Katsastushylsyjä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Katsastushylsyjä

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Mielenkiintoinen tilasto... aika paljon on eroja autojen ja autojen välillä :roll:

https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto.pdf
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

oma kone ei anna avata kyseistä linkkiä :?
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Kokeileppa tätä: LINKKI

Ei kovinkaan mairittelevaa luettavaa...
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

:lol: :lol:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kuten jo kirjoitinkin, kaikki riisikupit ja kauppakassit, joilla ei ajeta paljon ovat kärjessä ja varsinaiset kulkuvälineet merkistä riippumatta ovat yli 30%
tasolla.

Siellä on Volvot, VW:t, Audit, Bemarit, Mersut tyyppiin katsomatta.

Mun Alfat on muuten menneet aina kerrasta läpi. Tosin yrittivät ilmeisesti saada 159:iä tuohon listaan viime kuussa katsastuksessa, kyllä se jässikkä sitä niin perkuleesti rytkytti niillä ohjauksen väljyys hakkureilla.

Oli pikkusta vailla , etten sanonut, että eiköhän jo riitä, ettei paikat hajoa sun rynkytyksestä.

Mielestäni autojen välillä ei ole paljon eroja.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuossahan oli vain 1999 käyttöönotetut henkilöautot ja keskimääräiset kilometrimäärätkin on ilmoitettu. Alfan lipun kantamisesta vastaa siis pääosin 156, keskimääräisellä kilometrilukemalla 161tkm.

Edit: Siis niiltä osin missä Alfoja mainitaan..
Viimeksi muokannut kterkkila, 04 Joulu 2008, 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Laku kirjoitti:Kuten jo kirjoitinkin, kaikki riisikupit ja kauppakassit, joilla ei ajeta paljon ovat kärjessä ja varsinaiset kulkuvälineet merkistä riippumatta ovat yli 30%
tasolla.
Osittain totta, osittain ei... ymmärrän kyllä että jos autolla on kelattu pitkälle yli 200tkm, siinä on enemmän kuin vikoja kuin autossa jolla ajettu reilusti alle. Kuitenkin noissa yli 30% autoissa on paljon pikkuautojakin pienillä kilometreillä. Esim. fiiatin pikkumallit on käsittääkseni kauppakasseja eikä niillä edes ajeta paljon mutta ei ne silti ole siellä kärjessä niiden riisipussien kanssa.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Juu en minäkään lähde sitä kiistämään ettei tuolla peräpään pitäjien joukossa ole monia laadukkain pidettyjä merkkejä. Kaikki omistamani 2000 luvun tälläpuolen valmistetut Alfat ovat menneet kertalaakista läpi.

Siltikin on myönnettävä, ettei tämänkaltaisi tilastoja voi aivan merkityksettöminäkään pitää. Tosiasia vaan kun tuntuu olevan se, että samat (Ranskalais- ja Italialais) merkit vuodesta toiseen pysyy peränpitäjinä. Mielenkiintoista on se, miksei valmistajat pysty tätä asiaa korjaamaan..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Täytyy muistaa että moni auton omistaja käy korjaamon kautta ennen katsastusta, jossa katsotaan/korjataan kaikki viat. Nämä viat ei sitten näy katsastuksessa.
Ainakin moni Fiatin omistaja on ostanut autonsa halvalla ja sitä pyritään myös huoltamaan halvalla eli juuri sen verran mitä katsastusmies vaatii. Pääosin Fiatilla ajaa hieman köyhempi kansa kuin Volvolla. Tosin poikkeuksia löytyy...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kyllähän nuo japsiautot noissa on tilastoissa on vuodesta toiseen kärkipäässä. Varsinkin Toyota, vaikka valmistettais sitten Ranskassa (Yaris) tai Englannissa (Avensis). Subaru oli yleensä kärjessä Brittilän tilastoissa, silon ku siellä tuli asuttua ja luettua lehtiä. Laatupuolella muilla on heiltä aivan varmasti opittavaa. En nyt just kuitenkaan olis valmis hankkimaan kovinkaan montaa japsiautoa - ehkäpä Subarua lukuunottamatta.

2:den Punton kokemuksella niillä ajaminen on halpaa ja osat halpoja (esim. jakopää). Etuakseliston vika Puntossa maksoi 9 Euroa = Raidetangonpää ja sen vaihto kotipihassa ja aurauksen säätö laudanpalikoilla ja mittanauhan avulla. Takapään helat, jotka oli kai päässet tuohon katsastustilastoon ei oo kalliita nekään.
MP

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Totta tosiaan tuo,että tuolta Ranskasta ja Italiasta vikaisimmat autot tulee.
Meilläkin kotipuolessa ollut vahva ranskalais edustus vuodesta -80,ja kyllähän niissä pikkuvikaa ollut.Moottorit kyllä vahvoja ja paljon on kilometrejä kestäneet.Viimeiseksi taloon ostettiin toyota Verso ja kyllähän se viattomin on ollut uudesta asti,eikä ole tarvinnut huollossa ylimääräisiä vierailuja tehdä :)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jostain syystä multa aina silloin tällöin kysellään että mikä siinä Alfassa viehättää, ja että kannattaako ostaa. Yleensä vastaan että jos haluat luotettavan kulkupelin millä pääsee paikasta A, paikkaan B, niin osta Toyota. :wink:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Sama homma,jos kriteerinä varma toimivuus&huolettomat kilometrit,niin olen suositellut japsia :silent:

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Itse käyn aina tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa, ennen katsastusta.

Mieleeni kohoaa tärkein kysymys: "Mikseivät Alfistit pidä huolta omastaan"?

Miksei esim. tukivarsia vaihdeta ennenkuin ne ovat lopussa?

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

PSS kirjoitti:Itse käyn aina tarkistuttamassa että kaikki on kunnossa, ennen katsastusta.

Mieleeni kohoaa tärkein kysymys: "Mikseivät Alfistit pidä huolta omastaan"?

Miksei esim. tukivarsia vaihdeta ennenkuin ne ovat lopussa?
Varmaan pitävätki mutta ei ainakaan itseäni kiinnosta olla ostamassa esim alatukivartta jos pallonivel on vähän väljä. Vaihdetaan sitten kun tarvii ei noi osat ilmasia ole.. En siis sano sittä ettäkö en vaihtais ennenkun lopullisesti leviää. Johonkin pajalle kun viet niin varmasti koittavat vähän liiotellakin jotta sais hommia en silti yleistä. Ja kaikkia vikoja mitä katsastus mies huomaa ei kyllä itse löydä..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Just korjasin kaksi 156:sta. Molemmissa taka-akseli ihan loppu. Ei ole paljoa ajettu mutta vissiin kuormaa liikaa ja pojallani kovassa käsittelyssä.
Kyseessä Buragon 1/24. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Taitaa se hylsytodennäköisyys kumminkin olla enemmän kiinni auton pitäjästä kuin automerkistä.

Minä olen näköjään mieltynyt noihin hännänhuippuihin, vaihdoin toiseksi viimeisestä neljänneksi viimeiseen, ja kyllähän nuo ovat läpi menneet: 156:sta kärähti takaparkki kesken katsastuksen, 406:sta katsuri löysi kolme vilkkupolttimoa jotka olivat kauhtuneet liian vaaleiksi (!), siinäpä murheet. Kumpaankaan ei tehty etukäteen mitään katsastustarkastusta, jälkimmäisellä tölkillä oli viime leiman aikoihin ajettu 330 tkm.

Kyllä minäkin vähemmän harrastuneelle autonkäyttäjälle suosittelisin jipponia, siitäkin huolimatta että äitimuorin Corolla on kait hylätty useammin kuin kaikki omat louskuni yhteensä :-D
- Epäkelpokeräilijä -

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

katsastushylsyjä

Viesti Kirjoittaja berliina »

Oiskohan niin , että Italialaisen tai Ranskalaisen auton ostaja ei ole niin tarkka joka kolinaa kuuntelemaan, kuin Japsin tai Sakun ostaja. Pää asia, että kulkee ja pysähtyy, tosin mun Ritmo Trapantti meni vasta kolmannella läpi, Tiesin ;että etujarruletkussa halkeamia, yritin silti. Vaihdoin t-punosletkut eteen, sitten %:sia oli liikaa edessä olihan sinne edellinen omistaja laittanut väärät palat. Ostin uudet levyt ja palat ja tuli leima. Mulla nyt ei yleensä mee Jeeppikään ekalla läpi. Olen siis yhtä huoleton , kuin etelän auton tekijät. Ei oo Alfat kaan menny yleensä ekalla, tosin mulla ei niin uusia autoja olekaan , että tilastoja rumentaisin.Yleensä mulla jarrut on menny läpi Ritmolla kokeilin, vaikka arvasin, että huomaa, meinas poikkasta letkun, mutta rauhoittui sitten ja oli ihan kiva näytöissä anto yhden näytön ilmatteeks ja hyväksy t-punosletkut. On niitä Alfan tosi tarkkoja omistajia munkin kaveripiirissä. :silly:
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: katsastushylsyjä

Viesti Kirjoittaja V6 »

berliina kirjoitti:Oiskohan niin , että Italialaisen tai Ranskalaisen auton ostaja ei ole niin tarkka joka kolinaa kuuntelemaan, kuin Japsin tai Sakun ostaja.
foorumia lukemalla saa ihan päinvastaisen käsityksen.... hieman outoa tosiaan että Alfa on tuolla loppupäässä olen aina kuvitellut että Alfoista pidetään hyvää huolta... vai onko niin että tuo 99 on jo niin vanha malli ettei kiinnosta tai nuorisolla käytössä...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Etsin joku aika sitten 156 V6sta ja aloitin etsimisen vanhemmista vuosimalleista. Ne mitä kävin kattomassa alkaen 1997sta oli minusta yllättävän huonokuntoisia tai ainakin epäsiistejä noin keskimäärin. Tiedän siistejä olevan olemassa, mutta niitä ei juurikaan ollut tarjolla/myynnissä kun etsin omaani (omistajat toki oli eri mieltä). Päädyin lopulta -03seen.

Ehkä itte oon aika tarkka että kaikki on kunnossa, vaikka autolla ois ikää 10 vuotta. Toistaiseksi kaikki autoni on menneet joka kerta katsastuksesta läpi eka kerralla. Myös se Talbotti, BX Sitikka (+ muut) ja ne 2 aiempaa Alfaa.

Nyt voi olla, että 156nen pomppaa, juts tuosta tilastossaki olevasta "etuakseliston viasta". Keulassa on jossain pientä välystä enkä oikein tahdo saada selville missä. Katsastussetä kertonee. Ylä-ja alatukivarret on varastossa oottamassa molemmille puolille.
MP

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 406:sta katsuri löysi kolme vilkkupolttimoa jotka olivat kauhtuneet liian vaaleiksi (!), siinäpä murheet. Kumpaankaan ei tehty etukäteen mitään katsastustarkastusta, jälkimmäisellä tölkillä oli viime leiman aikoihin ajettu 330 tkm.
Vai olisiko niin, että katsastelijat etsivät noista "vikaherkistä" ropposista vähän tarkemmalla silmällä "kun niistä aina jotakin löytyy".

Nimim. Jeeppi kerralla läpi: "eihän näissä just mitään oo ollu".
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tiedä hänestä. Kertaalleen kyllä 164 TS:ää katsastaessa tuli mieleen että kiertääköhän tuo katsuri tosiaan rynkyttämässä kaikkien muidenkin autojen pyöräntuennat yhtä moneen kertaan ja antaumuksella. Varsinkin kun kaveri oli jotenkin harmistuneen näköinen kun mitään ei löytynyt. Oli sama konttori jossa kolmivuotiaan 807:n omistavalta kaverilta otettiin luulot pois heti kättelyssä: "Minen sitten yhtään tykkää näistä ranskalaisista autoista" :mrgreen:

Noita vilkkupolttimoiden värejä on ilmeisesti alettu syynäämään entistä tarkemmin. Vaimokkeen kymmenvuotiaan Astran kastastussaldo oli yksi pimeä parkkipolttimo (joka kyllä taas kotipihassa toimi), kaksi vääränväristä vilkkupolttimoa, toisella puolella toimimaton ajovalojen korkeudensäätö ja yksi pakoputkistosta irronnut kiinnitysrauta. Hylätty.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: katsastushylsyjä

Viesti Kirjoittaja mml »

V6 kirjoitti:vai onko niin että tuo 99 on jo niin vanha malli ettei kiinnosta tai nuorisolla käytössä...
Yleisesti ottaen 10 vuotiaat 4-oviset henkilöautot taitaa kuitenkin olla vaan ihmisillä kulkupelinä eivätkä niinkään harrastuneisuuden kohteina. Ajetaan vaan ja huolletaan jos jaksetaan. Toki pimeydessä loistanee tässäkin kohtaa muutama 'poikkeus' niminen valopilkku.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Noita vilkkupolttimoiden värejä on ilmeisesti alettu syynäämään entistä tarkemmin. Vaimokkeen kymmenvuotiaan Astran kastastussaldo oli yksi pimeä parkkipolttimo (joka kyllä taas kotipihassa toimi), kaksi vääränväristä vilkkupolttimoa,
Anoppikokelaan civicciin tuli huomautus kans vääränvärisistä vilkuista, eli kuulemma oli rapistunut se pinnoite.
Vaidoin sille sitten uuden toiselle puolelle ja pyysin tulla kattomaan. Ei sitä ainakaan paljaalla silmällä erottanut, että kummalla puolella oli uus. Vaikka se pinnote oli toki hiukka rapistunut siitä vanhasta polttimosta.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Just käytin alfan katsastuksessa.

HYLÄTTY.

Molemmat (oikea ja vasen) ylätukivarren pallonivelet välykselliset, 2=Hylätty.

Oikea etusumuvalo vaurioitunut ja alatukivarren pallonivelen suojakumi oikealla vaurioitunut, 1=Korjauskehotus.

Eli riittääkö kun vaihtaa noi ylätukivarret? Ja onko väliä minkälaiset hankkii (motonet 63e/kpl ja heikkalla kahta erilaista 57 tai 62e/kpl)?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

tammi kirjoitti:Eli riittääkö kun vaihtaa noi ylätukivarret? Ja onko väliä minkälaiset hankkii (motonet 63e/kpl ja heikkalla kahta erilaista 57 tai 62e/kpl)?
Sanoisin, että osta Heikalta mahdollisimman alkuperäiset/laadukkaat osat, ettei tarvi olla heti vaihtamassa uudelleen.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Siellä Heikkalla on italialaisen veman ja italialaisen ocapin valmistamia. Kumpaa suosittelette?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

tammi kirjoitti:Siellä Heikkalla on italialaisen veman ja italialaisen ocapin valmistamia. Kumpaa suosittelette?
Itse en laittaisi kumpaakaan. Alkuperäisistä TRW:stä meni nivel, Ocapista taasen kului puslat ennen niveltä. (TRW:llä oli ajettu kuitenkin n. 50% enemmän)

Laittaisin siis alkuperäisosat.
VMP

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Siis saako Heikkalta alkuperäisiä vai pitääkö ne hakea DA:sta?

Ja vielä sen verran, että riittääkö leimalle jos vaihtaa vaan noi ylätukivarret vai pitääkö noi muutkin osat vaihtaa?

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

jep. Vastaan itse itselleni. Eli alkuperäinen ilmeisesti TRW:n valmistama ja t.muukkosella ~100e+pk:t.

t.muukkoselta sain vastauksen, että heillä ei ole tietoa alkuperäisosan pitemmästä kestoiästä. Kulutustavaraa kuulemma jokatapauksessa.

Mutta onhan tossa omassa alfassa jo 91tkm ja taitaa olla alkuperäiset etuylätukivarret? Taidan kuitenkin tilata heikkalta noi tarvikeosat kun tuttu paja vaihtaa ne kohtuu hintaan.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

No joo, oispa juhlaa ku noi ylätukivarret kestäis 91tkm. Minulla ne on olleet vuosittaista vaihtotavaraa. On ollut alkuperäistä ja tarviketta ja aina yhtä pian ovat menneet.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Janne kirjoitti:No joo, oispa juhlaa ku noi ylätukivarret kestäis 91tkm. Minulla ne on olleet vuosittaista vaihtotavaraa. On ollut alkuperäistä ja tarviketta ja aina yhtä pian ovat menneet.
Vaihdatko itse vai liikkeessä? Itsekin niitä moneen kertaan korjaamolla vaihdattaneena päätin itse roplata hieman renkaanvaihdon yhteydessä ja kas! ylätukivarren ulompi pallonivelen kiinnitys oli vain löystynyt. 17 millinen hyllystä ja kiristys, niin kolina hävisi. Aiemmin olen ajellut korjaamolle, joten montakohan turhaa niveltä on jo vaihtunut.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Noissa tarvikenivelissä on usein ihan onnettoman vähän jos ollenkaan rasvaa, joten kannattaa ennen asennusta (tai sinne viemistä) vilkaista kumien alle. Ei ihme jos ei rutikuivat nivelet kestä.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Kaikista käyttöautoistani ainoa joka ei ole mennyt katsastuksesta läpi ekalla oli 156. Kyseinen auto oli myös ostohetkellä suhteessa uusin ja vähitenajettu. (reilu 2v vanha ja 60tkm)
166 meni läpi aivan heittämällä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

PRKL, ei mennyt viiatti läpi. Etupäässä väljää ja OBD pomppasi vikakoodeihin. Päästöt puhtaat ja jarruissakaan ei mitään sanomista.

Nyt pitäisi löytää paja, joka nolla vikakoodit ja tulostaa OBD-lapun ilman mutinaa: "kyllä se vika sitten pitää korjata, ei se pelkkä nollaaminen riitä".
Jos tilaus kuuluu "vikakoodit tyhjäksi ja OBD-lappu, kiitos", miksi sen tekeminen on niin vaikeaa :roll: .

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Mun 156:n 2.0ts vm.2000 mä olen katsastanut 4x,ei koskaan pienintäkän valituksen aihetta,aina kerrasta läpi katsastuksesta,kohta 3,5v ollut mulla ajanut noin 52tkm,vähävikaisin mulla koskaan ollut auto,ajokortti vuodesta -71ja aina ollut jonkinlainen kulkine käytössä,ett jos tän joskus vaihdan niin merkissä tulen pysymään,on tästä sen verran vahva luottamus tullut,corolla kuskit ym... saa puhua mitä lystää,ei kiinnosta niitä uskoakseni ottaa kupoliin,ett miks toi aina toimii ja vielä vuosikausia,mä olen nähnyt sen heidän ilmeestä asenteista ja puheista,
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Alfissimo kirjoitti:PRKL, ei mennyt viiatti läpi. Etupäässä väljää ja OBD pomppasi vikakoodeihin. Päästöt puhtaat ja jarruissakaan ei mitään sanomista.
Tarkastiko inssi että on hylyn aiheuttava vikakoodi kyseessä? Itse tulostin aken sivuilta koodilistat molempiin obd autoihin. Getvosessa ei onneksi tuolla rahasteta.

Avatar
pahakeisari
Viestit: 65
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

hylsy tuli. valittivat hammastangon välyksestä vasemalla puolella..huomenna kyselemään pajalle mistä kysymys.teltta autossa tarjosivat suoraan uutta mammastankoa.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

pahakeisari kirjoitti:hylsy tuli. valittivat hammastangon välyksestä vasemalla puolella..huomenna kyselemään pajalle mistä kysymys.teltta autossa tarjosivat suoraan uutta mammastankoa.
eiköhän ongelma ole ihan vain hammastangon pää... sisäpää motonetistä 30 egee.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

KJS kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:OBD pomppasi vikakoodeihin.
Tarkastiko inssi että on hylyn aiheuttava vikakoodi kyseessä? Itse tulostin aken sivuilta koodilistat molempiin obd autoihin
4. sylinterin sytytyskatkoksista sekä painetunnistimen katkoksista herjasi, ei ilmeisesti kelpaa.

Syksyllä vilkutteli "failure"-valoa, niin otin vähän liittimiä irti ja putsailin, sen jälkeen ei ole valo syttynyt. Tuolta on ilmeisesti noi katkot/viat muistissa, vaikka ei enää päällä olekaan :roll: .
Aikaisemmissa katsastuksissa ei ole ollut mitään ongelmia obd:n kanssa, ilmeisesti auton aivot siis ovat kunnossa, järkeä siinä on liikaakin... :lol:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Hylsy !

*Ajovalot - Ei hyväksytyt --> Xenon
*Etuparkit - Väärän väriset --> Valkoinen led

*Jarrupaineensäädin ei liikkunut kun painettiin jarrua edestakaisin - --> Pitäis varmaan herkistellä sitä.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Alfonso hylätty

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Hep!

Eipä hyväksytty Alfonsoa tieliikennekelpoiseksi eli hylky tuli:

1. Ruostevauriot vas. etulattiassa
2. Vasen etuiskari heikkotehoinen (20%, oikea 70%)
3. Takimmaisten poikittaistukivarsien ulkohelat väljät

Eli noi ruostevauriot mulle ainakin ihan uus juttu! En ollut kuullukaan tollasesta mutta haulla siitäkin infoa löytyi (http://www.flyvholm.dk/wetalfa/)
Ei Fiiussa vaan tollasia ollut... :roll:

Ja autojen tekniikasta kun hirveesti en ymmärrä niin oudolta tuntuu että etuiskareissa voi tollanen ero olla... Molemmat vaihtoon siis vaan?
Oli muuten uusimmassa AutoBildissä mielenkiintoinen juttu 156:n alustasta. Siinä mainittiin että käytettyyn autoon laadukas tarvikeiskunvaimennin voi olla jopa parempi vaihtoehto kuin alkuperäisosa. Kuulemma kuluneitten puslien ja nivelten kuormitus on näissä paremmin huomioitu? Eli motonettiin vaan! :) Vai sittenkin Heikalle...?
(Samassa artikkelissa oli muuten että 156:elle ei kannata ottaa nelipyöräsuuntausta vaan pelkkä aurauskulmien säätö)

Ja sitten noi takimmaiset poikittaistukivarret? Onko siis nämä: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=170? Eli poikittaistanko?

Ja korjauskehoituksena etukoiranluut....

Ei nyt ainakaan näytä hirveen pahalta paukulta noin taloudellisesti?

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Niin normaalia! :mrgreen:
Ehdottomasti Heikalle kaupoille....kierrä Motonet ainakin tukivarsi/pusla jutuissa kaukaa.....Kokemus puhuu :silent: ...Juu ja kaikki 4 iskaria kerralla sit vaihtoon, vaikka vähän kirpaisisikin....Alfa on vaativa rakastaja! :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Häh

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mitäs helv...
Pitääkö noita taka poikittaistukivarsia tilata 4 kpl siis nyt?

Heikalla on tarjolla etummaista ja takimmaista taka poikittaistankoa ja tätä kuvaa: http://www.tmuukkonen.fi/shop/component ... 6aa1b1.jpg pähkäillessä iski tällänen intuitio että laskun loppusumma kasvaa taas, kas kummaa.

Ja kun noita taka poikittaistukivarsia vaihdellaan niin aurauskulmat pitää säätää taas uudelleen?

En oo uskaltanu auton alle ees vilkasta vieläkään et miten pahasti pohja mätänee... Vasemman takaoven alareunassa huomasin tossa aikasemmin jo vähän kukkasia... Jännitystä elämään taas, pitää tää Alfa-auto mielen virkeenä.

Jos jollain ois suositella muuten hyviä ruostekorjaamoja about Helsingissä niin kiitos.... :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eikös se katsastusmies kirjoitannut etummainen/takimmainen taka-akselin poikkitukivarsi? tai mikä tarkalleen ottaen oli hylsyn syy? Tuohan on aika epäselvä jos lukee vain "Takimmaisten poikittaistukivarsien ulkohelat väljät", siinähän todellakin joutuu vaihtamaan ylimääräisiä osia.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Jep lapussa lukee vaan että: Takimmaisten poikittaistukivarsien ulkohelat väljät.

Itse olin niin hoomoilasena tosta pohjan ruosteesta etten tajunnut alkaa ees tarkemmin kyselemään mitään. Ees siitä ruosteesta... :?

Kai sitä pitää vaan luottokorjaamolta sitten kysellä et miten homman kanssa kannattaa edetä...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

willez kirjoitti:Hylsy !


*Etuparkit - Väärän väriset --> Valkoinen led
Häh?

Ei kai se nyt noin tarkkaa voi olla? Onko ne itsetehdyt, eli ei hyväksyntä merkintää?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ kyllä se voi :crazyeyes: Ei mennyt itelläkään aikoinaan 155:n läpi leimasta kun "unohdin" keulalle valkeat parkkiledit......Tämä siis Treella.....Oi tätä Suomen lainsäädännön "järkevyyttä"!

PS: Hiukan offtopic, mutta en myöskään voi käsittää miksi jälkiasennus xenonit ei mene läpi, jos ei ole sitä leimaa ja näitä pesureita ja niitä hyväksyntiä siltä ja siltä vuodelta tms. muuta roskaa....HOHHOIJAA! Jos valot on oikein säädetty, niin eikös se ole vaan liikenneturvallisuuden edistämistä että NÄKEE kunnolla ja tulee myös NÄHDYKSI.....Itse kun ajan paljon öisin, niin vakiokynttilät viipyy keulalla tasan sen päivän kun käytän kotteron konttorilla.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kyllä suomi on hieno maa :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Varovainen arvio, ettei vääränvärisistä parkeista hylkyä tule, vaan korjauskehotus.

Vastaa Viestiin