Mä olen luovuttanut jo aikaa sitten, enkä tarkoita pelkästään autoilua / liikennettäOttimo kirjoitti:Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask!

Valvoja: Moderators
Teoriassa kyllä. Käytännössä automyyjä hyvittänee entistä vähemmän vedoten siihen, että isolla bensakoneella varustetut autot eivät ole (enää) haluttuja. Eli kuten aina ennenkin autoilussa: "Aina häviää"Ipi76 kirjoitti:En ymmärrä en, elikkä otetaan esimerkki GT 3.2 V6,jos möisin kyseisen auton 1.1.2008 olisiko näin ollen hyvitys suurempi kuin jos möisin auton ennen vuoden vaihdetta.
Mistään lehtijutuista en ole asiaa huomannut tai ymmärtänyt.
kiitos!
Jätetään laskuista pois että auto on vuotta vanhempi.
Niin no, kai sen just voisi sulattaa jos jotain saisi halvemmalla kuin ennen eikä mikään kallistuisiOttimo kirjoitti:Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa
Juurikin tuo tuontikitisijä, tuollaisenaan tuo muutos ei voi mennä läpi. Jos sitten haluaa kitistä lisää niin miksi haravassa ei ole haravaveroa jos autossa on autovero.GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata.
Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Niin, jos se on kitinää että toivoisi valtionkin noudattavan lakeja ja sopimuksia, niin laskekaa ainakin minut "tuontikitisijäksi".GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata.
Samaa mieltä. Pitkää työmatkaa pakosta ajavat saavat tuntuvat verovähennykset. Lisäksi matka-ajo kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta kilometriä kohden, kuin ruuhkassa seisominen. Jo nämä seikat tekisivät polttoaineen eli käytön verotuksen oikeudenmukaiseksi. Lisäksi se ohjaisi ja kannustaisi hankkimaan vähemmän kuluttavia ja täten ympäristöystävällisempiä kulkineita.Gasolina kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Niin, tämä uusi systeemi ohjaa kaikkia valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen. En sitten tiedä, onko se hyvä vai huono juttu. Onhan se tietysti vähän kornia, että pelkkä (paljon kuluttavan) auton paikallaan makoittaminenkin maksaa helkutisti. Kalliita pelejä nuo uudet autot on tallissa seisottaa, vaikka autovero poistuisi kokonaankin.Laba kirjoitti:Ja tuollainen reipas polttoaineen hinnan korotus ohjaisi paljon ajavia ( lue paljon saastuttavia ) valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen varmasti paremmin kun tämä uusi systeemi.
Tässä onkin vastaus miksi polttoaineeseen ei nyt sisällytetty verouudistuksia; tämä vaihtoehto jää tulevaisuuteen. Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta. Kuten aikaisemmin totesin, itse olen jo luovuttanut.Hepa kirjoitti:Nythän on ihan sama, paljonko ajaa kun on käyttövoimaveron ja autoveron jo maksanut ja polttoainetta ei kulu juuri mitään ja sekin on puoli-ilmaista.
Olin viime viikon Saudeissa ja ainakin sinne verrattuna meitin bensa on hyvinkin kallista... Tais olla jotain 15 snt/litra tms. jos osti parempaa 95 oktaanista, 91 oktaanista sitten vähän halvemmalla vielä. Tosin tuosta huolimattakin olen tyytyväinen että olen suomalainen enkä arabiOldgrain kirjoitti:Eikös kalliista polttoaineesta nautita jo nyt? Muutaman vuoden päästä vaan vielä vähän enemmän kalliistamattijus kirjoitti:Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta.
Ja entäpä bussi- ja rekkaliikenne? Tuskin ilostuttaisivat yrittäjiä tuplaantuvat löpökulut.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Onnistuihan se tänään ja sain otteet mukaan. Minulle käyttöönotto keväällä tuo uuden ongelman. Katsastus on mennyt vanhaksi, kun otan auton liikenteeseen ensi huhtikuussa. Enää ei ole sitä kuukauden ajoaikaa, jos auto on ollut seisonnassa katastusaikana. On sii mentävä suoraan katsastukseen. Mieluummin veisin vuosihuoltoon ja sitten katsatukseen (sillon tietää, että menee kerralla läpi). No, kympillä saa yhden päivän siirtoluvan. Onneksi toisessa autossa on ajoaikaa huhtikuun loppuun.Joksa kirjoitti:Onnistuu käytännössäkin. Kannattaa ottaa molemmat osat mukaan.mattijus kirjoitti:Teoriassa voi hoitaa homman jo nyt.
Samalla linjalla,Ottimo kirjoitti:Kyllä minä vähän ihmettelen teidän selkänahkanne kestävyyttä. Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa mutta että nostetaan 5000 eurolla! Que? Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask!
Nyt tuolle analyysille on tehty hieman jatkoa kun analysoin verojen muutosten siirtymistä autojen hintoihin.Portti kirjoitti:Tein pienen analyysin siitä, mitkä merkit hyötyvät eniten autoveromuutoksesta ja siitä kenellä on oikeasti pieni- ja suuripäästöisimmät autot.
Ei kannata tuonkaan itsestäänselvyyden varaan hommaa laskea, jos/kun sieltä tulee joku aivan urpo päätös, voinee valittaa siitä että "keräilyarvoa" on verotettu. Autovero pitäisi kuitenkin periä vain autosta.Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat
Soitin juuri tulliin ja tulee sieltä sentään uusi päätös ennenkuin tarvitsee mitään maksaa. Tullimies innostui omasta ideastaan verrata Alfa 155 Q4:n. Noh kun verot on tonnin luokkaa ne voi maksaa ja sitten valittaa. Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampigYdEbUh kirjoitti:Ei tullin veropäätöksiä ole koskaan kannattanut ihmetellä. Sain itse siitä juuri muistutuksen kun Deltani veropäätöksen mukaan sen verot ovat päälle 2 000e kun kaikkien edellisten vastaavien pari kolme vuotta sitten olivat 1 000e.. Minun autoa muuten verrattiin Fiat coupeen, koska se vastaa tullin mielestä enemmän Lancia nuova Deltaa kuin Lancia nuova Delta.Eihän se ole kuin erimerkkinen ja korimallinen. Pikkuauto vs. coupe. Soitan kyseiseen puljuun huomenna ja jolleivät tee uutta päätöstä niin haistan oikeusjutun koska minun ei tarvitse maksaa Fiat coupen veroja ja odotella vuosia mahdollisia veronpalautuksia.
Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat
Juuri tuo vertaaminen minua ainakin ihmetyttää, auton käypä arvohan on mainittu kauppakirjassa (joka ainakin minun piti toimittaa tullille). Ei muidenkaan tavaroiden tullausarvoa aleta millään lotolla / x kertaa pii kertaa neliöjuuri 2 metodilla määrittämään.gYdEbUh kirjoitti:Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampi