autovalmistajien usko ikuiseen kasvuun
Valvoja: Moderators
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
autovalmistajien usko ikuiseen kasvuun
Ilmeisesti autovalmistajat uskoivat ikuiseen kasvuun. Tai ainakin uskottelivat viimeiseen asti että hyvin meillä menee. "tässäkin kuussa valmistimme x kpl autoja". Sitten jossain vaiheessa ei perse kestä kun rahat seisoo jossain lentokentän kokoisella parkkiksella. Tästähän on viime aikoina ollut juttua siellä ja täällä. Mielenkiintoista että kun kuluttaja tilaa auton niin silti saattaa joutua odottamaan ties miten kauan. Onkohan kyseessä, ainakin osittain, valheellisen kuvan antaminen myynnistä?
http://www.businessinsider.com/unsold-c ... rld-2009-2
http://www.businessinsider.com/unsold-c ... rld-2009-2
Ayrton Senna da Silva forever
Itse olen sitä mieltä että ainakin viimeiset 5 vuotta autonvalmistajat ovat valehdelleet myyntimääristä. Taitaa maailmalla olla tällä hetkellä n. 10 miljoonaa "uutta" autoa mätänemässä satamakentillä. Ei niitä uusia autoja näy maailmalla katukuvassa niin paljon kuin luvut paperilla näyttävät.
Autoteollisuuden voisi käytännössä lopettaa muutamiksi vuosiksi. Länsimainen "hyvinvointiyhteiskunta" ei vain taitaisi kestää tuollaisen himoverotetun lypsylehmän valmistuksen lopettamista.
Nyt se raja on tullut vastaan, enää ihmisiä ei kiinnosta "sijoittaa" varojaan arvoaan hurjaa vauhtia pudottavaan metallimöykkyyn.
Raja tulee myös vastaan asuntohinnoissa ja rakennuskustannuksissa, tämä taas taitaa olla jo uuden topicin aihe...
Autoteollisuuden voisi käytännössä lopettaa muutamiksi vuosiksi. Länsimainen "hyvinvointiyhteiskunta" ei vain taitaisi kestää tuollaisen himoverotetun lypsylehmän valmistuksen lopettamista.
Nyt se raja on tullut vastaan, enää ihmisiä ei kiinnosta "sijoittaa" varojaan arvoaan hurjaa vauhtia pudottavaan metallimöykkyyn.
Raja tulee myös vastaan asuntohinnoissa ja rakennuskustannuksissa, tämä taas taitaa olla jo uuden topicin aihe...
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Niin onhan se aika erikoista että samaan aikaan kun autoteollisuudella menee huonosti niin perus Audia piti vielä vuoden lopussa odottaa useamman kuukauden, niin että onko kysyntä sitten liian pientä vai liian kovaa, vedä tuostakin johtopäätökset. Olisikohan käynyt niin että nyt ostetaankin vääränlaisia autoja, siinä kun auton valmistajat ovat varautuneet myymään malleja joista saataisiin parempi kate, menekki onkin kääntynyt perus autoihin ja SUV'it ja muut sensellaiset ovat jääneet myymättä. Todennäköistä on myös että auotjen valmistajilla on heidän kannaltaan ylioptimistinen käsitys auton käyttöiän lyhyydestä, jos käyttöiän oletetaan olevan vaikka 4v ja todellisuudessa auto onkin liikenteessä liki 10v on helppo ennustaa liian suurta menekkiä.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Näin on.Satakuusnelonen kirjoitti:Meillä Suomessahan auton käyttöikä on yllättävän pitkä. Vertaa esimerkiksi Saksaan ja Englantiin.
Taitaapa johtua juuri tuosta verotuksesta.
Toisaalta ADACit ynnä muut tekee yleisöä kiinnostavia tilastoja siitä, mikä missäkin autossa prakaa ja mikä merkki on muka luotettavin ja "kestävin". Toisaalta valtiovalta maksaa romutusrahaa "liian" vanhoista autoista.
Suomessakin julkaistiin juuri huikeita visioita siitä, kuinka nopeasti viranomaiset toivovat autokannan uudistuvan.
No sehän käy esim. käytännössä näin, että määrätään taas uusia ja uusia turvallisuus- ja taloudellisuuvarusteita --- jotka ovat vikaherkkiä --- ja joiden korjaaminen (tai käytännössä =uusiminen) maksaa järjettömästi. Näin pakotetaan ensin autoharrastus ainoastaan suljetuille radoille ja kohta varmaan autoharrastajat suljettuihin taloihin. Hyvästi, Gran Turismo!
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Autoteollisuus tuntuu elävän ihan omassa maailmassaan ainakin Suomi-vinkkelistä katsoen...uuden auton elinkaari on kuulemma 9 vuotta, sen jälkeen paaliin ja uutta autoa alle...TOSI YMPÄRISTÖTEKO!
Saksassa saa jopa 2500 Euroa kannustinta..Suomessa saa maksaa autoveroa.
Ja artisti maksaa....
Saksassa saa jopa 2500 Euroa kannustinta..Suomessa saa maksaa autoveroa.
Ja artisti maksaa....
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllähän saksalaisten kannattaa omaa teollisuuttaan tukea, samasta syystä japanilaisetkaan eivät turhan vanhoilla autoilla ajele.
Meillä kun ei juuri omaa autoteollisuutta ole on järkevämpää ajaa autot loppuun. Kansantalouden kannalta on parempi maksaa ajamisestaan korjaamon Penalle kuin autotehtaan Luigille.
Meillä kun ei juuri omaa autoteollisuutta ole on järkevämpää ajaa autot loppuun. Kansantalouden kannalta on parempi maksaa ajamisestaan korjaamon Penalle kuin autotehtaan Luigille.
- Epäkelpokeräilijä -
Saksan hallitus varaa lisää määrärahaa yli yhdeksän vuotiaiden autojen tapporahan maksamiseen. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana on romutusrahaa haettu jo 350 000 autonraatoon!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autoje ... 5244658766
Tällä taitaa ruveta jo olemaan joltistakin merkitystä käytettyjen autojen kauppaan, heijastukset ulottuvat ehkä pian jo Suomeenkin? Mitenkähän menee Saksan turkkilaisilla häkkijobbareilla? Meneeköhän monta "arvokasta" Alfaakin paaliin? Nousevatko "historiallisten" autojen (10-15 -vuotiaiden, niiden siis, joilla olisi käyttö- tai muuta arvoa [Suomessa?]) hinnat?
Ei kyllä oikein mene kaaliin tällainen "ekoilu" - onhan uudet autot varmaan vähemmän saatuttavia, mutta toisaalta vanhan romutus ja uuden valmistaminen rasittavat ympäristöä melkoisesti, kaiketi. Taitaa Saksan hallitus vain ovelasti maksaa tukiaisia omalle autoteollisuudelleen!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autoje ... 5244658766
Tällä taitaa ruveta jo olemaan joltistakin merkitystä käytettyjen autojen kauppaan, heijastukset ulottuvat ehkä pian jo Suomeenkin? Mitenkähän menee Saksan turkkilaisilla häkkijobbareilla? Meneeköhän monta "arvokasta" Alfaakin paaliin? Nousevatko "historiallisten" autojen (10-15 -vuotiaiden, niiden siis, joilla olisi käyttö- tai muuta arvoa [Suomessa?]) hinnat?
Ei kyllä oikein mene kaaliin tällainen "ekoilu" - onhan uudet autot varmaan vähemmän saatuttavia, mutta toisaalta vanhan romutus ja uuden valmistaminen rasittavat ympäristöä melkoisesti, kaiketi. Taitaa Saksan hallitus vain ovelasti maksaa tukiaisia omalle autoteollisuudelleen!
http://www.german-info.com/press_shownews.php?pid=873VDA pomo Matthias Wissmann kirjoitti: An initial analysis shows that one in two consumers who scrap their old cars chooses a model made by a German company
Melko hyvä osumaprosentti?
VMP
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tämä menee vähän OT-osastoon mutta Mobilea selanneena sattui silmiin Alfa Sprintien hintataso: asiallisen kuntoisesta yksilöstä pyydetään jopa 7000 Euroa!!!
Suomessa hyvän Sprint-yksilön löytäminen alkaa jo olla vaikeaa. Moni on jo peltoautona tai muuten hylättynä. Samoin 164-mallit poistuu pikkuhiljaa.
Saksassa taitaa olla aika moni Alfa menossa paaliin nykyään...mutta tuo Sprintien hintataso tosiaan oli yllätys.
Suomessa hyvän Sprint-yksilön löytäminen alkaa jo olla vaikeaa. Moni on jo peltoautona tai muuten hylättynä. Samoin 164-mallit poistuu pikkuhiljaa.
Saksassa taitaa olla aika moni Alfa menossa paaliin nykyään...mutta tuo Sprintien hintataso tosiaan oli yllätys.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è