Harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi. Adressi
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
muuten ihan hyvä mutta pelkkä 20 vuoden ikä ei ole mielestäni tarpeeksi määrittelemään "harrasteautoa".
Tunnen ainakin tusinan verran ihmisiä jotka ajavat vm 86 ja sitä vanhemmilla kasaanruostuvilla tusina-autoilla ilman että olisivat harrasteautoja (hyvä että viitsisivät edes öljyjä kiesiin vaihtaa) ja jos he saavat ajaa työmatkansa talvipakkasilla verottomana niin sitten minäkin vaadin sitä oikeutta.
Mitä tuontiautoihin tulee niin niistä olen jokseenkin samaa mieltä tuon adressin kanssa. Kukaan ei varmaankaan hae esim. saksasta yli 20 vuotta vanhaa käyttöautoa (?)
Tunnen ainakin tusinan verran ihmisiä jotka ajavat vm 86 ja sitä vanhemmilla kasaanruostuvilla tusina-autoilla ilman että olisivat harrasteautoja (hyvä että viitsisivät edes öljyjä kiesiin vaihtaa) ja jos he saavat ajaa työmatkansa talvipakkasilla verottomana niin sitten minäkin vaadin sitä oikeutta.
Mitä tuontiautoihin tulee niin niistä olen jokseenkin samaa mieltä tuon adressin kanssa. Kukaan ei varmaankaan hae esim. saksasta yli 20 vuotta vanhaa käyttöautoa (?)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Muutenkin nämä nettiadressit on aika turhia. Nykyään niitä tehdään joka helvetin asiasta tyyliin "Mustat sukat tulisi kieltää kokonaan", joten niillä ei ole kauheasti vaikutusta päättäjiin. Lisäksi puolet nimensä kirjoittaneista, eivät kirjoita oikeaa nimeään tai laittavat nimimerkin. En usko, että on olemassa yhtäkään tapausta, johon nettiadressi olisi vaikuttanut mitenkään. Ei surullisen kuuluisaan Lex-karpelaankaan auttanut vaikka oli muistaakseni toistakymentä tuhatta nimeä adressissa.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Niin oli käyttöautotkin, kun mennään ajassa tarpeeksi taaksepäin(väliaikainen autovero tuli 1958 ja käyttömaksu joskus 90-luvulla). Mutta Kyllä niistä harrastevehkeistä on pitänyt maksaa käyttöverot siinä missä muistakin autoista, siitä asti kun näitä käyttömaksuja on peritty. Tosin Poikkeuksen tekee museorekisteröidyt autot, joista ei siis tarvitse maksaa tätä käyttömaksua. Mutta jos esim 50-luvun auto on normaalirekisterissä, niin käyttövero pitää maksaa, vaikka autolla ei ajaisi kuin kesällä.alfista kirjoitti:Harrasteautothan/museoautot olivat aiemmin verovapaita.
90-luvulla 25-vuotta vanhemmat autot sai tuotua 30%autoverolla, joka laskettiin kauppahinnasta. Mutta ei ne olleet kokonaan verottomia. Nykyään maahantuoteassa vanhoja autoja kohdellaan samalla lailla kuin uudempiakin. Ainut porsaanreikä on vuosimallit '57 ja vanhemmat. Meidän väliaikainen autovero kun on tosiaankin alettu perimään 1.1.1958, joten sitä vanhemmissa suomiautoissa ei voi olla vero jäljellä, kun sitä ei koskaan ole maksettukaan. Kun autovero uudistui jokunen vuosi sitten käytettyjen osalta ja vero alettiin määräämään vastaavan suomiauton jäljellä olevan veron perusteella, vanhoissa klassikoissa jouduttiin maksamaan jopa kohtuuttomia autoveroja. Nykyään tätä autojen arvonnousua ei enää oteta huomioon veroa määrättäessä, vaan yli 25-vuotiaille autoille lasketaan noita ikävähennyksiä.
Adressin ajatus on kyllä hyvä, mutta minusta tuo 20 vuoden ikä ei ole riittävä. Kuten Pasi jo totesikin, monet ajavat päivittäiset ajonsa 20 vuotta vanhalla autolla. Muuttuuhan museoajoneuvojenkin ikäraja ensi vuodenvaihteessa 30 vuoteen. Joten ehkä tuo 30 vuoden raja voisi olla sopivampi. Toki jos tällainen ehdotus menee läpi niin siinä vaiheessa minunkin talvi auto taitaa olla tuon 20 vuoden rajapyykin ylittänyt, joten siitäkään ei enää tarvitsisi maksaa käyttöveroa, kuten en maksa kahdesta muustakaan autosta.

- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ei pelkästään 20 vuoden ikä tee autosta harrasteajoneuvoa. Ei 20-votias "mannemersu" mielestäni täytä harrasteajoneuvon luokitusta. Lisäksi harrasteajoneuvo voi olla alle 20-vuotias. Tuskin mitään positiivista tapahtuisi, jos kaikki yli 20vuotiaat autot vapautettaisiin verolta.
Mielestäni pitäisi olla jonkinlainen harrasteajoneuvorekisteri, joka rajoittaisi siten myös ajomäärää ja/tai ajoaikaa museoajoneuvon tyyliin.
Mielestäni pitäisi olla jonkinlainen harrasteajoneuvorekisteri, joka rajoittaisi siten myös ajomäärää ja/tai ajoaikaa museoajoneuvon tyyliin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Tuo vaatimus yli 20 vuotiaiden autojen veropaudesta on sitäpaitsi aika räikeässä ristiriidassa pyrkimyksessä suosia verokohtelulla vähemmän saastuttavampia autoja. Tuommoisenaan tuo addressi ei kyllä nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tule mitenkään menemään läpi. Sehän on suorastaan kehoitus lähteä hakemaan saksasta katalysaattoriton kiesi halvalla käyttöautoksi.
Kannatan kyllä vanhojen autojen harrastuksen tukemista, mutta voisi miettiä vähän uudelleen tuon addressin sisällön.
Kannatan kyllä vanhojen autojen harrastuksen tukemista, mutta voisi miettiä vähän uudelleen tuon addressin sisällön.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Miksi juuri harrasteajoneuvot pitäisi vapauttaa verosta? Minusta käyttöautojen vapauttaminen tai edes veron alentaminen olisi perusteltua. Sen sijaan tarpeettomille ja jopa haitallisille vekottimille voivi määrätä esimerkiksi 400%:n suuruisen veron. Näitä olisivat ainakin vesiskootterit ja asuntovaunut. Toisaalta vesiskoottereista on jotain hyötyäkin: moottorikelkkojen ohella ne karsivat yhteiskunnastamme tehokkaasti vähä-älyistä ainesta jo ennen kuin se pääsee jatkamaan sukua.
Samaa mieltä, lisäksi nykyisellään ei kukaan pakota harrastusajoneuvoa rekisteröimään. Ajelee sitten radalla, saa rakentaa miten haluaa, ei rasita prosenttisäännöt, ei auto- eikä ajoneuvovero.Jönsson kirjoitti:Miksi juuri harrasteajoneuvot pitäisi vapauttaa verosta? Minusta käyttöautojen vapauttaminen tai edes veron alentaminen olisi perusteltua.
Museorekisterissä olevat ajoneuvot voisi tosin vapauttaa autoverosta, varsinkin kun ikäraja nostettiin 30 vuoteen, jolloin autovero olisi muutenkin satasia.
VMP
Tuo ensimmäinen pointti on hyvä, mutta sitten tuo toinen. ei saakeli. saattas käydä näin..Jönsson kirjoitti:Miksi juuri harrasteajoneuvot pitäisi vapauttaa verosta? Minusta käyttöautojen vapauttaminen tai edes veron alentaminen olisi perusteltua. Sen sijaan tarpeettomille ja jopa haitallisille vekottimille voivi määrätä esimerkiksi 400%:n suuruisen veron. Näitä olisivat ainakin vesiskootterit ja asuntovaunut. Toisaalta vesiskoottereista on jotain hyötyäkin: moottorikelkkojen ohella ne karsivat yhteiskunnastamme tehokkaasti vähä-älyistä ainesta jo ennen kuin se pääsee jatkamaan sukua.


Mulla ei oo jettiä eikä asuntovaunua mutta ei mulla oo mitään niitä vastaankaan.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Oikeastaan tämä Marraskuussa voimaan tuleva seisonta käytäntö, jossa seisonta-ajalta on iso askel parempaan. Tämä nykyinen systeemi on ollut kyllä hanurista juuri sen takia, että autovero menee kokovuodelta vaikka ajaisi vain 2kk.
Sinäkin mielessä ei ole tarvetta vapauttaa harrasteajoneuvoja verosta.
Tietysti byrokratia, joka aiheutuu konttorilla juoksemisesta, kun autoa laittaa seisontaan on asia erikseen. Jos ilmoituttaminen voisi olla hiukan joustavampaa niin hommahan olisi ihan ok.
Sinäkin mielessä ei ole tarvetta vapauttaa harrasteajoneuvoja verosta.
Tietysti byrokratia, joka aiheutuu konttorilla juoksemisesta, kun autoa laittaa seisontaan on asia erikseen. Jos ilmoituttaminen voisi olla hiukan joustavampaa niin hommahan olisi ihan ok.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^ Ai saa vai?
Saa myös netissä. -Marraskuuhun asti.
Silloin käytäntö muuttuu. Seisontavakuutus muuttuu liikennekäytöstä poistoksi, joka tehdään konttorilla tai yhtiössä ja maksaa jotain x-euroa. Seisota-ajalta ei menen sitten käyttömaksua niinkuin tähän asti. Konttorille täytyy ottaa mukaan ilmoitusosa.

Silloin käytäntö muuttuu. Seisontavakuutus muuttuu liikennekäytöstä poistoksi, joka tehdään konttorilla tai yhtiössä ja maksaa jotain x-euroa. Seisota-ajalta ei menen sitten käyttömaksua niinkuin tähän asti. Konttorille täytyy ottaa mukaan ilmoitusosa.
edit: Eli koskee siis kaikkia yhtiöitä eikä pelkästään Tapiolaa.tapiola.fi kirjoitti:Seisonta-ajan ilmoituskäytäntö muuttuu
Seisonta-ajan ilmoittaminen muuttuu syksyllä 2007 osana Ajoneuvohallintokeskus AKE:n palvelujen kokonaisuudistusta. Nykyinen seisonta-aika korvataan uusilla rekisteröintitapahtumilla "liikennekäytöstä poisto" ja "liikennekäyttöön otto".
Sekä liikennekäytöstä poisto ja liikennekäyttöön otto eli nykyinen seisonta-aika ilmoitetaan suoraan rekisteriviranomaiselle. Ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi katsastuskonttoreilla tai Tapiolan toimistoissa.
Ilmoitusta tehtäessä tulee mukana olla ajoneuvon rekisteröintitodistuksen tekninen osa ja ilmoitusosa. Liikennekäytöstä poisto tehdään aina toistaiseksi, eikä poiston yhteydessä voi ilmoittaa koska ajoneuvo otetaan jälleen käyttöön.
Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto ja -otto ovat maksullisia rekisteröintitapahtumia. Tämä on kuitenkin edullisempi vaihtoehto kuin nykyinen käytäntö, sillä AKE palauttaa verollisten ajoneuvojen osalta ajoneuvoveron ajalta, jolla ajoneuvo ei ole liikenteessä. Liikenteestä poistetulla ajoneuvolla ei luonnollisesti saa ajaa. Kun ajoneuvo otetaan takaisin liikenteeseen, tulee omistajan tai haltijan käydä tekemässä tästä ilmoitus jossain rekisteröintipisteessä, siis esimerkiksi katsastusasemalla tai Tapiolan toimistossa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
164 nauttii verottomasta suomen talvesta tuolla hangessa. 10,20€ sekä mennessä että palatessa. Ja aina uus rekisteriote, mikä on aivan vitun idioottimaista. Onneksi ne saa sentään konttorilta lennosta mukaan. Btw, mulla hyppäs liikenteestäpoiston yhteydessä otteen numero kerralla kakkosesta neloseen, koska ensin piti rekisteröidä itselle (uusi ote) sitten heti perään liikenteestä poisto (taas uusi ote). Idioottimaista. Tietokone olis periny kaks maksuakin, mutta onneks virkailija ei mennyt lankaan.
I do my loving in the winter.