Fiat Marea....ko

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

JT164
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Touko 2003, 19:00
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Fiat Marea....ko

Viesti Kirjoittaja JT164 »

Eli tarkoitus olisi vaihtaa kulkinetta pikapuoliin ja hallitus vaatii farmaria. Kiikarissa olisi pari farmari Mareaa (1.8 koneella)joilla ei ole vielä ajettu kuin vähän reilu 100tkm. Mitäs noista kannattaisi katsella kun menee katselemaan ettei tulisi mitään yllätyksiä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eipä noissa mitään merkillistä ole. Remmi 60 välein vaihtoon, koiranluut kolisee, peilinvarret hapettuu, ovenkahvat hapertuu auringosta, 1.8 herkkä vuotamaan bensansuuttimien o-renkaista, 1.6 MAP-vikoja, vesivuotoja takakontissa.
Lisäksi kaikki perinteiset omituiset sähköviat, samoja on Alfoissakin.
Periaatteessa ihan perusluotettava Italialainen auto!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kakäyttäjien kokemuksia löytynee paremmin täältä:

http://fiatforum.ath.cx/

Kadotus
Viestit: 55
Liittynyt: 21 Loka 2007, 22:48
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Kadotus »

Mulla on hieman reilu 40tkm (noin 2 vuotta) kokemus Fiat Bravasta (100SX eli 1.6, '99), joka on pitkälti Mareaa vastaava, tosin 5-ovinen hatchback tietysti.

Kytkimessä oli joku valmistusvika ja se loppui totaalisesti hieman ennen 96tkm (vaihto takuuseen), ovenkahvat tosiaan hapertuivat herkästi mutta käsittääkseni Mareassa on yleensä muovikahvat joissa ei tätä ongelmaa esiinny, toisin kuin Bravo/a kumikahvoissa. Valoissa olisi ehkä ollut parantamisen varaa, ohjaus ehkä turhan herkkä (tottuu kyllä). Tädilläni oli farmari-Marea 1.6-koneella, cool-versiona (eli ilmastoituna). Itse ajoin sillä ehkä kerran tai kaksi, pelkällä ihmislastilla 1.6-moottori tuntui ihan riittävältä (ei mikään raaseri mutta eihän sitä haettukaan). Suuremman painon Bravaan nähden kyllä huomasi kun oli samat moottorit molemmissa, mutta kyseisestä moottorista jäi kyllä hyvin positiivinen vaikutelma, se tuntui kokoisekseen pirtsakalta ja J&R mallikohtainen vapaavirtaussuodatin (taisi olla silloin noin 70e), toi ihan oikeasti uutta elämää yläkierroksille, moni ei varmaan usko koska itselläkin kokemusta että monessa autossa pelkkä filtteri ei vaikuta kuin ääniin, ainakin noin niinkun "perstuntumalla."
Kehun tässä 1.6-konetta kun siitä jäi itselle hyvä maku suuhun ja en koskaan ole kokeillut Marean / Bravan 1.8-moottoria, mielestäni 1.6 on ainakin kokeilemisen arvoinen, se on myöskin täysin eri moottori kuin 1.8. Onneksi Mareaa ei taida edes saada vanhalla huonolla 1.4 12V koneella, joka onneksi korvattiinkin alkuvaiheen jälkeen 1.2 16V myllyllä. Joskus testasin Bravaa jossa oli 1.4 12V ja se vasta oli LAISKA, 1.2 sentään vastasi kaasuun jollain tavalla.

Kannattaa tarkistaa myös: http://www.ftcf.org

Tai sitten haet Mareas Brasiliasta, siellä oli sellanenkin moottorivaihtoehto kuin 2.0 20V Turbo :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Meitin kööri on nyt tuupannut 1.6 Maireaa kohta 45tkm 3 vuoden aikana, eikä tuohon juuri ole isompaa remppaa tarvinnut. Öljyt muistaa kurkata (ja lisätä) tasasin välein.
Kohta on mittarissa 130tkm ja pakoputki menossa uusiksi toistamiseen, etujarrulevyt uusittu kertaalleen, etutukivarret tosiaan kulutustavaraa ja itse olen onneksi toistaiseksi välttynyt takatukivarren laakerivaivalta.
Takaluukun lukkopesä on taatusti jumissa, ja takapyyhkijän moottori voi olla käytön puuttesta vähän laiska. Takaluukun lukkomekanismin putsaus ja voitelu ennen talvea pakollinen toimenpide, muuten ei tarvitse avata pakkasella.
Etuikkunan sähkönostimet vaikuttavat vähän kankeilta, mutta ilmeisesti enemmänkin voitelun puutetta, kuin suora vika.
Vähintään toisen peilin lämmitys ei toimi ja sama pätee randomilla penkilämmitykseen. Peräkkäisinä talvina toiminut vain toisen tuolin, ensin pelkääjän, sitten kuskin ja taas pelkääjän lämmitys, mutta yhtenäkään talvena ei molempien :lol: . Ensi talvena on taas kuskin vuoro.
Ovenkahvat on ainakin uudemmissa farkuissa maalatut, joten ei pitäisi olla ongelmaa, samoin peilit on uudemmissa korin väriset, mutta peilin varret tosiaan syöpyvät, itsellä onneksi tämäkin toistaiseksi ollut vähäistä.

Bensaa menee 1.6:lla reilun 7 litraa/100km, mutta ajotapaha tähän vaikuttaa. Jos nyt menisin samanlaista ostamaan, ottaisin 1.8:n. Sen verran kaipaa poka päällä alavääntöä, mutta on tällä pikkulohkollakin toimeen tullut.
Auton yleinen ajokäytös, melu ja mukavuus on täydellisen riippuvainen alla olevista renkaista. Vanhoilla halpiskiinalaisilla ajon jälkeen uudet Michelinit alle ja kuin uudella autolla olisi ajanut.
Autoon pätee sama, kuin mihin tahansa muuhunkin. Kokeile useampaa, ja maksa mieluummin hyvästä, kuin ostat halvimman. Paljon riippuu millaisella pidolla on auto ollut, niin aina, mutta ko. auton yhteydessä vielä vähän enemmän. Ihan kuin Alfoissakin :wink: .

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

puuha kirjoitti:ovenkahvat hapertuu auringosta
btw. Tähän on ratkaisuna hankkia Marea ELX-varustelutasolla, jolloin kahvat on maalatut, eikä ko. ongelmaa esiinny.

EDIT: Mainittakoon vielä, että ainakin omassa autossa penkin runko /korkeudensäätömekanismi oli ihan onneton. Ensin alkoi heilumaan, sen jälkeen heilunta hajoitti rungon niin, että Delta hitsasi sitä kokonaisen työpäivän. Lasinnostimet oli laiskoja, valot suoraan sanonko mistä, bensa haisi aina kovilla pakkasilla (tuskin kuitenkaan tyyppivika) ja lämmityslaite oli lähinnä vitsi Suomen talvessa. Itselläni oli siis Marea Sedan 1.8 ELX, vm. 98

Muuten edullinen ostaa, mukava ja toimiva peli, itse kelasin 30tkm mittariin ilman suurempia ongelmia (ostohetkellä 133tkm). Vakuutukset oli edulliset ja kulutus kohtuullisen asiallinen suhteessa menohaluihin. Hintaan suhteutettuna varmasti paras auto, minkä olen omistanut.
Ammattina autokauppa

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Itsellä oli taannoin tuollainen -97 1.8 Murea farkku ELX-varustelulla. Miltei kaikki noi samat ongelmat mitä yllä on mainittu tulivat eteen eli peilinvarret hapettuu, putki menee, koiranluut jne. Jarruremppa (levyt) oli juuri tehty liikkeessä kun auton hankin, tällöin mittarissa taisi olla jotain 80t.

Lisäksi pikku yllärinä levisi yhtenä talvena hätäjarrutuksessa taakse menevät jarruputket, oli mielenkiintoista ajella biili korjaamolle :lol:

Kaikenkaikkiaan tuolla tuli painettua sellaset 90t kolmessa vuodessa, ihan hyvä peli oli puutteistaan huolimatta. Suurin osa noista "yleisistä" ongelmistahan on kohtuu helposti itse korjattavissa jos vähänkään työkalut pysyy kädessä.

P.S. ELX:ssä kun on ne korin väriset kahvat ja peilit niin ainakin omasta lähti niistä lakkapinta tms. pinnote kuoriutumaan irti.

Vastaa Viestiin