Ärsyttävät rengaspainepurtilot

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ärsyttävät rengaspainepurtilot

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vaihdoinpa tänään suvikumhot alle ja läksin viereiselle ToveriBaarille fiksaamaan rengaspaineita. Saadakseni tassuihin halutut 2,7 kiloa hönkää minun piti kipittää täyttämään rengaspainepurkkia noin kuusi kertaa! Tekisivät semmoisia mittareita joista saa ilmaa muihinkin kuin 135/80-13 -munkkeihin.

No niin, tästä tuli tämmöinen voivoikunkaikkionniinhuonosti-viesti, samaa genreä kun kaiken maailman radionovien ärsyttävät "mikä täysin epäoleellinen pikkuasia sinua ärsyttää" -puhelinrumbat. Oikeasti halusin vaan avata topicin kertoakseni, että aurinko paistaa, auto-AC lykkää kabiiniin kylmää ja talvisäilössä ollut ohjaustuntokin on otettu taas käyttöön! :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kävin itsekin pienellä lenkillä, uudet 8) päässä eikä tehnyt yhtään pahaa :D Kattoluukun joutui tosin avaamaan kun toi A/C nyt tekee mitä lystää :?

Huomasin samaa mitä tulee noihin rengaspainepurkkeihin. Sai juosta edestakaisin jokusen kerran. Kun olin valmis ja pyyhin siellä hikeä niin huomasin että kappas vaan, olihan siellä ihan kunnon vehje letkun päässä :roll: No saipahan liikuntaa :lol:

Luotatteko muuten noiden laitteiden tarkkuuteen vai laitatteko silmämääräisesti perstuntumalla?

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Susirajalla

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Jo on aikhoihin elehty!

Eteläläästeen hoohotuksia... kyl tiäl pohojoosessa viel ajetaan Alafalla ja moterneilla lumiketjuilla eli Hankuukkelin kitkoilla tietä aurataan.

Akkunaakin oon käättäny aaki ja kurkkukin on kippee niin perkuleesti. Toesti en akkunaa aukase.

Ja kerran on vahingossa ilmastoinnin lumihiutalekkin välähtännä ku pesuhallista lährin.

Aarskat oon tok ostanu ja kovin ne on pölyset, en oo pääs käättäny enkä taija viel pitkään aekaan käättää... noosis too aarinko ensin kaamoksestaan.

(Koseit viel Ranskassa, samanlaisia vempuloita ovat kuin Italiaanotkin... luppoo luppoo, ottaa numeronkin ylös muttei mittään tapahu)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:Luotatteko muuten noiden laitteiden tarkkuuteen vai laitatteko silmämääräisesti perstuntumalla?
ei ole paljon luottamista noihin huoltsikoiden mittareihin...puolen kilon heittoja saattaa olla eikä tarvitse ajaa kuin TB:ltä Shellille.... :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

90 kirjoitti:ei ole paljon luottamista noihin huoltsikoiden mittareihin...puolen kilon heittoja saattaa olla eikä tarvitse ajaa kuin TB:ltä Shellille.... :?
Oho, rajulta kuulostaa. Ihmeen paljon tuntui mittarin mukaan vajausta olevan, varastosta otetuille etukumeille ei näyttänyt kuin kahta kiloa. Pitääpä varmaan hakea tuosta viereisen Shellin letkumittarista "toinen mielipide". Siinä letkun jatkona oli viimeksi joku autisti asumassa, joten piti käydä hakemassa ilmansa muualta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Itse laitan perstuntumalla paineet ja katon vaan huoltsikan mittarilla että kaikissa on samat sen mukaan. Voisi tehdä kierros ja verrata faijan mittariin..

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Jo on aikhoihin elehty!

Eteläläästeen hoohotuksia... kyl tiäl pohojoosessa viel ajetaan Alafalla ja moterneilla lumiketjuilla eli Hankuukkelin kitkoilla tietä aurataan.
Ajattelin kuitenki itse laittaa kesäkumit alle kun olisi pääsiäisenä asiaa eteläsuomeen. Kerran tuli lähdettyä näin keväällä nastarenkailla etelään ja nolotti ajaa nastat rapisten kun keli vastasi lähinnä kesäisiä olosuhteita. Vähän kuitenkin mietityttää kun vielä saattaa ollä yöpakkasia ja jos paluu venyy myöhään yöhön niin ....

En muuten minäkään luota noihin huoltoasemien ilmanpainemittareihin. Kannattaa ottaa "referenssiä" toiseltakin asemalta.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Osaako kukaan sanoa mistä saisi hommattua
"luotettavan" renkasilmanpaine-mittarin hanskalokeroon?
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Noin niinkuin alan ammattilaisena voisin sanoo että pääasiassa noi huoltsikoiden letkumittarit saattaa heittää sen puolkiloo ja yliki. Asia erikseen on sitte ne kannettavat ilmahärpäkkeet. Niillä jos paineet tarkistaa ni tulos on takuuvarmasti susi. Sen jälkeen ei autosta kahta rengasta löydy jossa ois samat paineet vaikka kuin ravaisitte täyttämässä.

Jos ne paineet oikein kohdalleen haluaa, kannattaa poiketa ihan rengasliikkeessä ne tarkistaan. Yleensä se on viel ilmastakin. Ainakin lähin Euromaster (jos pieni piilomainonta sallitaan) varmasti kattoo ne paineet kohilleen. 8)

Sit tosta hanskalokeromittarista sen verran, että ainakin TipTopilla on sellanen digitaalinen vehjas, joka näyttää paineet 0,05barin tarkkuudella. (itte mittasin kalibrointimittarilla eron) Hintaa tais olla joku 25€. Saattas löytyä suurimmasta osasta rengasliikkeitä.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tein juuri nettisatitin, jossa myydään kumia ja vannetta tavallisille tahvoille. Kirjoitin että jos paineista ei ole hajuakaan, laittakaa varmuuden vuoksi 2.4 kiloa painetta kumeihin. Olisiko tuo paine oikein 15" - 16" ensiasennuskumeille, jotka ovat korkeintaan 205 leveitä?

Niin joo, ja kyllä ne bensa-aseman täyttövehkeet on ihmeellisesti mitoitettu. Arvelen että EU on keksinyt rajoittaa niiden paineet niin, ettei niitä voi käyttää renkaan täyttämiseen, mutta ne on turvallisia jos ajaa auton sen vesi- ja ilmakopin läpi myymälään.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Itsellä on sellainen pieni viisarilla varustettu metallinen mittari (ei mikään muovirimpula). Merkki taisi olla autogauge ja hintaa tarvikeputkassa 5-10e. Vaikuttaa ihan asialliselta vehkeeltä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Miten paljon kannattaa laittaa painetta 205/45/16" ? Täl hetkellä on 2 bar jokaisessa. :?
UliUli

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Ärräpää kirjoitti:Miten paljon kannattaa laittaa painetta 205/45/16" ? Täl hetkellä on 2 bar jokaisessa. :?
Eiköhän se suositeltu väli ole 2.2-2.6. Ajotietokoneestakin löytyy.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ok kiitos. Ajotietokone... :silly:
UliUli

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Paineet on aikalailla kohdillaan jos normaaleihin 55 ja 65 sarjan vähintään 15" renkaisiin laittaa sen 2,4-2,6 baria. Jos profiili matalenee 45 ja sen alle, kyllä suosituksena voi pitää 2,6-3,0 baria. Lähtökohta on se että autonvalmistajat ei tiedä paineista hittojakaan. Suomen kesä on niin "lämmin" ja ilmanpaine tunnetusti laskee lämpötilan mukana, niin vois sanoo että enempi on parempi.

hyvä nyrkkisääntö on että jos rengas on kulunut keskeltä enemmän kuin laidoilta, painetta on liian VÄHÄN! Ei siis liikaa kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan. Ilmiöhän johtuu siis keskipakoisvoimasta. 8)

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Bstoned kirjoitti:hyvä nyrkkisääntö on että jos rengas on kulunut keskeltä enemmän kuin laidoilta, painetta on liian VÄHÄN! Ei siis liikaa kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan. Ilmiöhän johtuu siis keskipakoisvoimasta. 8)
No mistäs se rengas sitten kuluu jos painetta on liikaa :-D

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Ei se kulu vaikka on paljon painetta. Vyörenkaat on sen verran jäykkärunkoisia. Näin kertoi insinööri kun kävin nokian renkaiden tehtaalla. Kovat rengaspaineet tosin syö ajomukavuutta kun rengas ei jousta.
Tein itse - säästin

Vastaa Viestiin