Pultista asiaa
Valvoja: Moderators
Pultista asiaa
Iskunvaimestimen kiinnityspultti ei irronnut sitä särkemättä. Uusi pitäisi siis hankkia. Alkuperäinen oli 10-millinen, jotain 65 milliä pitkä, tiheällä kierteellä (vain pultin päässä), lukitusmutteri. Kannassa merkintä R, B, 10.
Nimim. Alfa164 kertoi korvanneensa vastaavat pultit haponkestävillä (A4) pulteilla, mikä vaikuttaa järkevältä - helpottaa tulevaisuutta, jospa ei seuraavalla kerralla tarvitse tuvautua väkivaltaan irroituksessa.
Nyt ei vain meikäläisen tiedot riitä:
Mikähän on noiden alkuperäisten lujuus?
Haponkestävien lujuusluokka voi olla (kai?) esim. tyyliin A4-70 tai A4-80, voiko näitä jotenkin verrata noihin "tavallisiin" 8.8 tai 10.12 -merkintöihin?
Edit.P.S. Niin siis kyselen tätä ihan yleisesti pelkästä pilkunnussimisinnosta, mutta myös siksi, ettei tarvitsisi tulevana kesänä jossakin alppiserpentiinissä todeta, että hupsis, kun ei pysy etupyörä suunnassa...
Nimim. Alfa164 kertoi korvanneensa vastaavat pultit haponkestävillä (A4) pulteilla, mikä vaikuttaa järkevältä - helpottaa tulevaisuutta, jospa ei seuraavalla kerralla tarvitse tuvautua väkivaltaan irroituksessa.
Nyt ei vain meikäläisen tiedot riitä:
Mikähän on noiden alkuperäisten lujuus?
Haponkestävien lujuusluokka voi olla (kai?) esim. tyyliin A4-70 tai A4-80, voiko näitä jotenkin verrata noihin "tavallisiin" 8.8 tai 10.12 -merkintöihin?
Edit.P.S. Niin siis kyselen tätä ihan yleisesti pelkästä pilkunnussimisinnosta, mutta myös siksi, ettei tarvitsisi tulevana kesänä jossakin alppiserpentiinissä todeta, että hupsis, kun ei pysy etupyörä suunnassa...
Ei tuokaan helppoa irrotettavuutta takaa...normi musta 10.9 lienee ihan hyvä vaihtoehto kun pistää väliin tervaa tai jotain vaikka vedenkestävää vaseliiniä.pultit haponkestävillä (A4) pulteilla, mikä vaikuttaa järkevältä - helpottaa tulevaisuutta, jospa ei seuraavalla kerralla tarvitse tuvautua väkivaltaan irroituksessa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Edellinen harrraste auto oli mulla 18 vuotta ympärivuotisesti liikenteessä vaikkakin vähillä kilometreillä. Olen pitänyt tapana aina jotain paikkaa nysvätessä laittaa kuparitahnaa kierteisiin ja muihin mahdollisiin jumiutuviin paikkoihin. Noin pitkän omistusajan aikana tapa kyllä palkitsi varsinkin alustan osia käpistellessä. Jostain olen kuullut että pelkkä öljy häviää ajan kanssa mutta kuparitahnasta on hyviä kokemuksia ainakin mulla. Jopa pakosarjan mutskutkin aukes helposti.Yleensäkin jos öljyää kaikki pultit kun asentelee, niin helpottaa seuraavaa kertaa huomattavasti.
Mistään en mitään tiiä, paitsi että pultteja on moneen lähtöön. Voisi luulla, että siinä, missä toinen ennemmin venyy tai taipuu niin toinen laatu mieluummin napsahtaa poikki.... siis öö niinkuin että käyttökohteella olisi asiassa merkitystä eikä plaatuja voi laittaa mihinkään absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen...
Jotenkin kallistuisin tuohon jiiässän ehdotukseen...
Ja toiset vannoo kuparitahnaan, toiset on tervamiehiä ja onhan niitä eksoottisempiakin tahnoja...
Jotenkin kallistuisin tuohon jiiässän ehdotukseen...
Ja toiset vannoo kuparitahnaan, toiset on tervamiehiä ja onhan niitä eksoottisempiakin tahnoja...
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Sama homma myöskin,aina "kuparitahnaa" kierteisiin ja haponkestävät pultit&mutut,kun vanhat saanut auki.Aukeaakin sitten kun tarttee avata.fahlsjy kirjoitti:
Olen pitänyt tapana aina jotain paikkaa nysvätessä laittaa kuparitahnaa kierteisiin ja muihin mahdollisiin jumiutuviin paikkoihin. Noin pitkän omistusajan aikana tapa kyllä palkitsi varsinkin alustan osia käpistellessä. Jostain olen kuullut että pelkkä öljy häviää ajan kanssa mutta kuparitahnasta on hyviä kokemuksia ainakin mulla. Jopa pakosarjan mutskutkin aukes helposti.
eipä mene sitten tuntitolkulla jumittuvien pulttien/mutujen kanssa seuraavalla kerralla.
Kuparitahna kyllä omiaan myöskin pyörän pulteissa,pysyy kierteet kunnossa ja aukeaa nätisti.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Niihin liikkuviin osiin pitää laittaa alumiinipultit, prikat ja mutterit.-HH- kirjoitti:Just noin - mä kyllä laittaisin nuo rosteripultit ihan jonnekin muualle kuin auton alustaan... Ja se orgispultin kannassa oleva kymppi tarkottaa just 10.9.JackFry kirjoitti:Laita sinne kova pultti eli 10.9, kestää paremmin mitä A4. Ruostumattomuus ei paljoa lohduta jos se pultti hajoaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Yks kevyt nysväri taas kerran oli sitä mieltä, että kierteeseen ei pidä laittaa mitään liukastetta, vaan ruuvit ja mutterit kiristetään valmistajan ilmoittamalla momentilla, joka tietty pätee vain kuivana.Bones kirjoitti:Yks raskas ajoneuvoasentaja sanoi kerran että tervaa kylmiin ja kuparia kuumiin..
Näinhän se on ja osat pitää olla sit todella hyvin puhdistettu ja momenttiavainkin vähän tyyriimpi ja kalibroitu joskus muulloinkin kuin vuosia sitten... Ei vaan aina oikein toteudu ainakaan meikäläisen autotallissaAlfieri kirjoitti: Yks kevyt nysväri taas kerran oli sitä mieltä, että kierteeseen ei pidä laittaa mitään liukastetta, vaan ruuvit ja mutterit kiristetään valmistajan ilmoittamalla momentilla, joka tietty pätee vain kuivana.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
avaimen ilmottama momentti ei pidä paikkaansa jos laittaa ilman rasvaa, pultin oma kitka lisää vastusta, eli avain niksauttaa ennen lopullista kiristys tiukuutta.
vähän paha selittää... mutta perus fysiikaa joka tapauksessa.
+ hyvä rasva helpottaa seuraavaa avauskesrtaa, ainakin teoriassa
ja mitä tulee pyörän pultteihin, kierre ei pidä sitä paikalla, vaan pultin kaula, joka on vannetta vasten siksi oikean pultinb valitseminen oikealle vanteelle on elintärkeää
vähän paha selittää... mutta perus fysiikaa joka tapauksessa.
+ hyvä rasva helpottaa seuraavaa avauskesrtaa, ainakin teoriassa
ja mitä tulee pyörän pultteihin, kierre ei pidä sitä paikalla, vaan pultin kaula, joka on vannetta vasten siksi oikean pultinb valitseminen oikealle vanteelle on elintärkeää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Rasvasta ei ole todellakaan haittaa, kun kiristää momenttiin. Yleensä momentit ilmoitetaan juuri rasvattuna ja joidenkin (esim. sinkityn) kohdalla mainitaan, että ei välttämättä tarvitse voidella koska materiaali on luistavampaa. 10 merkitty mutteri 10,9 ruuville ja 8 8,8 ruuville.
Se momettihan ei itsessään kerro pultin tiukkuudesta mitään, jos on liikaa kitkaa kierteessä. Liian kova momentti taas venyttää tuuvin yli myötörajan ja taas ollaan metsässä. 10,9 ruuvilla on kovempi myötöraja ja kestää sen takia enemmän momenttia ja siten aikaansaa kovemman puristusvoiman liitokseen. Jos vedät 8.8:n ruuvin 10,9:n momenttiin, niin saattaa pultti venyä yli myötörajan. 10,9 pultin käyttäminen taas ei hyödytä mitään, jos sen kiristää samaan momenttiin kuin 8,8:n koska venyy saman verran. 10,9;n hyöty on siis siinä, että voi kiristää tiukempaan, jolloin puristusvoima on suurempi.
Noista tervoista ja tahnoista sanoisin, että parempi jos laittaa jotain. Aina helpottaa avaamista.
Ohoh kun tulikin teoreettista asiaa näin perjantai-iltaan, mutta menköön nyt. Olipahan kai ainakin topicissa tällä kertaa...
Se momettihan ei itsessään kerro pultin tiukkuudesta mitään, jos on liikaa kitkaa kierteessä. Liian kova momentti taas venyttää tuuvin yli myötörajan ja taas ollaan metsässä. 10,9 ruuvilla on kovempi myötöraja ja kestää sen takia enemmän momenttia ja siten aikaansaa kovemman puristusvoiman liitokseen. Jos vedät 8.8:n ruuvin 10,9:n momenttiin, niin saattaa pultti venyä yli myötörajan. 10,9 pultin käyttäminen taas ei hyödytä mitään, jos sen kiristää samaan momenttiin kuin 8,8:n koska venyy saman verran. 10,9;n hyöty on siis siinä, että voi kiristää tiukempaan, jolloin puristusvoima on suurempi.
Noista tervoista ja tahnoista sanoisin, että parempi jos laittaa jotain. Aina helpottaa avaamista.
Ohoh kun tulikin teoreettista asiaa näin perjantai-iltaan, mutta menköön nyt. Olipahan kai ainakin topicissa tällä kertaa...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Kiitettävästi on tullut kommentteja, joten koitetaanpa vetää yhteen:
-Spiderin etuiskarin jalustan kiinnityspultit siis alunperin lujuusluokkaa 10,9, tiheällä osakierteellä
-tilalle normi 10.9, jokaa voidaan (ja tulee ehdottomasti) vetää "riittävän" tiukkaan (käytettävästä kiristysmomentista ei kyllä ole hajuakaan...)
-haponkestävillä pulteilla ei kannata korvata, koska silloin syöpyy todennäköisesti ympäristö, mikä on sitten ongelmallisempaakin kuin pultin ruosteet
-rosteripulttien lujuus suhteessa 10.9 -luokkaan ei selvinnyt
-tiheä kierre mahdollistaa tiukemman liitoksen pienempää momenttia käyttämällä, normikierteistä voi käyttää, jos lisää kiristysmomenttia vastaavasti(?)
-kuivana pulttia ja mutteria ei kannata kasata, voideltu kiristyy paremmin eikä syövy niin nopeasti
-voiteluun: öljy, terva, kupari- ja alumiinitahna mainittiin (grafiitti yms. ei)
-millään konstilla ei voi taata helppoa irroitusta seuraavalla kerralla
(pyöränpulteista, niiden kiristysmomenteista ja voitelusta sitten toisella kertaa...)
-Spiderin etuiskarin jalustan kiinnityspultit siis alunperin lujuusluokkaa 10,9, tiheällä osakierteellä
-tilalle normi 10.9, jokaa voidaan (ja tulee ehdottomasti) vetää "riittävän" tiukkaan (käytettävästä kiristysmomentista ei kyllä ole hajuakaan...)
-haponkestävillä pulteilla ei kannata korvata, koska silloin syöpyy todennäköisesti ympäristö, mikä on sitten ongelmallisempaakin kuin pultin ruosteet
-rosteripulttien lujuus suhteessa 10.9 -luokkaan ei selvinnyt
-tiheä kierre mahdollistaa tiukemman liitoksen pienempää momenttia käyttämällä, normikierteistä voi käyttää, jos lisää kiristysmomenttia vastaavasti(?)
-kuivana pulttia ja mutteria ei kannata kasata, voideltu kiristyy paremmin eikä syövy niin nopeasti
-voiteluun: öljy, terva, kupari- ja alumiinitahna mainittiin (grafiitti yms. ei)
-millään konstilla ei voi taata helppoa irroitusta seuraavalla kerralla
(pyöränpulteista, niiden kiristysmomenteista ja voitelusta sitten toisella kertaa...)
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Millaisella aikavälillä tuo lahoaminen tapahtuu?Ja mitä muita harmeja?mutt kirjoitti:Rosteripultti lahottaa sitten tehokkaasti kaiken siihen kosketuksissa olevan mustan tavaran, mikä monissa tapauksissa tietää jämähtämistä tosi tiukkaan, muiden harmien lisäksi
Ja tuosta momentista.Ainakin pieniin pultteihin kuuluu rasvat väliin,ja sitten momenttiin.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Minkä kokoinen tuo mutteri on? Voin katsoa momentin virman standardista. Vai oliko se M10?Alfieri kirjoitti:K
-tilalle normi 10.9, jokaa voidaan (ja tulee ehdottomasti) vetää "riittävän" tiukkaan (käytettävästä kiristysmomentista ei kyllä ole hajuakaan...)
M10x1,25 kierteelle 10,9 lujuusluokassa antaa Valmetin lentokonetehtaan standardi momentiksi 74,7 Nm. Vastaavan 8.8 ruuvin momentti on 47,3 Nm.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Tässä vielä murtolujuudet :
luujuusluokat
8.8 =800N/mm2
10.9=1000 n/mm2
12.9=1200N/mm2
ja haponkestäville/Ruostumattomille :
RST
C1=500N/mm2
C4-70=700N/mm2
Haponkestävät :
A2-50=500 N/mm2
A4-70=700 N/mm2
A4-80=800 N/mm2
Eli 8.8 pultin/mutterin voi (lujuusmielessä) korvata
A4-80 luokan haponkestävällä pultilla/mutterilla.
EI 10.9 !
nämä arvot siis murtolujuuksia ! eli arvoja joilla ruuvit/mutterit menee rikki . Lähde:(Arvid Nilsson AB kataloogi)
Niin ja tuosta kierteestä : pultin lujuus ei muutu kierteen nousun perusteella :Eli hieno kierteisen pultti/mutteri yhdistelmän VOI korvata
normaali/karkea kierteisellä Pultti/mutterilla. (kiristys momenttia pitää tosin muuttaa vastaavasti)
hienokierteinen mutteri ei luonnolliseti käy normaali kierteiseen pulttiin ja toisinpäin......
ja mahdollisimman hyvä voitelu (MoS2) tms .sekä kierteeseen että pultin kannan alle (kosketuspintoihin). Helpottaa sekä kasausta että avaamista.
Hyvä voitelu=vähemmän kiristysmomenttia ; huono voitelu enemmän momenttia ...... (myös avattaessa)
eiköhän näillä pääse alkuun
luujuusluokat
8.8 =800N/mm2
10.9=1000 n/mm2
12.9=1200N/mm2
ja haponkestäville/Ruostumattomille :
RST
C1=500N/mm2
C4-70=700N/mm2
Haponkestävät :
A2-50=500 N/mm2
A4-70=700 N/mm2
A4-80=800 N/mm2
Eli 8.8 pultin/mutterin voi (lujuusmielessä) korvata
A4-80 luokan haponkestävällä pultilla/mutterilla.
EI 10.9 !
nämä arvot siis murtolujuuksia ! eli arvoja joilla ruuvit/mutterit menee rikki . Lähde:(Arvid Nilsson AB kataloogi)
Niin ja tuosta kierteestä : pultin lujuus ei muutu kierteen nousun perusteella :Eli hieno kierteisen pultti/mutteri yhdistelmän VOI korvata
normaali/karkea kierteisellä Pultti/mutterilla. (kiristys momenttia pitää tosin muuttaa vastaavasti)
hienokierteinen mutteri ei luonnolliseti käy normaali kierteiseen pulttiin ja toisinpäin......
ja mahdollisimman hyvä voitelu (MoS2) tms .sekä kierteeseen että pultin kannan alle (kosketuspintoihin). Helpottaa sekä kasausta että avaamista.
Hyvä voitelu=vähemmän kiristysmomenttia ; huono voitelu enemmän momenttia ...... (myös avattaessa)
eiköhän näillä pääse alkuun
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Riippuu tietenkin liitoskohdan suojauksesta ja olosuhteista, ruostumista ei hyvin suojattuna ja/tai kuivissa olosuhteissa tapahdu ollenkaan, mutta ei sitä tapahdu sitten mustillakaan pulteilla. Kosteuden vaikuttaessa ruostuminen on monta kertaa nopeampaa (syy selviää, kun hakee tietoa galvaanisesta korroosiosta.) Niillä muilla harmeilla tarkoitin ruostumisen seurauksia jumittumisen lisäksi.alfa164 kirjoitti:Millaisella aikavälillä tuo lahoaminen tapahtuu?Ja mitä muita harmeja?mutt kirjoitti:Rosteripultti lahottaa sitten tehokkaasti kaiken siihen kosketuksissa olevan mustan tavaran, mikä monissa tapauksissa tietää jämähtämistä tosi tiukkaan, muiden harmien lisäksi
Ja tuosta momentista.Ainakin pieniin pultteihin kuuluu rasvat väliin,ja sitten momenttiin.
Kiitos kaikille, nyt tuli ensimmäisessä viestissä esittämäni kysymykset selvitettyäMDMKIV kirjoitti: Eli 8.8 pultin/mutterin voi (lujuusmielessä) korvata
A4-80 luokan haponkestävällä pultilla/mutterilla.
EI 10.9 !
ja mahdollisimman hyvä voitelu (MoS2) tms .sekä kierteeseen että pultin kannan alle (kosketuspintoihin). Helpottaa sekä kasausta että avaamista.
Hyvä voitelu=vähemmän kiristysmomenttia ; huono voitelu enemmän momenttia ...... (myös avattaessa)
Tämähän on ihan mielenkiintoinen maailma. Haponkestävien lujuusominaisuuksista (ja muistakin ominaisuuksista)
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/17_30.pdf
En olisi tuota ehkä heti osannut tulkitakaan, mutta MDMKIV tuossa jo totesikin, että A4-80 vastaa (lujuusluokastaan) 8,8 -pulttia. Ei siis kannata laittaa alkuperäisen 10,9:n tilalle...
Toinen mielenkiintoinen taulukko löytyi tältä sivulta;
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taul ... lujuus.pdf
Sen avulla voi laskea kiristysmomentin käytettäessä kierteessä eri voiteluaineita.
Jatketaanpa vanhaan ketjuun:
Vaihdoin pakoputken takaosan. Liitoksen alkuperäiset pultit näyttävät olevan 10.9:t?!?? Periaatteessa toki korvaan alkuperäiset vastaavilla, mutta omista laatikoista ei löytynyt kuin 8.8. Ja sitä paitsi en kyllä millään keksi, miksi pakoputken liitokseen pitäisi olla 10.9 luja pultti? Vai jääkö minulta (taas) jotakin huomaamatta?
Vaihdoin pakoputken takaosan. Liitoksen alkuperäiset pultit näyttävät olevan 10.9:t?!?? Periaatteessa toki korvaan alkuperäiset vastaavilla, mutta omista laatikoista ei löytynyt kuin 8.8. Ja sitä paitsi en kyllä millään keksi, miksi pakoputken liitokseen pitäisi olla 10.9 luja pultti? Vai jääkö minulta (taas) jotakin huomaamatta?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tai sitten luigilla putkea kasatessa on vaan sattunut olemaan käsillä kovempia pultteja. Kyllä se putki pysyy kasassa heppoisemmillakin. Liitoksesta riippuen siellä on joku tiiviste tai jos ei ole, niin voihan niihin laittaa asennustahnaa niin on varmasti tiivis.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta