ajoneuvovero
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Eiköhän tämä uusin käänne Suomen autoverofarssissa ole tilapäinen..ruuvi tulee kiristymään kunhan nyt annetaan vähän aikaa kansan olla siinä luulossa, että se oli tässä tämä verojuttu. Samalla nostetaan pikkuhiljaa polttoaineiden verotusta eikä käyttövoimaverokaan eli entinen dieselvero mihinkään ole lähdössä. Kun sitten verotetaan hankintaa ja käyttöä samanaikaisesti niin verotulot on kivasti optimoitu. Onko Kuitunen muuten vielä palkkalistoilla?
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Helppoa se on huudella sieltä apinakehän laidalta, jossa julkisilla pystyy liikkumaan kuitenkin huomattavasti tehokkaammin kuin maaseudulla. Täällä etäisyydet ovat pitkät ja palvelut, työpaikat ym. kaukana kodista eikä julkista liikennettä oikeastaan edes enää näe tai ainakaan niiden varaan ei voi elämäänsä jättää.mattijus kirjoitti:Jep, tätä tuskin kuitenkaan tullaan "koskaan" näkemään. Muutenhan saattaisi muutama byrokraatti menettää suojatyöpaikkansa.Tazio kirjoitti: Kuten useampi on jo todennut, jos haluttaisiin oikeasti vaikuttaa syntyvien
päästöjen määrän pitäisi verottaa polttoaineita. Lienee ainoa oikea ja suoraviivainen tapa.
-Tazio
Olisihan se huutava vääryys, jos ne jotka saastuttavat eniten, maksaisivat eniten.
Minun mielestä ne maksut kuuluisivat sinne missä on eniten väkeä saastuttamassa ja kärsimässä saasteista eli tietulleja kehille, moottoriteille ja kaupunkien sisääntuloihin, suurempia parkkimaksuja jne.
Oletteko oikeasti miettineet asiaa loppuun asti, kun vaaditte korkeampaa polttoaineveroa? Tämä maa pyörii autojen ja kuljetusten ympärillä. Jos polttoaine kallistuu, kallistuu myös KAIKKI mikä liikkuu pyörien päällä eli ruoka, juomat, postit, julkinen liikenne... Millainen vaikutus sillä olisi inflaatioon? Uuden auton osto olisi kyllä halpaa, mutta eläminen muuten mahdotonta.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Valitettavasti faktaa kuitenkin lienee se, että autoilusta syntyvien päästöjen määrään vaikuttamisen ainoa kiistaton ja oikeudenmukainen keino on verottaa polttoainetta. Jos tuotat päästöjä, maksat ja maksat suoraan suhteessa tuottamaasi päästömaäärään.Baxter kirjoitti:Helppoa se on huudella sieltä apinakehän laidalta, jossa julkisilla pystyy liikkumaan kuitenkin huomattavasti tehokkaammin kuin maaseudulla. Täällä etäisyydet ovat pitkät ja palvelut, työpaikat ym. kaukana kodista eikä julkista liikennettä oikeastaan edes enää näe tai ainakaan niiden varaan ei voi elämäänsä jättää.mattijus kirjoitti:Jep, tätä tuskin kuitenkaan tullaan "koskaan" näkemään. Muutenhan saattaisi muutama byrokraatti menettää suojatyöpaikkansa.Tazio kirjoitti: Kuten useampi on jo todennut, jos haluttaisiin oikeasti vaikuttaa syntyvien
päästöjen määrän pitäisi verottaa polttoaineita. Lienee ainoa oikea ja suoraviivainen tapa.
-Tazio
Olisihan se huutava vääryys, jos ne jotka saastuttavat eniten, maksaisivat eniten.
Minun mielestä ne maksut kuuluisivat sinne missä on eniten väkeä saastuttamassa ja kärsimässä saasteista eli tietulleja kehille, moottoriteille ja kaupunkien sisääntuloihin, suurempia parkkimaksuja jne.
Oletteko oikeasti miettineet asiaa loppuun asti, kun vaaditte korkeampaa polttoaineveroa? Tämä maa pyörii autojen ja kuljetusten ympärillä. Jos polttoaine kallistuu, kallistuu myös KAIKKI mikä liikkuu pyörien päällä eli ruoka, juomat, postit, julkinen liikenne... Millainen vaikutus sillä olisi inflaatioon? Uuden auton osto olisi kyllä halpaa, mutta eläminen muuten mahdotonta.
Nuo esille tuomasi hyvät pointit ovat minusta eri kategoriaa. Jos autoilun verotuksessa halutaan ohjata ja vaikuttaa myös niihin, se pitäisi sitten rehellisesti kansalaisille kertoa. Nythän uuden systeemin perusteina on kerrottu vain, että halutaan vaikuttaa vähentävästi päästäjen määrään.
Ja noiden perusteiden mukaisesti tehokkain ja oikeudenmukaisin tapa olisi polttoaineen verotus, ei edelleen jatkettava omistamisen verotus.
-Tazio
pamahti uusi lasku pääsee onneksi vielä vuoden verran vanhalla maksulla, ja mitä tulee maaseudun liikenteeseen ja sen verotukseen, jos tämä nykyinen ajoneuvovero lisätään polttoaineen hintaan niin paljonko se nostaisi polttoaineen hintaa per litra? tämä nykyinen systeemi on ihan järjetön autovero,bensavero ja ajoneuvovero varmaan lisääkin löytyy, miksi samaa asiaa pitää verottaa monella verolla? kyllähän nytkin on jo maaseutua ja välimatkoja ajateltu km saa vähenettyä verotuksessa. Ja voisihan tuohon polttoaineen hintaa kehittää jonkin parrastuksenkin alueittain. Kaikki vero polttoaineessa mahdollistaisi halvempien autojen oston, vero kohdistuisi oikeasti saatuttajiin. Autokanta uusiutuisi nopeammin.
Oikeudenmukainen siinä mielessä, jos ajatellaan, että kulutettu polttoaine tuottaa aina saman määrän päästöjä autosta riippumatta, mutta epäoikeudenmukainen mikäli se suhteutetaan päästöjen aiheuttamiin välittömiin vaikutuksiin johon vaikuttaa myös asukasluku/autojen määrä pinta-alaa kohden. Päästöjen kokonaisvaikutusta ilmaston lämpenemiseen ei ole kuitenkaan kiistattomasti pystytty todistamaan eli kiinnittäisin tällä hetkellä ennemmin huomion välittömiin vaikutuksiin varsinkin kun puhutaan myös muistakin päästöistä kuin hiilidioksidi.Tazio kirjoitti:Valitettavasti faktaa kuitenkin lienee se, että autoilusta syntyvien päästöjen määrään vaikuttamisen ainoa kiistaton ja oikeudenmukainen keino on verottaa polttoainetta. Jos tuotat päästöjä, maksat ja maksat suoraan suhteessa tuottamaasi päästömaäärään.
Nuo esille tuomasi hyvät pointit ovat minusta eri kategoriaa. Jos autoilun verotuksessa halutaan ohjata ja vaikuttaa myös niihin, se pitäisi sitten rehellisesti kansalaisille kertoa. Nythän uuden systeemin perusteina on kerrottu vain, että halutaan vaikuttaa vähentävästi päästäjen määrään.
Ja noiden perusteiden mukaisesti tehokkain ja oikeudenmukaisin tapa olisi polttoaineen verotus, ei edelleen jatkettava omistamisen verotus.
-Tazio
Tuossahan ei sinänsä ole mitään uutta ettei kansalle kerrota kuten asiat oikeasti on ja toisaalta tehdään asiat erilailla kuin ne on kerrottu. Sehän on vain nykyajan politiikkaa.
Mutta teki valtio mitä päätöksiä tahansa, kokee aina joku tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Saa tänne apinakehälle muuttaa, ei tämä mikään suljettu vyöhyke ole
(Ajan suurinpiirtein 40tkm vuodessa bensa-autolla, joka kuluttaa 8-9l/100km, joten tuskin hyötyisin kohonneesta bensanhinnasta vs. ajoneuvovero)
Jos kepillä sohaisen vähän muurahaispesää (älkää sitten herraisä tuota kommenttia ottako minään muuna kuin ystävällismielisenä naljailuna!):
Miksi apinakehän sisäpuolella asuvat maksaisivat siitä, että maaseudulla voi kulkea omalla autolla julmetusti saastuttaen?

(Ajan suurinpiirtein 40tkm vuodessa bensa-autolla, joka kuluttaa 8-9l/100km, joten tuskin hyötyisin kohonneesta bensanhinnasta vs. ajoneuvovero)
Jos kepillä sohaisen vähän muurahaispesää (älkää sitten herraisä tuota kommenttia ottako minään muuna kuin ystävällismielisenä naljailuna!):
Miksi apinakehän sisäpuolella asuvat maksaisivat siitä, että maaseudulla voi kulkea omalla autolla julmetusti saastuttaen?
VMP
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Itse ajan nätävästi tuon mainitun apinakehän sisäpuolella tai välittömässä läheisyydessä vuodessa noin 10000km. Pitäisikö minun siis maksaa enemmän saasteveroa, kuin niiden, jotka ajavat tuon maagisen kehän ulkopuolella 50000km vuodessa?
Niin kauan kun tämä jälleen uusi tapa verottaa yritetään jotenkin verhota luonnonsuojelun nimiin, niin verotetaan sitten sen saastuttamisen mukaan.
-tommi
Niin kauan kun tämä jälleen uusi tapa verottaa yritetään jotenkin verhota luonnonsuojelun nimiin, niin verotetaan sitten sen saastuttamisen mukaan.
-tommi
Vastaan kysymykseen kysymyksellä. Miksi sitten maaseudulla asuvien täytyisi maksaa siitä, kun autojen saasteiden vaikutus on siellä käytännössä nolla? Ilmaston lämpeneniseen tai muuhun vastaavaan on turha vedota niin kauan, kun Suomen autokannan aiheuttamat päästöt on pisara valtameressä suuren maailman aiheuttamiin päästöihin verrattuna. On suorastaan naurettavaa nostaa polttoaineveroa tai mitään muutakaan veroa, jos ainoa perustelu on ilmaston lämpeneminen. Siksi mielestäni olisi syytä ennemmin vähentää välittömiä päästöjen vaikutuksia joiden haitoista kärsivät ihmiset juuri siellä missä heitä ja autoja on eniten, suurissa kaupungeissa. Puhun siis päästöistä kokonaisvaltaisesti eli CO>2, CO, HC, nokipartikkelit ja melu. Maaseudulla ei näistä niin haittaa ihmisten jokapäiväiseen elämään ainakaan vielä ole.mattijus kirjoitti:Miksi apinakehän sisäpuolella asuvat maksaisivat siitä, että maaseudulla voi kulkea omalla autolla julmetusti saastuttaen?
Mutta jotta homma olisi tasapuolista ja oikeudenmukaista, niin kustannukset pitäisi osata jakaa tasapuolisesti kaikkien kesken eikä laittaa kaikkia kustannuksia tiettyjen ihmisryhmien niskoille.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Onkos raati pohtinut sitä,jos ja kun sähköautot lyövät itsensä läpi,niin millä perustein niitä ruvetaan verottamaan?entä bensan/dieselin verotus,millä se korvattaisiin?
Veikkaan ainakin seuraavaa:Tuskin kotona niitä pystyy latamaan,ja tulee samanlainen jakeluverkosto,kuin bensa-asemilla kalliilla sähköllä
Jännää kyllä odotella mitä keksivät,ja millä perustein.bensa/diesel autoja helppo verottaa ympäristö syin
Faktaa on se ainakin,että pakko noi nykyiset verotulot on saada autoista,vai halutaanko oikeasti sähköautoja edes markkinoille,että saataisiin rokottaa autoilijoita vanhaan malliin öljy/auto veroin
Veikkaan ainakin seuraavaa:Tuskin kotona niitä pystyy latamaan,ja tulee samanlainen jakeluverkosto,kuin bensa-asemilla kalliilla sähköllä

Jännää kyllä odotella mitä keksivät,ja millä perustein.bensa/diesel autoja helppo verottaa ympäristö syin
Faktaa on se ainakin,että pakko noi nykyiset verotulot on saada autoista,vai halutaanko oikeasti sähköautoja edes markkinoille,että saataisiin rokottaa autoilijoita vanhaan malliin öljy/auto veroin

Kyllä ne ihan kotisähköllä ladata voi. Nykyisen verotuksen korvaaminen on helppoa. Niihin tulee satelliittipaikantimet ja verojen tilalle tulee tienkäyttömaksu, mikä on tietysti suurin aamu- ja iltaruuhkan aikaan kaupunkialueella
Maksu nousee myös nopeuden mukaan eli moottoritiellä ajelu tuottaa hyvin valtiolle. Viikonlopun mökkimatkat menevät korotetulla erityistaksalla, jos matkustaa perjantai- tai sunnuntai-illalla. Talvella tulee auraus- ja hiekoituslisämaksu. Tämä on varmaa tietoa.
Uuden tekniikan ansioista tulevaisuuden autoilla ei voi enää ajaa ylinopeutta, joten siltäkin osin valtion tulohana ehtyy. Niinpä tieliikennelakiin on valmisteille samantapainen muutos kuin mitä rikoslakiin puuhataan: jo suunnittelu tai valmistelu tulee rangaistavaksi. Poliisi voi vastaisuudessa sakottaa sen perusteella, että autoilija kumminkin aikoi ajaa ylinopeutta.
edit:termejä

Uuden tekniikan ansioista tulevaisuuden autoilla ei voi enää ajaa ylinopeutta, joten siltäkin osin valtion tulohana ehtyy. Niinpä tieliikennelakiin on valmisteille samantapainen muutos kuin mitä rikoslakiin puuhataan: jo suunnittelu tai valmistelu tulee rangaistavaksi. Poliisi voi vastaisuudessa sakottaa sen perusteella, että autoilija kumminkin aikoi ajaa ylinopeutta.
edit:termejä
Viimeksi muokannut Alfieri, 12 Loka 2009, 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jotenki on sellainen fiilis että vie vielä n xx vuotta ennenkuin näin pääsee käymään...kauhee höpötys ko vehkeistä mutta mitään ei tapahdu...TMssä oli juttu noista tankkausasemista mittareita tarvittaisiin noin kymmenkertainen määrä koska "tankkaus" on hitaampaa.....alfa164 kirjoitti:Onkos raati pohtinut sitä,jos ja kun sähköautot lyövät itsensä läpi,
Kieltämättä naurettavaa tämä "ilmaston lämpeneminen" vouhotus. Ainoa tarkoitus on vain rahankeruu. Ei mikään muu. Tänään meillä 3 astetta ja Barcelonassa 26 astetta. Saa puolestani lämpötilat kohotakin!
Ja "ruuhkista" ja näistä maksuista on turha puhua. Milanon tai Moskovan aamuliikenne on ruuhkaisaa, Suomessa ei ikinä, vaikka kaikki Suomen autot olisivat kehä 3:n sisällä.
Nyt on varmasti lisää ajoneuvoveroja odotettavissa kun uusien autojen myynti sakkaa ja sitä myöden verotuotot. Ei Suomen hallitus ja päättäjät ole mistään autojen hiilidioksiidipäästöistä kiinnostuneita, vain verotuotoista.
Miksi vähän kuluttavilla nykydieseleillä on ekstravero? No juuri verotulojen maksimoimisen takia. Tuleepa ylläpidettyä taas muutamaa turhaa kunnan/valtion suojatyöpaikkaa.
Täällä pitäisi vain alkaa vetämään rajusti kotiinpäin että teollisuus pysyisi maassa. Ei täällä eletä toisten paitoja pesemällä. Energiaverot tuotannolta vaan pois. Vaihtoehtoisesti Kiinan poika tekee sitten ne työt kivihiilienergialla.
Ja "ruuhkista" ja näistä maksuista on turha puhua. Milanon tai Moskovan aamuliikenne on ruuhkaisaa, Suomessa ei ikinä, vaikka kaikki Suomen autot olisivat kehä 3:n sisällä.
Nyt on varmasti lisää ajoneuvoveroja odotettavissa kun uusien autojen myynti sakkaa ja sitä myöden verotuotot. Ei Suomen hallitus ja päättäjät ole mistään autojen hiilidioksiidipäästöistä kiinnostuneita, vain verotuotoista.
Miksi vähän kuluttavilla nykydieseleillä on ekstravero? No juuri verotulojen maksimoimisen takia. Tuleepa ylläpidettyä taas muutamaa turhaa kunnan/valtion suojatyöpaikkaa.
Täällä pitäisi vain alkaa vetämään rajusti kotiinpäin että teollisuus pysyisi maassa. Ei täällä eletä toisten paitoja pesemällä. Energiaverot tuotannolta vaan pois. Vaihtoehtoisesti Kiinan poika tekee sitten ne työt kivihiilienergialla.
Hyvä Alfieri, näin se mennee kuten yllä kirjoitit.
Pelottavasti vaikuttaa siltä, että olet valtionhallinnon valmistelevassa ministeriössä töissä.
Positiivisesti nähtynä on se sitten auvoisen ihanaa elellä jatkossa täällä Pohjolan lintukodossa, kuunnella linnun laulua ja odotella jotakin valtion ilmaista hoito ja murkinapalvelua sähköautojen suhistessa takana ja tuulivoimaloiden propellien lätkytellessä.
Maksakaa ny vaan ne veronne napisematta, muuten tulee jotain muuta, ***kele!!!!
Pelottavasti vaikuttaa siltä, että olet valtionhallinnon valmistelevassa ministeriössä töissä.
Positiivisesti nähtynä on se sitten auvoisen ihanaa elellä jatkossa täällä Pohjolan lintukodossa, kuunnella linnun laulua ja odotella jotakin valtion ilmaista hoito ja murkinapalvelua sähköautojen suhistessa takana ja tuulivoimaloiden propellien lätkytellessä.
Maksakaa ny vaan ne veronne napisematta, muuten tulee jotain muuta, ***kele!!!!
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tulee mieleen se, kun monikin uhosi lopettavansa autoilun kun bensa maksaa kympin litra, siis kymmenen markkaa. No aika lähellä ollaan jo käyty, katotaan kuinka moni lunastaa lupauksensa. Luulen kyllä, että suurin osa vaan ajaa edelleen ne pakolliset ajot vaikka bensa maksaisi kaksi kymppiä litra. Ja juuri tähän valtio luottaakin, että ajaa ne kuitenkin kun niillä on se auto hankittu kalliilla verollisella hinnalla. Itselläni tuo kipukynnys saattaisi olla noin 3,5-4,0 euroa per litra. Sitten vaan sähköskootterilla töihin, jota latailisin aurinkopaneeleilla 

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
No niin, tänään tuli alfasta lappu siinä on mainittu 2000 mallisen 156 farkun kokonaismassaksi 1900kg =152,57€ /v.Rupesi kiinnostamaan ja katsoin omani, kahden auton osalta verotus ilmeisesti kevenee pari kymppiä
Ensirekisteröinnin päivämäärät kohtelee armollisesti meikäkäistä ,271g ja 305g päästöillä laskettuna olis verotus "hieman kiristynyt...
Mutta mikä on veron perusteena oleva kokonaismassa? Rek. otteessa kun on kohdassa G ajoneuvon omamassa (oletan että tämä) Kohdissa F.1 , F.2 ja F.3 löytyy sitten erilaisia kokonaismassoja???
Eli n. 25€ vero kiristyy kun mennään painon mukaan, 271g maksaakin sitten vähän enemmän...laskun mukana tullut taulukko loppuu 210g:aan.
Ja tuo tänään tullut verohan on vielä sen vanhan mukaan 127.75€ /v.... halpaa kun saippua

- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Ei ihan tyhmä kaveri. http://www.ess.fi/?article=260001
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Jospa minäkin...
Uusien autojen ostamista on syytä verottaa koska
- ne ovat tuontitavaraa ja niiden ostaminen heikentää vaihtotasetta
- niiden valmistaminen saastuttaa ja kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja
- vanhan kaluston korjaaminen työllistää suomalaisia
Mikä sitten on oikea verotuksen taso, onkin toinen asia, samoin se, pyritäänkö veroilla myös vaikuttamaan siihen, minkälaisia autoja ostetaan. Autoveroa painottamalla eri tavoin voidaan ohjata kulutuskäyttäytymistä turvallisempiin, pienempiin, vähäpäästöisempiin, pitkäikäisempiin, eurooppalaisiin ja vaikka tietyn värisiin autoihin, jos halutaan.
Myös polttoainetta on syytä verottaa, jotta ohjataan ihmisiä kävelemään, pyöräilemään, linja-autoilemaan, ostamaan taloudellisempia autoja, irrottamaan suksiboksi kesäksi ja painamaan kevyemmin kaasua. Lisäksi myös polttoaineet ovat pääosin tuontitavaraa.
Millekään vuotuiselle käyttömaksulle / ajoneuvoverolle onkin sitten vaikeampi keksiä mitään perustetta. Yhtä hölmöä on asennuttaa autoihin jotkut paikantimet ja verottaa sitten ajetuista kilometreistä kilometrien itsensä mukaan, kun sama asia hoituu yhtä hyvin pa-veron kautta vieläpä niin, että se suosii säästeliästä ajotyyliä. Siispä polttoaineveroa sen verran ylös, että se kattaa vuotuisten ajoneuvoverojen tuoton ja ne historian romukoppaan.
Käyttömaksut, dieselverot ja satelliittiparikantimet vaativat turhaa byrokratiaa, turhia investointeja ja turhia palvelumaksuja. Säästyneet rahat voi VM imuroida pohjattomaan kassaansa tai jos sieltä jonakin päivänä pohja löytyisi ja alkaisi kattokin lähestyä, niin voisihan sen byrokratiaosuuden jättää keräämättä. Turha pelätä, että kansa sitä mihinkään jemmaisi; viinakauppaanhan se raha kannettaisiin ja sunnuntaisin kauppakeskuksiin.
Uusien autojen ostamista on syytä verottaa koska
- ne ovat tuontitavaraa ja niiden ostaminen heikentää vaihtotasetta
- niiden valmistaminen saastuttaa ja kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja
- vanhan kaluston korjaaminen työllistää suomalaisia
Mikä sitten on oikea verotuksen taso, onkin toinen asia, samoin se, pyritäänkö veroilla myös vaikuttamaan siihen, minkälaisia autoja ostetaan. Autoveroa painottamalla eri tavoin voidaan ohjata kulutuskäyttäytymistä turvallisempiin, pienempiin, vähäpäästöisempiin, pitkäikäisempiin, eurooppalaisiin ja vaikka tietyn värisiin autoihin, jos halutaan.
Myös polttoainetta on syytä verottaa, jotta ohjataan ihmisiä kävelemään, pyöräilemään, linja-autoilemaan, ostamaan taloudellisempia autoja, irrottamaan suksiboksi kesäksi ja painamaan kevyemmin kaasua. Lisäksi myös polttoaineet ovat pääosin tuontitavaraa.
Millekään vuotuiselle käyttömaksulle / ajoneuvoverolle onkin sitten vaikeampi keksiä mitään perustetta. Yhtä hölmöä on asennuttaa autoihin jotkut paikantimet ja verottaa sitten ajetuista kilometreistä kilometrien itsensä mukaan, kun sama asia hoituu yhtä hyvin pa-veron kautta vieläpä niin, että se suosii säästeliästä ajotyyliä. Siispä polttoaineveroa sen verran ylös, että se kattaa vuotuisten ajoneuvoverojen tuoton ja ne historian romukoppaan.
Käyttömaksut, dieselverot ja satelliittiparikantimet vaativat turhaa byrokratiaa, turhia investointeja ja turhia palvelumaksuja. Säästyneet rahat voi VM imuroida pohjattomaan kassaansa tai jos sieltä jonakin päivänä pohja löytyisi ja alkaisi kattokin lähestyä, niin voisihan sen byrokratiaosuuden jättää keräämättä. Turha pelätä, että kansa sitä mihinkään jemmaisi; viinakauppaanhan se raha kannettaisiin ja sunnuntaisin kauppakeskuksiin.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Eikös Korkeasaaressakin banaanit tuoda häkin ulkopuolelta? Voimme toki autoverojen muodossa maksaa tsadilaisten uimahalliliput metrotunneliin. Kyllä, logiikkasi on hyvä.mattijus kirjoitti:Miksi apinakehän sisäpuolella asuvat maksaisivat siitä, että maaseudulla voi kulkea omalla autolla julmetusti saastuttaen?



Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Niinpä, muuten se sama raha nypättäisiin muulla tavoin. Vaikka niinhän se menee nytkin, luulisi jo verottajalle tulevan vaikeuksia keksiä veroille ja maksuille uusia nimiä. Nykyään tuntuu olevan muodissa kehittää kaikkia "ympäristö"- alkuisia maksuja, jotka kuitenkin ovat luonteeltaan puhtaasti fiskaalisia. Se ympäristöbisnes erilaisine saastuttamismaksuineen on todella tuottoisa asia valtio(i)lle. Kaikki keinot ovat sallittuja niiden maksujen kehittelyssä.csr kirjoitti:Hyvinvointivaltiomme tarvitsee autoilusta X-määrän rahaa vuosittain. Se sama X-määrä kerätään joka vuosi tavalla tai toisella. Ajellaan me sitten vanhoilla autoilla enemmän tai uusilla autoilla vähemmän.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Joku osaa varmaan mulle kertoa selkokielellä, kun ei vaan ymmärrä/löydä tietoa.
Eli ajoneuvoverotus ilmeisesti muuttuu päästökohtaiseksi vuoden päästä, 2001 ja uudemmissa autoissa.
Entäs sitä vanhemmissa? Ilmeisesti säilyy edelleen kokonaispainon mukaan laskettavana? Muuttuuko kilohinta?
Tässä kun pohtii uuden auton hankintaa, syynissä on sekä 2001 uudempia että vanhempia, bensoja että dieseleitä.
Eli ajoneuvoverotus ilmeisesti muuttuu päästökohtaiseksi vuoden päästä, 2001 ja uudemmissa autoissa.
Entäs sitä vanhemmissa? Ilmeisesti säilyy edelleen kokonaispainon mukaan laskettavana? Muuttuuko kilohinta?
Tässä kun pohtii uuden auton hankintaa, syynissä on sekä 2001 uudempia että vanhempia, bensoja että dieseleitä.
No tuossa ketjun ensimmäisessä viestissähän tuo on selvitetty:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vuot ... paastoihin
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vuot ... paastoihin
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Toistaiseksi kyllä. En vain käsitä millä perusteella käyttövoimaveroa peritään??? Se, liikkuuko auto puhtaalla ilmalla vai dieselillä, maakaasulla tai sähköllä, ei vaikuta asiaan. Siinä verotetaan käyttövoimasta, josta on jo maksettu polttoainevero, sähkövero ja alv!!! Enne se olikin dieselvero, mutta *näppärä* veropohjan laajennus toteutettiin pelkällä tekstimuutoksella verolakiin.
Milloin järki saapuu tuonne ministeriötasoille? Milloin Suomessa aletaan palkita eikä rangaista ilmastoystävällisistä ratkaisuista ajoneuvojen hankinnassa? PistokeHybridit onkin hauska juttu; maksetaanko käyttövoimaveroa vai ei ja jos maksetaan, millä perusteella?

Milloin järki saapuu tuonne ministeriötasoille? Milloin Suomessa aletaan palkita eikä rangaista ilmastoystävällisistä ratkaisuista ajoneuvojen hankinnassa? PistokeHybridit onkin hauska juttu; maksetaanko käyttövoimaveroa vai ei ja jos maksetaan, millä perusteella?
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Osaako kukaan selittää selkosuomella, että mikä on verotuksen ero esim. 156:ssa vm.2000 Euro2 ja 2001 Euro3 välillä. Kait tuossa kattien lisäämisessä on tullut jotain alennusta päästöihinkin? Rokotetaanko silti useampi kattista enemmän vai miten tää menee? Ottaisin muuten selvää itse, muttei enää virta riitä tämän verotusbyrokratian tulkintaan kun on töissä 12h koittanut "ymmärtää".
edit. 1.8 koneista lähinnä tarkoitin.
edit. 1.8 koneista lähinnä tarkoitin.
Katalysaattorihan lisää CO2 päästöjä, joten ei CO2 perusteinen vero niillä ainakaan putoa =/Janne kirjoitti:Osaako kukaan selittää selkosuomella, että mikä on verotuksen ero esim. 156:ssa vm.2000 Euro2 ja 2001 Euro3 välillä. Kait tuossa kattien lisäämisessä on tullut jotain alennusta päästöihinkin? Rokotetaanko silti useampi kattista enemmän vai miten tää menee? Ottaisin muuten selvää itse, muttei enää virta riitä tämän verotusbyrokratian tulkintaan kun on töissä 12h koittanut "ymmärtää".
edit. 1.8 koneista lähinnä tarkoitin.
käyttöönotto 2000 => Ajoneuvovero peritään kokonaismassan perusteella
käyttöönotto 2001 => Ajoneuvovero peritään CO2 (rekisteriote) perusteella
Ei tuossa ole mitään ymmärtämistä

VMP
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Euro2 ja Euro3 ei tässä vuotuisessa verotuksessa merkitse mitään, vaan vuosimalli, jonka valtio on päättänyt perusteeksi. Eli vuoden 2000 ja vanhemmat autojen verot menevät kokonaispainon ja sitä kautta arvioitujen päästöjen mukaan.
Vuoden 2001 ja sitä uudemmista autoista löytyy aina viralliset päästötiedot, jolloin vero menee taas päästöjen kautta arvottujen verojen mukaisesti.
Käytännössä ainakaan tessuissa noiden välillä ei liene juurikaan eroa.
Vuoden 2001 ja sitä uudemmista autoista löytyy aina viralliset päästötiedot, jolloin vero menee taas päästöjen kautta arvottujen verojen mukaisesti.
Käytännössä ainakaan tessuissa noiden välillä ei liene juurikaan eroa.
Tässä kohtaa sähköautoilijaa, siis vaikka kyseessä olisi hybridi jossa on pistokepaikka ja jonka akun voi ladata kotona, siunataan käyttövoimaverolapulla. Se käyttövoimavero kun peritään kaikista ajoneuvoista jonka polttoaineena on muu kuin bensiiniveron alainen litku.alfa164 kirjoitti:Onkos raati pohtinut sitä,jos ja kun sähköautot lyövät itsensä läpi,niin millä perustein niitä ruvetaan verottamaan
Ja sähkössähän EI sitä veroa jo ole riittävästi, eihän...

Jossain vaiheessa tuli tuota selviteltyä. Oli hieman

Esimerkiksi tuloillaan oleva Prius PlugIn tipahtaa tuohon sudenkuoppaan, nykyinen ei. Toisella ajaa arviolta (tehtaan ilmoitus) 30km ja toisella 1-2km sähköllä... Toisesta maksat veroa n. 40e ja toisessa 450e (arviolta 40+käyttövoimavero).
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
14.6.2010 -> EX
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tarkalleen---ei polttoaineena, vaan käyttövoimana se sähkössulti kirjoitti:Se käyttövoimavero kun peritään kaikista ajoneuvoista jonka polttoaineena on muu kuin bensiiniveron alainen litku.
Esimerkiksi tuloillaan oleva Prius PlugIn tipahtaa tuohon sudenkuoppaan, nykyinen ei. Toisella ajaa arviolta (tehtaan ilmoitus) 30km ja toisella 1-2km sähköllä... Toisesta maksat veroa n. 40e ja toisessa 450e (arviolta 40+käyttövoimavero).

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
No näinhän meillä ollaan totuttu...
Mutta luulisi siellä terävässä päässä, missä niitä lakeja sorvataan, olevan valistunutta väkeä. Kansa on Suomessa liian kilttiä, siksi täällä on totuttu siihen, että ylhäältä sanotaan mikä on oikein.

Mutta luulisi siellä terävässä päässä, missä niitä lakeja sorvataan, olevan valistunutta väkeä. Kansa on Suomessa liian kilttiä, siksi täällä on totuttu siihen, että ylhäältä sanotaan mikä on oikein.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Jossakin lehtijutussa oli esimerkkinä kaksi BMW 5-sarjan muuten samanlaista autoa, eroina vain vuosimallit eli 2000 ja 2001. Toisen maksu oli selvästi kalliimpi, taisi olla se uudempi joka tulee kalliimmaksi. Voin muistaa tämän kyllä väärin, mutta eroa oli.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Mulla alffassa ensirekisteröinti on 29.12.00 ja vero painon 1990 kg mukaan 152.57 €, jos olisi rekisteröity 3 päivää myöhemmin niin 271g vero olisi ollut 282.88 €.... todellista eroa vai ei mutta euroja muutama kuitenkin....onko verotuksessa todellista eroa vm.2000 ja 2001 välillä (paino vs. päästöarvot) samassa autossa. Ilmeisesti ei ole.
Kesäkissa päästelee 305g mutta sekin on 00 käyttöönotettu niin painon mukaan menee ja vähemmän maksaa....
Ja tuostahan voi sitten epäsuorastilaske, mikä olisi lainsäätäjän mielestä kohtuullisesti saastuttava moottori minkäkin painoiseen autoon = verottajan mielestä oikea teho/painosuhde.
Mun 166:n pitäisi äkkikatsoen olla joku 2700-kiloinen kuormajuhta, jotta siinä saisi olla noin tehokas (l. saastuttava) moottori. Ostakaa ihmiset alitehoisia autoja, niin olette hyviä kansalaisia.
Mun 166:n pitäisi äkkikatsoen olla joku 2700-kiloinen kuormajuhta, jotta siinä saisi olla noin tehokas (l. saastuttava) moottori. Ostakaa ihmiset alitehoisia autoja, niin olette hyviä kansalaisia.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jos nyt olisi V6 hakusessa, niin ei olisi iso kynnys etsiä hyväkuntoista -01-02:a. Sen verran vähän eroa pelkässä verossa, niin eipä tuo kokonaispotissa paljon kirpaise. Tuon oman vanhuksen kanssa ei näköjään tarvitsisi tuostakaan murehtia, kun nyt joskus sais liikenteeseen.
Pöpön kanssa joutuu kärvistelemään kokonaisella 73 eurolla, löpövero tietty päälle.
Pöpön kanssa joutuu kärvistelemään kokonaisella 73 eurolla, löpövero tietty päälle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
routasydän kirjoitti:Eli tämä nyt tarkoittaisi esim 3.0 gtv:n kannalta sitä, että -00 mallissa vero karvan verran alle satasen ja -01 300e. Ei nyt ihan mahdoton ero vielä, jos tuolla pystyy hankintahintaa polkemaan, mutta kuinkahan tuo ero jatkossa kasvaa?
Meinaat, että GTV:n kokonaismassa olisi alle 1500kg eihän se noin kevyt voi mitenkään olla?
VMP