
Tuleeko talvi ???
Valvoja: Moderators
Tuleeko talvi ???
Tuleeko talvi vielä ? 164:ssa ei ole moottorilämmitintä eikä sisälämmitintä. Minkälaista suosittelette ? Entäs termostaatti talveksi ? Riittääkö lämpöä talvikeleillä -10 alaspäin ? Terveisin uusi Alffamies Nakkilasta. 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ehkä se vielä tulee, tulisi tuolle uudelle Eberillekin jotain hyötykäyttöä. Äsken tosin vielä haravoin pihaa
Kyllä kunnossa olevassa 164 TS:ssä tarkenee ainakin kahdenkympin pakkasiin asti, sen jälkeen ei varsinaisesti tule hiki. Lämpiäminen on tosin aika hidasta. Suosittelen moottorinlämmitintä kyllä jo senkin vuoksi, että kone sentään joskus ehtisi kunnolla käyntilämpöiseksi asti ja kosteus poistuisi paremmin huohotinputkistosta. Muuten voi käydä jossain vaiheessa niin että huohotin jäätyy ja tuuttaa öljyt katuun.

Kyllä kunnossa olevassa 164 TS:ssä tarkenee ainakin kahdenkympin pakkasiin asti, sen jälkeen ei varsinaisesti tule hiki. Lämpiäminen on tosin aika hidasta. Suosittelen moottorinlämmitintä kyllä jo senkin vuoksi, että kone sentään joskus ehtisi kunnolla käyntilämpöiseksi asti ja kosteus poistuisi paremmin huohotinputkistosta. Muuten voi käydä jossain vaiheessa niin että huohotin jäätyy ja tuuttaa öljyt katuun.
- Epäkelpokeräilijä -
Nakkilassa 164:n lämpömittari näyttää noin 70 astetta ja sisälle tulee lämpöä heikosti eli vielä näillä asteilla tarkenee. Lämmityksen säätöpyörä ei mene aivan max- asentoon , kun vääntää voimakkaammin tulee lämpöä selvästi lisää , mutta säädin ei pysy siellä. Minkä asteista termostaattia käytätte talvella ? Termostaatin kotelo näyttää aika "erikoiselta" . Mistä termostaatin voi ostaa, löytyykö joka huoltsikalta ? Kenellä olisi ylimääräinen ohjekirja, kun italia ei taitu vielä täydellisesti.
Nakkilan kirkon vaiheilta!
Nakkilan kirkon vaiheilta!

- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ei taida talvi tulla ainakaan tänne etelään... Ihan samalta näyttää, kuin viime vuonnakin. Pari lumista päivää ja loput pelkkää kuraa ja vesisadetta. 
Varsin yleistä, ettei lämmöt nouse 90 asteeseen. Samaa ollut itsellänikin jokaisessa Alfassa. Termari kyllä kannattaa pistää vaihtoon jo polttoainesäästönkin vuoksi.

Varsin yleistä, ettei lämmöt nouse 90 asteeseen. Samaa ollut itsellänikin jokaisessa Alfassa. Termari kyllä kannattaa pistää vaihtoon jo polttoainesäästönkin vuoksi.
Ammattina autokauppa
^Semmottis ne viisarit näissä uusimmissa(!?) Alfoissa näyttää. Todelliset lämmöt on takuulla jotain ihan muuta. 96' Spiderinï lämpömittari vaikuttaa uskottavammalta, viileillä ilmoilla ja matka-ajossa viisari heiluu 70 hujakoilla, paikallaan olessa ja kesäkuumalla nousee uskottavasti 90 tienoille, josta tuulettimen avulla kiritään alaspäin. Ja termostaatterin vaihdoin viime keväänä, et silleen.
Toivottavasti ei. Tänään pakkasta peräti 3 astetta ja tuota saatanan kuskin ovea ei saa millään kiinni ilman hiustenkuivaajaa tms. Koulusta kun lähdin, niin ensin parikyt minsaa tyhjäkäyntiä, jos ovi vaikka lämpenis, mutta mitä sitä paskaa. Ajelin sitten kotiin asti pitäen kädellä ovea vähemmän auki (aika tuskaa oikealle käännyttäessä...) eikä vielä kotonakaan menny kiinni!!
Muiden ovien mekanismit ei onneks jämähä tolleen, mutta enpä niitä juuri koskaan käytäkään... Mikähän mahtais olla sellanen toimiva kikka, jolla sen sais toimiin paremmin (ei vain seuraaviin nollakeleihin asti)??
Lämmöistä, mun vehkeessä normilämmöt n. 65 astetta, hyvin kuiten tarkenee ainakin sisällä. Vois silti termarin laittaa vaihtoon.

Lämmöistä, mun vehkeessä normilämmöt n. 65 astetta, hyvin kuiten tarkenee ainakin sisällä. Vois silti termarin laittaa vaihtoon.
I do my loving in the winter.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Neljä talvea oli kolmonen perheen ainoana autona (muksujakin mukana ensin yksi ja sitten kaksi) ja sen jälkeen vielä pari vuotta työmatka-ajossa. Että kyllä sillä tarvittaessa pääsee.
Mutta tuota oviongelmaa oli kyllä joskus, yleensä vain paljon kovemmilla pakkasilla. Jonkin verran tuntui auttavan, tai ainakin kuvittelin niin, kun suihkuttelin reilusti CRC:tä tms. litkua lukkosalvan akselin juureen ja vääntelin. Oikea korjaus olisi ilmeisesti avata ovipahvit ja putsata ja voidella lukkomekanismit jollain paksummalla pakkasenkestävällä voiteluaineella.
En tuota jaksanut koskaan tehdä vaan vein auton silloin tällöin duunipaikan vieressä olevan kauppakeskuksen parkkihalliin puoleksi päiväksi sulamaan ja kuivamaan. Sitten se taas pelasi jonkin aikaa. Ongelma ilmeni yleensä uudestaan jos oli sattunut tulemaan lunta ja oli sisälämmitin päällä niin että lumet sulivat ja ilmeisesti vesi valui lasin tiiviisteen välistä oven sisään kastellen taas paikat.
Lämmöistä sen verran että termarisi alkaa olla vaihtokypsä, pitäisi nousta kivutta 80:een kunnon pakkasellakin.
Tuo nykiminenhän johtui 99% varmasti huohottimen jäätymisestä. Otin tavaksi avata ja putsata sen pari kertaa syksyn/talven aikana, ja sen jälkeen ko. ongelmaa ei oikeastaan enää ilmennyt. Öljymäärän pitäminen reilusti alle max-merkin (siinä min-max puolivälissä) tuntui myös auttavan (vaikuttaneeko huohotukseen?). Ai niin ja joskus pidin pahvia syylarin edessä ihan perinteiseen tyyliin. Sitkeyttä vain, kyllä sen kanssa oppii talvetkin elämään.
Mutta tuota oviongelmaa oli kyllä joskus, yleensä vain paljon kovemmilla pakkasilla. Jonkin verran tuntui auttavan, tai ainakin kuvittelin niin, kun suihkuttelin reilusti CRC:tä tms. litkua lukkosalvan akselin juureen ja vääntelin. Oikea korjaus olisi ilmeisesti avata ovipahvit ja putsata ja voidella lukkomekanismit jollain paksummalla pakkasenkestävällä voiteluaineella.
En tuota jaksanut koskaan tehdä vaan vein auton silloin tällöin duunipaikan vieressä olevan kauppakeskuksen parkkihalliin puoleksi päiväksi sulamaan ja kuivamaan. Sitten se taas pelasi jonkin aikaa. Ongelma ilmeni yleensä uudestaan jos oli sattunut tulemaan lunta ja oli sisälämmitin päällä niin että lumet sulivat ja ilmeisesti vesi valui lasin tiiviisteen välistä oven sisään kastellen taas paikat.
Lämmöistä sen verran että termarisi alkaa olla vaihtokypsä, pitäisi nousta kivutta 80:een kunnon pakkasellakin.
Tuo nykiminenhän johtui 99% varmasti huohottimen jäätymisestä. Otin tavaksi avata ja putsata sen pari kertaa syksyn/talven aikana, ja sen jälkeen ko. ongelmaa ei oikeastaan enää ilmennyt. Öljymäärän pitäminen reilusti alle max-merkin (siinä min-max puolivälissä) tuntui myös auttavan (vaikuttaneeko huohotukseen?). Ai niin ja joskus pidin pahvia syylarin edessä ihan perinteiseen tyyliin. Sitkeyttä vain, kyllä sen kanssa oppii talvetkin elämään.
Niin siis ei siinä kulussa mitään vikaa (toistaiseksi, kop kop), mutta ne ovet ja ikkunat... En kyllä aio opetella elään sen kanssa, että ovea ei saa kiinni (tai lukkoja auki), CRC:tä ja kahta erilaista öljyä - ohuempaa ja paksumpaa - on menny jo desitolkulla. Aluksi autto, mutta nyt tuntuu tulleen immuuniksi noille. Ehkä ne onki just ne, jotka siellä jäätyy, vaikka ei kyllä pitäis jos purkin kylkeä on uskominen... Kyllä jottain tarttee tehä. Ens alkuun haarotussarja pukin konttiin, kattoo jos sisälämppäri auttais asiaa - ainakin aamulla. Sitten webasto, niin sujuu kotimatkakin. He he...
I do my loving in the winter.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Niin siis en tarkoittanut että pitäisi noiden vikojen kanssa oppia elämään tietenkään, vaan että sopivilla huoltotoimilla, jotka tuli ajan myötä opittua, ainakin itse sain autoni toimimaan suht viattomasti myös talven yli.
Jos on tullut immuuniksi noille öljyille niin sitten voipi olla että ei auta kuin ottaa pahvit auki. Talvellahan se ei tietysti ihan heti tunnu houkuttelevalta, ja kesällä taasen unohtuu
.
Tuo haaroitussarja kyllä auttaa mutta lumisateella kannattaa tosiaan varoa ettei mene sulamisvesi sinne oven sisään. Ja jos hyvin kulkee niin hyvä on, mutta tuo huohotin on herkkä keräämään limaa joten tämä vain tiedoksi jos sattuisi niin ikävästi. Se on vartin homma puhdistaa kun siihen tottuu.
Jos on tullut immuuniksi noille öljyille niin sitten voipi olla että ei auta kuin ottaa pahvit auki. Talvellahan se ei tietysti ihan heti tunnu houkuttelevalta, ja kesällä taasen unohtuu

Tuo haaroitussarja kyllä auttaa mutta lumisateella kannattaa tosiaan varoa ettei mene sulamisvesi sinne oven sisään. Ja jos hyvin kulkee niin hyvä on, mutta tuo huohotin on herkkä keräämään limaa joten tämä vain tiedoksi jos sattuisi niin ikävästi. Se on vartin homma puhdistaa kun siihen tottuu.