Kytkimen säästö

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Kytkimen säästö

Viesti Kirjoittaja michael »

Olen tottunut lähtemään liikkeelle aina tyhjäkäynnillä ja kytkintä juuri luistattamatta. Vasta kun kytkin on ylhäällä painan kaasua... Ainakin V6:lla se onnistuu täysin ongelmitta. Tietäen Alfan kytkimen pitkäikäisyyden ja vaihdon hinnan, tuo on mielestäni paras tapa säästää sitä. Mitä mieltä muut ovat?

Avatar
JuhaT.
Viestit: 79
Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja JuhaT. »

Kuulostaa oikealta. Pitäisikö totutella. Tosin kytkin on vasta talvella korjattu, mutta jos seuraava korjaus ei tulisi kovin pian sitten eteen. Tähän asti olen kylläkin normaalisti lähtenyt nostamalla kytkintä ja painamalla kaasua samanaikaisesti. Kokeilut erikseen.

Mitä olen eri autoilla kokeillut, näillä ruiskulla varustetuilla voi lähteä ylämäkeenkin kaasua lainkaan painamatta. Kaasarikoneella ei olisi onnistunut.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ja eikö se säästä kytkintä aika lailla kun laittaa liikennevaloissa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Painelaakeri ainakin tykkää hyvää :wink:
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Jarama kirjoitti:Ja eikö se säästä kytkintä aika lailla kun laittaa liikennevaloissa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Painelaakeri ainakin tykkää hyvää :wink:
Näin tulee tehtyä jos on odotettavissa pikkuisenkaan pitempi pysähdys. Vastoin autokoulun oppeja, juu. Lisää kylläkin taas sylintereiden (tai mäntien) työtaakkaa kun poljinta käytetään enemmän. Ehkä olisi helpointa unohtaa taktikointi ja antaa mennä rikki kun on mennäkseen. :)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Ei kai sitä kukaan enää 2000-luvulla käsin siirrä rattaita :mrgreen:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

alfa164 kirjoitti:Ei kai sitä kukaan enää 2000-luvulla käsin siirrä rattaita :mrgreen:
Mielestäni on typerää käyttöautossa joutua käsin säätelemään jotain välitysuhteita kun tarkoitus on vain päästä eteenpäin. Samantien voisi sitten olla vivut sytytyksen ennakolle, ryypylle ja jarrutasapainolle niin siinähän olisi sitä tuntumaa kontrollifriikille.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Ei kytkintä kannata erikseen säästellä. Turha luistattaminen pois mutta muuten kytkin kyllä kestää sen minkä tarviikin.
TPP

Vastaa Viestiin