Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tänne
Valvoja: Moderators
Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tänne
Ajattelin vääntää tämmösen topicin pelkästään maalausasioihin viitaten, ettei tarvi muita topicceja sotkea offtopic asioilla.
Eli kaikki maalaukseen, pohjatöihin, peltitöihin, kittiin, välineisiin ym liittyvät asiat, kysymykset, faktat ja mutut tänne. Jotta saataisiin yhteen ja samaan aiheeseen kaikki olennainen maalauksesta niistä asioista kokemattomille.
Eli kaikki maalaukseen, pohjatöihin, peltitöihin, kittiin, välineisiin ym liittyvät asiat, kysymykset, faktat ja mutut tänne. Jotta saataisiin yhteen ja samaan aiheeseen kaikki olennainen maalauksesta niistä asioista kokemattomille.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Eli aloitetaan vaikka tällä:
Mutta esim. 100-150€ (BSP, Airgunsa) harrastelija ruiskulla saa samanlaista jälkeä kuin 400-500€ maksavalla ammattilaisruiskulla (Sata, DeVilbiss, Ivata), mutta ammattilaisruiskut kestävät kauemmin ja kovempaa käyttöä päivittäin.
Kompurassa on hyvä olla vähintään 150-200L säiliö jos isompia aloja maalaa ja ilmantuottoa vähintään 350L/min, mutta pikkukompura riittänee ihan pienempiin kohteisiin missä ei ole pelkoa ilman loppumisesta kesken.
No "hyvää jälkeä" riippuu niin monesta eri tekijästä että siihen on vaikea vastata, mutta tässä yleisimpiä tekijöitä mitkä vaikuttaa lopputulokseen: lämpötila, kosteus, maalaustilan likaisuus, maalin viskositeetti, ruisku, paineilman puhtaus, pohjatyöt, maalattavan pinnan puhtaus yms, mutta ennenkaikkea tekijän käsi ja järki on se mikä siihen eniten vaikuttaa.Silvio kirjoitti:Jos tätä topiccia vois pitää vähänniinkuin yleisempänäkin maaluukeskusteluna,niin minkälaisilla kompura/ruisku yhdistelmillä vois ajatella maalailevansa suht.hyvää jälkeä normaali lämmitettävässä autotallissa? Meinasin helmojen ja ovikynnyksen sauman ens talvena tasottaa koriliimalla ja maalata yli niin että helmojen olemassaoloa ei tavallaan huomais mistään paitsi ulkomuodoista. Jos jäljestä tulee hyvä niin vois harkita esim.takakontin jne.maaluuta..
Mutta esim. 100-150€ (BSP, Airgunsa) harrastelija ruiskulla saa samanlaista jälkeä kuin 400-500€ maksavalla ammattilaisruiskulla (Sata, DeVilbiss, Ivata), mutta ammattilaisruiskut kestävät kauemmin ja kovempaa käyttöä päivittäin.
Kompurassa on hyvä olla vähintään 150-200L säiliö jos isompia aloja maalaa ja ilmantuottoa vähintään 350L/min, mutta pikkukompura riittänee ihan pienempiin kohteisiin missä ei ole pelkoa ilman loppumisesta kesken.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
No ei tää kyllä mun mielestä mikään projekti oo eikä kyllä liity alfaankaa, että paremminkin kuuluis tonne Tekniseen/FAQ osioon, mutta ku sinne ei voi postata mitään ni en keksinyt muutakaan kuin Yleiseen keskusteluun.Silvio kirjoitti:Oisko silti kuulunu enemmän kaikkea tai projekti-osastolle kun tänne yleisen löpinän sekaan?? Ajatus kyllä hyvä .
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Hyvä aloitus, heti tohon ruiskuhommaan sellanen kysymys että jos vertaatte maalariliikkeessä sekoitettua maalia omassa spray-tyyppisessä pullossa noihin dimmun mainitsemiin kohtuuhintaisiin "oikeisiin" menetelmiin niin miten on? Saako harrastelijavehkeillä parempaa aikaan kuin mainitsemillani liikkeen pulloilla? Ne autotarvikeliikkeessä myytävät törkysprayt siis unohdetaan heti kättelyssä.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Kyllähän tämä ketju täälläkin menee, turhaa sitä sinne Tekniseen osioon siirtää kun sinne ei voi sitte kirjotella mitään, ellei sitä saa pois lukosta niin että kaikki voi vapaasti sinne tähän ketjuun kirjoitella?Rolle kirjoitti:Jos olisi jotain sisältöä ollut tähän ketjuun niin voisi siirtääkin, mutta katsotaan miten ihmiset innostuu.
FFP:llä asiallinen toteutus tästä aiheesta.
Ei ainakaan pääsisi tippumaan ketju alemmaksi yleisen löpinän seassa...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
No nuo spray menetelmät on vähän semmoisia oikoteitä maalaushommissa. Että jos et aio maalata tulevaisuudessa mitään suurempaa, että tarvit vain väliaikaisesti maalia, niin turhaa sitä ostaa kalliita laitteita että saat pienen kohdan suihkittua.Silvio kirjoitti:Hyvä aloitus, heti tohon ruiskuhommaan sellanen kysymys että jos vertaatte maalariliikkeessä sekoitettua maalia omassa spray-tyyppisessä pullossa noihin dimmun mainitsemiin kohtuuhintaisiin "oikeisiin" menetelmiin niin miten on? Saako harrastelijavehkeillä parempaa aikaan kuin mainitsemillani liikkeen pulloilla? Ne autotarvikeliikkeessä myytävät törkysprayt siis unohdetaan heti kättelyssä.
Ja noilla automaaliliikkeiden sekoitusspraypulloilla saa paljon parempaa jälkeä kuin esim. tavaratalon kilikolipulloilla. Niissä on suutinosa vähän parempi jolla saa jonkinmoisen viuhkankin aikaan ettei maali sumutu epämääräisesti.
Ja spraypullollakin maalataan samalla lailla kuin ruiskulla, ettei suihkita sinne sun tänne ja yritetä kerralla saada hyvää, mutta ruisku on aina ruisku.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
No nuo maaliruiskut vetää ilmaa n. 200-400L/min riippuen ruiskusta, joten kannattaa ostaa semmonen kompura joka pystyy pitämään kokoajan tasaisen paineen ruiskulle, ettei puhti lopu kesken ja mene homma odotteluksi. Ja vedenerotin on myös ehdoton, että saadaan puhdasta ilmaa ruiskulle.
Sävyjä ei tarvi ite sekottaa, ne saa ihan maaliliikkestä valmiiksi sävytettynä Tosin ohennukset ja kovetteet pitää ite sitte laittaa, ja siihenkin on olemassa käteviä sekoitussuhde mittakippoja.
Sävyjä ei tarvi ite sekottaa, ne saa ihan maaliliikkestä valmiiksi sävytettynä Tosin ohennukset ja kovetteet pitää ite sitte laittaa, ja siihenkin on olemassa käteviä sekoitussuhde mittakippoja.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Itse asiassa en ole maalari, lähinnä harrastelumielessä olen hommaan ryhtynyt ja perehtynyt syvemmin. Italia voipi kertoa varmaan vielä tarkemmin asioista joista minäkään en ole perillä...
Esimerkiksi työn alla on 88-vuoden Hiace joka oli ns. läpimätä.
Puhkimenneisiin kohtiin on pistetty uutta peltiä ja maalattu PPG:n epoxi maalilla paljaat peltikohdat ja kitattu epoxin päälle.
Kitattuja kohtia on ympäri koria ja hiontavärien kanssa en ole ennemmin ollut tekemisissä, hommasin Carsystemin HS Filleriä 1L + 0,25L kovete paketin.
Vedetäänkö hiontaväri vain kitattujen kohtien päälle joita on melkein toisen kyljen puolenvälin alapuolinen osa täynnä, vai vedetäänkö koko auto ko. hiontaväriin? Ja hioessani jostain kohdin tuli paljasta peltiä esille, eli joudunko taas sotkenmaan ruiskun epoxiin ennen hinkkavärin laittoa, vai suojaako tuo väri yhtään ruostumiselta?
Hiontavärin ajattelin vetää 1.8mm suuttimen läpi jotta ei tarvitsisi ohentaa ja saisi maximaalisen täyteominaisuuden ko. filleriltä.
Esimerkiksi työn alla on 88-vuoden Hiace joka oli ns. läpimätä.
Puhkimenneisiin kohtiin on pistetty uutta peltiä ja maalattu PPG:n epoxi maalilla paljaat peltikohdat ja kitattu epoxin päälle.
Kitattuja kohtia on ympäri koria ja hiontavärien kanssa en ole ennemmin ollut tekemisissä, hommasin Carsystemin HS Filleriä 1L + 0,25L kovete paketin.
Vedetäänkö hiontaväri vain kitattujen kohtien päälle joita on melkein toisen kyljen puolenvälin alapuolinen osa täynnä, vai vedetäänkö koko auto ko. hiontaväriin? Ja hioessani jostain kohdin tuli paljasta peltiä esille, eli joudunko taas sotkenmaan ruiskun epoxiin ennen hinkkavärin laittoa, vai suojaako tuo väri yhtään ruostumiselta?
Hiontavärin ajattelin vetää 1.8mm suuttimen läpi jotta ei tarvitsisi ohentaa ja saisi maximaalisen täyteominaisuuden ko. filleriltä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Miten se menikään? Kaikki maalarit ovat juoppoja, mutta kaikki juopot eivät ole maalareita.Silvio kirjoitti:Taidat olla oikein tosissaan näistä asioista perillä. Respect! Yks kunnioitettavimmista ammattilajeista mielestäni maalarit,muistaakseni "italia" nimmarilla esiintyvä herra oli myös maalari?..
Niin ja olihan tässä asiaakin, eli helmat kaipaa maalausta, kivet hakanneet maalit pois ja ruostettakin on ilmaantunut. Paljonkohan noiden läpikäynti ammattimiehellä suurinpiirtein kustantaa, vai kannattaisiko aloittaa maalamisharrastus noista helmoista?
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kyllä niillä halvoilla ruiskuillakin tulee kohtuullista jälkeä. Tai kai se on vaatimustasosta kiinni. Omassa projektissa on auto hiottu peltipuhtaaksi. Pellille tuli pohjaväri, sen päälle kitti, sen päälle ruiskukitti ja lopuksi pintaväri. Kaikki tehty autotalissa itse, joten aikaa paloi paljon. Kuukaudenpäivät kuivuttua, hioin pinnat 1200 vesihionnalla kevyesti ja kiillotin kahdella eri karkeudella kiillotustahnaa. Lopuksi kiinteää vahaa pintaan. Jäihän siihen roskia ja tuli pari valumaakin, mutta tuolla jälkihionnalla ja kiillotuksella saa pelastettua aika paljon. Kaippa tuolla ilkeää ajella, kun saa lopulta valmiiksi.
Kuvia maalauksesta löytyy kotisivulta. Ja jos Silvioa kiinnostaa niin voi käydä paikanpäälläkin arvostelemassa tässä naapurissa .
Jos maalaa kotitallissa, niin kunnon hengityssuojaimet kannattaa hankkia. Ilma on auton ruiskutuksen jälkeen kohtuu sakeaa, kun ilmanvaihto ei ole maalauskammion luokkaa.
Kuvia maalauksesta löytyy kotisivulta. Ja jos Silvioa kiinnostaa niin voi käydä paikanpäälläkin arvostelemassa tässä naapurissa .
Jos maalaa kotitallissa, niin kunnon hengityssuojaimet kannattaa hankkia. Ilma on auton ruiskutuksen jälkeen kohtuu sakeaa, kun ilmanvaihto ei ole maalauskammion luokkaa.
Joo kyllähän niillä halvoilla ruiskuillakin saa kohtuu hyvää jälkeä, mutta jos on ajatellut maalata useamminkin kuin pari kertaa ni kannattaa laittaa muutama kymppi ruiskuun lisää.
Kun ne halvat tahtoo hajota käsiin, suuttimet ruostua ja tiivisteet paisua, eikä niihin saa yleensä varaosia saatika erikokoisia suutinsarjoja. Eli saa heittää suoraan roskiin jos tulee ongelmia.
Semmosella halvalla ruiskulla on hyvä tehdä esim pohjatöitä, ni ei sotke pintaruiskua paksumpiin ja täyttävempiin pohja / kitti maaleihin. Pohjatöissä kun se jälki ei tarvi olla niin justiinsa appelsiiniton, kun se kuitenkin hiotaan taas tasalle.
Kun ne halvat tahtoo hajota käsiin, suuttimet ruostua ja tiivisteet paisua, eikä niihin saa yleensä varaosia saatika erikokoisia suutinsarjoja. Eli saa heittää suoraan roskiin jos tulee ongelmia.
Semmosella halvalla ruiskulla on hyvä tehdä esim pohjatöitä, ni ei sotke pintaruiskua paksumpiin ja täyttävempiin pohja / kitti maaleihin. Pohjatöissä kun se jälki ei tarvi olla niin justiinsa appelsiiniton, kun se kuitenkin hiotaan taas tasalle.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Sori,mulla on mennyt topicci aivan ohi.. ,mutta tohon kysymyksees:dimmu kirjoitti: Esimerkiksi työn alla on 88-vuoden Hiace joka oli ns. läpimätä.
Puhkimenneisiin kohtiin on pistetty uutta peltiä ja maalattu PPG:n epoxi maalilla paljaat peltikohdat ja kitattu epoxin päälle.
Kitattuja kohtia on ympäri koria ja hiontavärien kanssa en ole ennemmin ollut tekemisissä, hommasin Carsystemin HS Filleriä 1L + 0,25L kovete paketin.
Vedetäänkö hiontaväri vain kitattujen kohtien päälle joita on melkein toisen kyljen puolenvälin alapuolinen osa täynnä, vai vedetäänkö koko auto ko. hiontaväriin? Ja hioessani jostain kohdin tuli paljasta peltiä esille, eli joudunko taas sotkenmaan ruiskun epoxiin ennen hinkkavärin laittoa, vai suojaako tuo väri yhtään ruostumiselta?
Hiontavärin ajattelin vetää 1.8mm suuttimen läpi jotta ei tarvitsisi ohentaa ja saisi maximaalisen täyteominaisuuden ko. filleriltä.
Jos on kyseessä ylimaalaus jolloin ei tarvitse huomioida mahdollisia häivytyksiä viereisiin osiin sävyn takaamiseksi niin silloin ei kannata säästellä hiontaväriä vaan vetää se reilusti koko kittiläiskä-alueen yli.
helpompi hioa suoraksi ja myöskin pintavärin vetäminen huomattavasti helpompaa kun pohjalla ei ole "onnenpyöräpohjia".
Valitse myös hiontavärin sävy (valkoinen-harmaan eri asteet-musta) pintamaalin peittävyyden mukaan.
esim.näin
Tuosta epoksin käytöstä vielä:
Oletettavasti PPG:n epoksi joka sulla on,on DP40
Kitin päälle ennen hiontaväriä puhkimenneisiin kohtiin AINA epoksi tai muu vastaava ruosteenestopigmentöity maali!
Sama pätee ennen pintamaalia..
...Niin ja "teholle" tiedoksi että tämä maalari jää perjantaina kuukauden kesälomalle joten eiköhän se toimenkuvakin muutu korkin narahdettua...
QUORTHON 1966-2004
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Äläs nyt yritä mitään teko vaatimattomuutta, hienosti sait sen mun takapaksin värin kohdilleen. Mistä tulikin mieleen että pitäis sille takapuskurille tehdä sama juttu Saataiskohan se yhdessä irti ja kuntoon? Pliis, mä voin sit juottaa maalaria kiitokseksi ja kesän kunniaksi
Soitellaan, kun Tommikin minimiittiä kyseli ja muutkin voi halutessaan liittyä joukkoon? vkonloppu saattais käydä mulle, jos kiinnostaa niin kysytään Tommiltakin. Loput puhelimella kun ei kesällä tule luettua?
Kojootti
Soitellaan, kun Tommikin minimiittiä kyseli ja muutkin voi halutessaan liittyä joukkoon? vkonloppu saattais käydä mulle, jos kiinnostaa niin kysytään Tommiltakin. Loput puhelimella kun ei kesällä tule luettua?
Kojootti
Ayrton Senna da Silva forever
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Eihän se maalaaminen juurikaan sen kummallisempaa ole kuin liuotinpohjaisilla basis-massoilla,vaan ainoastaan kuivuminen hidastuu,sillä veden haihduntanopeus on tunnetusti liuotinta nopeampi(josta johtuen esim. 23`c asteinen tinneri tuntuu käteen todella kylmältä) ja nykyään ammattikäytössä maalauskammion vähimmäis-ilmankierto olisi n. 18000 kuutiota/h , joka on sekin aika pieni nykyajan läpimenovaatimuksia ajatellen. Sopiva ilmankierto on (esim. meidän maalaamon kammio) 38000 kuutiota/h.nuhapumppu kirjoitti:Miksi eì? Kyllä yks mun kaveri sitä jo kokeili ja ei ollu sen kummempia ongelmia kun yleensäkään....Nouko88 kirjoitti:
Tuo vesivärien autotalli maalaaminen ei onnistu.
Mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö vesiväreillä pystyisi tallissa maalaamaan,ainoastaan kuivumisajat pitenee.
kuivumista voidaan nopeuttaa puhaltamalla ilmaa maalaattavaan kohteeseen. PUHALLA AINA SIVUSTA PÄIN,ÄLÄ KOSKAAN KOHTISUORAAN. näin ilmavirta vie kosteuden poispäin maalattavasta alueesta eikä pyöritä sitä siinä päällä.
jos kellään on asiasta lisää kysyttävää tai maalaamisesta yleensä,niin pyrin auttamaan kaikkia näin julkisesti että kaikki tietoa janoavat hyötyisivät siitä...
QUORTHON 1966-2004
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
vesiohenteisissa väreissä kuulemma suojainten käyttö on erityisen tärkeää, koska myrkyt joita tuosta väristä haihtuu, on petollisempia, kuin "tinneri-huurut", koska eivät poistu kokonaan aineenvaihdunnan mukana, kuten liuotin-huurut... näin ainakin opetettiin automaalari-linjalla vuonna -00
@lfat...
- virtti
- Viestit: 248
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS - Paikkakunta: Toijala
maalauksesta
Itse maalauksesta en tiedä juuri mitään mutta suojaimista jotain. Maalin käyttöturvallisuustiedotteesta usein ilmenee mm. suodatinsuositus suojaimiin/altistuksen raja-arvot sekä muuta hyödyllistä tietoa.Wolffis kirjoitti:suojainten käyttö on erityisen tärkeää
Netistä löytyy suojain/suodatinvalikoimaa esim:
http://www.scottsafety.com/fin/fsuodattimet.htm
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -
Pitäs joku parempi maski hommata, ostin vain kokeeksi semmosen 10€ maskin mikä suodattaa vain maalisumut ja pölyt. Ja seki suodatin menee tukkoon aika nopiaa kun lakkasumua hengittelee, eikä sen jälkeen oo tietoakaan rauhallisesta hengityksestä.
Ylimaalauksen jälkeen oli pää vitun kipeä, rupes väsyttämään ja autolla ajaminen tuntui jotenki hassulta
Onkohan ne 3M maskit hyviä mitä myidään tavarataloissa (n. 50€)
Ylimaalauksen jälkeen oli pää vitun kipeä, rupes väsyttämään ja autolla ajaminen tuntui jotenki hassulta
Onkohan ne 3M maskit hyviä mitä myidään tavarataloissa (n. 50€)
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Ai niin ja täytyy perua sanat.dimmu kirjoitti: Mutta esim. 100-150€ (BSP, Airgunsa) harrastelija ruiskulla saa samanlaista jälkeä kuin 400-500€ maksavalla ammattilaisruiskulla (Sata, DeVilbiss, Ivata), mutta ammattilaisruiskut kestävät kauemmin ja kovempaa käyttöä päivittäin.
Eli tuli hommattua tommonen Satajet RP Digital ja kyllä sillä muuten parempaa jälkeä saa kuin tuolla mun vanhalla Airgunsalla.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
3M:än ns kärpäsmaskeja ollaan käytetty useampi vuosi siivoushommissa Kemiran ja Bolidenin tehtailla. Hyvin pitää ainakin rikkikatkut ym pois hengitysilmasta.
Kerran annoin maskin maalari kaverilleni ja hän kehui sitä erittäin hyväksi ja miellyttäväksi lakkauksen aikana. Mallinumeroa en muista, mutta taisi olla sellainen joka suodattaa kaiken perseestä perämoottoriin ja huorasta helikopteriin versio eli ainakin 4 eri väristä viivaa siinä oli.
Kerran annoin maskin maalari kaverilleni ja hän kehui sitä erittäin hyväksi ja miellyttäväksi lakkauksen aikana. Mallinumeroa en muista, mutta taisi olla sellainen joka suodattaa kaiken perseestä perämoottoriin ja huorasta helikopteriin versio eli ainakin 4 eri väristä viivaa siinä oli.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Pistetäänpä kysymys tännekin (fiatforumilta)...
Mitähän voi kehnoimmillaan olla odotettavissa, jos pistää tuollaisen wanhan kunnon liuotinpohjaisen PPG Koba Plus D836:n pintaan joko hieman liian kylmässä (+5-+10C) tai hieman liian kostealla (80-95%)? Kysehän on siis pohja/hiontamaalista, eli kiillolla ei niinkään ole väliä. Käytettävissä on nopea ohenne D808 (kovetetta en nyt muista, ei ole nopein kuitenkaan), silti kuivuminen voi viedä aikansa, ja jokunen roska päästä pintaan, mutta se ei ole ongelma. Kokemusta, tietoa, arvausta, parasta unohtaa koko juttu? Tästä maalista on siis kyse.
Mitähän voi kehnoimmillaan olla odotettavissa, jos pistää tuollaisen wanhan kunnon liuotinpohjaisen PPG Koba Plus D836:n pintaan joko hieman liian kylmässä (+5-+10C) tai hieman liian kostealla (80-95%)? Kysehän on siis pohja/hiontamaalista, eli kiillolla ei niinkään ole väliä. Käytettävissä on nopea ohenne D808 (kovetetta en nyt muista, ei ole nopein kuitenkaan), silti kuivuminen voi viedä aikansa, ja jokunen roska päästä pintaan, mutta se ei ole ongelma. Kokemusta, tietoa, arvausta, parasta unohtaa koko juttu? Tästä maalista on siis kyse.
Voit huoletta vedellä ainakin 10 asteen lämpötilassa ja PPG lupaa että tuo nopea kovete pitäisi toimia 5-18 asteessa.mutt kirjoitti:Pistetäänpä kysymys tännekin (fiatforumilta)...
Mitähän voi kehnoimmillaan olla odotettavissa, jos pistää tuollaisen wanhan kunnon liuotinpohjaisen PPG Koba Plus D836:n pintaan joko hieman liian kylmässä (+5-+10C) tai hieman liian kostealla (80-95%)? Kysehän on siis pohja/hiontamaalista, eli kiillolla ei niinkään ole väliä. Käytettävissä on nopea ohenne D808 (kovetetta en nyt muista, ei ole nopein kuitenkaan), silti kuivuminen voi viedä aikansa, ja jokunen roska päästä pintaan, mutta se ei ole ongelma. Kokemusta, tietoa, arvausta, parasta unohtaa koko juttu? Tästä maalista on siis kyse.
Kyllä niissä pysyy yhtälailla kuin muissakin muoviosissa, ja muovintartunta primer on ehdoton muovioisiin.willez kirjoitti:Mitenköhän mahtais pysyy maali , kun ajattelin viedä maalattavaks noi puskurien mustat osat korinväriin,onko jollain kokemuksia tollasesta et miten pysyy kun on aika pehmosta muovii.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Mutta eikös pölyn sitomiseksi tallin lattia yms. pinnat pitäisi kastella, ja varsinkin jos käytetään tuuletinta? Kuivuuko vesiväri silloin ennen tulevaa suvea? Kun vielä syksyisen ulkoilman Rh on usein 100 tai sinnepäin, niin maallikko luulisi ongelmia olevan?
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
Olosuhteissa missä ilmankosteus ylittää 80 % EI suositella D836 :n ja D838:nmutt kirjoitti:Grazie! Mitä liian korkea ilmankosteus voi aiheuttaa tuon pohjamaalauksen kanssa? Sitä laatua kun taitaa piisata aina pakkasiin asti.
käyttöä.
Sen kummemmin en tiedä miten tuota suurempi kosteus vaikuttaa, mutta luulisin että se ei kuiva ja tartu asianmukaisesti.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Näiden "vesivärien" kuivumisessahan vapautuu vesihöyryä ja jos ilman suhteellinen kosteus (RH) nousee näiden vesihöyryjen myötä 100 prosenttiin, niin sillon ei maali eikä mikään muukaan kuivu. Pelkän suhteellisen kosteuden tuijottelu ei sinänsä kannata, paljon oleellisempia tietoja ovat ilman lämpötila, vesihöyrypitoisuus ja kyllästysvesihöyrypitoisuus (määräytyy lämpötilan mukaan). Tuo suhteellinen kosteus kun lasketaan jakamalla absoluuttinen vesihöyrypitoisuus (v) ilman kyllästysvesihöyrypitoisuudella (vk): RH=v/vk*100%. Nyt jos tiedetään mille lämpötilalle vaikka nyt tuo dimmun mainitsema 80% on tarkoitettu, niin pystytään helposti laskemaan, kannattaako siellä tallissa (tai missä ikinä) ruveta maalaamaan. Jos vain tilan lämpötila ja suhteellinen kosteus/vesihöyrypitoisuus on tiedossa (no kelläpä ei olis )... Noihin kyllästysvesihöyrypitoisuuksiin tarvittavan taulukon saattaapi löytää netistä jostain.
Tiedä oliko tästä kellekään mitään hyötyä, mutta ei sitä tiiä vaikka oliskin Ja itse maalauksestahan minä en tiedä mitään...
Tiedä oliko tästä kellekään mitään hyötyä, mutta ei sitä tiiä vaikka oliskin Ja itse maalauksestahan minä en tiedä mitään...
I do my loving in the winter.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Se menee muistaakseni jotenkin niin, että -20 lämpötilassa Rh 100 = n. 2g/m3 ja + 20 asteessa Rh 100 taisi olla n.l 22 g/m3. Eli pakkasella ei vettä mahdu paljon ilmakuutioon. Toisaalta, jos ulkona on vaikkapa tuo - 20, niin sisäilma + 20:ssä on pirskatin kuivaa (Rh n. 10%), mikäli ei siihen ei mikään tuota muuta ulkoista kosteutta. Näinkö se oli?
Eli pakkaskaudella on kaiketi lämmitetyissä sisätiloissa ylipäätään parempi kuivumisolosuhde vesiväreille kuin nyt +9 asteen tihkusateessa.
Joku maalauspuolen ammattilainen voisi hieman valaista tuon pölynhallinnan menetelmistä. Se menee jo yli
Eli pakkaskaudella on kaiketi lämmitetyissä sisätiloissa ylipäätään parempi kuivumisolosuhde vesiväreille kuin nyt +9 asteen tihkusateessa.
Joku maalauspuolen ammattilainen voisi hieman valaista tuon pölynhallinnan menetelmistä. Se menee jo yli
Viimeksi muokannut Bisci, 18 Loka 2007, 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
Niistä roskista ja pölyistä sen verran vois heittää neuvoo että, roskat on yleensä jo valmiina maalattavalla pinnalla tai ne tulee ruiskusta tai äijästä.
Pinta pitää huolellisti käydä liimarätin ja paineilman kanssa läpi,maali suodattaa ja ruiskussakin olis hyvä olla vielä lisäksi oma sihti.
Kertakäyttöhaalarit tai pesukoneesta märkänä otetut puuvillahaalarit on hyvät,hihansuut teipattuna umpeen ja lippis päässä. Jos noita ei noudata tulee uunissakin roskia,saati tallissa...
Pinta pitää huolellisti käydä liimarätin ja paineilman kanssa läpi,maali suodattaa ja ruiskussakin olis hyvä olla vielä lisäksi oma sihti.
Kertakäyttöhaalarit tai pesukoneesta märkänä otetut puuvillahaalarit on hyvät,hihansuut teipattuna umpeen ja lippis päässä. Jos noita ei noudata tulee uunissakin roskia,saati tallissa...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Yksi syy kehoitukseen välttää korkeaa ilmankosteutta on varmaankin kosteuden tiivistyminen pinnoille lämpötilan hiemankin laskiessa (ja näinhän käy pintojen osalta, kun maalin liuotin alkaa haihtumaan - ihan näin mutu-pohjalta ajatellen?) Meinasin nyt tehdä niin, että jos ilmankosteus menee edes jotenkuten järjelliselle tasolle (ainakin alle 90%), niin ensin kuivailen pinnat kuumailmapuhaltimella, ja laitan hylsyn sisälle lämmittimen nostamaan maalattavien pintojen lämpötilaa (kohtuullisesti tietenkin.) Mullahan on se tilanne, että ovet ja lokarit voi maalata sisälläkin, mutta koppa on katoksessa. Koskapa projekti on jo niellyt aikaa ja rahaakin enemmän kuin alunperin oli tarkoitus, yritetään tinkiä maalauksen hinnasta tekemällä mahdollisimman paljon itse.