Mitä bensaa käytät Alfassasi?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mitä bensaa käytät Alfassasi?
Kiinnostaisi tietää mitä bensalaatua pistätte Alfaanne. Oletteko huomanneet suorituskyvyssä eroja vai säätääkö ECU kaikista oktaaneista samat hepat ajan kanssa?
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onkos kenelläkään kokemusta nakutuksesta? Eli noihin vanhempiin Alfoihin suositellaan 98/99 bensaa, eihän noissa sinänsä puristukset ole sen kovempia kuin nykyisissäkään eli tuleneeko se oktaani "vaatimus" sytytykset, seoksen "epämääräisyydestä" ja nakutuksentunnistimien puuttumisesta. Eli oktaani vaatimus olisi varmuudeksi korotettu. Kuuleeko sen nakutuksen ajaessa?
Ennenhän oli 92 ja 99 bensat, sekä niiden sekoituksesta tullutta 97. Eihän oktaaniluku tuo tehoa tai hyötyä. Alin oktaaniluku riittää, kun kerran ei nakuta. V-Powerin tehoja on haettua muualta. Ahdetuissa, ahtopaineen nostolla, pystyy hyödyntämään polttoaineen oktaaniluvun korotuksen.
Ennenhän oli 92 ja 99 bensat, sekä niiden sekoituksesta tullutta 97. Eihän oktaaniluku tuo tehoa tai hyötyä. Alin oktaaniluku riittää, kun kerran ei nakuta. V-Powerin tehoja on haettua muualta. Ahdetuissa, ahtopaineen nostolla, pystyy hyödyntämään polttoaineen oktaaniluvun korotuksen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Juu tuohan vaikuttaa. Ja sitten näää nyky ruiskupelit, kun on se nakutuksen tunnistin, säätää sytkää niin että pysyy siellä rajoilla ettei ihan nakuta(käsittääkseni).Kirk kirjoitti:Eikös tohon nakutukseen vaikuta myös palotilan muoto. Voisko olla, että nykysissä neliventtiilikoneissa kun tulppa on keskellä, niin nakutusta ei niin herkästi syntyis?
Mutta kertokaas nyt tarviiko 33:ssa käyttää ysikasia vai riittäskö tuo rahtusen halvempikin menovesi?
Joona Karimaa
____________
____________
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Tiistaista eteenpäin 98 tai 99. Tosin olen
jo pari vuotta harjoitellut eli enköhän oikean
pistolin löydä.
jo pari vuotta harjoitellut eli enköhän oikean
pistolin löydä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Pohjoisen Alfisti puhuu asiaa, jos ajatellaan vanhaa neloskonetta! 105-sarjan koneet on ajateltu alunperin 100 oktaaniselle! tehtaan kirjojen mukaan, joten 98-99 on oikea vaihtoehto vakiosäädöillä, myös vähän uudemmalle Spiderille, samasta tekniikasta kuitenkin kyse. Ja kannattaa harkita vanhojen autojen kanssa venttiilisuoja-aineen käyttöä, on aika halpa vakuutus, sillä brittilehtien testissä vastaavan ikäisten Fordien, jne. koneissa tuli ongelmia jo 10.000 km jälkeen, kun jäi lyijy bensasa pois!