tolla "limusiinilla" ehtinyt, mutta mukava olisi ollut kokeilla miten tuo uus 166 taittuu vakioalustalla.
Ei silti, mukavat oli lakkiaisbileetkin.
Edit: Ja lisäksi näyttäisi, ettei siellä ollut yhtään 166:sta rataa kiertämässä. Senkin vuoksi olisi pitänyt olla mukana tuomassa lisäväriä.
Viimeksi muokannut MrKirby, 05 Kesä 2007, 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihme paikka tuo lähtösuoralle tuleva mutka. BMW kerhon ratapäivillä melkein aina joltakin lähtee perä alta -> sisäkaarteenpuoleiseen kaiteeseen. Viimeksi toukokuussa meni aika tuore 530D.
Minkähän takia noin käy? Voisiko olla niin että kuski vähän löysää kaasua jolloin painoa siirtyy takapyöriltä etupyörille? Ilmiö lienee vielä pahempi takavedoissa joissa käy niin että takapään paino pienenee (vähemmän pitoa) ja samalla takarenkaat saattaa alkaa jarruttamaan syöden vielä lisää pitobudjettia. Etuvetoisessa varmaan perä on muutenkin kevyempi (40/60 painonjakauma ehkä?) ja se yksin riittää pidon menetykseen.
Itselle on jäänyt pieni fobia noista takapään karkaamisen näkemisistä ja olen tuunaillut rata-autoa siihen suuntaan ettei ainakaan suurissa nopeuksissa pitäisi kovin helposti yliohjata
Ajelin 13:00 - 14:00 välisenä aikana sinisellä takasiivellisellä 318is bemarilla, ottiko kukaan kuvaa? Olen ajellut parina ratapäivänä tänä vuonna mutta yhtään kuvaa en ole löytänyt mistään muistoksi
Boyracer kirjoitti:Ihme paikka tuo lähtösuoralle tuleva mutka. BMW kerhon ratapäivillä melkein aina joltakin lähtee perä alta -> sisäkaarteenpuoleiseen kaiteeseen. Viimeksi toukokuussa meni aika tuore 530D.
Minkähän takia noin käy? Voisiko olla niin että kuski vähän löysää kaasua jolloin painoa siirtyy takapyöriltä etupyörille? Ilmiö lienee vielä pahempi takavedoissa joissa käy niin että takapään paino pienenee (vähemmän pitoa) ja samalla takarenkaat saattaa alkaa jarruttamaan syöden vielä lisää pitobudjettia. Etuvetoisessa varmaan perä on muutenkin kevyempi (40/60 painonjakauma ehkä?) ja se yksin riittää pidon menetykseen.
Juu ei passaa hölläta takavetoisella nopeessa mutkassa, aivan varmasti lähtee perä alta. (Eikö tän pitäisi olla ns. perus juttuja )
Mäkin otin vauhtia pois ennen tuota pääsuoran mutkaa ja sit mutkassa vaan kaasu pohjaan, suoran päässä sit n. 150kmh vauhtia.
jaskas kirjoitti:Juu ei passaa hölläta takavetoisella nopeessa mutkassa, aivan varmasti lähtee perä alta. (Eikö tän pitäisi olla ns. perus juttuja )
Mäkin otin vauhtia pois ennen tuota pääsuoran mutkaa ja sit mutkassa vaan kaasu pohjaan, suoran päässä sit n. 150kmh vauhtia.
Nimim. ekaa kertaa radalla.
Juu tiedän ettei kannata höllätä, mietiskelin vaan ääneen että minkä takia noin käy
Mulla oli tuohon mutkaan tullessa vauhtia ehkä joku 120, just ennen sisään kääntämistä vaihdoin neloselle ja tasaisella täsykaasulla (eli siis lähes olemattolla vedolla) läpi. Suoran päässä oli noin 150 vauhtia ennen jarrutusta.
MrKirby kirjoitti:
Edit: Ja lisäksi näyttäisi, ettei siellä ollut yhtään 166:sta rataa kiertämässä. Senkin vuoksi olisi pitänyt olla mukana tuomassa lisäväriä.
Väärin, minä olin rataa kiertämässä tosin en osallistunut alfacuppiin. Tässä todiste kuvan muodossa.
MrKirby kirjoitti:
Edit: Ja lisäksi näyttäisi, ettei siellä ollut yhtään 166:sta rataa kiertämässä. Senkin vuoksi olisi pitänyt olla mukana tuomassa lisäväriä.
Väärin, minä olin rataa kiertämässä tosin en osallistunut alfacuppiin.
Juu ja facelift JTD Porvoosta palstalaisia hänkin en nyt vaan muista kaverin nimeä. Hänellä vaan jäi ajelut vähiin kun tuli jotain ongelmia ohjaustehostimen kanssa. Toivottavasti selvisivät kotiin ilman hinurin apua.
Katselin dataloggerista että tuo kyseinen mutka menee omalla vessalla 150 km/h kaasua nostamatta. Tällöin sivuttaiskiihtyvyys 1.0 g.
Mutka menisi lujempaa jos auto kulkisi.
Kun nyt innostuitte nopeuksia tuossa mutkassa vertailemaan, niin omalla 33:lla oli noin 140km/h. Lappu lattiassa sai mennä koko matkan, ja pääsuoran lopussa mittarissa olikin 160km/h. Meinas vähän pelottaa vakioalustalla. Ei ihan tarkkoja nopeuksia, mulla oli vähän muutakin tekemistä kuin seurata nopeusmittaria..
Edellisellä 155ts:llä(jäykkä alusta) pysty mutkan vetämään täysiä, loppu nopeuden ollessa jotain 140. Q4:lla oli pakko vähän nostaa kaasua siihen mutkaan, vakio alusta on selvästi liian kiikkerä radalle. Vauhtia just ennen jarrutusta oli äkkiä vilkastuna n.165, tulikin vähän kiire jarruttaa
Alfaholisti kirjoitti:Juu ja facelift JTD Porvoosta palstalaisia hänkin en nyt vaan muista kaverin nimeä. Hänellä vaan jäi ajelut vähiin kun tuli jotain ongelmia ohjaustehostimen kanssa. Toivottavasti selvisivät kotiin ilman hinurin apua.
Juu oltiinhan me siellä nokivasaralla. Jäi ajelut tosin lyhyeen kun tehostimen öljyt tuli vaahtona ulos huohotin letkusta. En ainakaan löytänyt mitään vuotoa mistään ja uudet litkut ovat pysyneet sisällä, no olihan halpa korjaus -> 10 egen puollo öljyä Esson "baarista". Päästiin ihan hyvin kotiinkin.
Pitäisi vissiin yrittää muistaa tarkistaa kaikki nesteet ensi kerralla.
Oleino kirjoitti:Kun nyt innostuitte nopeuksia tuossa mutkassa vertailemaan, niin omalla 33:lla oli noin 140km/h. Lappu lattiassa sai mennä koko matkan, ja pääsuoran lopussa mittarissa olikin 160km/h.
Omalla tessulla toi mutka menee täysin ongelmitta lätkä lattiassa, ja suoran päässa on aika tasan 150km/h... vähän epäilen niin sun kuin monen muunkin
esittämiä lukemia kun ottaa myös noita aikoja vertailupohjaks
Oleino kirjoitti:Kun nyt innostuitte nopeuksia tuossa mutkassa vertailemaan, niin omalla 33:lla oli noin 140km/h. Lappu lattiassa sai mennä koko matkan, ja pääsuoran lopussa mittarissa olikin 160km/h.
Omalla tessulla toi mutka menee täysin ongelmitta lätkä lattiassa, ja suoran päässa on aika tasan 150km/h... vähän epäilen niin sun kuin monen muunkin
esittämiä lukemia kun ottaa myös noita aikoja vertailupohjaks
Mulla on rengaskoko 195/50R15 kun vakio on 185/60R14, eli siis halkaisija on pienempi kuin alkuperäisessä. Mittari näyttää siis vähän enemmän kuin mitä oikeasti menee. Muutenkin meni aika nihkeästi siihen 160km/h läheisyyteen. Mutta en siltikään (ainakaan tietoisesti) valehdellut kun näitä nopeuksia kerroin. Pitää kattoa syksyllä uudestaan mitä se näyttää.
Kurko kirjoitti:Omalla tessulla toi mutka menee täysin ongelmitta lätkä lattiassa, ja suoran päässa on aika tasan 150km/h... vähän epäilen niin sun kuin monen muunkin
esittämiä lukemia kun ottaa myös noita aikoja vertailupohjaks
Määrääkö tuon mutkan nopeus koko kierrosajan??? oho
Tuohon mutkaan lähdetään hitaasta mutkasta ja kaasu pohjassa koko matkan, kyllähän siihen kelattuun vauhtiin vaikuttaa teho/paino joka kumma kyllä korreloi kierrosaikojen kanssa, vai onko minua johdettu harhaan?
Kurko kirjoitti:Omalla tessulla toi mutka menee täysin ongelmitta lätkä lattiassa, ja suoran päässa on aika tasan 150km/h... vähän epäilen niin sun kuin monen muunkin
esittämiä lukemia kun ottaa myös noita aikoja vertailupohjaks
Määrääkö tuon mutkan nopeus koko kierrosajan??? oho
Ei tietenkään, mutta sanotaan nyt vaikka niin että jos vedät sen mutkan liki 170km/h niin kuin kirjotit niin sullahan on yli 200 vauhtia jarrussa.. ja tollasella kyydillä taas vois ehkä olettaa "pikkasen" parempaa aikaa kun n.1.45, mikä taas oli cupin paras getvosella ajettu aika. sitä en tiedä oliko se sun ajama! Voin sanoo et toi 170km/h ois jo siel jarrussa kova nopeus
Kurko kirjoitti:Omalla tessulla toi mutka menee täysin ongelmitta lätkä lattiassa, ja suoran päässa on aika tasan 150km/h... vähän epäilen niin sun kuin monen muunkin
esittämiä lukemia kun ottaa myös noita aikoja vertailupohjaks
Määrääkö tuon mutkan nopeus koko kierrosajan??? oho
Ei tietenkään, mutta sanotaan nyt vaikka niin että jos vedät sen mutkan liki 170km/h niin kuin kirjotit niin sullahan on yli 200 vauhtia jarrussa.. ja tollasella kyydillä taas vois ehkä olettaa "pikkasen" parempaa aikaa kun n.1.45, mikä taas oli cupin paras getvosella ajettu aika. sitä en tiedä oliko se sun ajama! Voin sanoo et toi 170km/h ois jo siel jarrussa kova nopeus
Juurikin näin eli en oikein jaksa uskoa, että todellista nopeutta olisi tuossa mutkassa. Pitäisi olla hurjat tehot. Type-R kevyenä kippona pääsee noihin lukemiin, mutta esim M5 joutuu hölläämään kun niin raskas.
Tuo mutka karsii jyvät akanoista eli se on sellainen kenellä-kantti-kestää testi ja helposti kolisee kaitessa, koska mutka kiristyy hieman lopussa ennen kuin se oikenee kokonaan. Tästä syystä mutka yllättää ja ensimmäinen reaktio on nostaa kaasua --> virhe, koska perä keventää ja pyrkii rinnalle. Pakko painaa vaan loppuun asti vaikka pikkaisen hiekan kautta
Grendel kirjoitti:Katselin dataloggerista että tuo kyseinen mutka menee omalla vessalla 150 km/h kaasua nostamatta. Tällöin sivuttaiskiihtyvyys 1.0 g.
Mutka menisi lujempaa jos auto kulkisi.
Mikä loggeri sinulla on käytössä ja mistä hankit? Pitäisi hankkia myös itselle moinen laite
Kurko kirjoitti: Ei tietenkään, mutta sanotaan nyt vaikka niin että jos vedät sen mutkan liki 170km/h niin kuin kirjotit niin sullahan on yli 200 vauhtia jarrussa.. ja tollasella kyydillä taas vois ehkä olettaa "pikkasen" parempaa aikaa kun n.1.45, mikä taas oli cupin paras getvosella ajettu aika. sitä en tiedä oliko se sun ajama! Voin sanoo et toi 170km/h ois jo siel jarrussa kova nopeus
Oli mun ajama tuo aika. vajaa 170 oli ennen kurvia vauhtia mittarinopeutta, siitä voin vaikka vedon lyödä. sitä en tiedä paljonko oli kun kurvi aukesi kun oli katseltava aivan muualle kuin mittariin. tuota 200 en ainakaan minä saanut kyllä koko radalla. tai millään radalla tähän mennessä.
Ja musta toi suoran nopeus ainakaan omalla ajolla ei merkkaa kierrosajassa paljoakaan, kyllähän sitä "suoralla" kovaa pääsee mutta tolla suolenkillä on kusessa jos ei linjoja osaa (kuten allekirjoittanut )
frankie kirjoitti: Tästä syystä mutka yllättää ja ensimmäinen reaktio on nostaa kaasua --> virhe, koska perä keventää ja pyrkii rinnalle. Pakko painaa vaan loppuun asti vaikka pikkaisen hiekan kautta
alfa 156 v6 kirjoitti:Ja musta toi suoran nopeus ainakaan omalla ajolla ei merkkaa kierrosajassa paljoakaan, kyllähän sitä "suoralla" kovaa pääsee mutta tolla suolenkillä on kusessa jos ei linjoja osaa (kuten allekirjoittanut )
Niin, selvennetään sen verran että mä kyl käsitin että vedit sen mutkan läpi 170km/h en missään vaiheessa epäilly suoranopeuksia!
Ps. kaverin 330hv/450nm omaavalla -04 sti impulla saa suoran päähän n.170km/h auto on ollu carfin ratapäivillä viime kesänä apparalla.
Grendel kirjoitti:240 hp possukilpuri kelaa suoralla 175 loppunopeutta. Tällöin kierrosaika katurenkain 1'35.
Oma noin 175 hp GTV noin 165 km/h ja sama kierrosaika.
PS! Kaasua ei parene nostaa kesken tuotakaan mutkaa....
Tuo 1.35 on kyllä hyvä aika. Mikä tuon GTV:n tehopainosuhde on. Onko millainen alusta ja renkaat?