Onkos kukaan koittanut kautta ajatellut että toimisiko ko aine henkilöautoissa... Aine on siis raskaassa kalustossa käyttetävä dieselin lisäaine joka vähentää päästöjä..
Aine on nimeltään AdBlue ja on käytännössä ureaa. Mun mielestä ainakin Mersu on tutkinut ko. aineen käyttömahdollisuusksia myös henkilöauto dieselissä.
En kyllä suosittele laittamaan naftan sekaan. Tuo ruiskutetaan tosiaan pakoputkeen kahden katin väliin. Tietty varmaan toimii myös henkilöautossa, jos on laitteet, jotka osaavat sitä hyödyntää...
^Varmasti toimii. Eri asia on sitten että onko saavutettu hyöty miten merkittävä. Raskas kalusto polttaa ainetta vähän eri lailla kuin henkilöauto, joten näinollen päästötkin on eri luokkaa.
Samaa systeemiähän käytettään myös joissakin voimalaitoksissa, missä savukaasuihin ruiskutetaan ammoniakki-liuosta ja näin saadaan typenoksideja vähenemään.
KJS kirjoitti:Aine on nimeltään AdBlue ja on käytännössä ureaa. Mun mielestä ainakin Mersu on tutkinut ko. aineen käyttömahdollisuusksia myös henkilöauto dieselissä.
katos prkl.. kirjotus virhe.. AdBlue oli tarkoitus kirjoittaa..
Ettei nyt menisi hiukkassuodattimet ja ureajärjestelmät sekaisin? Ensin mainittuja ainakin on PSA- tuotteissa ollut jo pitkään. Jälkimmäinen järjestelmähän vaatii erillisen lisäaineen jota kuljettaja lisäilee erilliseen säiliöön, josta urealiuos siirtyy vasta pakokaasujen joukkoon ilmansaasteita vähentämään. Moniko pösömies tankkaa mittarilla kahdesta eri letkusta?
Jotain pakokaasujen puhdistukseen liittyvää litkua Pösöihin ja sitikoihin joutuu huollossa lisäämään (ei siis joka kerta tankatessa.) Ureaksi sitä on jotkut sanoneet, virallinen nimi lienee jokin kaupallisempi.
Joko ne pösöt ja s*itikat käy tosi usein huollossa tai sitten niissä on vaan niin isot AdBlue-säiliöt... Eli vahvasti epäilen että ko.järjestelmä ei ole niissä käytössä.
Ja taitaisi olla aika huono markkinoitava jos tarttis myös AdBlue-pöntöllä hlö-autollakin vierailla...
-HH- kirjoitti:Joko ne pösöt ja s*itikat käy tosi usein huollossa
Näinhän sitä kerrotaan.
tai sitten niissä on vaan niin isot AdBlue-säiliöt... Eli vahvasti epäilen että ko.järjestelmä ei ole niissä käytössä.
Ja taitaisi olla aika huono markkinoitava jos tarttis myös AdBlue-pöntöllä hlö-autollakin vierailla...
Jep, kaivelin vähän tietoa systeemistä, eikä ollut ureaa, vaan jotain cerium-pohjaista lisä-ainetta. Lisä-ainesäiliö täytetään muutaman kymppitonnin välein. Pumaska aiheesta, sivunro 33.
AdBlueta firman mersuun lisäillään olisko 10litraa/pari tankillista. Eli kohtuullisen pieni lisä vaiva. Vaatteille sitä ei kannata roiskia työkaverin kertoman mukaan. Hyvin lähti kuulemma värit
Ihmettelen vain kun näin tv:sta dokumentin veden ruiskuttamisesta dieselin sekaan ruiskutustapahtuman yhteydessä (vanha idea). Aiemmin ongelmana oli mm. liian suuri pisarakoko, mutta joku saksalais professori oli asian ratkaissut. Sillä oli omat mersu ja bmw tieliikenteessä prototyyppi asennettuna ja oliko peräti niin että tehot ja vääntö nousee samalla kuin hiukkaspäästöt laskee reilusti. Luulis nyt tuon olevan helppo myydä ja markkinoida, mutta ei ole kuulunut?