Hallitus ja autoverotus
Valvoja: Moderators
Hallitus ja autoverotus
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html
No no jokos on jotain oikein tapahtumassa?
Tiedotustilaisuus 13:30..
No no jokos on jotain oikein tapahtumassa?
Tiedotustilaisuus 13:30..
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Taitaa olla se sama vanha tarina, käyttövero muuttuu porrastetuksi, päästöjen mukaan. Eli 80-ylöspäin oli haarukka jossain vaiheessa.
Ei ne muuta taida julkistaa, samalla kaikki turvallisuusvälineet saavat 30000% lisä veron kuten myös yli 25teuron autoihin lisätään 750% eduskunnan kuilu eroa (eli pidetään kateelliset edustajat selkeästi erillään normaali kansasta, ja tehdään kaikille työssäkäyville "normaali" kansalaisille, kalliimman auton ostaminen mahdottomaksi).
Maastureille lisäveroa liian suuresta kulj. kapasiteetista ja turvallisuudesta
Urheiluautoille lisäveroa liian vähäisestä istuinmäärästä.
Mitähän muita autovero helpotuksia on luvassa
Ei ne muuta taida julkistaa, samalla kaikki turvallisuusvälineet saavat 30000% lisä veron kuten myös yli 25teuron autoihin lisätään 750% eduskunnan kuilu eroa (eli pidetään kateelliset edustajat selkeästi erillään normaali kansasta, ja tehdään kaikille työssäkäyville "normaali" kansalaisille, kalliimman auton ostaminen mahdottomaksi).
Maastureille lisäveroa liian suuresta kulj. kapasiteetista ja turvallisuudesta
Urheiluautoille lisäveroa liian vähäisestä istuinmäärästä.
Mitähän muita autovero helpotuksia on luvassa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Joo, kyllä valtio on hyvin hoitanut hommansa. Tekisi mieli toivoa parasta tämän tiedotustilaisuuden suhteen, mutta tähänastinen track record autoveroasioissa pistää lähinnä pelottamaan.
Jos Kuitus-Hessu on taas päästetty säätämään, tiedossa on kaamea sätös, josta ei ota selvää kuin hän itse.
Mitään yksinkertaista, hyvää, selkeätä ja oikeudenmukaista lienee aivan turha missään tapauksessa edes odottaa.
-Topi Kuusinen
Jos Kuitus-Hessu on taas päästetty säätämään, tiedossa on kaamea sätös, josta ei ota selvää kuin hän itse.
Mitään yksinkertaista, hyvää, selkeätä ja oikeudenmukaista lienee aivan turha missään tapauksessa edes odottaa.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Tiivistelmä esityksestä:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html
Ja vähän tarkemmin avattuna:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja ... l/name.jsp
Tazio
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html
Ja vähän tarkemmin avattuna:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja ... l/name.jsp
Tazio
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Mielenkiintoista.
Siis 1.1.2008 autovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi ja alenee keskimäärin hieman. Lisäksi v. 2010 myös ajoneuvovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi.
Käytettyjen tuontiautojen verotukseenkin tuo vaikuttaa, mutta VVM:n tiedotteessa oli minusta hieman epäselvästi ilmaistu mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Ilmeisesti ennen v. 2003 valmistettuihin 1.1.2008 jälkeen maahan tuotuihin autoihin sovelletaan jatkossa uuden lain mukaisia prosentteja mikäli oikein ymmärsin. V. 2003-2008 autojen kohtelusta tiedotteessa ei mainita mitään.
Siis 1.1.2008 autovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi ja alenee keskimäärin hieman. Lisäksi v. 2010 myös ajoneuvovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi.
Käytettyjen tuontiautojen verotukseenkin tuo vaikuttaa, mutta VVM:n tiedotteessa oli minusta hieman epäselvästi ilmaistu mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Ilmeisesti ennen v. 2003 valmistettuihin 1.1.2008 jälkeen maahan tuotuihin autoihin sovelletaan jatkossa uuden lain mukaisia prosentteja mikäli oikein ymmärsin. V. 2003-2008 autojen kohtelusta tiedotteessa ei mainita mitään.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
Eiköhän esitys koske kaikkia 1.1.2008 verotettavia henkilöautoja.Portti kirjoitti:Mielenkiintoista.
V. 2003-2008 autojen kohtelusta tiedotteessa ei mainita mitään.
Ote Valtioneuvoston tiedotteesta:
"Uudistettua autoveroa sovellettaisiin sekä uusiin että käytettyihin tuontiautoihin, jotka ilmoitetaan verotettaviksi lain voimaan tulon jälkeen. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin. Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamia hiilidioksidipäästöjä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja."
Niinhän siinä kävi että suurin häviäjä on muutaman vuoden vanhan isokokoisen diesel-auton omistaja
Nousee vuosittainen ajoneuvovero ja vielä samassa yhteydessä nostavat diesel-öljyn veroa eli tankkauksenkin hintaa.
Jos joku vielä oikeasti haluaa ostaa isomoottorisen diesel-auton tuon jälkeen niin sellaisen uuden autovero nousee, joten käyttyjen hinta ei onneksi siitä syystä romahda... joskin noista käytön kustannuksista johtuen ei kysyntää enään ole -> romahtaa sittenkin.
On se vaikeaa...
Nousee vuosittainen ajoneuvovero ja vielä samassa yhteydessä nostavat diesel-öljyn veroa eli tankkauksenkin hintaa.
Jos joku vielä oikeasti haluaa ostaa isomoottorisen diesel-auton tuon jälkeen niin sellaisen uuden autovero nousee, joten käyttyjen hinta ei onneksi siitä syystä romahda... joskin noista käytön kustannuksista johtuen ei kysyntää enään ole -> romahtaa sittenkin.
On se vaikeaa...
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Eipä juuri voi valittaa - paitsi henkilökohtaisesti.
Eli noin 80 %:lla autoista autovero putoaa, pahimmilla juopoilla kasvaa. Vuotuinen ajoneuvovero laskee ja nousee keskiäärin kustannusneutraalisti paitsi, jos ihmiset toimivat taloudellisen ohjailun mukaisesti ja ostavat niitä vähäpäästöisiä. Eli kyllä tässä taloudellisuuteen pyrkivällä kuskilla on hyvät säästämisen mahdollisuudet, vaikka diesel-polttoaineen hinta muutamalla sentillä nouseekin.
Bensa-Alfojahan tämä ei suosi, tyvärr. 159 2,2 taitaa nostaa hintaansa ja 156 2,5:n vuotuinen käyttömaksu lienee jatkossa melkoinen. No, enää ei harmita sekään, että olisi pitänyt tehdä 19 000 euroa väliä. Ja kesällä ostamani Sitikan C4 dieselin uusmyyntihinta putoaa vuodenvaihteessa 5000 euroa. Suosittelen. Mutta ei vielä.
Voi muuten vähän muuttua myyntitilastot. Taitaa loppua esim. Volvo V70:n myynti bensaturbona, kun hinta nousee 5000 euroa samalla, kun diesel-mallin hinta putoaa saman verran.
Eli noin 80 %:lla autoista autovero putoaa, pahimmilla juopoilla kasvaa. Vuotuinen ajoneuvovero laskee ja nousee keskiäärin kustannusneutraalisti paitsi, jos ihmiset toimivat taloudellisen ohjailun mukaisesti ja ostavat niitä vähäpäästöisiä. Eli kyllä tässä taloudellisuuteen pyrkivällä kuskilla on hyvät säästämisen mahdollisuudet, vaikka diesel-polttoaineen hinta muutamalla sentillä nouseekin.
Bensa-Alfojahan tämä ei suosi, tyvärr. 159 2,2 taitaa nostaa hintaansa ja 156 2,5:n vuotuinen käyttömaksu lienee jatkossa melkoinen. No, enää ei harmita sekään, että olisi pitänyt tehdä 19 000 euroa väliä. Ja kesällä ostamani Sitikan C4 dieselin uusmyyntihinta putoaa vuodenvaihteessa 5000 euroa. Suosittelen. Mutta ei vielä.
Voi muuten vähän muuttua myyntitilastot. Taitaa loppua esim. Volvo V70:n myynti bensaturbona, kun hinta nousee 5000 euroa samalla, kun diesel-mallin hinta putoaa saman verran.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- TonySoprano
- Viestit: 27
- Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
- Paikkakunta: Oulu
Ei välttämättä kaikilla, koska:Jönsson kirjoitti:159 2,2 taitaa nostaa hintaansa ja 156 2,5:n vuotuinen käyttömaksu lienee jatkossa melkoinen.
Eli vanhemmat Alfat menee massan mukaan, eikö näin?yle.fi kirjoitti:Ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. Vuosimaksuja koskeva uudistus tulee voimaan vasta vuoden 2010 aikana, koska ajoneuvohallintakeskuksen tietohallintojärjestelmän uudistaminen on kesken.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Ei nouse 2.2:n vero juurikaan.Jönsson kirjoitti: 159 2,2 taitaa nostaa hintaansa
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=145189
Eli alla olevan mukaan, 2.2 JTS pysyy lähes ennallaan, V6:t nousee ja muut laskee jonkin verran. 2.4 JTD:n vero tippuisi noin 4 % 26:sta noin 22 %:n.Tuulilasi kirjoitti:Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun yli 220 hiilidioksidigrammaa kilometrillä päästävien autojen kohdalla
159 - sedanin CO2 päästöt g/km (www.alfaromeo.fi):
1.9 JTS : 205 g/km
2.2 JTS : 221 g/km
3.2 JTS V6 Q4 : 273 g/km
3.2 JTS V6 Q4 Q-Tronic : 289 g/km
2.4 JTDm : 179 g/km
2.4 JTDm Q-tronic : 210 g/km
2.4 JTDm Q4 : 197 g/km
159 - sw:n CO2 päästöt g/km (www.alfaromeo.fi):
1.9 JTS : 209 g/km
2.2 JTS : 224 g/km
3.2 JTS V6 Q4 : 275 g/km
3.2 JTS V6 Q4 Q-Tronic : 291 g/km
2.4 JTDm : 185 g/km
2.4 JTDm Q-tronic : 215 g/km
2.4 JTDm Q4 : 199 g/km
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joopa joo, kyllä taas lämmittää ajaa omapainoltaan puolitoistatonnisella rohjolla joka vie 5,5-6 litraa riisseliä satasella. Valtiovallan mielestä olisi siis suotavampaa ajaa vaikkapa 156 V6:lla, onhan se kevyempi.yle.fi kirjoitti:Ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. Vuosimaksuja koskeva uudistus tulee voimaan vasta vuoden 2010 aikana, koska ajoneuvohallintakeskuksen tietohallintojärjestelmän uudistaminen on kesken.
No, jos käyttömaksuihin tulee muutos joskus kolmen vuoden päästä, ei Pösöllä ole enää monen vuoden elinajanodotetta jäljellä. Nyt linssissä on 320 tuhatta, 2010 loppupuolella jotain 430 tuhatta.
Jesh, olisi itsellekin uusien autojen harkintalistalla Numero Uno. Jos uuden hinta putoaa sinne sadantuhannen mummonmarkan korville, voi pian olla vaikea perustella itselleen vanhoilla pommeilla höyläämistä; C4 on nimittäin kiva auto.Jönsson kirjoitti:Ja kesällä ostamani Sitikan C4 dieselin uusmyyntihinta putoaa vuodenvaihteessa 5000 euroa. Suosittelen.
- Epäkelpokeräilijä -
T5 V70 volvojen arvo heilahti 5 k€ ylöspäin.
Sanoisin, että 156 V6 Alfistit kuuluvat voittajiin, olettaisin, että näille ei ole listattu päästöjä --> Painon mukaan veroa --> halpaa kuin saippua
Oikotiellä ei ainakaan Alfoissa listattu päästöjä missään 2003 vanhemmassa.
Sanoisin, että 156 V6 Alfistit kuuluvat voittajiin, olettaisin, että näille ei ole listattu päästöjä --> Painon mukaan veroa --> halpaa kuin saippua
Oikotiellä ei ainakaan Alfoissa listattu päästöjä missään 2003 vanhemmassa.
Viimeksi muokannut V-tyyli, 01 Marras 2007, 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Autovero ja ajoneuvoverot erikseen! Autovero vaikuttaa jo huomenna ilmestyviin uusiin hinnastoihin, ajoneuvovero vasta 2010 alkaen. Ja siinäkin muutos on vain max pari sataa vuodessa...
Autoverot menee nyt kyllä totaalisen uusiksi vanhana tuotavissa vehkeissä. Otetaan esimerkiksi 156 2.0TS vm.1999. Ottoauto.de mukaan kaikkiin Suomeen käytettynä tuotuihin on pitänyt maksaa 29% autoveroa. Ko. auto painaa 1770kg (kokonaismassa). Katsokaas tullin dokumentista miten vanhoille määräytyy verot tulevaisuudessa. Jos tuon mukaan mennään, niin uusi veroprosentti on 18,6%...
Autoverot menee nyt kyllä totaalisen uusiksi vanhana tuotavissa vehkeissä. Otetaan esimerkiksi 156 2.0TS vm.1999. Ottoauto.de mukaan kaikkiin Suomeen käytettynä tuotuihin on pitänyt maksaa 29% autoveroa. Ko. auto painaa 1770kg (kokonaismassa). Katsokaas tullin dokumentista miten vanhoille määräytyy verot tulevaisuudessa. Jos tuon mukaan mennään, niin uusi veroprosentti on 18,6%...
Muuten hyvä, mutta katsoit taulukkoa siten, että auton käyttövoima olisi dieselöljy. 23,1 % vastaa 1770 kg:n autoa, jonka käyttövoima on muu kuin dieselöljy... On siinäkin 6 % laskua.Tekijä kirjoitti:Autovero ja ajoneuvoverot erikseen! Autovero vaikuttaa jo huomenna ilmestyviin uusiin hinnastoihin, ajoneuvovero vasta 2010 alkaen. Ja siinäkin muutos on vain max pari sataa vuodessa...
Autoverot menee nyt kyllä totaalisen uusiksi vanhana tuotavissa vehkeissä. Otetaan esimerkiksi 156 2.0TS vm.1999. Ottoauto.de mukaan kaikkiin Suomeen käytettynä tuotuihin on pitänyt maksaa 29% autoveroa. Ko. auto painaa 1770kg (kokonaismassa). Katsokaas tullin dokumentista miten vanhoille määräytyy verot tulevaisuudessa. Jos tuon mukaan mennään, niin uusi veroprosentti on 18,6%...
YLE: "ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. "TommiS kirjoitti:Valottakaa nyt tyhmempääkin.
Siis V6, vuosimallia ennen 2001, verot painon mukaan. 2001 eteenpäin päästöjen mukaan, -kö?
Tietääpähän minkä ikäinen on seuraava auto
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Nyt on ollut hieman aikaa perehtyä asiaan ja selvisihän tuo käytettyjen autojen verokohtelu kun luki tullin sivuilta löytyvän tiedotteen autoverosta.
Eli kaikki 1.1.2008 jälkeen verotettavat käytettynä tuodut autot verotetaan veroprosentin osalta samalla systeemillä kuin uudetkin autot. Vähäpäästöisten käytettyjen autojen tuojille on siis tulossa selvää säästöä aiempaan verrattuna.
Vähäpäästöisen auton viime kuukausina tuoneiden, joilla ei ole vielä veropäätöstä tai autovero ei ole maksettu kannattanee harkita verotuksen keskeyttämistä ja uuden veroilmoituksen tekemistä vasta vuoden vaihteen jälkeen. Voi tulla isoja säästöjä.
Pari mielenkiintoista käytettyjen autojen tuontiin liittyvää havaintoa tullin tiedotetta lukemalla löytyi:
- Niille hyvän tehopainosuhteen omaaville autoille, jotka tuodaan käytettynä ja joilta ei päästötietoja löydy (eli ilmeisesti ennen v. 2001 rek.) on luvassa kummallinen lisä autoveroon. Tiedote nimittäin kertoo, että jos tehopainosuhde (kw/kg) on suurempi kuin 0,15 => vereoprosentin pohjana olevat päästöt kerrotaan 1,5:llä
- 1.1.2008 jälkeen verotettavien suuripäästöisten/painavien autojen veroprosentti saattaa nousta selvästikin. Tämä on tietysti ristiriidassa sen kanssa, että käytettynä tuodusta autosta ei saisi periä enempää veroa kuin vastaavassa suomi-autossa on jäljellä. Mielenkiintoinen tilanne.
Eli kaikki 1.1.2008 jälkeen verotettavat käytettynä tuodut autot verotetaan veroprosentin osalta samalla systeemillä kuin uudetkin autot. Vähäpäästöisten käytettyjen autojen tuojille on siis tulossa selvää säästöä aiempaan verrattuna.
Vähäpäästöisen auton viime kuukausina tuoneiden, joilla ei ole vielä veropäätöstä tai autovero ei ole maksettu kannattanee harkita verotuksen keskeyttämistä ja uuden veroilmoituksen tekemistä vasta vuoden vaihteen jälkeen. Voi tulla isoja säästöjä.
Pari mielenkiintoista käytettyjen autojen tuontiin liittyvää havaintoa tullin tiedotetta lukemalla löytyi:
- Niille hyvän tehopainosuhteen omaaville autoille, jotka tuodaan käytettynä ja joilta ei päästötietoja löydy (eli ilmeisesti ennen v. 2001 rek.) on luvassa kummallinen lisä autoveroon. Tiedote nimittäin kertoo, että jos tehopainosuhde (kw/kg) on suurempi kuin 0,15 => vereoprosentin pohjana olevat päästöt kerrotaan 1,5:llä
- 1.1.2008 jälkeen verotettavien suuripäästöisten/painavien autojen veroprosentti saattaa nousta selvästikin. Tämä on tietysti ristiriidassa sen kanssa, että käytettynä tuodusta autosta ei saisi periä enempää veroa kuin vastaavassa suomi-autossa on jäljellä. Mielenkiintoinen tilanne.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Koska alkaa GTA mallien polkumyynti ajoneuvoveron pelossa?
Autovero tuonnissa on jatkossa 286g/km (156 V6 / GTA, 2001 -->) päästöillä (268 +4 ) / 10 = 29,1 = 29 %. Eli GTA pysyy tuonnin suhteen verotuksessa ennallaan. Ainoa ilo voi olla verotusarvon lasku hieman kovemman ajoneuvoveron johdosta, mutta kovin suurista liikkeistä ei tule olemaan kyse.
Edit: Väärin laskettu. oikea vero portin laskusta...
Autovero tuonnissa on jatkossa 286g/km (156 V6 / GTA, 2001 -->) päästöillä (268 +4 ) / 10 = 29,1 = 29 %. Eli GTA pysyy tuonnin suhteen verotuksessa ennallaan. Ainoa ilo voi olla verotusarvon lasku hieman kovemman ajoneuvoveron johdosta, mutta kovin suurista liikkeistä ei tule olemaan kyse.
Edit: Väärin laskettu. oikea vero portin laskusta...
Viimeksi muokannut V-tyyli, 02 Marras 2007, 09:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikkien uusien autojen vanhat ja uudet hinnat.
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp
Edit. Ferrarin hinnat pienessä nousussa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp
Edit. Ferrarin hinnat pienessä nousussa.
Viimeksi muokannut Qtronic, 01 Marras 2007, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipä tuo veromuutos ollut uutinen ainakaan itselle... onhan tuosta ollut puhetta julkisuudessa jo parisen vuotta.
Tuo uusi systeemi on vielä syrjivä EU:n sisäisessä autokaupassa... Tuontiauton verot määräytyy epämääräisen (suomiauton) käyvän arvon perusteella.
-> Suomen autokauppa on ylilyöntiasemassa ja pääsevät hinnoittelemaan tuotteensa vapaammin.
Tuo uusi systeemi on vielä syrjivä EU:n sisäisessä autokaupassa... Tuontiauton verot määräytyy epämääräisen (suomiauton) käyvän arvon perusteella.
-> Suomen autokauppa on ylilyöntiasemassa ja pääsevät hinnoittelemaan tuotteensa vapaammin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp
Yli 7k€ nousee parin 3.2 litrasen hinta.
MB SLR McLarenin 170 000 euroa!!! Täytyy varmaan ostaa jo ennen vuoden vaihdetta.
Yli 7k€ nousee parin 3.2 litrasen hinta.
MB SLR McLarenin 170 000 euroa!!! Täytyy varmaan ostaa jo ennen vuoden vaihdetta.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Oman Alfan (uutena hankittu kesällä) veromuutos vain luokka 200 e. Mutta 147 JTDm on Ihan erilailla kiinnostava nyt! pitäisköhän vaihtaa? Enimmäkseen kaupunki ajoa ja siellä tuo 2.0 bensakoneen kulutus ja käyttöominaisuudet ei juuri pääse oikeuksiinsa. Jotenkin vaan arvaan että hyvitysvaiheessa takkiin olisi tulossa kohtuullisesti...
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Jos käytettyä GTA:ta aikoo hankkia ulkomailta, niin kyllä verotus jonkin verran muuttuu vuodenvaihteessa.
Otetaanpa kaksi esimerkkiä, joissa vertaillaan maksettavia veroja seuraavilla oletuksilla:
- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 147/156 GTA, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 28 teur, Co2-päästöt 286 g/km
Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008
Esimerkki 1:
Verotusarvo = 25.850 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 377 eur
Autovero + alv = 8.370 eur
Esimerkki 2:
Verotusarvo = 25.850 eur
Päästöt 286 g/gm => veroprosentti = 286/10+4 = 32,6%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 10.281 eur
Ts. päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.911 eur enemmän veroja.
GTA:n osalta ajoneuvovero luonnollisesti kasvaa 2010 alkaen, mutta tarkkaa vuosittaista veroa ei oikein vielä pysty laskemaan kun annetut tiedot ovat aika epämääräisiä. VVM:n tiedotteen esimerkkien perusteella lähinnä GTA:n päästöjä asettui Volvo V70:n isopäästöisin mallin, jonka ajoneuvovero 272g/km-päästöillä olisi 285 eur/v. Nykyinen vero lienee n. 127 eur/v. Eli lisää maksettavaa tiedossa arviolta 160-170 eur/v.
Otetaanpa kaksi esimerkkiä, joissa vertaillaan maksettavia veroja seuraavilla oletuksilla:
- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 147/156 GTA, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 28 teur, Co2-päästöt 286 g/km
Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008
Esimerkki 1:
Verotusarvo = 25.850 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 377 eur
Autovero + alv = 8.370 eur
Esimerkki 2:
Verotusarvo = 25.850 eur
Päästöt 286 g/gm => veroprosentti = 286/10+4 = 32,6%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 10.281 eur
Ts. päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.911 eur enemmän veroja.
GTA:n osalta ajoneuvovero luonnollisesti kasvaa 2010 alkaen, mutta tarkkaa vuosittaista veroa ei oikein vielä pysty laskemaan kun annetut tiedot ovat aika epämääräisiä. VVM:n tiedotteen esimerkkien perusteella lähinnä GTA:n päästöjä asettui Volvo V70:n isopäästöisin mallin, jonka ajoneuvovero 272g/km-päästöillä olisi 285 eur/v. Nykyinen vero lienee n. 127 eur/v. Eli lisää maksettavaa tiedossa arviolta 160-170 eur/v.
Ps. Onko kenelläkään muuten tiedossa esim. vm. 2003 156 2.4 JTD:n tai 1.9 JTD:n päästöt? Sen perusteella voisi laskea toisen esimerkin, jossa käy ihan päinvastoin kuin GTA:lla.V-tyyli kirjoitti:Koska alkaa GTA mallien polkumyynti ajoneuvoveron pelossa?
Autovero tuonnissa on jatkossa 286g/km (156 V6 / GTA, 2001 -->) päästöillä (268 +4 ) / 10 = 29,1 = 29 %. Eli GTA pysyy tuonnin suhteen verotuksessa ennallaan. Ainoa ilo voi olla verotusarvon lasku hieman kovemman ajoneuvoveron johdosta, mutta kovin suurista liikkeistä ei tule olemaan kyse.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin nopeasti laskien veromuutokset ei vaikuttanut mun autoiluun juuri mitenkään. V6:n ajoneuvovero taitaa hiukan nousta, muttei mitenkään merkittävästi.
Perheen ykkösajoneuvo kyllä löysi uuden omistajan viime tiistaina ja uuden(minulle) hankintaa varmaan veromuutokset voi ohjaillakin. Sinällään hauskaa, että luovuin dieselistä vähien ajokilometrien vuoksi ja nyt pitää sitten miettiä tosen sellaisen hankkimista..
Perheen ykkösajoneuvo kyllä löysi uuden omistajan viime tiistaina ja uuden(minulle) hankintaa varmaan veromuutokset voi ohjaillakin. Sinällään hauskaa, että luovuin dieselistä vähien ajokilometrien vuoksi ja nyt pitää sitten miettiä tosen sellaisen hankkimista..
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
No niin, Kaalipadan antamien tietojen perusteella toinen esimerkkilaskelma:
- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 156 2.4 JTD, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 22 teur, Co2-päästöt 178 g/km
Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008
Esimerkki 1:
Verotusarvo = 20.150 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 234 eur
Autovero + alv = 6.598 eur
Esimerkki 2:
Verotusarvo = 20.150 eur
Päästöt 178 g/km => veroprosentti = 178/10+4 = 21,8%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 5.359 eur
Tässä tapauksessa päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.239 eur vähemmän veroja.
[edit: Lisätäänpä vielä tuohon esimerkkiin se, että jos auto olisi ensirekisteröity v. 2002 niin vanhan systeemin verot olisivat 7.375 eur eli eroa uuteen systeemiin tulisi 2.016 eur]
Kaalipata: Juu, ei veromuutos poista monia käytetyn auton tuontiin liittyviä epäkohtia. Ne pysyvät monilta osin samoina jatkossakin. Lisäksi tulee uutena ongelmana ainakin tuo aiemmin mainitsemani suuripäästöisten autojen veroprosentin kasvu mikä on ristiriidassa sen kanssa, että tuotuun autoon ei saisi sisältyä enempää veroa kuin vastaavaan Suomi-autoon.
Esim. jos minä toisin GTA:n vuonna 2008 Suomeen niin veroprosentin nousun myötä siitä joutuisi maksamaan enemmän veroa kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä. Valittaisin asiasta aivan varmasti ja menestymisen edellytyksiäkin valituksella pitäisi olla.
- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 156 2.4 JTD, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 22 teur, Co2-päästöt 178 g/km
Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008
Esimerkki 1:
Verotusarvo = 20.150 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 234 eur
Autovero + alv = 6.598 eur
Esimerkki 2:
Verotusarvo = 20.150 eur
Päästöt 178 g/km => veroprosentti = 178/10+4 = 21,8%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 5.359 eur
Tässä tapauksessa päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.239 eur vähemmän veroja.
[edit: Lisätäänpä vielä tuohon esimerkkiin se, että jos auto olisi ensirekisteröity v. 2002 niin vanhan systeemin verot olisivat 7.375 eur eli eroa uuteen systeemiin tulisi 2.016 eur]
Kaalipata: Juu, ei veromuutos poista monia käytetyn auton tuontiin liittyviä epäkohtia. Ne pysyvät monilta osin samoina jatkossakin. Lisäksi tulee uutena ongelmana ainakin tuo aiemmin mainitsemani suuripäästöisten autojen veroprosentin kasvu mikä on ristiriidassa sen kanssa, että tuotuun autoon ei saisi sisältyä enempää veroa kuin vastaavaan Suomi-autoon.
Esim. jos minä toisin GTA:n vuonna 2008 Suomeen niin veroprosentin nousun myötä siitä joutuisi maksamaan enemmän veroa kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä. Valittaisin asiasta aivan varmasti ja menestymisen edellytyksiäkin valituksella pitäisi olla.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Joo... maseratin ostokin siirty mullaAlfistipohjoosesta kirjoitti:
Olin juuri saamassa kokoon Ferrari 612 vaatimat 360 500 euroa. Nyt vaan hinta pompsahtaa 465 104 euroon eli hinta nousee rapiat 104te. Käyttömaksu nousee varmasti samalla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Nii-in... Jotkut saa bensalitrasta irti enemmän kuin toiset.Curva Grande kirjoitti:Mikäs on ajellessa V6:sella jossa on V8:n hiilidioksidipäästöt. Saattaa olla, että jatkossa pienet bensaturbot kutsuvat.
Siinähän sitä sitten pankkisiirtomaksua verottajalle hyväksyessään voi todeta, miten paljon V6 innostaa. Pienet bensaturbot ei oikein sykähdytä - dieseleistä puhumattkaan.
Toisaalta päivittäisiin työ- ja kauppamatkoihin on harvalla järkevin kulkunevo iso nelivetomaasturi - tai urheiluauto.
MUTTA: Jos vaikka Pohjoosen Alfisti ostaisi Fertsun 612:n, niin hän sillä tuskin päivittäisiä liikkumistarpeitaan hoitaisi. Kaiken kaikkiaan tuolle autoyksilölle tuskin kertyisi koskaan kilometrejä niin paljoa, että 100 000 sakkomaksu ilmaston tuhoamisesta olisi millään tavalla perusteltu. Tulevaisuudessa on syytä jättää Ferrarit kokonaan rekisteröimättä ja ajaa niillä vain suljetuilla alueilla. Sadalla tonnilla kustantaa jo monta ratapäivää...
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Kuuluis varmaan avautumisketjuun...
Ensin onnittelut hallitukselle, että saivat edes jotain aikaiseksi. Liike oli oikea, mutta riittämätön. Esimerkiksi sen neljän prosentin korotuksen olisi voinut jättää pois CO laskukaavan tuloksesta.
Seuraavat autovaihdokkina ovat olleet Mazda6 MPS tai 159 Q4.. Toisen hintaan tuli laskua ja toisen ei. Arvatkaapa jäikö vaihtoehtoja? Eikä auta, vaikka heti lähtisi Saksaan hakemaan Q4:paa, kun ne tullissa ei ehdi kuitenkaan käsitellä sitä ennen vuodenvaihdetta. Jos saisi varmuuden tuosta aikataulusta, niin lähtisin todennäköisesti heti.
No. Aika tasaa haavat, ja Tempralla piti ajellakin vielä pari talvea, mutta aika kieroksi tuo verotus pelin veti...
Eniten vituttaa tuo vaimon 6kk vanha käyttöauto, jonka hinnasta tippui just yli 3000 euroa. Haluttavuus tosin lisääntyi, joten kyllä siitä eroon pääsee. Seuraava autovaihtoehto oli vähän katottuna myös, eli Land Rover Freelander2 TD4 koneella. Verotus heitti mielenkiintoisen tempun varustelulle. Ennen automaattivaihteisto +2300 euroa, ensi vuonna +4875 euroa. Saa vaimo opetella taas ajamaan manuaalia.
Taidan kiusallani käydä hakemassa jonkun pyhällä hengellä liikkuvan pikkukinnerin - tai ostan sähköauton - vaikka tän:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 283478328&
Ensin onnittelut hallitukselle, että saivat edes jotain aikaiseksi. Liike oli oikea, mutta riittämätön. Esimerkiksi sen neljän prosentin korotuksen olisi voinut jättää pois CO laskukaavan tuloksesta.
Seuraavat autovaihdokkina ovat olleet Mazda6 MPS tai 159 Q4.. Toisen hintaan tuli laskua ja toisen ei. Arvatkaapa jäikö vaihtoehtoja? Eikä auta, vaikka heti lähtisi Saksaan hakemaan Q4:paa, kun ne tullissa ei ehdi kuitenkaan käsitellä sitä ennen vuodenvaihdetta. Jos saisi varmuuden tuosta aikataulusta, niin lähtisin todennäköisesti heti.
No. Aika tasaa haavat, ja Tempralla piti ajellakin vielä pari talvea, mutta aika kieroksi tuo verotus pelin veti...
Eniten vituttaa tuo vaimon 6kk vanha käyttöauto, jonka hinnasta tippui just yli 3000 euroa. Haluttavuus tosin lisääntyi, joten kyllä siitä eroon pääsee. Seuraava autovaihtoehto oli vähän katottuna myös, eli Land Rover Freelander2 TD4 koneella. Verotus heitti mielenkiintoisen tempun varustelulle. Ennen automaattivaihteisto +2300 euroa, ensi vuonna +4875 euroa. Saa vaimo opetella taas ajamaan manuaalia.
Taidan kiusallani käydä hakemassa jonkun pyhällä hengellä liikkuvan pikkukinnerin - tai ostan sähköauton - vaikka tän:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 283478328&
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
.
Eli meni miten meni, sua kustaan silmään.
Täähän meni just niinkun pitikin - eli saan optioillani nyt kalliin kärryn kymmeniä tonneja halvemmalla , kun hinnat nousee ens vuonna ja köyhiä ..tuttaa , kun niitten ostamat autot halpenee vaan muutaman tonnin
Muista Garrett , että sähkön hinta nousee.tai ostan sähköauton - vaikka tän:
Eli meni miten meni, sua kustaan silmään.
Täähän meni just niinkun pitikin - eli saan optioillani nyt kalliin kärryn kymmeniä tonneja halvemmalla , kun hinnat nousee ens vuonna ja köyhiä ..tuttaa , kun niitten ostamat autot halpenee vaan muutaman tonnin
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6