Vaihdoinpa tänään suvikumhot alle ja läksin viereiselle ToveriBaarille fiksaamaan rengaspaineita. Saadakseni tassuihin halutut 2,7 kiloa hönkää minun piti kipittää täyttämään rengaspainepurkkia noin kuusi kertaa! Tekisivät semmoisia mittareita joista saa ilmaa muihinkin kuin 135/80-13 -munkkeihin.
No niin, tästä tuli tämmöinen voivoikunkaikkionniinhuonosti-viesti, samaa genreä kun kaiken maailman radionovien ärsyttävät "mikä täysin epäoleellinen pikkuasia sinua ärsyttää" -puhelinrumbat. Oikeasti halusin vaan avata topicin kertoakseni, että aurinko paistaa, auto-AC lykkää kabiiniin kylmää ja talvisäilössä ollut ohjaustuntokin on otettu taas käyttöön!
Kävin itsekin pienellä lenkillä, uudet päässä eikä tehnyt yhtään pahaa Kattoluukun joutui tosin avaamaan kun toi A/C nyt tekee mitä lystää
Huomasin samaa mitä tulee noihin rengaspainepurkkeihin. Sai juosta edestakaisin jokusen kerran. Kun olin valmis ja pyyhin siellä hikeä niin huomasin että kappas vaan, olihan siellä ihan kunnon vehje letkun päässä No saipahan liikuntaa
Luotatteko muuten noiden laitteiden tarkkuuteen vai laitatteko silmämääräisesti perstuntumalla?
90 kirjoitti:ei ole paljon luottamista noihin huoltsikoiden mittareihin...puolen kilon heittoja saattaa olla eikä tarvitse ajaa kuin TB:ltä Shellille....
Oho, rajulta kuulostaa. Ihmeen paljon tuntui mittarin mukaan vajausta olevan, varastosta otetuille etukumeille ei näyttänyt kuin kahta kiloa. Pitääpä varmaan hakea tuosta viereisen Shellin letkumittarista "toinen mielipide". Siinä letkun jatkona oli viimeksi joku autisti asumassa, joten piti käydä hakemassa ilmansa muualta.
Itse laitan perstuntumalla paineet ja katon vaan huoltsikan mittarilla että kaikissa on samat sen mukaan. Voisi tehdä kierros ja verrata faijan mittariin..
Eteläläästeen hoohotuksia... kyl tiäl pohojoosessa viel ajetaan Alafalla ja moterneilla lumiketjuilla eli Hankuukkelin kitkoilla tietä aurataan.
Ajattelin kuitenki itse laittaa kesäkumit alle kun olisi pääsiäisenä asiaa eteläsuomeen. Kerran tuli lähdettyä näin keväällä nastarenkailla etelään ja nolotti ajaa nastat rapisten kun keli vastasi lähinnä kesäisiä olosuhteita. Vähän kuitenkin mietityttää kun vielä saattaa ollä yöpakkasia ja jos paluu venyy myöhään yöhön niin ....
En muuten minäkään luota noihin huoltoasemien ilmanpainemittareihin. Kannattaa ottaa "referenssiä" toiseltakin asemalta.
Noin niinkuin alan ammattilaisena voisin sanoo että pääasiassa noi huoltsikoiden letkumittarit saattaa heittää sen puolkiloo ja yliki. Asia erikseen on sitte ne kannettavat ilmahärpäkkeet. Niillä jos paineet tarkistaa ni tulos on takuuvarmasti susi. Sen jälkeen ei autosta kahta rengasta löydy jossa ois samat paineet vaikka kuin ravaisitte täyttämässä.
Jos ne paineet oikein kohdalleen haluaa, kannattaa poiketa ihan rengasliikkeessä ne tarkistaan. Yleensä se on viel ilmastakin. Ainakin lähin Euromaster (jos pieni piilomainonta sallitaan) varmasti kattoo ne paineet kohilleen.
Sit tosta hanskalokeromittarista sen verran, että ainakin TipTopilla on sellanen digitaalinen vehjas, joka näyttää paineet 0,05barin tarkkuudella. (itte mittasin kalibrointimittarilla eron) Hintaa tais olla joku 25€. Saattas löytyä suurimmasta osasta rengasliikkeitä.
Tein juuri nettisatitin, jossa myydään kumia ja vannetta tavallisille tahvoille. Kirjoitin että jos paineista ei ole hajuakaan, laittakaa varmuuden vuoksi 2.4 kiloa painetta kumeihin. Olisiko tuo paine oikein 15" - 16" ensiasennuskumeille, jotka ovat korkeintaan 205 leveitä?
Niin joo, ja kyllä ne bensa-aseman täyttövehkeet on ihmeellisesti mitoitettu. Arvelen että EU on keksinyt rajoittaa niiden paineet niin, ettei niitä voi käyttää renkaan täyttämiseen, mutta ne on turvallisia jos ajaa auton sen vesi- ja ilmakopin läpi myymälään.
Itsellä on sellainen pieni viisarilla varustettu metallinen mittari (ei mikään muovirimpula). Merkki taisi olla autogauge ja hintaa tarvikeputkassa 5-10e. Vaikuttaa ihan asialliselta vehkeeltä.
Paineet on aikalailla kohdillaan jos normaaleihin 55 ja 65 sarjan vähintään 15" renkaisiin laittaa sen 2,4-2,6 baria. Jos profiili matalenee 45 ja sen alle, kyllä suosituksena voi pitää 2,6-3,0 baria. Lähtökohta on se että autonvalmistajat ei tiedä paineista hittojakaan. Suomen kesä on niin "lämmin" ja ilmanpaine tunnetusti laskee lämpötilan mukana, niin vois sanoo että enempi on parempi.
hyvä nyrkkisääntö on että jos rengas on kulunut keskeltä enemmän kuin laidoilta, painetta on liian VÄHÄN! Ei siis liikaa kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan. Ilmiöhän johtuu siis keskipakoisvoimasta.
Bstoned kirjoitti:hyvä nyrkkisääntö on että jos rengas on kulunut keskeltä enemmän kuin laidoilta, painetta on liian VÄHÄN! Ei siis liikaa kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan. Ilmiöhän johtuu siis keskipakoisvoimasta.
No mistäs se rengas sitten kuluu jos painetta on liikaa
^Ei se kulu vaikka on paljon painetta. Vyörenkaat on sen verran jäykkärunkoisia. Näin kertoi insinööri kun kävin nokian renkaiden tehtaalla. Kovat rengaspaineet tosin syö ajomukavuutta kun rengas ei jousta.