Varoitus syysliukkaudesta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Varoitus syysliukkaudesta

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mopon kanssahan on tottunut, että lehdet on liukkaita ja maajussit levittää savea pikkuteille.

Mutta kaiken huippu oli eilen kun ajelin kaupasta kotiin Ylöjärven ympyröissä, niin tuntui omituisesti perä nuljahtavan ja vauhtia ei ollut varmaan paljon yli neljäkymmentä.
Ajattelin syyn olleen siinä, että oikaisin hiukan kivetyksen päältä, jotka märällä ovat liukkaita, niin kun kaikki tietää.

Seuraavassa ympyrässä on korkea kiveys, joten en oikonut ja ei luistanut.

No sitten seuraavassa tuntuikin jo siiltä, että takarengas on tyhjä repsikan puolelta. Panin auton parkkiin tien viereen ylämäkeen ja kiersin auton, renkaissa ilmaa, pyörätkin vaikutti olevan kiinni.

Sisään autoon ja normaalisti liikkeelle ja luiston esto sähköttää ja pyörät pyrkii sutimaan. Katson tien pintaa, joka on täynnä tuulen heittämiä ja sateen kastelemia männyn neulasia.

Eli ajelkaapas varovasti, jos on satanut ja lehtiä maassa myös autoilla, olo oli meinaan kun liukkaan kelin kurssilla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Taitaa olla tänävuonna tavallista enemmän männyt tiputtaneet neulasiaan. Tiedä sitten minkä takia.

Ihan jo märkä asfaltti(uusi varsinkin) osaa olla petollisen liukas, varsinkin jos on vanhat renkaat vaikka olisikin pintaa jäljellä mutta kun kumi on kovettunut niin saa tosiaan olla tarkkana. Mulla oli tuossa 33:ssa 195 ja niillä löi tyhjää vielä 70 vauhtiin asti kakkosella kun ripeesti kiihdytti märällä. Nyt laitoin ilmeisesti vähän tuoreemmat 175 levyiset eikä sudi mihkään.

75:sella aikoinaan spinnasin kääntyessä hanko/hyvinkää tieltä karjaalle, oli risteykseen laittu just uusi asfaltti ja sadekeli(ja oli sentään uudehkot renkaat). 270 astetta onneksi pysyin omalla kaistalla, vastaantulevan corolla-kuskin ilme oli näkemisen arvoinen.
Joona Karimaa
____________

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jep...eilen ajelin 9-tiellä Näsijärven sillan jälkeen mopolla, tuntui vähän liukkaalta...roskaa ja putua tiellä aika paljon.

Sitten oli yhtäkkiä ukko tiensivussa seisoskelemassa ja oli varmaan just vähän aikaa ennemmin pyöritelly Opel Sorsansa ojan pohjalle.. :o:

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tuli muuten mieleen se Hervannan Tunnelin kohdalla sattunut eilinen auton kallioon suistuminenkin, sieltähän sopivasti tippuu lehtiä tielle.

Asvaltin liukkaudesta tulee mieleen se, kun Floridassa asuin, niin siellä sai tosissaan katsoa liikennevaloissa sateella, ettei kukaan tule vielä suksena poikittain. Ei ollut meinaan yksi eikä kaksi kertaa kun auto suihkas punaisilla jarrut lukossa risteyksen yli.

Syy oli: 1. asvaltissa käytetään pirusti öljyä se asvaltti on paljon tasaisempaa kuin Suomessa.
2. Isot jenkkiautot vuotaa öljyä ns taatusti
3. Vettä kun satoi, niin sitä yleensä sitten tuli kun Esterin peestä
4. Etenkin, jos edellisestä sateesta oli kauan aikaa, niin sitä öljyä sitten oli risteyksissä oikein kunnolla.

Niin onhan siellä Ylöjärvelläkin juuri tänä kesänä laitettu asvaltti. Kävi kyllä mielessä sekin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Midi kirjoitti:Mulla oli tuossa 33:ssa 195 ja niillä löi tyhjää vielä 70 vauhtiin asti kakkosella kun ripeesti kiihdytti märällä.
Se on se voima ja suunnaton teho :mrgreen:

Totta kyllä kun ajelee vielä prätkällä niin aika hyvin on oltava hereillä jos meinaa pystyssä pysyä. :shock:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vastaa Viestiin