Espresso

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Espresso

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Millaisilla koneilla foorumilaisten espressot syntyy?
Itsellä on Kruppsin puoliautomaatti+saman firman mylly. Mylly on aika heppoista tekoa ja koneeseenkin on joutunut tekemään pientä modifikaatiota.
Oikeaa konetta tekisi kuitenkin mieli. Onko kokemuksia esim La Pavonin vipuvarsi koneista?
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Gasolina kirjoitti:Millaisilla koneilla foorumilaisten espressot syntyy?
Itsellä on Kruppsin puoliautomaatti+saman firman mylly. Mylly on aika heppoista tekoa ja koneeseenkin on joutunut tekemään pientä modifikaatiota.
Oikeaa konetta tekisi kuitenkin mieli. Onko kokemuksia esim La Pavonin vipuvarsi koneista?
Lapavonin vermeet on jees, mutta jos oikeesti meinaan koti-Baristoilusta innostua, niin suosittelen että hommaat Ranchilio Silvian ja Rockyn. Alta 500e ei kumminkaan saa muuten kummosta kuppia aikaseksi.

Noi Pavonin vehkeet ja yleensäkkin vipuvehkeet (kuten kuolaamani ja pariin kertaan melkeen hakkimani Elektran vehkeet) ovat siitä hankalia, että oppimiskäyrä on tähtitieteellinen ja laitteet kuumuvat nopeaa. Jos 2x2 laakia saa aikaseksi ilman jäähdyttelyä niin on jo onnistunut suoritus.

Itellä on modattu Gaggia Evolution (silvian vaahdotusvarrella) ja Gaggian MM -mylly jotka hommasin aloitussarjaksi. Noihin on palanut aika lailla jo rahaa ja hyviäkin shotteja tulee aika lailla, mutta turha edes haaveilla että pystyisi tekemään esmes yli kolmelle vieraalle järkiajassa juomat. Nyt onkin haaveissa ECM Giotto ja toi Rocky tai sitten Quickmillin Andrea ja toi Rocky.

Asiasta kiinnostuneille suosittelen Suomen parasta essosaittia, eli www.ristretto.fi. Varoitus että mopolla on taipumusta karata...
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ja vielä ennenkuin joku alkaa paasata Mokapotin "alkuperäisestä" Essosta, niin sillä EI tehdä espressoa. Sillä tehdään sen kaltaista juomaa. Espresso kehitettiin 30 luvulla juuri painekeittimillä tehtäväksi (muistaakseni toi Gaggia oli sitä kehittämässä). Italiassa noiden mokapotien suosio johtuu halvasta hinnasta ja kyllähän sillä hyvää kahvia saa aikaseksi. Se ei vaan ole espressoa.

Kansainvälisen standardin mukaan espresso syntyy n 9 bar paineella uuttamalla n25cl about 92 asteista vettä 20-30 sekunnin aikana purujen lävitte (sinkkushotti).
-Matti-

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ihan muuteripannuun olen toistaiseksi tyytynyt. Jos kahvi on tuoretta ja laadukasta niin päihittää useimmat suomalaiset kuppilat.

Nespresson konetta joskus meinasin, mutta kun siihen käy vain ne niiden omat napit niin hautasin ajatuksen siinä pelossa että niiden kanssa on sitten naimisissa. Todella hyvää kyllä oli ja yhdessä sokkotestissä peittosi liudan kalliimpia ja tunnetumpia koneita. Oma kokemus on että tekijä vaikuttaa ikävän paljon lopputulokseen. Eli suomeksi että suomessa saa harvoin hyvää. Selvennetään sen verran että Nespresso oli harkinnassa koska niiden yksittäispatruunat on alumiinisia eli ei vanhene kahvi kaappiin kun olen reissussa.
Ayrton Senna da Silva forever

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Bialetilla omat keittelen:

http://www.bialetti.com/

eli mutteripannulla. Bialettiin saa myös hyvin varaosia.
Koneessa ei kannata pestä, kumiset tiivisteet saattavat hapertua.
Bialetti on italialaisten peruspannu.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tjuu, Mokapoteilla saa kyllä hyvää kahvia. Ja yleensä tasalaatuista eikä oo niin nuuka puruille.

Toi Suomen kahviloiden surkea taso on kyllä harmillista. Oulussakaan ei kovin monesta paikkaa saa hyvää essoa, laadukkaasta maitovaahdosta puhumattakaan. Esmes Robertsissa on hyvää kahvia, mutta Cappuchinot on sitten hieman huttua. Onneksi latte on anteeksiantavampi ja se on ihan hyvää. Coffee Housessa taas on hyvää vaahtoa ja yrittävätpä tehä vähän latte arttiakin, mutta niillä on kuppainen automaattikeitin. Ja muualla ei sitten kannata edes yrittää tilata muuta kuin normikahvia.

Sinällään ylläri, mutta parasta lattea mitä tähän päivään mennessä olen maistanut oli Duplinissa. Paikka oli jonkun Barista World Cupissa menestyneen paikka kuulemma.

Luulisi että Suomessakin viitsittäisiin pikkasen panostaa parin illan koulutukseen kun hommataan 10k€ keittimet...
-Matti-

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Se suurin ongelma on henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus. Syystä taikka toisesta opit ei mene seuraaville. Eli vaikea sanoa mikä esim Kouvolan seudulla on hyvä tai huono paikka kun riippuen tekijästä noin 10 paikassa saa tuurista riippuen hyvää tahi vähemmän hyvää.

Jokin aika sitten rupesi naurattamaan kun työntekijä latasi sitä kahvaa. Oli kai opetettu tiivistämään porot. Niinhän se taitaa kuuluakin, mutta varmaan ensin olis hyvä katsoa että kahvia on oikean määrä. Kyseinen neito survoi kaikella voimallaan kaksinkertaisen(?) määrän poroja siihen yhteen kahvaan, kun kerran asiakas tilasi tupla espresson :) Kyllä mulla oli naurussa pitelemistä kun ensin ei tapahtunut mitään, ja sitten kahvia alkoi tursua kahvan kiinnityksen välistä :lol: Kovilla on ne koneet ei voi muuta sanoa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Wile E. Coyote kirjoitti:Se suurin ongelma on henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus. Syystä taikka toisesta opit ei mene seuraaville. Eli vaikea sanoa mikä esim Kouvolan seudulla on hyvä tai huono paikka kun riippuen tekijästä noin 10 paikassa saa tuurista riippuen hyvää tahi vähemmän hyvää.

Jokin aika sitten rupesi naurattamaan kun työntekijä latasi sitä kahvaa. Oli kai opetettu tiivistämään porot. Niinhän se taitaa kuuluakin, mutta varmaan ensin olis hyvä katsoa että kahvia on oikean määrä. Kyseinen neito survoi kaikella voimallaan kaksinkertaisen(?) määrän poroja siihen yhteen kahvaan, kun kerran asiakas tilasi tupla espresson :) Kyllä mulla oli naurussa pitelemistä kun ensin ei tapahtunut mitään, ja sitten kahvia alkoi tursua kahvan kiinnityksen välistä :lol: Kovilla on ne koneet ei voi muuta sanoa.
Jep. Ja yks normimoka mitä tehdään usein on toi grupon kopautus tamppaamoisen jälkeen. Kakku halkeaa ja kahvi lirahtaa lävitte tai ainakin kanavoituu pahasti.

Kävin kesällä helsigissä keskustan kupeessa ihan hienossa kahvilassa (melkeen 5€ tupla ja suklaa muffinssi samaa hintaluokkaa) ja ehdin jo ajatella että homma on kavereilla hallussa kunnes näin kaverin kopauttavan todella kovaa gruppoa edellisellä asiakkaalla. Tilasinkin oman tuplashottini ilman kopautusta. Ja mulla olikin n 1cm enemmän cremaa ja se oli paremman värinen :) ...
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tänne tulikin heti paljon mielenkiintoista juttua!
Oma tietämys laitteista ja tekniikoista on varsin rajallinen. Espressoa on tullut valmistettua parisen vuotta, sitä ennen keiteltiin mutteripannulla, jota käyttelen silloin tällöin edelleen. Ristretto-sivustoa on nyt kahlattu läpi ja pitää varoa sitä mopon karkaamista..
Matti_S kirjoitti:
Noi Pavonin vehkeet ja yleensäkkin vipuvehkeet (kuten kuolaamani ja pariin kertaan melkeen hakkimani Elektran vehkeet) ovat siitä hankalia, että oppimiskäyrä on tähtitieteellinen ja laitteet kuumuvat nopeaa. Jos 2x2 laakia saa aikaseksi ilman jäähdyttelyä niin on jo onnistunut suoritus.
Tämä ylikuumeneminen ilmeisesti katkaisee laitteesta virran ja homma loppuu siihen kunnes vermeet on jäähtyneet?
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Gasolina kirjoitti:T
Tämä ylikuumeneminen ilmeisesti katkaisee laitteesta virran ja homma loppuu siihen kunnes vermeet on jäähtyneet?
Ei, vaan sen jälkeen kahvi maistuu raakasti palaneelta kun toi lämpötila alkaa olla kiehumispisteessä ja yli. Kuulemma virta pois ja kylmiä märkiä pyyhkeitä, vettä, jne, ovat käyttäneet viilentämiseen. Mutta hankalaahan toi on.

Esmes noilla puoliammattivermeillä (Giotto ja co) pystyy paukuttaan laaki laakin jälkeen kun ne on lämpötilavakaita + vaahdotuksen voi hoitaa yhtä aikaa lämmönvaihtimen ansiosta tai kovissä räleissä tuplaboilerin takia-> isommallekkin poppoolle saa kahvidriksut aikaan todella nopeeta. Esmes mun gaggialla menee 2 maitokahvin tekoon n 5min. Ja seuraavien valmistumiseen n 7min tosta, eli kokonaisuudessa 4 juoman tekoon 12 min. Se on jo aika pitkä aika... Kaverin Giotolla tekee 4 driksua n 2 min. Ja laatukin on vakaampaa ja kunnon mikrovaahdon tekeminen helpompaa.
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Matti_S kirjoitti: Ei, vaan sen jälkeen kahvi maistuu raakasti palaneelta kun toi lämpötila alkaa olla kiehumispisteessä ja yli. Kuulemma virta pois ja kylmiä märkiä pyyhkeitä, vettä, jne, ovat käyttäneet viilentämiseen. Mutta hankalaahan toi on.
Toi onkin huonompi homma. Koneen ominaisuudet oppii tietysti ajan mittaan, mutta ehkä oitää kuitenkin katsella myös muiden valmistajien tuotteita, joissa ei moista vaivaa ole. Sinänsä hyvin Italialaiselta kuulostava ominaisuus :)
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Gasolina kirjoitti: Toi onkin huonompi homma. Koneen ominaisuudet oppii tietysti ajan mittaan, mutta ehkä oitää kuitenkin katsella myös muiden valmistajien tuotteita, joissa ei moista vaivaa ole. Sinänsä hyvin Italialaiselta kuulostava ominaisuus :)
Siis voi tuota pelkästään pitää pois päältäkin, mutta jos sulla on vaikka 6 vierasta + ite, niin pakko turvautua vippaskonsteihin että kaikki saavat kahvinsa samalla tuntiluvulla.

Mutta sinällään esmes tuota Elektran Micro casa a leva -vehettä pidetään kyvyiltää sekä vaahdotuskessa että shotinlaadultaan aika lailla parhaana mitä rahalla saa. Se vaan että sekin alkaa polttaa kahvia parin shotin jälkeen. Ja ohan se kaunis... Oikeeta terästä ja messinkiä, eikä yhtään muoviosaa... oi, oi...

http://www.espressocoffeeshop.com/store ... _S1CO.html
-Matti-

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Joku lukee ajatuksia, sillä olin juuri eilen avaamassa aiheesta ketjua.

Tarkoituksena olisi hankkia joululahjaksi itselle ja vaimolle espressokeitin.

Ensiksi ajattelin marssia markettiin ja hakea tällaisen, mutta sitten joku suositteli mielummin tällaista erillisellä myllyllä (jolloin maksaisi muutaman kympin enemmän).

Saako viidellä huntilla järkevää keitintä? Automaatin helppous houkuttelisi, mutta kärsiikö laatu liikaa? En hae mitään high end-meininkiä, vaan hyvää vastinetta rahalle.

lambretta
Viestit: 37
Liittynyt: 12 Touko 2005, 15:02
Paikkakunta: Helsinki

Forza Pavoni

Viesti Kirjoittaja lambretta »

Perus-Pavonini ja minun yhteinen matka on kestänyt jo 14 vuotta.Pari tiivistettä olen vaihtanut, muuten toimii loistavasti. Suosittelen!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Vittorio Jano kirjoitti:Joku lukee ajatuksia, sillä olin juuri eilen avaamassa aiheesta ketjua.

Tarkoituksena olisi hankkia joululahjaksi itselle ja vaimolle espressokeitin.

Ensiksi ajattelin marssia markettiin ja hakea tällaisen, mutta sitten joku suositteli mielummin tällaista erillisellä myllyllä (jolloin maksaisi muutaman kympin enemmän).

Saako viidellä huntilla järkevää keitintä? Automaatin helppous houkuttelisi, mutta kärsiikö laatu liikaa? En hae mitään high end-meininkiä, vaan hyvää vastinetta rahalle.
Tosta jälkimmäisestä vermeksestä ei kommentteja, mutta jos meinaat sen 5 hunttia pistää, niin suosittelen yleisesti hintaluokassaan parhaita vermeksiä, eli toi Ranchilion Silvia + Rocky tai joku La Pavonin vipukone ja Silvia. Noi on alan lehdissä rankattu hintaluokkansa parhaiksi ja ovat todella luotettavia.

Noi automaatit on aika raakoja kompromisseja, vaativat suht paljon puhdistusta, vaahdotus on todella heikkoa ja tahtovat hajoilla. Toisaalta noiden esso on tasalaatuisen juotavaa (ei mitään erityistä, mutta voittaa noiden halpojen markettivemepeleiden kuran) ja teko helppoa. Varmaan satunnaiskäyttöön ihan ok. Lisäksi noi boilerivermeet vaatii about 30 min + lämmitysajan ennenkuin ne on käyttökelpoisia. Noita automaatteja voi käsittääkseni mm ajastaa. Toki saman voi hoitaa halvoilla pistorasiaan tyrkättävillä ajastimilla (esmes kaverilla on tollanen oman Andreansa päässä että saa aamusumpit).

Mutta varoituksena, että noita menee sitten resuksi aika tahtia. Esmes tuolla www.ristretto.fi:ssä nimimerkillä Cartman on omistanut tollasen jo vuosia ja aika usein se on saanu vehkeensä takuuseen vaihtaa/korjauttaa. Krups on siinä mielessä hyvä, että sen takuu toimii hyvin ja huoltopisteitä piisaa. Toisin kuin samoilla sisuksilla olevat kalliimmat italia-automaatit.

Mutta suosittelen sullekkin että pläristelet hetken tuota ristrettoa ja varsinkin tuota Cartmanin ketjua tuosta keittimestään. Jos ite olisin sun asemassa, niin ostaisin tollasen Silvian. Suht helppo käyttää vaikkei koossaan, maksimilaadussaan ja ulkonäössään pärjää pavonille. Mutta toi vipukeitin vaatii kuukausien työn että oikeesti saat tosta hyvää irti ja järjestelmällisen mielenlaadun.

Toisaalta jos täräyttäisit pöydälle tollasen Elektran/La Pavonin vipukoneen, niin ei ainakaan koneen ulkonäöstä jäis kii :).

edit: ja hyvää vastinetta rahalle saat ostamalla tukun kahvilippuja lähimpään laatukahvilaan. Kahviharrastus on aika tyyristä. Jos hommaat keittimen, niin joudut siirtymään kunnon vastapaahdettuihin papuihin, sillä noi keittimet on jumalattoman nuukia sen suhteen. Myös koko systeemin kriittisin osa on just jauhatus, eli mylly + pavut.

Mutta hyvää saat aikaseksi myös ostamalla jonkun kivan Bialetin mutteripannun ja kunnon myllyn kartioterillä. Esmes just Rockyn. Ostaa sitten seuraavana jouluna sen keittimen vierelle.
-Matti-

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Rancilio Silvia ja Rocky ovat pölyyntyneet tuossa jo pari vuotta aika vailla käyttöä.... :roll:
Tänään pitkästä aikaa ostin papuja ja ajattelin herätellä kotibaristaa sisälläni. Oli joku gasellisilmäinen tyttö maistattelemassa paikallisessa koomarketissa.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Viime jouluna lahjaksi saatu Bifinett :lol:
Viimeksi muokannut Toronado, 12 Joulu 2008, 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Philips Espresso Barilla syntyy espressot ja cappuccinot.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Krups Espresseria 8050-automaatti tuli sitten pukinkonttiin hommattua. Pääpaino oli helppoudella. Toivottavasti sumppikin on kelvollista. Aattoaamuun asti ajattelin koeajoa odotella.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Metoksen ykspiippuisella väännetään. Lempinimeltään helvetinkone.

Vituttaa joka jumalan kerta kun siihen joutuu koskemaan, paitsi silloin kun tekee itselleen jonkun kahvihörpyn. Yleensä sitäkään ei silti ehdi juomaan.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Espresso

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Gasolina kirjoitti:Millaisilla koneilla foorumilaisten espressot syntyy?
Itsellä on Kruppsin puoliautomaatti+saman firman mylly. Mylly on aika heppoista tekoa ja koneeseenkin on joutunut tekemään pientä modifikaatiota.
Oikeaa konetta tekisi kuitenkin mieli. Onko kokemuksia esim La Pavonin vipuvarsi koneista?
Itselläni jotain samankaltaista koneistoa. Espresso on ok kotioloissa, ei voi tietenkään verratakaan aitoihin 75 eurosentin kupposiin Saapasmaassa. Suomen kahviloiden 3 euron hintoja tiskiltä ostettuna ei voi ymmärtää. Cappucinoa ei ole tullut tehtyä vuosikausiin, edes vieraille. Grappaa sen sijaan saatan joskus lorauttaa sekaan, varsinkin pitkän illallisen päälle. Aamiaiseksi riittää cafe doppio sekoitettuna isoon mukilliseen mikrossa lämmitettyä kevytmaitoa, sillä pärjääkin hyvin iltapuolelle...

Joku tuollainen Pavonin hantaakimasiina olisi ainakin hyvän näköinen, on tullut mietittyä, kyllä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Suomessa saatavasta espressosta mulla on sama käsitys kuin muillakin, kunnon kupposta ei saa kovinkaan monesta paikasta. Jotenkin ammattiylpeys tuntuu olevan hakusessa kahvilayrittäjillä tai sitten asiakkaat vaan mumisevat itsekseen huonosta laadusta eivätkä anna palautetta.

Itse tykkään espressossa(kin) yksinkertaisista jutuista eli en sotke sinne maitoa tai sokeria tai ylipäänsä mitään muutakaan. Hmm, tuota grappaa voisi kyllä kokeilla lorauksen doppioon :)

Tänään tuli haettuna takuuna kolmas Krupsin mylly. Onko nämä muilla toimineet hyvin?? Myös saman firman espressokoneessa on jotenkin mennyt annoksen määritys sekaisin, laite lykkää vaikka koko säiliön tyhjäksi yhdellä painalluksella.
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Vittorio Jano kirjoitti:Krups Espresseria 8050-automaatti tuli sitten pukinkonttiin hommattua. Pääpaino oli helppoudella. Toivottavasti sumppikin on kelvollista. Aattoaamuun asti ajattelin koeajoa odotella.
Kandee sitten tyytyväisyyden varmistamiseksi hakea tuoreita papuja vaikka lähimmästä Robert's Coffeesta, jollei parempia paikkoja oo tarjolla lähimaastossa...
-Matti-

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pari päivää on Krups ollut käytössä, eikä kyllä toistaiseksi hankinta kaduta. Espressot, cappuccinot ja lattet syntyvät sopivan iisisti ja hyvääkin on. Pavut hommasin Tampereen keittiöelämää-liikkeestä. En nyt jaksa muista valmistajaa, enkä viitsi lähteä tarkistamaan. Välipäivinä pitänee hankkia toinen satsi.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vittorio Jano kirjoitti:Pari päivää on Krups ollut käytössä, eikä kyllä toistaiseksi hankinta kaduta.
Aika lailla sama fiilis oli itselläkin espressoon siirtymisen jälkeen. Nykyään ei "kuravettä" tule enää juotua kuin pakon edessä.
Giulia Super -69

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Ks. albumi.

Oli "ihan pakko".

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nyt olen kade, on se vaan hieno 8)
Giulia Super -69

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

sitä se nimenomaan on - ilta on mennyt ihaillessa. Mukava ylläri olisi, jos sille saisi jotakin juomisen arvoista aikaiseksi. Vuoden alusta alkaa armoton yritys...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Alfieri kirjoitti:sitä se nimenomaan on - ilta on mennyt ihaillessa. Mukava ylläri olisi, jos sille saisi jotakin juomisen arvoista aikaiseksi. Vuoden alusta alkaa armoton yritys...
Eiköhän se se siitä. Toivottavasti on vaan mylly ja vastapaahdettuja papuja messissä. Kaupan valmiiksijauhatetuilla ei meinaan saa tollasilla vehkeillä mitään aikaseksi. Liian karkeeksi jauhettua että kestäs tuota 9 bar painetta. Ja vanhoja.
-Matti-

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No ensimmäinen satsi meni melkein suoraan läpi, toisella kerralla ei meinannut vipua saada miesvoimalla alas, kolmas meni jokseenkin paremmin kohdalleen, neljännessä jo vähän cremaakin...

Hommasin tuon muutamalla satasella ebaysta ja mukana oli vain tuollainen pienempi (1 kupin?) fitteri. Olisi ehkä helpompaa harjoitella isommalla? Löytyisikö täältä Stadista jokun erikoisliikkeen hyyllystä? Mitä kahvia muuten nautiskelette? Pitääkö olla 100% Arabicaa vai nimenomaan sitä juuri ei?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Alfieri kirjoitti:Löytyisikö täältä Stadista jokun erikoisliikkeen hyyllystä?
Kannattaa kysyä ainakin Eiringiltä, sieltä saat papujakin.
Giulia Super -69

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No löytyihän se tuplasuodatinkin kun otti silmän käteen... :oops:

Merkillistä miten nämä rakkaat laitteet ovatkin kaikkia milanolaisia:

La Pavoni, firma perustettu 1905, Via Parini, Milano.
Alfa Romeo, 1910, Portello, Milano.
Cinelli, (perustettin Firenzessä 1948, mutta siirtyi pian Milanoon) Via Egidio Folli, Milano.
panettone on ehdoton jouluherkku...

mihinkähän milanolaiseen lankean seuraavaksi?

Portelloon liittyen löytyi muuten minulle minulle uusia kuvia (+uutta juttua italiaksi) http://www.arocalfissima.com/portello/

vuonna 2010 onkin sitten "välttämätöntä" vierailla Milanossa..

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Alfieri kirjoitti:No ensimmäinen satsi meni melkein suoraan läpi, toisella kerralla ei meinannut vipua saada miesvoimalla alas, kolmas meni jokseenkin paremmin kohdalleen, neljännessä jo vähän cremaakin...

Hommasin tuon muutamalla satasella ebaysta ja mukana oli vain tuollainen pienempi (1 kupin?) fitteri. Olisi ehkä helpompaa harjoitella isommalla? Löytyisikö täältä Stadista jokun erikoisliikkeen hyyllystä?
Se sinkkufiltteri on aivan turha. Edes ammattilaiset ei tahdo saada tuolla kunnon shotteja aikaiseksi. Ja toivottavasti sulla on muuten tampperi?


Coffeeplease, coffeecentral ja espressivo.fi auttaa noihin välineongelmiin.
Alfieri kirjoitti: Mitä kahvia muuten nautiskelette? Pitääkö olla 100% Arabicaa vai nimenomaan sitä juuri ei?
Kokonaan Arabica-lajikkeita sisältävät paahdot on ihan jees. Se on aika vähäkofeiininen ja pehmeähkö eikä siitä irtoa paljoa cremaa. Sen sijaan Robusta on aika tipakkaa kamaa ja hieman tympeähkökin jos sitä on sekoituksessa liikaa. Se taas helposti pursuaa helposti cremaa. Kandee maistella mistä tykkää.
-Matti-

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

ööö...eikö se sinkku ole tarkoitettu yhden ihmisen tarpeisiin ja doppio tuplatarpeeseen tai kahdelle?

Toppari on, sen verran on piipun pesääkin tullut ladattua, että panostushomma ei ole ihan outoa.

Ihan 100% Arabica ei (tähän asti ainakaan) ole ollut se suosikkini, vaan vähän terävämpää saa mielellöään olla myös joukossa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Alfieri kirjoitti:ööö...eikö se sinkku ole tarkoitettu yhden ihmisen tarpeisiin ja doppio tuplatarpeeseen tai kahdelle?
Pavonista en tiedä, mutta Krupsin tuplakahvalla saa doppion, mutta ei kahta kunnollista espressoa. Ainakaan minä en saa..
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Alfieri kirjoitti:ööö...eikö se sinkku ole tarkoitettu yhden ihmisen tarpeisiin ja doppio tuplatarpeeseen tai kahdelle?

Toppari on, sen verran on piipun pesääkin tullut ladattua, että panostushomma ei ole ihan outoa.

Ihan 100% Arabica ei (tähän asti ainakaan) ole ollut se suosikkini, vaan vähän terävämpää saa mielellöään olla myös joukossa.
Teoriassa juu. Mutta esmes baristakisoissa ja muutenkin käytetään lähinnä tuota tuplabaskettia. Sinkulalla on melkeen mahdotonta saada kunnon shottia aikaseksi. Toi groupheadin leveys ei oikeen sovellu tollaseen.

Ite teen yleensä kaikki kamat 2x ristretosta jonka mitta on yhteensä ehkä 40ml. Tai jos naaras tai joku muu ottaa myös, niin sitten kaks normishottia.

Mutta jos saat sua tyydyttävää settiä sinkulalla, niin anna palaa :).
-Matti-

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Laajennetaanpas sen verran hyvää keskustelua että mitä kahvin kanssa? Vaiko ihan sellaisenaan. Hyvän kupillisen vedän itse mielellään ihan sellaisenaan. Suklaa on hieno seuralainen, varsinkin tumma sellainen. Ja erityisesti jos se kahvi ei olekaan ihan suun mukainen :) Kyläpaikoissa tulee usein otettua "varmuudeksi" jotain kaveriksi, koska joskus on aika pahoja kokemuksia jotka yksinkertaisesti ei uppoa ilman seuralaista. Pahinta on laiha halvoista pavuista tehty kahvi kun maitoa ja sokeria en sekaan laita.

Mitkäs suklaat on suosikkeja?
Liitteet
Dsc_1933_resize_.jpg
2008 Joulun settiä
(324.35 KiB) Tiedosto ladattu 6995 kertaa
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

No tuo kuvassa näkyvä Neuhaus nyt ainakin menisi alas ilman ongelmia.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ite en oo mikään makean ystävä, mutta kahvilassa helposti menee tumma suklaakonvehti tai leivos. Kotosalla kaffe menee ihan omana itsenään.

Tosin joulusuklaita on hyvä syöttää pitkin kevättä vieraille. Kun laittaa konvehdin kaffelautaselle kahvin viereen niin harvemminpa tuo siihen jää :).

Ainakin meitille osa kahvinautintoa on myös toi visuaalinen puoli. Nätit kupit ja hieman kuviota maitokaffen päälle, niin maittavuusmomentti vaan kasvaa. Tähän kuuluu myös pontentiaalinen palanpainike, kuten just toi konvehti tai leivos.
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nostetaampa tätäkin. Stockalla jatkuu kahviteema vielä ensi viikon loppuun. Paljon alan asiantuntijoita paikalla, kannattaa ehdottomasti poiketa, jos homma kiinnostaa.
Itse sain paljon uutta infoa, mm kuulemma nämä nykyaikaiset nopeakierroksiset kahvimyllyt polttaa kahvin piloille jo jauhamisvaiheessa. No, alan oikeat harrastajat varmaan tämän tiesikin, mutta itselleni tuo oli uusi juttu.
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^Siksi suositaankin yleensä halkaisijaltaan isoja jauhinkartioita ja hidasta pyörimisnopeutta.
-Matti-

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Meikä taas sanoo moista väitettä hifistelyksi. Vähän samaa linjaa kuin Veyron-kuskin suusta kuultu "alle tuhannen hepan autoilla ei pysty ohittamaan" tai stereoharrastajan väite "ei noilla kymppitonnin kajareilla tee vielä mitään".

Tai sitten oma suu ei vain maista. Todella tyytyväinen olen itse ollut tuohon tomaattiin. On vielä ehjä (!) ja tuottaa shotin vaivatta. Päivän eka caffé justiinsa upotettu.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Vittorio Jano kirjoitti:Meikä taas sanoo moista väitettä hifistelyksi. Vähän samaa linjaa kuin Veyron-kuskin suusta kuultu "alle tuhannen hepan autoilla ei pysty ohittamaan" tai stereoharrastajan väite "ei noilla kymppitonnin kajareilla tee vielä mitään".

Tai sitten oma suu ei vain maista. Todella tyytyväinen olen itse ollut tuohon tomaattiin. On vielä ehjä (!) ja tuottaa shotin vaivatta. Päivän eka caffé justiinsa upotettu.
Ja mä väittäisin että ilman kokemusta toi on aika radikaali väite...

Mulla itellä on Gaggian perus MM tällä hetkellä. Se ottaa kiekkoja tosi raakasti jauhaessaan ja pitää pitää pausseja ettei toi kahvi oikeasti pala. Sen jo haistaa.

Esmes toinen perusmylly, mutta hyvä sellainen eli Rachilion Rocky ei tee moista (ainakaan niillä jauhatusmäärillä mitä ite oon testannu). Lisäksihän noissa on speksattu jauhatusajat mitä saa putkeen vetää.
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo, kaipa tuon voi hyvinkin mieltää hifistelyksi. Hauska juttu silti, että takavuosien hyvään jauhamistulokseen pystyvät raskaat perusmyllyt ovat nykypäivän hifistelyä, kun kiinanrimpula on se alan standardi.
Giulia Super -69

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Gasolina kirjoitti:Joo, kaipa tuon voi hyvinkin mieltää hifistelyksi. Hauska juttu silti, että takavuosien hyvään jauhamistulokseen pystyvät raskaat perusmyllyt ovat nykypäivän hifistelyä, kun kiinanrimpula on se alan standardi.
Tjoo, kyllä hyvä käsikäyttöinen kartioteräinen mylly pesee tollasen paskan sähkömyllyn mennen, tullen ja palatessa.

Toi oma mylly on Italialainen, mutta ei mikään häävi. Päivityslistalla toi on ollut jo kolmatta vuotta, mutta jotenkin sitä rahaa on tullut aina muuhun allokoitua :). Eikä toi missään nimessä ole mikään standardi...
-Matti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Matti_S kirjoitti: Toi oma mylly on Italialainen, mutta ei mikään häävi. Päivityslistalla toi on ollut jo kolmatta vuotta, mutta jotenkin sitä rahaa on tullut aina muuhun allokoitua :). Eikä toi missään nimessä ole mikään standardi...
Standardilla tarkoitin vaikka tuollaista itselläni olevaa Krupsia. Kyllähän sekin niin kauan menee, kun saan takuusta uuden, vanhan posahtaessa. Sitten, kun en enää saa niin en taatusti osta laitetta jonka käyttöikä tuntuu olevan puoli vuotta tai alle.
Giulia Super -69

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Matti_S kirjoitti:Ja mä väittäisin että ilman kokemusta toi on aika radikaali väite...
Kenties, mutta pointtini oli se, että iso osa juuri meistä kokemattomista juo sitä paskemmallakin myllyllä jauhettua kahvia aivan tyytyväisenä. Itse kuulun juuri tähän joukkoon.

Kompromissien taidettahan nämä kaikki asiat ovat. Jos sitä hommaa joka asiaan ne absoluuttista huippua edustavat vehkeet, niin äkkiä tulee konkurssi.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jonkin aikaa itseani on harmittanut, että maastofillari ym retkillä jää helposti espressot saamatta. Nyt kaverini oli hankkinut pienen ja kätevän mukana kulkevan koneen. Laitteella saa jopa kohtuu hyvää tavaraa aikaiseksi. Vesi tosin pitää keittää erikseen.
Lisää tietoa laitteesta: http://www.handpresso.fr/index.html
Liitteet
Lauhanvuori 9.8.2009 002.JPG
(184.07 KiB) Tiedosto ladattu 6154 kertaa
Giulia Super -69

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pitkästä aikaa eteen tuotiin ravintolassa lähes luokatonta espressoa. Oli kuin laihahkoa suodatinkahvia pikkumukista. Tämä tapahtui asuinpaikkakunnan muutoin ihan siedettävässä ruokalassa, jota alfistitkin tapahtumissaan ovat suosineet.

Kotirintamalla Bosch jauhaa ja pöhisee edelleen vallan mainiosti. Kesän aikana on tullut päivittäin juotua laitteella työstettyä voimajuomaa.

Uusimmat pavut ostin Lidlistä, kun niitä jossakin kehuttiin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Jokos Lidlin pavut on jalostettu juomaksi ja, jos on niin millaista syntyi?
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin