Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Sunnuntai iltana oli sen verran vapaa-aikaa, että kävin tallilla vaihtamassa talvirenkaat Alfan alle. Samalla sitten huomaisin, kivana pikku yllärinä, sisäolan kadonneen kesällä alle laitetusta oikeasta eturenkaasta
Olisi vaan pitänyt uskoa Silverinea ja jättää etupään Powerflexit laittamatta...
Olisi vaan pitänyt uskoa Silverinea ja jättää etupään Powerflexit laittamatta...
"No smoke => no power => no hope"
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
^ Itse en edes viitsi väittää Kitkoilla ei todellakaan kannata ajaa kesällä, kuten Epezi tuossa jo perustelikin. Taisipa olla viime kesän rengastesteissä mukana pari kitkarengastakin ja ne kyllä haukuttiin aivan pystyyn, siis kesärengasominaisuuksiltaan. Vedellä lähtivät todella helposti luistamaan. Näkeehän sen pintakuvioitakin verrattessa, että kitkoista ei samanlaisia vesiuria löydy.
Aamulla oli jo melkein kesäkeli, maa valkoisena suolastaJanne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Itselläni on PNV:ssä alun toistakymmentä vuotta vanhat korealaiset kitkarenkaat, vaikeinta on tosiaan parkkiruudusta liikkeelle pääsy
VMP
Ei voi valittaa, kyllä ne tuntuu toimivan ihan siedettävästi. Sivuttaispito ei ole yhtä hyvä kun nastoilla, vaan eihän se voikaan olla. Mutta olkoon alusta mikä vaan, niin piru kun on miellyttävän hiljaista autossa. Loppuviikosta täällä onkin jo taas mustaa maata tiedossa... Niin ja ne ylivoimaiset kitkat on minun tapauksessa Nokian R:t.Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Misukan X-Ice kitkat alla ja 195/olisko ollu 65 R15 kokoisena ei vetele urissa, on hiljaiset ja rumat. Pitoa on tarpeeksi, hillitseepä vähän kaasujalkaa. Ja onhan niillä kiva välillä heitellä kaarteissa pientä luisuakin.Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Jatketaas tähän, nyt kun on ajettu siellä liukkaallakin, eli Carf:in talviharjoittelussa. Kitkakumi siis pitää yllättävän hyvin, jos alla on jotakin mihin lamellit voivat tarrata, eli edes nastojen karhentama jää. Jos ei ole sitäkään, eli peilijää, niin ei ole pitoakaan, ei sitten yhtään. Kaarteessa jatketaan liikejatkumon suuntaan ja jarrussa vauhti ei hiljene. Vetopitoa on kylläkin suhteessa enemmän, eli vauhtia saa aikaiseksi, varmaan kun on raskas keula ja paino etupyörillä.Monza kirjoitti:Muutama kilometri testiajoa eilisessä pöperökelissä conteilla:
ContiVikingContact 5 225/45-17 T
Toistaiseksi positiivinen yllätys noin leveästä ja matalasta kitkakumista. Toki ASR ja ABS auttaa, muuten en kitkoja olisi hommannutkaan.
No, tosi testi tulee sitten vasta jääkeleillä ...
Tässä nyt ei liene mitään uutta kellekään, mutta tulipa todettua ihan henk. koht. Edelleen on kuitenkin yllättävää, että heti kun löytää vähän karheutta edes toisen puolen renkaiden alle, niin on pitoakin ja matka jatkuu pontevasti toivottuun suuntaan.
Kuvittelen sen peilijään päälle vähän vettä ja jätän kitkat kotiin ja otan HKL:n ison volvon tai soitan taxin
Ei mitään ongelmia . Jäällä meinaa haluta suoraan kurvissa, mutta muuten aivan loistorenkaat nämä kitkat. Kerran ylämäessä ei voinut revittää urkuauki (jäinen mukulakivikatu tiukahkoon ylämäkeen Töölössä), mutta muuten pelittävät oikein hyvin.Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti
Mulla tulee ihan surkeilla keleillä mutka-ajoon tiettyä varovaisuutta nastoihin verrattuna, mutta lasken plussat kuitenkin huomattavasti suuremmiksi, eli on hiljaisempi kuin kesäkumi ja kuitekin melkein siedettävä pelkällä asfaltillakin, toisin kuin nasta. Nämä siis elämäni ekat kitkat. Suosittelen kaikki kokeilemaan! Alla 205/55R16-koossa Nokia Hakkapeliitta Rsi -kitkat.
Tytär tossa soitteli Italiasta. Oli käynyt Modenassa Ferrari museossa ja lähti kohti Firenzeä.
Oli pakko ostaa autoon lumiketjut, että pääsi vuoren yli kun lunta tuli aivan hillittömästi.
90€ tunnin huvista. No olihan kokemus sekin.
Oli pakko ostaa autoon lumiketjut, että pääsi vuoren yli kun lunta tuli aivan hillittömästi.
90€ tunnin huvista. No olihan kokemus sekin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Silti paikallinen taksikuski kertoi että jotkut kolleegat ostaa syksyllä kitkat ja ajaa seuraavaan syksyyn...ja ostaa sitten seuraavat kitkat...jne-Tomi- kirjoitti:^ Itse en edes viitsi väittää Kitkoilla ei todellakaan kannata ajaa kesällä, kuten Epezi tuossa jo perustelikin. Taisipa olla viime kesän rengastesteissä mukana pari kitkarengastakin ja ne kyllä haukuttiin aivan pystyyn, siis kesärengasominaisuuksiltaan. Vedellä lähtivät todella helposti luistamaan. Näkeehän sen pintakuvioitakin verrattessa, että kitkoista ei samanlaisia vesiuria löydy.
Ayrton Senna da Silva forever
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jotkut käyttää noita taksikuskien kokemuksia hyvänä referenssinä rengashankintoihin. Itse en ole ihan niin vietävissä, vaan luotan ihan omaan kokemukseen ja PeTuun.
Muutaman taksikuskin kanssa olen tuosta asiasta jutellut ja kovin eriäviä mielipiteitä löytyy. Mielipide riippuu usein myös siitä, minkä rengasfirman mainostarrat löytyy auton kyljistä:)
Muutaman taksikuskin kanssa olen tuosta asiasta jutellut ja kovin eriäviä mielipiteitä löytyy. Mielipide riippuu usein myös siitä, minkä rengasfirman mainostarrat löytyy auton kyljistä:)
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kokeilin samaa Helsinkiin ajaessa noin kk sitten. Ajoin 110-120kmh matkavauhtia motarilla kunnes ohituksen jälkeen auto ei pysähtynytkään kaistalle varovaisista liikkeistä huolimatta vaan meni pitkäksi pientareen puolelle nelipyöräluisulla. Hetkeä myöhemmin tuuli siirti autoa vasemmalle kaistalle jälleen nelipyöräluisua ja sitten tiputin nöyrästi nopeutta vaikka ohitetut nastamiehet ajoivatkin hiljalleen ohi Mutta auton käytös oli noissakin tilanteissa luottamusta herättävän helppoa hallita. Nopeutta oli vain ihan liikaa.
EDIT: kävin kitkat vs. nastat dialogin sisälläni heti siinä ajaessa mutta luultavasti kitkat on alla jatkossakin, ja oikea tilannenopeus toivottavasti...
EDIT: kävin kitkat vs. nastat dialogin sisälläni heti siinä ajaessa mutta luultavasti kitkat on alla jatkossakin, ja oikea tilannenopeus toivottavasti...
Ayrton Senna da Silva forever
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Pitkästä aikaa vaihdoin itse. Kohtuullisen veemäistä puuhaa löysässä pihassa, mutta lopulta sain kaikki neljä vaihdettua. Ilman apumiestä olisi ollut varsinkin keulan osalta tiukkaa, kun tunkki vajosi pihaan samalla vauhdilla kun se sai lisää mittaa.
16-tuumaiset Turanzat ovat kyllä mukavimman oloiset kumirinkulat, mitä aikoihin olen omistanut. Samalla kyllä aika papat.
16-tuumaiset Turanzat ovat kyllä mukavimman oloiset kumirinkulat, mitä aikoihin olen omistanut. Samalla kyllä aika papat.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Itse, kun olen molempia reilusti kuluttanut ja nytkin on toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat, on kyllä sanottava, että en minä ainakaan mitään muita asioita ole havainnut kuin melutason, jossa kitkarenkaat veisivät nastarenkaista voiton. Mitä muita asioita sinä olet huomannut?Epezi kirjoitti:Tänään oli ensimmäinen kerta kun oli kitkoilla oikeasti ongelmissa. Tampere Nokia motarilla ajoin 100km/h ja tuuli vei autoa kaistalta toiselle
Silti kitkat vie vielä monessa asiassa voiton, joten ne tulee olemaan seuraavatkin renkaat.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Melun lisäksi pito asfaltilla. Vitutuksen määrä ei ole myöskään niin suuri kun ensimmäisen 200km:n aikana kitkarenkaasta lähtee vain karvat ja nastarenkaasta nastat (tässä viittaan Nokian Hakka 4:siin).
Eipä myöskään kuluta asfalttia niin paljoa (minua mitkään hiukkaspäästöt kiinnosta pätkääkään, mutta huono asfaltti vituttaa) ja ei ole niin päivänpäälle renkaidenvaihdon kanssa.
Eipä myöskään kuluta asfalttia niin paljoa (minua mitkään hiukkaspäästöt kiinnosta pätkääkään, mutta huono asfaltti vituttaa) ja ei ole niin päivänpäälle renkaidenvaihdon kanssa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollistaensimmäisen 200km:n aikana kitkarenkaasta lähtee vain karvat ja nastarenkaasta nastat (tässä viittaan Nokian Hakka 4:siin).
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Sunnuntaina heitin Turanzat alle ja tarkastin samalla neljä talvea ajetut Michelinit (X-Ice North). Yhtään nastaa ei puutu.
Hakkanelosia ei ole ollut, mutta kakkosia on pari satsia pyörinyt ja niissä pysyi nastat ihan yhtä hyvin. Eli jotain vikaa on varmaan ollut.
Aiheessa pysyäkseni ajelin siis nastoilla koko talven ja nyt se on loppu.
(No vaimolla on vielä neljäseiskassa sohjorengastus joten saa tuota harjoitella taas toisenkin kerran).
Hakkanelosia ei ole ollut, mutta kakkosia on pari satsia pyörinyt ja niissä pysyi nastat ihan yhtä hyvin. Eli jotain vikaa on varmaan ollut.
Aiheessa pysyäkseni ajelin siis nastoilla koko talven ja nyt se on loppu.
(No vaimolla on vielä neljäseiskassa sohjorengastus joten saa tuota harjoitella taas toisenkin kerran).
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Työautossa oli alla muistaakseni yhden tai kaks talvea ajetut Hakkapeliitan viitoset, empä ehtiny kauheen kauan syksyllä niillä ajella kun nastat hävis melkosta tahtia. Jalka tietty on vähän raskas mutta pistäsin valmistusvirheen piikkiin, kävin ostamassa alle Hakkapeliitan neloset ja samanlaisella rääkkäämisellä kaikki nastat on edelleen tallella tämän talven jälkeen. Sen sijaan Michelinin energiansäästörenkaat vasta silmäänkusemista onkin. About 20000 ajetut kesäkumit on käytännössä nyt loppuunajetut. Pieni kitkakerroin - nopea kuluminen
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tästä asiasta on jo vanhaa tarinaa. Noiden kanssa kävi sellainen virhe että en sisäänajanut niitä.fahlsjy kirjoitti:Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollista
Myyn ja asentelen työssäni myös renkaita, ja aika usein tulee vastaan kohtuu tuoreita hakka 4:sia joista puuttuu kolmasosa nastoista, kolmasosa poikki ja kolmas osapaikallaan.
Eräs kaverini on myöskin Nokian nastalla töissä ja kertoi pari vuotta takaperin että ei juuri kannata hakka4:sia ostaa, joutuvat kuulemma niin paskoja nastoja sinne laittamaan. Hakka5:sten kanssa pitäisi tilanne olla parempi. Hakka7:sta ei ole kokemusta.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
^Ei kuulosta lupaavalta. Täsmälleen samat alla, mutta toistaiseksi kokemusta vain loskasta ja siinä ne toimi suunnilleen niin hyvin kuin nyt mikään voi sellaisessa toimia...
Siihen "velttouden" tunteeseen vie kyllä aikansa tottua saman profiilin kesärenkailla ajelun jälkeen. Olihan ne sen verran arvokkaat että sopisi toimia ainakin pari talvea.
Siihen "velttouden" tunteeseen vie kyllä aikansa tottua saman profiilin kesärenkailla ajelun jälkeen. Olihan ne sen verran arvokkaat että sopisi toimia ainakin pari talvea.
Ayrton Senna da Silva forever
Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei kait ne RSi:t huonot ole mutta tuntuuhan ne... talvirenkailta. Ovat kumminkin paljon vähemmän löysät kuin niitä edeltävät Hakkis Q:t.
Itse kipaisin tänään linttaa varten uudet Misukan XI2:t kokoa 205/60-16, pitäisi olla kuivan kelin ominaisuuksiltaan pohjolan kitkojen parhaimmistoa. Auto tosin on itsessään sen verran löysä - tai uskaltaisiko sanoa että amerikkalaishenkinen - ajettava että pieni tarkkuuden menetys ei tunnu samalla tavalla kuin Alfassa.
Itse kipaisin tänään linttaa varten uudet Misukan XI2:t kokoa 205/60-16, pitäisi olla kuivan kelin ominaisuuksiltaan pohjolan kitkojen parhaimmistoa. Auto tosin on itsessään sen verran löysä - tai uskaltaisiko sanoa että amerikkalaishenkinen - ajettava että pieni tarkkuuden menetys ei tunnu samalla tavalla kuin Alfassa.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
mulla on alla hakkapeliitta 2:Set (ne on siis auton ikäset! nytpä tiedän miks suht pienet kilometrit per vuosi kun ostin ei talvi ajoa!) en voi sanoa muuta kun seuraavat renkaat on kitkat!
olen ajellu kitkoilla talvipakkasilla ja liukkaalla jää radalla eikä se ole ikinään mennyt vallattomaksi luisteluksi, etenkin jos autossa on luistonesto järjestelmä, ei nykyiset nastatkaan huonosti ole toimineet, pitää vaan hirveää meteliä ja asfaltilla ajo nastoilla kyrsii. iso osa kuitenkin on kuskista kiinni, varomaton on varmasti ojassa, oli renkaat kuinka hyvät vaan.
olen ajellu kitkoilla talvipakkasilla ja liukkaalla jää radalla eikä se ole ikinään mennyt vallattomaksi luisteluksi, etenkin jos autossa on luistonesto järjestelmä, ei nykyiset nastatkaan huonosti ole toimineet, pitää vaan hirveää meteliä ja asfaltilla ajo nastoilla kyrsii. iso osa kuitenkin on kuskista kiinni, varomaton on varmasti ojassa, oli renkaat kuinka hyvät vaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Nastoja 75:n alle laittaessa oli murheellinen fiilis, "sinne meni ajotuntuma".. Uudet contin wintervikingit kuitenkin yllätti iloisesti jämäkkyydellään Ei ollenkaan pahat! Entiset nokialaiset oli suht kauheet tuossa mielessä. Ehkä tuohon jämptiin fiilikseen auttaa sekin, että kesärenkaat on korkeat, kokoa 185/65/R14. Talvirenkaat saman kokoiset mutta puoli tuumaa leveämmällä vanteilla, joiden ET on myös kesävanteita pienempi.
Vielä kun tulisi lunta..
Vielä kun tulisi lunta..
...lopetetaan suolaus!jude kirjoitti:Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!
TPP
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100