Adblue

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Adblue

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Onkos kukaan koittanut kautta ajatellut että toimisiko ko aine henkilöautoissa... Aine on siis raskaassa kalustossa käyttetävä dieselin lisäaine joka vähentää päästöjä..

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Aine on nimeltään AdBlue ja on käytännössä ureaa. Mun mielestä ainakin Mersu on tutkinut ko. aineen käyttömahdollisuusksia myös henkilöauto dieselissä.

Avatar
Erkka
Viestit: 146
Liittynyt: 30 Syys 2007, 21:28
Car(s): Alfetta GT -76
käyttis Pösöö
ex:159 SW 3.2 Q4 -07
ex:156 FL 2.0 JTS -04
ex: 147 2.0 TS -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Erkka »

Ja sehän ei ole dieselin lisäaine, vaan urea suihkutetaan vasta pakokaasuihin ennen katalysaattoria.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

En kyllä suosittele laittamaan naftan sekaan. Tuo ruiskutetaan tosiaan pakoputkeen kahden katin väliin. Tietty varmaan toimii myös henkilöautossa, jos on laitteet, jotka osaavat sitä hyödyntää...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Varmasti toimii. Eri asia on sitten että onko saavutettu hyöty miten merkittävä. Raskas kalusto polttaa ainetta vähän eri lailla kuin henkilöauto, joten näinollen päästötkin on eri luokkaa.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Samaa systeemiähän käytettään myös joissakin voimalaitoksissa, missä savukaasuihin ruiskutetaan ammoniakki-liuosta ja näin saadaan typenoksideja vähenemään.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

KJS kirjoitti:Aine on nimeltään AdBlue ja on käytännössä ureaa. Mun mielestä ainakin Mersu on tutkinut ko. aineen käyttömahdollisuusksia myös henkilöauto dieselissä.
katos prkl.. kirjotus virhe.. AdBlue oli tarkoitus kirjoittaa.. :oops:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ainakin PSA:n mallistossa noita ureasuodattimia on ollut jo useampienkin vuosien ajan.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Ettei nyt menisi hiukkassuodattimet ja ureajärjestelmät sekaisin? Ensin mainittuja ainakin on PSA- tuotteissa ollut jo pitkään. Jälkimmäinen järjestelmähän vaatii erillisen lisäaineen jota kuljettaja lisäilee erilliseen säiliöön, josta urealiuos siirtyy vasta pakokaasujen joukkoon ilmansaasteita vähentämään. Moniko pösömies tankkaa mittarilla kahdesta eri letkusta?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jotain pakokaasujen puhdistukseen liittyvää litkua Pösöihin ja sitikoihin joutuu huollossa lisäämään (ei siis joka kerta tankatessa.) Ureaksi sitä on jotkut sanoneet, virallinen nimi lienee jokin kaupallisempi.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joko ne pösöt ja s*itikat käy tosi usein huollossa tai sitten niissä on vaan niin isot AdBlue-säiliöt... :roll: Eli vahvasti epäilen että ko.järjestelmä ei ole niissä käytössä.

Ja taitaisi olla aika huono markkinoitava jos tarttis myös AdBlue-pöntöllä hlö-autollakin vierailla...

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

-HH- kirjoitti:Joko ne pösöt ja s*itikat käy tosi usein huollossa
Näinhän sitä kerrotaan. :mrgreen:
tai sitten niissä on vaan niin isot AdBlue-säiliöt... :roll: Eli vahvasti epäilen että ko.järjestelmä ei ole niissä käytössä.

Ja taitaisi olla aika huono markkinoitava jos tarttis myös AdBlue-pöntöllä hlö-autollakin vierailla...
Jep, kaivelin vähän tietoa systeemistä, eikä ollut ureaa, vaan jotain cerium-pohjaista lisä-ainetta. Lisä-ainesäiliö täytetään muutaman kymppitonnin välein. Pumaska aiheesta, sivunro 33.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onhan mersulla joku E-sarjan ureaversio jo saatavilla? Iltalehdessä tai Ilta-sanomissa oli taannoin esittely.

Naftan sekaan ei missään tapauksessa, hajoo syöttöpumppu välittömästi tai ainakin pian...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

AdBlueta firman mersuun lisäillään olisko 10litraa/pari tankillista. Eli kohtuullisen pieni lisä vaiva. Vaatteille sitä ei kannata roiskia työkaverin kertoman mukaan. Hyvin lähti kuulemma värit :)

Ihmettelen vain kun näin tv:sta dokumentin veden ruiskuttamisesta dieselin sekaan ruiskutustapahtuman yhteydessä (vanha idea). Aiemmin ongelmana oli mm. liian suuri pisarakoko, mutta joku saksalais professori oli asian ratkaissut. Sillä oli omat mersu ja bmw tieliikenteessä prototyyppi asennettuna ja oliko peräti niin että tehot ja vääntö nousee samalla kuin hiukkaspäästöt laskee reilusti. Luulis nyt tuon olevan helppo myydä ja markkinoida, mutta ei ole kuulunut?

Näkikö kukaan samaa tai onko aiheesta tietoa?
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin