Autoverotuksen muutoksista
Valvoja: Moderators
AKL:n (Autoalan keskusliiton) sivuille on pätkähtänyt tietoja vvm:n antamasta luonnoksesta uudeksi ajoneuvoveroksi. Siis vuotuiseksi käyttömaksuksi.
Luonnoksen mukaan autoilta, joiden CO2-päästöt tunnetaan, ajoneuvovero perustuisi CO2-päästöihin. Alarajan kohdalla summa olisi 20 euroa vuodessa ja ylärajana olisi 605,90 euroa vuodessa yli 400 g/km CO2-päästöille.
Niille autoille, joiden CO2-päästöjä ei tiedetä, maksu perustuisi kokonaismassaan. Tällöin lähtötaso olisi 75,92 euroa vuodessa kokonaismassaltaan enintään 1300 kg olevilta autoilta. Alaraja olisi 1300 kg, jotta ei suosittaisi suuripäästöisiä vanhoja, mutta kevyitä autoja. Enimmillään tämä vero olisi 485,45 euroa vuodessa yli 3400 kg kokonaismassaisilta autoilta.
Linkki AKL:n tiedotteeseen: http://194.157.221.15/portals/akl/posti ... _62007.pdf
-Topi Kuusinen
Luonnoksen mukaan autoilta, joiden CO2-päästöt tunnetaan, ajoneuvovero perustuisi CO2-päästöihin. Alarajan kohdalla summa olisi 20 euroa vuodessa ja ylärajana olisi 605,90 euroa vuodessa yli 400 g/km CO2-päästöille.
Niille autoille, joiden CO2-päästöjä ei tiedetä, maksu perustuisi kokonaismassaan. Tällöin lähtötaso olisi 75,92 euroa vuodessa kokonaismassaltaan enintään 1300 kg olevilta autoilta. Alaraja olisi 1300 kg, jotta ei suosittaisi suuripäästöisiä vanhoja, mutta kevyitä autoja. Enimmillään tämä vero olisi 485,45 euroa vuodessa yli 3400 kg kokonaismassaisilta autoilta.
Linkki AKL:n tiedotteeseen: http://194.157.221.15/portals/akl/posti ... _62007.pdf
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Tarkoitus on hyvin selkeä: Saada autoja pois liikenteestä noin 10-12 vuoden jälkeen, kun käyttömaksu tulee olemaan korkeampi kuin auton arvo. Eli halutaan tehdä suomessa saman asian kuin esim. saksassa.
Jos se käyttövero tulee olemaan korkeintaan 605€ vuodessa niin on järkevä osta korkea luokainen auton kun autovero poistuu, niistä tulee roima hinnan alennus ja sensijan käyttömaksu tulee olemaan kohtalainen. Mutta silti jää yksi aukko: Miten tätä tehdään kun teilla liikuu paljon uusia kaliita autoja? onko niiden omistajat häviävät kaikki rahansa yhdessä päivässä?
Jos se käyttövero tulee olemaan korkeintaan 605€ vuodessa niin on järkevä osta korkea luokainen auton kun autovero poistuu, niistä tulee roima hinnan alennus ja sensijan käyttömaksu tulee olemaan kohtalainen. Mutta silti jää yksi aukko: Miten tätä tehdään kun teilla liikuu paljon uusia kaliita autoja? onko niiden omistajat häviävät kaikki rahansa yhdessä päivässä?
Nothing beats cubic inch
Jippii vaan teillekki
Mitenköhän on sitten tuollaisen 25 vuotiaan vanhuksen kanssa, jolla ajetaan ehkä 2000 kilsaa kesässä. Miun tuurilla siihen löytyy listat CO2 päästöjen suhteen ja Alfat tuntien tuo arvo on vähintään 10 kertanen maksimimäärään nähden. Eli 605,90 käyttömaksua per vuosi.
Loppuu autoharrastus siihen...
- J
Mitenköhän on sitten tuollaisen 25 vuotiaan vanhuksen kanssa, jolla ajetaan ehkä 2000 kilsaa kesässä. Miun tuurilla siihen löytyy listat CO2 päästöjen suhteen ja Alfat tuntien tuo arvo on vähintään 10 kertanen maksimimäärään nähden. Eli 605,90 käyttömaksua per vuosi.
Loppuu autoharrastus siihen...
- J
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^Niinpä. Kyllähän noiden vuosi maksujen tulisi perustua siihen paljonko saastuttaa vuodessa eli /kilometri x kilometrit. Onneksi tuota käyttömaksua ei mene seisonta-ajalta kai enää tulevaisuudessa. Varmaan silti keksivät rokottaa jotenkin pelkästään talliissaseisomisestakin....
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Elä Mikki huoli.
Jokseenkin varmaa on, että 1990-lukua vanhempiin autoihin ei löydy CO2-päästötietoja. Itse veikkaisin, että käytännössä raja kulkee jossain vuotta 2000 nuoremmissa autoissa.
Testarosa: koko tämän sotkun arvonalenemisineen olisi voinut välttää, jos Suomi olisi edes yrittänyt toimia proaktiivisesti autoveron muutoksissa. Nyt on koko ajan venkoiltu vastaan ja toimittu vasta pakon edessä. Vähän niin kuin alkoholin verotuksen suhteen, eihän turistituonnin vapautumisellekaan saatu kuin 10 vuoden pidennys ja sekin loppui ihan yks kaks yllättäin.
Lisäksi auton arvon aleneminen realisoituu kokonaisuudessaan vasta siinä vaiheessa, kun auton myy pois eikä hanki uudempaa/toista autoa tilalle. Sitä ennen saattaa kyllä joutua maksamaan korkoja "tarpeettoman" suuresta verosummasta; autovero toimii siis myös tulonsiirtona pankeille ja rahoitusyhtiöille...
Lopuksi: CO2-päästöjen vähentäminen henkilöautojen CO2-päästöjä leikkaamalla on aivan silkkaa näpertelyä. Henkilöautojen laskennallinen osuus Suomen CO2-päästöistä taitaa olla luokkaa 8 %, ja jos siitä onnistutaan 10 % leikkaamaan, paljonpa sekin tuntuu. 0,8 % prosenttia Suomen kokonaispäästöistä pois ja maailma pelastuu... tai ainakin valtio pääsee rokottamaan veroilla. No, kai sitä aina jostakin on aloitettava.
-Topi Kuusinen
Jokseenkin varmaa on, että 1990-lukua vanhempiin autoihin ei löydy CO2-päästötietoja. Itse veikkaisin, että käytännössä raja kulkee jossain vuotta 2000 nuoremmissa autoissa.
Testarosa: koko tämän sotkun arvonalenemisineen olisi voinut välttää, jos Suomi olisi edes yrittänyt toimia proaktiivisesti autoveron muutoksissa. Nyt on koko ajan venkoiltu vastaan ja toimittu vasta pakon edessä. Vähän niin kuin alkoholin verotuksen suhteen, eihän turistituonnin vapautumisellekaan saatu kuin 10 vuoden pidennys ja sekin loppui ihan yks kaks yllättäin.
Lisäksi auton arvon aleneminen realisoituu kokonaisuudessaan vasta siinä vaiheessa, kun auton myy pois eikä hanki uudempaa/toista autoa tilalle. Sitä ennen saattaa kyllä joutua maksamaan korkoja "tarpeettoman" suuresta verosummasta; autovero toimii siis myös tulonsiirtona pankeille ja rahoitusyhtiöille...
Lopuksi: CO2-päästöjen vähentäminen henkilöautojen CO2-päästöjä leikkaamalla on aivan silkkaa näpertelyä. Henkilöautojen laskennallinen osuus Suomen CO2-päästöistä taitaa olla luokkaa 8 %, ja jos siitä onnistutaan 10 % leikkaamaan, paljonpa sekin tuntuu. 0,8 % prosenttia Suomen kokonaispäästöistä pois ja maailma pelastuu... tai ainakin valtio pääsee rokottamaan veroilla. No, kai sitä aina jostakin on aloitettava.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
Jep, taas pitää tehdä asiat vaikeimman kautta. Eikö tuohon vois vielä lisätä jotain kertoimia, poikkeuksia ja viittauksia aikasempiin lakeihin, ettei menis liian helpoks? No, on ainakin työtä muutamalle virkamiehelle..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Tämä kommentti kertoo hyvin yleisestä asian ymmärtämättömyydestä.TestarosaFinland kirjoitti:Eikö bensa jo veroiteta? Ja minä kun ajattelin että bensa maksaa niin kuin pitäis eli 30-40 senttiäV-tyyli kirjoitti:Bensaa verottamalla tulisi käytön mukaan ja kuvaisi todellisia pääästöjä. taas virkamiehet ja byrokraatit asialla...
Nyt tullaan keräämään lisää veroja ja jos niin on pakko tehdä ainoa oikeudenmukainen tapa niiden keräämiseen on juuri polttoaineveron korottaminen.
Tämä verojen lisäkeruu tapahtuu ympäristönsuojelun nimissä.
Jokaisen olisi syytä huomata, että on huima ero kokonaispäästöissä jos autoa käyttää 3000 km/vuosi verrattuna 30.000 km/vuosi olipa sitten päästöt mitä tahansa. Silti käyttömaksu olisi täysin sama!
Korkeampi polttoainevero panisi miettimään auton käytön järkevyyttä jokaiseen lyhyeenkin matkaan, jolloin nimenomaan päästöt ovat todella korkeat.
Eli verotettaisiin käytöstä eikä omistamisesta, joka verotustapa ohjaisi auton käyttöä.
Suunnitellulla järjestelmällä vaikutetaan auton käytön lisääntymiseen ja lisääntyviin päästöihin - se on täysin selvää!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä taas harrasteautoilijaa lyödään.
Teuhkan kanssa samaa mieltä, eli jos ja kun se raha pitää kuitenkin jostain repiä niin revitään sitten polttoaineen hinnasta. Se maksaa joka käyttää.
Siitäkin huolimatta, että riisselipugatilla suht paljon ajavalle tuo nyt tarjottu malli tulisi halvemmaksi.
Teuhkan kanssa samaa mieltä, eli jos ja kun se raha pitää kuitenkin jostain repiä niin revitään sitten polttoaineen hinnasta. Se maksaa joka käyttää.
Siitäkin huolimatta, että riisselipugatilla suht paljon ajavalle tuo nyt tarjottu malli tulisi halvemmaksi.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Jos minä olisin asunut venäjän rajalla niin minäkin olisin kannatanut polttoaineen hinnan korotusta. Ja kyllä se on ihan ymmärettävää, bensa tankataan rajan toisella puolella, mutta ajetaan tehokaalla hienolla autolla, joka on ostettu halvalla hinnalla(50K maksava auto tulee maksamaan veron piston jälkeen n. 30K). Mutta kannataa bensan hinnan nousun sillä että ihmiset käyttäisivat autoa järkevästi? tämä sellitys on suorastaan naurettava! Kukaan päitsi toria kiertävä jengiä ei käyttää autoa ihan vaan, huvin vuoksi. On paljon ihmisia, jotka ajavat töihin ja takaisin 200km päivässä ja sekin tuntuu kukkarolla kun se veron hyvitys on ollut sama 10 vuoden aikana! Nyt tämä palautus riittä juuri ja juuri bensalle, mutta tiheät huollot ja auton naurettava hinta kun sillä on ajettu 5 vuodessa pitkälti yli 200000km maksetaan omasta taskusta. Se joka ajelee paljon myös maksaa sitä(keneläkään ei ole ilmaista bensa, noh ehkä Jorma Olillalla).
Nothing beats cubic inch
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Noh, ei se Nurmijärvikään nyt ihan rajan pinnassa ole.
Kyllä mulla ainakin polttoainekuluilla on merkitystä, tuskin muuten ajaisin tupaöljykäyttöisellä patongilla. Tuskin ajaisin juuri enempää vaikka löpö olisi halvempaakin, mutta nyt lompakon litistyminen on ohjannut autovalinnan kymmenen litraa ysiviitosta haukkaavasta möhkömoottorista 5.x litralla dieseliä satasen taittavaan ja totta puhuen ihan riittävän suorituskyvyn tarjoavaan järkipeliin. Hiilidioksidipäästöt putoavat melkein samassa suhteessa; "Melkein" siksi, että diesel on "tiiviimpää tavaraa", litrassa dieseliä on bensalitraa enemmän energiaa ja hiiltä.
Kahdensadan kilometrin työmatkat ovat poikkeuksia, niiden ehdoilla ei ole mitään mieltä linjata yleistä autoveropolitiikkaa. Tuollainen päivittäinen työmatkamaratoonaus on järjetöntä yhtä lailla ympäristön, kansantalouden kuin ajankäytönkin kannalta, yhdyskuntasuunnittelulla pitäisi päästä tilanteeseen jossa asuinalueet olisivat pääsääntöisesti työpaikkojen lähettyvillä. Niille parille Lapin kairasta Rovaniemelle töihin autoilevalle voidaan sitten järjestää vaikka suuremmat matkavähennykset verotuksessa.
Tämän kirjoitti Iloinen Veronmaksaja, niin absurdi sanayhdistelmä kuin tuo onkin.
Kyllä mulla ainakin polttoainekuluilla on merkitystä, tuskin muuten ajaisin tupaöljykäyttöisellä patongilla. Tuskin ajaisin juuri enempää vaikka löpö olisi halvempaakin, mutta nyt lompakon litistyminen on ohjannut autovalinnan kymmenen litraa ysiviitosta haukkaavasta möhkömoottorista 5.x litralla dieseliä satasen taittavaan ja totta puhuen ihan riittävän suorituskyvyn tarjoavaan järkipeliin. Hiilidioksidipäästöt putoavat melkein samassa suhteessa; "Melkein" siksi, että diesel on "tiiviimpää tavaraa", litrassa dieseliä on bensalitraa enemmän energiaa ja hiiltä.
Kahdensadan kilometrin työmatkat ovat poikkeuksia, niiden ehdoilla ei ole mitään mieltä linjata yleistä autoveropolitiikkaa. Tuollainen päivittäinen työmatkamaratoonaus on järjetöntä yhtä lailla ympäristön, kansantalouden kuin ajankäytönkin kannalta, yhdyskuntasuunnittelulla pitäisi päästä tilanteeseen jossa asuinalueet olisivat pääsääntöisesti työpaikkojen lähettyvillä. Niille parille Lapin kairasta Rovaniemelle töihin autoilevalle voidaan sitten järjestää vaikka suuremmat matkavähennykset verotuksessa.
Tämän kirjoitti Iloinen Veronmaksaja, niin absurdi sanayhdistelmä kuin tuo onkin.
- Epäkelpokeräilijä -
Aika pelle pitää olla että kituuttelee muutaman satasen romukasalla vuoden pari, siinä uskossa että tässä valtiossa yhtäkkiä alkais autoja saamaan puoli-ilman.. Onhan noita "uudistuksia" nähty... Leijona keksii aina tavan ottaa turhat luulot pois... Siis myös autojen hinnassa...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Oletko koskaan sisäistänyt mitä toinen kirjoittaa ennen kuin vastaat siihen? Eikös Rasvanäppi juuri sanonut, että polttoainetta verottamalla kannustetaan ihmisiä muuttamaan lähemmäs työpaikkaansa, joka tietenkin olisi ihannetilanne.TestarosaFinland kirjoitti:Oletko ajanut koskaa n. klo 16 helsingistä tampereelle päin ja toisin päin aikaisin aamulla`? minä kyllä ajoin...
Vaikka olisikin harvaan asuttu alue niin luulisi, että voi vaikka rakentaa talon lähelle työpaikkaa, jos ei sopivaa tahdo muuten löytyä. Siellähän sitä lääniä riittää kun on niin harvaan asuttuakin.
Toinen pikku vinkki: Siinä kun kirjoitat näitä viestejä niin huomaatko sellaista punaista katkoviivaa, jota tulee välillä sanojen alle? Se tarkoittaa että nyt meni vikaan. Sitten kun sanan korjaa niin se punainen katkoviiva katoaa. Vallan mukava ominaisuus.
Joku moderaattori varmaan osaa sanoa miten sen saa päälle, ellei sitä ole automaattisesti kaikilla. Vai onko joku Firefoxin ominaisuus?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
MITÄ MITÄ?
Muuttaa työn perässä? selittää sitten minulle idiootille mihin varten tarvitaan autoja? näköjään pitäis hyppätä aika koneseen ja siirtyä hevosen päälle. Näin typeriä asioita en kuulut koskaan elämässäni.
Edit: Sillä että rasvis ajelee traktori patongilla eikä kunnon 3 litraisella alfalla on varmaan hyvä syy ja se syy on näköjään riitävän korkea petrooli hinta. koska muuten mikä hullu ajaisi sellaisella mopedilla kuin tehokaalla sportilla?
Muuttaa työn perässä? selittää sitten minulle idiootille mihin varten tarvitaan autoja? näköjään pitäis hyppätä aika koneseen ja siirtyä hevosen päälle. Näin typeriä asioita en kuulut koskaan elämässäni.
Edit: Sillä että rasvis ajelee traktori patongilla eikä kunnon 3 litraisella alfalla on varmaan hyvä syy ja se syy on näköjään riitävän korkea petrooli hinta. koska muuten mikä hullu ajaisi sellaisella mopedilla kuin tehokaalla sportilla?
Viimeksi muokannut TestarosaFinland, 15 Kesä 2007, 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing beats cubic inch
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ei se tee asiasta typerää, jos ei itse ymmärrä sitä. Pitää pystyä tarkastelemaan asioita monelta eri kannalta.
Jos voisit ystävällisesti osoittaa kohdan, jossa joku muu kuin sinä on puhunut hevosista? Sitten vielä toteat omaan tekstiisi viitaten ettet ole mitään niin typerää kuullut koskaan. Varsin mielenkiintoista, sanoisin.
Autojahan tarvitaan vaikka mihin, tässä ketjussa on keskusteltu siitä miten autoiluun liittyvä verotus tulisi suunnata. Vaihtoehtoina esimerkiksi se, että verotetaan kaikkia samanmallisia (paino, vuosimalli, co2 päästöt) autoja saman verran, ajetaan sillä sitten 5000 tai 50000 tuhatta kilometriä vuodessa. Toinen vaihtoehto on, ettei mitään perusveroa ole, vaan kaikki vero kerätään polttoaineen hinnan mukana. Nämä olivat ääriesimerkkejä.
EDIT: Ja puhehan oli että valtio KANNUSTAA, ei pakota, muuttamaan työn perässä. Nykyaikana kun on kaikenmoisia ilmastosopimuksia ja päästötavoitteita, joissa Suomikin on osallisena.
Jos voisit ystävällisesti osoittaa kohdan, jossa joku muu kuin sinä on puhunut hevosista? Sitten vielä toteat omaan tekstiisi viitaten ettet ole mitään niin typerää kuullut koskaan. Varsin mielenkiintoista, sanoisin.
Autojahan tarvitaan vaikka mihin, tässä ketjussa on keskusteltu siitä miten autoiluun liittyvä verotus tulisi suunnata. Vaihtoehtoina esimerkiksi se, että verotetaan kaikkia samanmallisia (paino, vuosimalli, co2 päästöt) autoja saman verran, ajetaan sillä sitten 5000 tai 50000 tuhatta kilometriä vuodessa. Toinen vaihtoehto on, ettei mitään perusveroa ole, vaan kaikki vero kerätään polttoaineen hinnan mukana. Nämä olivat ääriesimerkkejä.
EDIT: Ja puhehan oli että valtio KANNUSTAA, ei pakota, muuttamaan työn perässä. Nykyaikana kun on kaikenmoisia ilmastosopimuksia ja päästötavoitteita, joissa Suomikin on osallisena.
Viimeksi muokannut liekki, 15 Kesä 2007, 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ootas kun mietin.... Ööö... Joka päivä?TestarosaFinland kirjoitti:Oletko ajanut koskaa n. klo 16 helsingistä tampereelle päin ja toisin päin aikaisin aamulla`?
Minä kun käyn Helsingissä töissä joka päivä, emäntä tällä hetkellä vain päivänä-parina viikossa. Samalla autollakaan ei oikein ole helppoa mennä kun kummallakin on omanlaisensa menot ja aikataulut.
Onhan tämä pendelöinti aivan pyllystä, mutta näin siinä käy kun Helsinki kaavoittaa liian vähän tontteja; Asuntojen hinnat nousevat pilviin ja tavallisen palkkatyöläisen pitää muuttaa johonkin huitsun nervanderiin. Sitten ajellaan päivittän tuossa highwaylla letkassa aamulla kaupunkiin ja illalla pois polttaen uusiutumatonta öljyä, pilaten ympäristöä, kuluttaen teitä ja tukkien liikennettä. Ja voisi sitä jollakulla olla muutakin tekemistä kuin kökkiä ruuhkassa, nekään eivät tulevaisuudessa ole ainakaan helpottamaan päin.
Jos ympäristöä haluttaisiin ihan oikeasti säästää niin ensin voisi vaikka venyttää M-radan Klaukkalaan asti, siitähän on jo melkein tullut Helsingin nukkumalähiö. Polttoaineen verotuksella voidaan lähinnä ruuvata tien päällä olevien autojen bensa/diesel -suhdetta, ajosuoritteita on vaikeampi pudottaa ainakaan nopeasti.
Ei mulla ainakaan tule, liekö joku Gozillan hienous?liekki kirjoitti:Siinä kun kirjoitat näitä viestejä niin huomaatko sellaista punaista katkoviivaa, jota tulee välillä sanojen alle? Se tarkoittaa että nyt meni vikaan.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Nyt rasvis kyllä puhuu asiaa! otit just sanat suustani, tarkoitan siitä että suurhelsingin alueella on sen verran korkeat hinnat ettei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin asua jossain 100km päästä ja polttaa bensaa. Ja ne päästöt ei todellisuudessa kiinnostavat ketään vaan RAHAA kiinnostaa ja valtio tekee kaikki sen edestä että saa mahdollisiman paljon siitä.
Liekki: kirjoittelet kirjoitus virheistä, kuka sä ajattelet olevasi että oppetelet muita?
Liekki: kirjoittelet kirjoitus virheistä, kuka sä ajattelet olevasi että oppetelet muita?
Nothing beats cubic inch
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No, minä en sitten ole "kukaan". Eipä toisaalta ollut suuren suuri uutinenTestarosaFinland kirjoitti:Ja ne päästöt ei todellisuudessa kiinnostavat ketään vaan RAHAA kiinnostaa
Ja kukas se lopulta onkaan se valtio? Ja mitä se valtio rahoillaan tekee?
Kirjoitusvirheiden tai muidenkaan henkilökohtaisuuksiin johtavien juttujen suhteen ei ole syytä lipsua aiheesta, koskee yhtä lailla kaikkia kirjoittajia.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
kyllä se voisi kiinnostaa sinua hyvänä kansalaisena, mutta vain siihen asti kunnes ympäristö suojelu ei tule olemaan sinun kustanuksella. Kun se alkaa ostat 3 litraisen kattiton 164:sen ja sinusta tulee ekoterroristi
Mäkin sama mieltä että ympäristö kanatta hoitaa, mutta ei minun kustanuksilla.
Mitä valtio tekee rahoilla? hyvä kysymys johon vastaankin: Se antaa useita miljuunia uusille EU valtioille ilman mitään hyötyä. Miksi minun tai sinun vero pitäis mennä laiskolle, sellaisille jotka eivät halua tehdä mitään eikä koskaan haluneet tehdä mitään hyvän elin tason eteen? sensijan että suomessa paranetaan tiestöä, ympäristöä ja vaikka mitä. Kyllä löytyy paljon paikkoja johon voi investoida paljon enemmän, pitäis vain etsiä kunnolla.
Mäkin sama mieltä että ympäristö kanatta hoitaa, mutta ei minun kustanuksilla.
Mitä valtio tekee rahoilla? hyvä kysymys johon vastaankin: Se antaa useita miljuunia uusille EU valtioille ilman mitään hyötyä. Miksi minun tai sinun vero pitäis mennä laiskolle, sellaisille jotka eivät halua tehdä mitään eikä koskaan haluneet tehdä mitään hyvän elin tason eteen? sensijan että suomessa paranetaan tiestöä, ympäristöä ja vaikka mitä. Kyllä löytyy paljon paikkoja johon voi investoida paljon enemmän, pitäis vain etsiä kunnolla.
Nothing beats cubic inch
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Kyllä se "eukko" taitaa saada 43 senttiä/km. Mulle tulee tätä kotsillaa käyttämällä nuo punaiset katkoviivat.mipo kirjoitti:
eukko saa kaikesta työmatka ajostaan 40senttiä/km.
Ei mulla ainakaan tule punasia viivoja vaikka käytänkin mozzillaa.
Mutta takaisin aiheeseen; ainut järkevä tapa kerätä tuo mahdollisesti uudistuvan autoverotuksen aiheuttama verovarojen aleneminen on nimenomaan polttoaineveron korotus. Kuten edellä jo todettu; se maksaa, joka kuluttaa. Jokainen meistä voi ja pystyy aivan varmasti vähentämään osan ajoistaan. Ja jos ei halua, niin siitä (ajamisesta) sitten maksetaan.
Itse olen viime vuosina huomattavasti lisännyt fillarointia duuniin, 11 km/siivu ja tekee pirun hyvää myös itselle. Alfa saa niinä päivinä rauhassa lötköttää parkissa. Toisaalta, en minäkään kaikkia ns. huviajojani aio lopettaa, aion käydä mm. ratapäivillä ja fine, maksan siitä myös - harrastus maksaa ja so what.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Testarosa: Juurihan tuossa edellä taisin kirjoittaa että veroa saisi mieluummin kantaa polttoaineesta eikä jostain laskennallisesta vähäpäästöisyydestä. Minä kun ajan suhteellisen paljon ja suhteellisen vähän kuluttavalla autolla, niin tuo ehdotettu malli tulisi minulle halvemmaksi.
->
Olen valmis maksamaan vähän enemmänkin siitä, että verotus on ympäristöperustein(kin) järkevämpää.
Suomi oli ainakin vuonna 2003 EU:n nettomaksaja, mutta suuruusluokka oli jotain parikymmentä euroa per nassu. Minä maksan tuon verran pelkkää dieselveroa kahdessa viikossa, eli kai niillä verovaroilla jotain muutakin saa.
->
Olen valmis maksamaan vähän enemmänkin siitä, että verotus on ympäristöperustein(kin) järkevämpää.
Suomi oli ainakin vuonna 2003 EU:n nettomaksaja, mutta suuruusluokka oli jotain parikymmentä euroa per nassu. Minä maksan tuon verran pelkkää dieselveroa kahdessa viikossa, eli kai niillä verovaroilla jotain muutakin saa.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
^
Me palataan taas saman pisteseen, mutta kerrotaan taas: Se, joka ajelee paljon maksaa jo ihan V..... Tällä ajatelulla voi nostaa bensan vero lopputomiin Siis veron osuus litra bensassa on jo tosi korkea, eli toistan VIELÄ KERRAN: Se, joka ajelee paljon niin myös maksa paljon.
Edit: Tämä viesti on tarkoitettu ciancarlolle, sä rasvis ehdit ennen minua
Me palataan taas saman pisteseen, mutta kerrotaan taas: Se, joka ajelee paljon maksaa jo ihan V..... Tällä ajatelulla voi nostaa bensan vero lopputomiin Siis veron osuus litra bensassa on jo tosi korkea, eli toistan VIELÄ KERRAN: Se, joka ajelee paljon niin myös maksa paljon.
Edit: Tämä viesti on tarkoitettu ciancarlolle, sä rasvis ehdit ennen minua
Nothing beats cubic inch
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Juu, kyllä minä sen tiedän, ihan varmasti. Työni vuoksi ajelen erilaisilla autoilla noin 50 tkm vuodessa + prätkällä 10 tkm. Näin vaihtelevasti viimeiset 15 v. Kyllä siinä bensaa palaa ja rahua myös. Mutta; silti mielestäni korotettu PA-vero on parempi kuin se, että verotetaan auton omistamista.
(Minun kohdallani olisi tietysti järkevämpää ajella kiisselillä, mutta olenko jossain kohdassa väittänyt olevani järkevä..)
(Minun kohdallani olisi tietysti järkevämpää ajella kiisselillä, mutta olenko jossain kohdassa väittänyt olevani järkevä..)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Jep, mutta entäs jos ei edes ajele paljoa ja maksaa silti paljon. Siitä hyvästä, että omistaa auton, joka saastuttaisi paljon jos sillä ajaisi paljon. Ei mene kyllä jakeluun.TestarosaFinland kirjoitti:^
Me palataan taas saman pisteseen, mutta kerrotaan taas: Se, joka ajelee paljon maksaa jo ihan V..... Tällä ajatelulla voi nostaa bensan vero lopputomiin Siis veron osuus litra bensassa on jo tosi korkea, eli toistan VIELÄ KERRAN: Se, joka ajelee paljon niin myös maksa paljon.
Edit: Tämä viesti on tarkoitettu ciancarlolle, sä rasvis ehdit ennen minua
Polttoaineen hinnan verottaminen "käyttömaksun" eli omistamismaksun sijaan on paljon järkevämpää ympäristön kannalta. Ei ehkä valtion tulojen kannalta, koska silloin saatavaa tuloa ei ole niin helppoa ennustaa ja budjetoida. Onhan se polttoaineenkin verotus sikamaista, varsinkin kun öljyn hinnannousujen ansiosta saa valtio oikein superbonukset, mutta silti paras tapa verottaa käyttöä ja vähentää päästöjä.
Ja pliis ei vedetä tähän sitä Venäjän hinta pointtia. Kuitenkin se osa, joka hakee polttoaineensa naapurista on aika pieni ja eihän sieltä saa muutenkaan tuoda kuin sen mitä tankkiin mahtuu...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Jaa, ei vai? Hyvinpä ovat keksineet.legza kirjoitti:Bensaveroa ei suomen valtiokaan kehtaa enää korottaa kun se jo on euroopan korkeinpia, ja samalla tietysti maailman. Siksikin täytyy keksiä jotain muuta
Näkikö joku eilen nelosen uutisen, jossa oli puhetta autoverotuksesta?
Vanhanen kommentoi, ettei tälläsista muutoksista ole tapana etukäteen huudella. Nelosen lähteiden mukaan muutoksia verotukseen olisi odotettavissa jo tälle syksylle... Ja nyt oli puhe autoverosta, ei ajoneuvo tai polttoaineverosta...
Vanhanen kommentoi, ettei tälläsista muutoksista ole tapana etukäteen huudella. Nelosen lähteiden mukaan muutoksia verotukseen olisi odotettavissa jo tälle syksylle... Ja nyt oli puhe autoverosta, ei ajoneuvo tai polttoaineverosta...
viteo:R@gdoll kirjoitti:Näkikö joku eilen nelosen uutisen, jossa oli puhetta autoverotuksesta?
http://www.nelonen.fi/video/default.asp?c=1&v=2882
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Tuulilasin web-sivuilta http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=143306
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarkoitinkin, että kun olen vaihtanut halpaan ropposeen ja kotiuttanut vähän pääomia, tulee "voittoa" taskuun laitettu fyrkka kertaa autojen arvon alenemisprosentti. Tai siis, siltä osin ei tule tappiota.
Totta puhuen ei se nyt useita tonneja tule olemaan, ja ne irtorahatkin on kohta syöty
Totta puhuen ei se nyt useita tonneja tule olemaan, ja ne irtorahatkin on kohta syöty
- Epäkelpokeräilijä -
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Bensan hinta vaikka 2€ litra, ei kiinnosta. Ajan silti, vaihdan vanhempaan, säädän auton käryttämään. Tämä egoajattelu on aivan turhaa pas**n jauhantaa valtiolta, saati kaikilta muiltakin hyttystytöiltä.
Ihmisiä ei vain saa käyttämään busseja. Lähtisitkö esim. sinä rasvis myllykukolta joka aamu bussilla töihin, silloinkin kun dösä on myöhässä ja 27 astetta pakkasta...?
Bensan hintaa ei voi korottaa enään kovastikkaan, alkaa olla useimmille kynnys vastassa kohta. Tiedän, että on pakko ajaa, mutta..
Katsokaas miten käy, jos hinnat nousevat, bussilipun hinnat nousevat jne. Valtio antaa itselleen niskalaukausta. Entäs me jotka ajamme rahtia, kun rahtarit keksivät mennä lakkoon, vastalauseena veroille -->hinnoille, milläs teidänkin tavarat sitten kulkevat? Esim. viikko lakkoa tekisi kummasti päättäjille hyvää, kun esim. kauppojen hyllyt alkaisivat tyhjentyä.
Ratkaisua tähän minulta ei löydy, mutta näin se ei toimi. Joskin ajan niin vähän omalla autolla, että henk. koht ei 2€ litra tunnu yhtään.
Niin ja sitten näitä päästöveroja, autoveroja, arvonlisäveroja, ... Tiemaksut käyttöön, saadaan vielä riistää hieman.
Ihmisiä ei vain saa käyttämään busseja. Lähtisitkö esim. sinä rasvis myllykukolta joka aamu bussilla töihin, silloinkin kun dösä on myöhässä ja 27 astetta pakkasta...?
Bensan hintaa ei voi korottaa enään kovastikkaan, alkaa olla useimmille kynnys vastassa kohta. Tiedän, että on pakko ajaa, mutta..
Katsokaas miten käy, jos hinnat nousevat, bussilipun hinnat nousevat jne. Valtio antaa itselleen niskalaukausta. Entäs me jotka ajamme rahtia, kun rahtarit keksivät mennä lakkoon, vastalauseena veroille -->hinnoille, milläs teidänkin tavarat sitten kulkevat? Esim. viikko lakkoa tekisi kummasti päättäjille hyvää, kun esim. kauppojen hyllyt alkaisivat tyhjentyä.
Ratkaisua tähän minulta ei löydy, mutta näin se ei toimi. Joskin ajan niin vähän omalla autolla, että henk. koht ei 2€ litra tunnu yhtään.
Niin ja sitten näitä päästöveroja, autoveroja, arvonlisäveroja, ... Tiemaksut käyttöön, saadaan vielä riistää hieman.
..ammattina autoslalom..
Tästäkö nyt on kyse:
Lainattu toiselta foorumilta.
http://www.valtioneuvosto.fi/toiminta/p ... oid=202498
61 §. Pykälässä säädetään autoveron eräpäivästä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että muun kuin rekisteröidyn verovelvollisen kohdalla veron eräpäivä olisi 15 päivää päätöksen päivästä ja rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla 25 päivää jakson päättymisestä.
Rekisteröidylle autoverovelvolliselle lähetettäisiin jaksolaskun sijaan jaksoerittely, josta kävisi ilmi nykyisen jaksolaskun tapaan verotusjakson kullakin autoverotuspäätöksellä maksuunpantu vero, jaksolla maksuunpantujen verojen yhteismäärä, eräpäivä ja maksuyhteystiedot. Rekisteröidyllä verovelvollisella olisi siis halutessaan mahdollisuus maksaa yksittäinen autoverotuspäätös erikseen tai kaikki jakson päätökset yhdellä kertaa jaksoerittelyn mukana olevalla koontilaskulla.
Rekisteröityjen verovelvollisten samaa ilmoitusjaksoa koskevilla päätöksillä on nykyisin keskenään sama eräpäivä. Vallitsevan käytännön säilyttämiseksi ehdotetaan, että rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla maksettavaksi määrätyn veron eräpäivä laskettaisiin verotusjakson päättymispäivästä.
Pykälän 2 momentissa säädetään veron eräpäivästä, kun autoveroa määrätään oikaisuna, jälkiverotuksena tai ajoneuvon rakenteen, käyttötarkoituksen taikka omistuksen muutoksen johdosta. Lainkohdassa säädettäisiin, että eräpäivä on muille kuin rekisteröidyille verovelvollisille 30 päivää verotuspäätöksen päivämäärästä ja rekisteröidylle verovelvolliselle 25 päivää se jakson päättymisestä, jonka aikana verotuspäätös on tehty.
------------------------------------------------
Valtioneuvoston asetus autoverolain muuttamisesta annetun lain 61 pykälän voimaantulosta. Autoveron eräpäivää koskeva autoverolain 61 pykälä tulee voimaan 1.9.2007 samanaikaisesti uuden autoverotusjärjestelmän käyttöönoton kanssa. Asetus tulee voimaan 1.9.2007.
Mikäköhän tämä uusi autoverotusjärjestelmä mahtaa tarkoittaa..?
-----------------------------------------------
edit: Tästäköhän tässä nyt sitten on kyse?
Autoverolain 61 §:n 1 momentin mukaan veron eräpäivä on 10 päivää laskun päivämäärästä. Verotuspäätös on annettava hallintolain (434/2003) 54 §:n mukaan viipymättä tiedoksi verovelvolliselle ilman, että tiedoksiantoa kytketään verojen maksamiseen.
Apulaisoikeuskansleri on päätöksessään 30 päivänä syyskuuta 2005, dnro 811/1/03, ottanut kantaa autoverotuspäätösten tiedoksiantoon. Päätöksen mukaan autoverotuspäätös on hallintolain 54 §:n mukaan annettava viipymättä tiedoksi verovelvolliselle kytkemättä tiedoksiantamiseen verojen maksamista. Tullihallituksen ohjeen mukaan autoverotuspäätös annetaan käteisasiakkaalle pääsääntöisesti tiedoksi 1. luokan kirjeenä. Kymmenen päivän maksuaika on koettu lyhyeksi varsinkin silloin, kun päätös saapuu asiakkaalle kirjeenä 1-2 päivän kuluttua päätöksen tekemisestä. Tällöin asiakkaan hyväkseen saama tosiasiallinen maksuaika on laissa säädettyä lyhyempi.
Eräpäiväsäännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että veron eräpäivä on 15 päivää päätöksen päivämäärästä.
Julkisen hallinnon tuottavuusvaatimukset ja verotuksen massamenettelyn luonne vaativat, että päätökset voidaan lähettää verovelvolliselle kirjeenä tai muulla hallinnollisesti tehokkaalla tavalla. Autoveron maksuajan pidentäminen 15 päivään muilla kuin rekisteröidyillä verovelvollisilla vähentäisi tullin postituskustannuksia ja mahdollistaisi 2. luokan kirjeiden ja e-kirjeiden käyttämisen päätösten tiedoksiantoon. Lisäksi asiakkaalle jäisi päätöksen saatuaan kohtuullinen aika varautua veron maksamiseen.
Lisäksi ehdotetaan, että autoverolain 35 a §:ää muutetaan edellä kuvattua vastaavaksi siten, että lainkohdan mukaisen ajoluvan voimassaolo päättyy jatkossakin ajoneuvoa koskevan verotuspäätöksen eräpäivänä.
Autoverolain 40 §:n 2 momentin mukaan rekisteröidyn verovelvollisen verotettavaksi ilmoittamista ajoneuvoista määrätään autovero jaksolta, jonka pituuden tullihallitus määrää. Tullihallitus on vahvistanut jaksojen pituudeksi kunkin kuun 1.-10., 11.-20. ja 21.- kuun viimeisen päivän.
Voimassa olevat säännökset mahdollistavat sen, että rekisteröidylle verovelvolliselle kultakin jaksolta määrätyillä veroilla on yksi yhteinen eräpäivä riippumatta siitä, minä päivänä jakson kuluessa ajoneuvokohtainen veroilmoitus on annettu ja verotuspäätös tehty.
Rekisteröidylle verovelvolliselle verotuspäätös annetaan tiedoksi sähköisellä päätössanomalla, mutta päätössanoma ei sisällä veron maksamiseen tarvittavia tietoja. Päätöksellä määrätyt verot laskutetaan niin, että kaikki yhden verotusjakson aikana tehdyillä päätöksillä määrätyt verot kootaan yhteen ja laskutetaan tämän jälkeen jaksolaskulla. Myös jaksolasku erääntyy maksettavaksi 10 päivän kuluttua laskun päivästä.
Tullin laskutus- ja maksuntarkkailujärjestelmän kannalta verojen kantaminen yhdellä laskulla tarkoittaa sitä, että maksuntarkkailujärjestelmä tulkitsee laskun olevan maksamatta, kunnes koko jaksolaskulla laskutettu määrä on maksettu. Tämä tarkoittaa myös, että rekisteröity verovelvollinen ei voi maksaa yksittäisen ajoneuvon veroa erikseen. Lisäksi maksuntarkkailujärjestelmässä joudutaan ylläpitämään erilaisia käsittelysääntöjä tulli- ja autoveroasiakkaille, mistä aiheutuu manuaalityötä ja virheriskiä.
Autoverotuksessa ehdotetaan siirryttäväksi verotuspäätöskohtaisiin laskuihin myös rekisteröityjen verovelvollisten osalta. Muutos voidaan pääosin toteuttaa hallinnollisin toimenpitein, mutta se edellyttää rekisteröityjen autoverovelvollisten eräpäivälaskennan muuttamista.
Ehdotuksen mukaan jokainen rekisteröidylle verovelvolliselle sähköisesti lähetettävä autoverotuspäätös olisi samalla myös lasku ja sisältäisi veron maksamiseen tarvittavat tiedot. Tämän lisäksi tulli lähettää rekisteröidylle verovelvolliselle yhteenvedon kaikista verotusjakson aikana tehdyistä verotuspäätöksistä, mutta yhteenveto ei ole juridisesti lasku vaan asiakastarpeen vuoksi tuotettu lisäpalvelu.
Rekisteröityjen verovelvollisten osalta ehdotetaan säädettäväksi, että rekisteröidylle verovelvolliselle maksettavaksi määrätyn veron eräpäivä on 25 päivää verotusjakson päättymispäivästä. Kun autoveroa määrätään oikaisuna, jälkiverotuksena tai ajoneuvon rakenteen, käyttötarkoituksen tai omistuksen muutoksen johdosta, eräpäivä olisi 25 päivää sen jakson päättymisestä, jonka aikana verotuspäätös on tehty.
Ehdotettu muutos ei tosiasiassa muuta rekisteröityjen verovelvollisten hyväkseen saamaa maksuaikaa, vaan kyseessä on lähinnä tietoteknisistä syistä johtuva muutostarve.
Lähde: Finlex
Ja mä kun luulin että autoja jaetaan kohta puoli ilmaiseksi
Lainattu toiselta foorumilta.
http://www.valtioneuvosto.fi/toiminta/p ... oid=202498
61 §. Pykälässä säädetään autoveron eräpäivästä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että muun kuin rekisteröidyn verovelvollisen kohdalla veron eräpäivä olisi 15 päivää päätöksen päivästä ja rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla 25 päivää jakson päättymisestä.
Rekisteröidylle autoverovelvolliselle lähetettäisiin jaksolaskun sijaan jaksoerittely, josta kävisi ilmi nykyisen jaksolaskun tapaan verotusjakson kullakin autoverotuspäätöksellä maksuunpantu vero, jaksolla maksuunpantujen verojen yhteismäärä, eräpäivä ja maksuyhteystiedot. Rekisteröidyllä verovelvollisella olisi siis halutessaan mahdollisuus maksaa yksittäinen autoverotuspäätös erikseen tai kaikki jakson päätökset yhdellä kertaa jaksoerittelyn mukana olevalla koontilaskulla.
Rekisteröityjen verovelvollisten samaa ilmoitusjaksoa koskevilla päätöksillä on nykyisin keskenään sama eräpäivä. Vallitsevan käytännön säilyttämiseksi ehdotetaan, että rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla maksettavaksi määrätyn veron eräpäivä laskettaisiin verotusjakson päättymispäivästä.
Pykälän 2 momentissa säädetään veron eräpäivästä, kun autoveroa määrätään oikaisuna, jälkiverotuksena tai ajoneuvon rakenteen, käyttötarkoituksen taikka omistuksen muutoksen johdosta. Lainkohdassa säädettäisiin, että eräpäivä on muille kuin rekisteröidyille verovelvollisille 30 päivää verotuspäätöksen päivämäärästä ja rekisteröidylle verovelvolliselle 25 päivää se jakson päättymisestä, jonka aikana verotuspäätös on tehty.
------------------------------------------------
Valtioneuvoston asetus autoverolain muuttamisesta annetun lain 61 pykälän voimaantulosta. Autoveron eräpäivää koskeva autoverolain 61 pykälä tulee voimaan 1.9.2007 samanaikaisesti uuden autoverotusjärjestelmän käyttöönoton kanssa. Asetus tulee voimaan 1.9.2007.
Mikäköhän tämä uusi autoverotusjärjestelmä mahtaa tarkoittaa..?
-----------------------------------------------
edit: Tästäköhän tässä nyt sitten on kyse?
Autoverolain 61 §:n 1 momentin mukaan veron eräpäivä on 10 päivää laskun päivämäärästä. Verotuspäätös on annettava hallintolain (434/2003) 54 §:n mukaan viipymättä tiedoksi verovelvolliselle ilman, että tiedoksiantoa kytketään verojen maksamiseen.
Apulaisoikeuskansleri on päätöksessään 30 päivänä syyskuuta 2005, dnro 811/1/03, ottanut kantaa autoverotuspäätösten tiedoksiantoon. Päätöksen mukaan autoverotuspäätös on hallintolain 54 §:n mukaan annettava viipymättä tiedoksi verovelvolliselle kytkemättä tiedoksiantamiseen verojen maksamista. Tullihallituksen ohjeen mukaan autoverotuspäätös annetaan käteisasiakkaalle pääsääntöisesti tiedoksi 1. luokan kirjeenä. Kymmenen päivän maksuaika on koettu lyhyeksi varsinkin silloin, kun päätös saapuu asiakkaalle kirjeenä 1-2 päivän kuluttua päätöksen tekemisestä. Tällöin asiakkaan hyväkseen saama tosiasiallinen maksuaika on laissa säädettyä lyhyempi.
Eräpäiväsäännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että veron eräpäivä on 15 päivää päätöksen päivämäärästä.
Julkisen hallinnon tuottavuusvaatimukset ja verotuksen massamenettelyn luonne vaativat, että päätökset voidaan lähettää verovelvolliselle kirjeenä tai muulla hallinnollisesti tehokkaalla tavalla. Autoveron maksuajan pidentäminen 15 päivään muilla kuin rekisteröidyillä verovelvollisilla vähentäisi tullin postituskustannuksia ja mahdollistaisi 2. luokan kirjeiden ja e-kirjeiden käyttämisen päätösten tiedoksiantoon. Lisäksi asiakkaalle jäisi päätöksen saatuaan kohtuullinen aika varautua veron maksamiseen.
Lisäksi ehdotetaan, että autoverolain 35 a §:ää muutetaan edellä kuvattua vastaavaksi siten, että lainkohdan mukaisen ajoluvan voimassaolo päättyy jatkossakin ajoneuvoa koskevan verotuspäätöksen eräpäivänä.
Autoverolain 40 §:n 2 momentin mukaan rekisteröidyn verovelvollisen verotettavaksi ilmoittamista ajoneuvoista määrätään autovero jaksolta, jonka pituuden tullihallitus määrää. Tullihallitus on vahvistanut jaksojen pituudeksi kunkin kuun 1.-10., 11.-20. ja 21.- kuun viimeisen päivän.
Voimassa olevat säännökset mahdollistavat sen, että rekisteröidylle verovelvolliselle kultakin jaksolta määrätyillä veroilla on yksi yhteinen eräpäivä riippumatta siitä, minä päivänä jakson kuluessa ajoneuvokohtainen veroilmoitus on annettu ja verotuspäätös tehty.
Rekisteröidylle verovelvolliselle verotuspäätös annetaan tiedoksi sähköisellä päätössanomalla, mutta päätössanoma ei sisällä veron maksamiseen tarvittavia tietoja. Päätöksellä määrätyt verot laskutetaan niin, että kaikki yhden verotusjakson aikana tehdyillä päätöksillä määrätyt verot kootaan yhteen ja laskutetaan tämän jälkeen jaksolaskulla. Myös jaksolasku erääntyy maksettavaksi 10 päivän kuluttua laskun päivästä.
Tullin laskutus- ja maksuntarkkailujärjestelmän kannalta verojen kantaminen yhdellä laskulla tarkoittaa sitä, että maksuntarkkailujärjestelmä tulkitsee laskun olevan maksamatta, kunnes koko jaksolaskulla laskutettu määrä on maksettu. Tämä tarkoittaa myös, että rekisteröity verovelvollinen ei voi maksaa yksittäisen ajoneuvon veroa erikseen. Lisäksi maksuntarkkailujärjestelmässä joudutaan ylläpitämään erilaisia käsittelysääntöjä tulli- ja autoveroasiakkaille, mistä aiheutuu manuaalityötä ja virheriskiä.
Autoverotuksessa ehdotetaan siirryttäväksi verotuspäätöskohtaisiin laskuihin myös rekisteröityjen verovelvollisten osalta. Muutos voidaan pääosin toteuttaa hallinnollisin toimenpitein, mutta se edellyttää rekisteröityjen autoverovelvollisten eräpäivälaskennan muuttamista.
Ehdotuksen mukaan jokainen rekisteröidylle verovelvolliselle sähköisesti lähetettävä autoverotuspäätös olisi samalla myös lasku ja sisältäisi veron maksamiseen tarvittavat tiedot. Tämän lisäksi tulli lähettää rekisteröidylle verovelvolliselle yhteenvedon kaikista verotusjakson aikana tehdyistä verotuspäätöksistä, mutta yhteenveto ei ole juridisesti lasku vaan asiakastarpeen vuoksi tuotettu lisäpalvelu.
Rekisteröityjen verovelvollisten osalta ehdotetaan säädettäväksi, että rekisteröidylle verovelvolliselle maksettavaksi määrätyn veron eräpäivä on 25 päivää verotusjakson päättymispäivästä. Kun autoveroa määrätään oikaisuna, jälkiverotuksena tai ajoneuvon rakenteen, käyttötarkoituksen tai omistuksen muutoksen johdosta, eräpäivä olisi 25 päivää sen jakson päättymisestä, jonka aikana verotuspäätös on tehty.
Ehdotettu muutos ei tosiasiassa muuta rekisteröityjen verovelvollisten hyväkseen saamaa maksuaikaa, vaan kyseessä on lähinnä tietoteknisistä syistä johtuva muutostarve.
Lähde: Finlex
Ja mä kun luulin että autoja jaetaan kohta puoli ilmaiseksi
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tarvitse vaivautua edes Myllykukolle asti, linja-autoasema on tuossa kävelymatkan päässä. Ja kohtuullisen usein tuleekin mentyä bussilla silloin kun mennään Hellsingin keskustaan eikä ole tarvetta raijata isompaa tavaramäärää, sehän on tosi näppärä vehje silloin kun reitti sattuu kohdilleen; Matkan ajan saa velttoilla miten tahtoo, perillä ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja ruuan kanssa saa ottaa ihan niin monta lasia viiniä kuin (emäntä) tahtoo.kumimuumi kirjoitti: Ihmisiä ei vain saa käyttämään busseja. Lähtisitkö esim. sinä rasvis myllykukolta joka aamu bussilla töihin, silloinkin kun dösä on myöhässä ja 27 astetta pakkasta...?
Harmi vaan että töiden puolesta pitää poukkoilla autolla sinne tänne, suurin osa päivistä menee nykyään konttorilla kopiokoneenkuljettajana mutta oikeastaan koko ajan pitää olla valmius pinkaista johonkin päin etelä-Suomea jos jotain fataalia sattuu.
Totta puhuen poden tuosta yksityisautoilusta nyt jo huonoa omaatuntoa, meillä on kaksi autoa ja niillä ajellaan turhan usein peräkkäin Helsinkiin töihin. Minä olisin valmis kärräämään vaimoketta siellä perillä omalle työpaikalleen ja sitten taas iltapäivällä pois, mutta siitä pienehköstä ylimääräisestä odottelusta johtuvaa narinaa ei kuuntele pirukaan joten olen antanut olla Pieni myönnytys maailmanpelastukselle on dieselillä körryyttäminen, ei se oikeasti juuri halvemmaksi tule kuin bensakaan mutta tuleepahan ainakin vähemmän hiilidioksidipäästöjä.
- Epäkelpokeräilijä -
Mielenkiinnolla odotan, saako katalysaattorin poistaa pienempien hiilidioksidipäästöjen jahdissajiiässä kirjoitti:Hiilidioksidi päästöt TULEE autoissa näyttelemään merkittävää osaa...
Kallista on, aivan sama millä ajaa...tavalla tai toisella rahat lähtee, jos ei autoverotus laske ja valtaosa kansasta ajaa päivittäisiä ajoja vanhoilla romuilla joissa on kovat Co2 päästöt..*.
VMP
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Tuohonkin on kaiketi tulossa muutos, jos liisaat auton jostain Euvostoliiton jäsenvaltiosta. Tiettävästi menossa Ey-tuomiosistuimeen. Suomen valtio onkin ollut siellä mukavan usein sitten Antti Siilinin päivien. Itsekin olen jonottamassa alv- eli elv-palautusta. Näyttää sekin etenevän pikkuaskelin.R@gdoll kirjoitti:Saa niitä hakea esim. etelämpää Euroopasta. Ajaahan niillä ei saisi täällä, jos ei maksa Jyrkille kipurahoja...
Ootellaan, ootellaan.
Sen jälkeen haetaan sitten palautuskoron yksipuolisen alennuspäätöksen muutosta. Mie ja n. 150000 muuta.
Forza Kuitunen!
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
Eilen oli taas juttua autoverosta Nelosen uutisissa:
nelonen.fi/uutisvideot...klick.
Asiasta n. 11 minuutin kohdalla. Jutussa mainitaan, että vielä tämän vuoden puolella on tulossa muutoksia (alennuksia) autoveroon... jää nähtäväksi.
Mitkään pienet muutokset eivät saa meikäläistä vielä autokaupoille.
nelonen.fi/uutisvideot...klick.
Asiasta n. 11 minuutin kohdalla. Jutussa mainitaan, että vielä tämän vuoden puolella on tulossa muutoksia (alennuksia) autoveroon... jää nähtäväksi.
Mitkään pienet muutokset eivät saa meikäläistä vielä autokaupoille.