...jatkuu
Pystytysporukan lähdettyä oli ohjelmassa sepelin tasausta ja lattiastyroksien asennusta. Vesijohdoille tuli tehtyä urat styrokseihin sellaisella "urakolvilla". Olihan se hieman hintava noin yksinkertaiseksi laitteeksi, mutta ilman sitä styroksin loveaminen vesijohdoille esim. puukolla rapsutellen olisi ollut todella työlästä ja sotkuista hommaa.
Kun vesijohtoja sojottaa lattiasta 21kpl. + viemärit (autokatoksessa ja teknisessä tilassa vielä muutama lisää) ja styrokslevyjä tulee neljä päällekkäin, riittää veistelyä ja sovittelua ihan tarpeeksi ja vähän päällekin.
Jossain välissä tuli maalailtua hieman ulkoseiniä kun styroksin veistely alkoi riittämään. Sai jotain näkyvääkin aikaan
No joo. Kyllähän ne viimeisetkin levyt saatiin paikoilleen ja seuraavaksi harjoiteltiinkin lattian raudoitusta. Täyskokoisia verkkoja (2.35x5m.) oviaukosta sisään kiskoessa oli oma taiteilunsa, mutta kolmeen ukkoon homma saatiin hoidettua kunnialla, mitä nyt verkkojen reunat hieman raapivat oviaukon pieliä. Skraadit tulevat jäämään kuitenkin piiloon karmien taakse joten nou hätä!
Hommailtiin appiukon kanssa jakotukkeja ja muita kilkkeitä lattialämmitykselle itse lattialämmitysputkea odotellessa ja kun putki saapui tonteille, niin ei muuta kun vähän toista tuhatta nippusidettä takataskuun ja putkea verkkoon kiinnittelemään. Siinä on sormet hellänä kun 800 nippusidettä päivässä käsin kiristelee
Jossain välissä tuli laitettua tuulensuojalevyt + juoksut + pystypaneelit seinäelementtien ja katon väliin. Rakennustelineiden kasaus, purku ja siirtely on työlästä hommaa yksin tehtynä varsinkin kun ulkoseinistä sojottaa vinotuet maahan. Tuppasivat olemaan usein hieman edessä
Hmm... mitäs sitten.. ? No viime maanantaina saatiin lattiamiehet tekemään valua asunnon puolelle ja niinkuin joku tuolta avautumisthreadista saattoikin lukea, niin kaikki ei mennyt niinkuin elokuvissa. Eli kun lattiamies otti nollakoron oh:n oviaukosta niin sen mukaan lattiakaivot ja osa lattialämmitysputkista olivat pinnassa. Ei siinä vaiheessa juuri naurattanut. Tovin ihmeteltyämme huomasimme, että khh:n oviaukko, josta olin kaivojen korot laskenut, oli muita oviaukkoja ylempänä. Eli jos tehtäisiin lattia tämän oviaukon mukaan, niin kaivoilla olisi sopivat kaadot, mutta lattia muiden oviaukkojen kohdalla olisi hieman korkeammalla. Siitä ei sinällään ole mitään haittaa, kuulemma jopa parempi näin, mutta sitä ollaan ihmetelty, että miksi se khh:n oviaukko sitten on korkeammalla kuin muut. Seinäelementit istuvat kyllä paikoillaan niinkuin pitääkin.
Niin ja asiasta talokauppiaalle mainittuani kävi hän reippaana kaverina työpäivän jälkeen hakemassa jostain linjalaserin ja sitten ammuttiin yhdessä korkoja. Olihan se khh:n oviaukko tosiaan n. 1.5cm. ylempänä, mutta syytä ei keksitty.
Noh, keskiviikkona yksi pystytysporukan kavereista tulee katsomaan hommaa.
Viime torstaina ja eilen, sunnuntaina paukuteltiin Rasviksen kanssa räystään aluslautoja ja ne ovatkin jo autokatoksen etuosaa ja muutamaa yksittäistä lautaa lukuunottamatta paikoillaan. Iso kiitos Rasvikselle! Tätä hommaa kun on erittän vaikea tehdä yksin
Rasviksen lähdettyä eilen illalla kotiin jäin vielä turaamaan autotallin ajoluiskan valumuottia ja raudoitusta kun autokatoksen ja teknisen tilan lattiavalua oli puhuttu alustavasti täksi päiväksi. ajattelin, että saisi sitten samalla kurat luiskaankin. Puolilta öin kotiin ja aamulla seitsemäksi työmaalle passiin jos lattiamiehet olisi vaikka tulossa ja tulihan ne siinä kahdeksan hujakoilla. Aamulla satoi vettä ja kuraa oli varattu näinollen vain katoksen ja teknisen tilan valuun. No onpahan ajoluiskan muotti ainakin valmiina.
Katsottiin yhdessä, että paikat ja korot olivat kunnossa valua ajatellen ja kun kaikki tuntui olevan ok, niin jätin kaverit työn touhuun ja lähdin kotiin aamupalalle. Nyt olen iltavuorossa ja huomena aamulla pääseekin ihastelemaan (toivottavasti) uutta Mastertopilla pinnoitettua autokatoksen lattiaa.
Niin ja jos joku ihmettelee, että miksi autokatoksessa on Mastertop -pinnoite, öljynerotuskaivo ja vesipisteet niin kerrottakoon, että rakennusoikeudet eivät riittäneet tallin tekoon ja kun autokatoksesta ei rokoteta neliöitä, niin tehtiin sitten sellainen "autokatos", joka on helppo muuttaa lämpimäksi talliksi jahka (poikkeus)luvat saadaan. Niin ja onpa sielä "autokatoksessa" vesikiertoinen lattialämmityskin.
EDIT: Lattiamestari soitti juuri ja kertoi, että olivat sittenkin saaneet ajoluiskan valettua ja pinnoitettua samalla rykäisyllä. Hieno juttu! Täytyy illalla töiden jälkeen hurauttaa katsomaan ja heittää pressu yöksi luiskan päälle jos sattuu vaikka satamaan.