
https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto.pdf
Valvoja: Moderators
Osittain totta, osittain ei... ymmärrän kyllä että jos autolla on kelattu pitkälle yli 200tkm, siinä on enemmän kuin vikoja kuin autossa jolla ajettu reilusti alle. Kuitenkin noissa yli 30% autoissa on paljon pikkuautojakin pienillä kilometreillä. Esim. fiiatin pikkumallit on käsittääkseni kauppakasseja eikä niillä edes ajeta paljon mutta ei ne silti ole siellä kärjessä niiden riisipussien kanssa.Laku kirjoitti:Kuten jo kirjoitinkin, kaikki riisikupit ja kauppakassit, joilla ei ajeta paljon ovat kärjessä ja varsinaiset kulkuvälineet merkistä riippumatta ovat yli 30%
tasolla.
Varmaan pitävätki mutta ei ainakaan itseäni kiinnosta olla ostamassa esim alatukivartta jos pallonivel on vähän väljä. Vaihdetaan sitten kun tarvii ei noi osat ilmasia ole.. En siis sano sittä ettäkö en vaihtais ennenkun lopullisesti leviää. Johonkin pajalle kun viet niin varmasti koittavat vähän liiotellakin jotta sais hommia en silti yleistä. Ja kaikkia vikoja mitä katsastus mies huomaa ei kyllä itse löydä..PSS kirjoitti:Itse käyn aina tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa, ennen katsastusta.
Mieleeni kohoaa tärkein kysymys: "Mikseivät Alfistit pidä huolta omastaan"?
Miksei esim. tukivarsia vaihdeta ennenkuin ne ovat lopussa?
foorumia lukemalla saa ihan päinvastaisen käsityksen.... hieman outoa tosiaan että Alfa on tuolla loppupäässä olen aina kuvitellut että Alfoista pidetään hyvää huolta... vai onko niin että tuo 99 on jo niin vanha malli ettei kiinnosta tai nuorisolla käytössä...berliina kirjoitti:Oiskohan niin , että Italialaisen tai Ranskalaisen auton ostaja ei ole niin tarkka joka kolinaa kuuntelemaan, kuin Japsin tai Sakun ostaja.
Vai olisiko niin, että katsastelijat etsivät noista "vikaherkistä" ropposista vähän tarkemmalla silmällä "kun niistä aina jotakin löytyy".Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 406:sta katsuri löysi kolme vilkkupolttimoa jotka olivat kauhtuneet liian vaaleiksi (!), siinäpä murheet. Kumpaankaan ei tehty etukäteen mitään katsastustarkastusta, jälkimmäisellä tölkillä oli viime leiman aikoihin ajettu 330 tkm.
Yleisesti ottaen 10 vuotiaat 4-oviset henkilöautot taitaa kuitenkin olla vaan ihmisillä kulkupelinä eivätkä niinkään harrastuneisuuden kohteina. Ajetaan vaan ja huolletaan jos jaksetaan. Toki pimeydessä loistanee tässäkin kohtaa muutama 'poikkeus' niminen valopilkku.V6 kirjoitti:vai onko niin että tuo 99 on jo niin vanha malli ettei kiinnosta tai nuorisolla käytössä...
Anoppikokelaan civicciin tuli huomautus kans vääränvärisistä vilkuista, eli kuulemma oli rapistunut se pinnoite.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Noita vilkkupolttimoiden värejä on ilmeisesti alettu syynäämään entistä tarkemmin. Vaimokkeen kymmenvuotiaan Astran kastastussaldo oli yksi pimeä parkkipolttimo (joka kyllä taas kotipihassa toimi), kaksi vääränväristä vilkkupolttimoa,
Sanoisin, että osta Heikalta mahdollisimman alkuperäiset/laadukkaat osat, ettei tarvi olla heti vaihtamassa uudelleen.tammi kirjoitti:Eli riittääkö kun vaihtaa noi ylätukivarret? Ja onko väliä minkälaiset hankkii (motonet 63e/kpl ja heikkalla kahta erilaista 57 tai 62e/kpl)?
Itse en laittaisi kumpaakaan. Alkuperäisistä TRW:stä meni nivel, Ocapista taasen kului puslat ennen niveltä. (TRW:llä oli ajettu kuitenkin n. 50% enemmän)tammi kirjoitti:Siellä Heikkalla on italialaisen veman ja italialaisen ocapin valmistamia. Kumpaa suosittelette?
Vaihdatko itse vai liikkeessä? Itsekin niitä moneen kertaan korjaamolla vaihdattaneena päätin itse roplata hieman renkaanvaihdon yhteydessä ja kas! ylätukivarren ulompi pallonivelen kiinnitys oli vain löystynyt. 17 millinen hyllystä ja kiristys, niin kolina hävisi. Aiemmin olen ajellut korjaamolle, joten montakohan turhaa niveltä on jo vaihtunut.Janne kirjoitti:No joo, oispa juhlaa ku noi ylätukivarret kestäis 91tkm. Minulla ne on olleet vuosittaista vaihtotavaraa. On ollut alkuperäistä ja tarviketta ja aina yhtä pian ovat menneet.
Tarkastiko inssi että on hylyn aiheuttava vikakoodi kyseessä? Itse tulostin aken sivuilta koodilistat molempiin obd autoihin. Getvosessa ei onneksi tuolla rahasteta.Alfissimo kirjoitti:PRKL, ei mennyt viiatti läpi. Etupäässä väljää ja OBD pomppasi vikakoodeihin. Päästöt puhtaat ja jarruissakaan ei mitään sanomista.
4. sylinterin sytytyskatkoksista sekä painetunnistimen katkoksista herjasi, ei ilmeisesti kelpaa.KJS kirjoitti:Tarkastiko inssi että on hylyn aiheuttava vikakoodi kyseessä? Itse tulostin aken sivuilta koodilistat molempiin obd autoihinAlfissimo kirjoitti:OBD pomppasi vikakoodeihin.