Uusi versus vanha auto
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Itselläni on vanhin auto tainnut olla ostettaessa vähän vajaa kymmenvuotias, uusia on ollut kaksi ja loput sitten siltä väliltä. Kaltaiselleni käyttäjälle järkevin vaihtoehto taitaisi olla pari-kolmevuotias käytetty.
Rahoitushommatkin ovat menneet tilanteiden mukaan. Ensin oli vanhempien kustantamaa peliä, yhden Alfan ostin 100% opintolainalla, muutamassa hankinnassa on ollut rahoitusyhtiö mukana ja joskus on kauppa hoidettu käteisellä.
Rahoitushommatkin ovat menneet tilanteiden mukaan. Ensin oli vanhempien kustantamaa peliä, yhden Alfan ostin 100% opintolainalla, muutamassa hankinnassa on ollut rahoitusyhtiö mukana ja joskus on kauppa hoidettu käteisellä.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Itse olen ostanut kaksi autoa uutena ja yhden käytettynä (GTV).
Nykytilanteessa varmaan tulisi seuraavaksi hankittua juurikin tuollainen paljon puhuttu pari vuotta käytetty, jos sopiva osuisi kohdalle.
Jos raha ei olisi minkäänlainen este, niin varmaan sitä uusilla ajelisi. Ja sitten kesäautoksi käytetty (SZ tai RZ).
-tommi
Nykytilanteessa varmaan tulisi seuraavaksi hankittua juurikin tuollainen paljon puhuttu pari vuotta käytetty, jos sopiva osuisi kohdalle.
Jos raha ei olisi minkäänlainen este, niin varmaan sitä uusilla ajelisi. Ja sitten kesäautoksi käytetty (SZ tai RZ).
-tommi
Rahakaan ei aina ole este, ohan niitä lainoja, mutta näissä asioissa yleensä järki voittaa, miksi ostaa velaksi sellaista mihin ei muutenkaan ole varaa, arvo laskee ja korkoo tulee kokoajan, esim 28ke autollekkin voi hintaa kertyä 5 vuoden maksuajalla 8%korolla 39kETommi kirjoitti: Jos raha ei olisi minkäänlainen este, niin varmaan sitä uusilla ajelisi.
-tommi
huhhuh! Ja kun auton on vihdoin saanut maksettua niin siitä saakin enään vain 10kE
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
Uusi/vanha
Kyllähän Alfa hankitaan muista syistä kuin järkimoodi päällä. Aikoinaan 2000-luvun alussa, kun perheeseen valittiin työsuhdeautoa (oman lisäksi) iski silmäni autolistasta heti Alfaan, koska se oli aakkosten alussa. Listasta jäi haarukkaan n. 5 autoa, mutta Alfa tuntui eksoottisimmalta. Koeajoissa käytyä jäi jäljelle vain yksi vaihtoehto, Alfa. Nyt on kolmas Alfa menossa ja toinen oma. Haluan nautiskella ajosta, kiihkeästä moottorista ja ihailla auton upeita muotoja eli samat asiat mitä tulee naiseen. Jos saa hyvät kyydit niin turha rutista kuluista. Kaunottaren kanssa pitää elää erilailla kuin perusvaimon.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tässä on yksi erittäin hyvä pointti..Piruvie kirjoitti:Rahakaan ei aina ole este, ohan niitä lainoja, mutta näissä asioissa yleensä järki voittaa, miksi ostaa velaksi sellaista mihin ei muutenkaan ole varaa, arvo laskee ja korkoo tulee kokoajan, esim 28ke autollekkin voi hintaa kertyä 5 vuoden maksuajalla 8%korolla 39kETommi kirjoitti: Jos raha ei olisi minkäänlainen este, niin varmaan sitä uusilla ajelisi.
-tommi
huhhuh! Ja kun auton on vihdoin saanut maksettua niin siitä saakin enään vain 10kE
kyllä se järki ainakin allekirjoittaneen kohdalla voittaa tunteen kun autoa hankitaan vaikka kyseessä onkin alfa, huokeallakin kun saa hyvän ja toimivan kunhan ei ole aivan kädetön eikä osta sitä ihan ekaa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Uusi/vanha
Amen, brothaArmour kirjoitti:Kyllähän Alfa hankitaan muista syistä kuin järkimoodi päällä...
...Haluan nautiskella ajosta, kiihkeästä moottorista ja ihailla auton upeita muotoja eli samat asiat mitä tulee naiseen. Jos saa hyvät kyydit niin turha rutista kuluista. Kaunottaren kanssa pitää elää erilailla kuin perusvaimon.
Ayrton Senna da Silva forever
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tuo Piruvien esimerkki vastaa melkein tarkasti euroja myöten keskustelua, jonka kävimme Helsinkiläisessä pankissa Saabini entisen omistajan, minun ja pankkitädin välillä. Myyjä vaahtosi koroista, arvonalenemisesta, korjauskustannuksista ja totesi että auto kai pitäisi ostaa käteisellä, mutta kuka nyt sellaiseen säästämiseen pystyy.
Katsahdimme tädin kanssa toisiamme ja hymyilimme.
En ihan täysin ymmärrä täällä olleita komentteja, ettei pysty ajamaan vanhalla pommilla, joka seisoo jatkuvasti korjaamolla. En minäkään sellaisella pystyisi ajamaan, mutta esimerkiksi tuo teini-ikäinen 156 on seisonut korjaamolla kahdesti viimeisen vuoden aikana. Takapöntön ja öljyjen vaihdossa. Arvonalenemaa ei sillä aikaa ole enää juurikaan tapahtunut. Enkä kuitenkaan aja autolla pelkästään sen takia, että se on edullista, vaan pääsyy on se, että se tarjoaa edelleen ripauksen nautintoa arkipäivään. Hehkumme ei ole kadonnut vuosien vieriessä mihinkään...
Joka tapauksessa tarjoan jokaiselle tapaamalleni uunituoreen Alfan ostajalle pullakahvit. Kyseessä on kuitenkin sen verran hieno kulttuuriteko. Yrittäkäähän nyt myös ruksia niitä ledereitä ja xenon-valoja sieltä listasta, ettei tarvitse merta edemmäs lähteä auton ostoon.
Hullujahan me kaikki olemme, kun Alfoilla (autoilla) ajamme ja niitä vielä useamman kappaleen omistamme. Olen kuullut myös kylähulluista, joilla autoja olisi monta kymmentä...
Katsahdimme tädin kanssa toisiamme ja hymyilimme.
En ihan täysin ymmärrä täällä olleita komentteja, ettei pysty ajamaan vanhalla pommilla, joka seisoo jatkuvasti korjaamolla. En minäkään sellaisella pystyisi ajamaan, mutta esimerkiksi tuo teini-ikäinen 156 on seisonut korjaamolla kahdesti viimeisen vuoden aikana. Takapöntön ja öljyjen vaihdossa. Arvonalenemaa ei sillä aikaa ole enää juurikaan tapahtunut. Enkä kuitenkaan aja autolla pelkästään sen takia, että se on edullista, vaan pääsyy on se, että se tarjoaa edelleen ripauksen nautintoa arkipäivään. Hehkumme ei ole kadonnut vuosien vieriessä mihinkään...
Joka tapauksessa tarjoan jokaiselle tapaamalleni uunituoreen Alfan ostajalle pullakahvit. Kyseessä on kuitenkin sen verran hieno kulttuuriteko. Yrittäkäähän nyt myös ruksia niitä ledereitä ja xenon-valoja sieltä listasta, ettei tarvitse merta edemmäs lähteä auton ostoon.
Hullujahan me kaikki olemme, kun Alfoilla (autoilla) ajamme ja niitä vielä useamman kappaleen omistamme. Olen kuullut myös kylähulluista, joilla autoja olisi monta kymmentä...
Senza cuore saremmo solo macchine
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Olen selkeästi vanhan liiton miehiä.
Oma 164 super maksoi 2006 naurettavan vähän, ei ole kertaakaan jättänyt tielle ja tarjoaa omaan käyttööni - joka on pääosin matka-ajoa - parhaan kyydin autoista, joilla olen ajanut. Hönkää on konepellin alla riittävästi, jos tulee kiire. Estetiikka viehättää silmää ja kutosen murina korvaa. Jakohihna on vaihdettu kahdesti, kytkin kerran, termari kerran ja öljyt 10tkm välein. Lisäksi pari polttimoa. Kokonaiskulut siis (ilman gasoja) noin kymppitonni yli kolmen vuoden riemusta; edelleen on onnen hetki joka kerta kun virta-avaimesta kääntää.
Alfoissa on varmasti eroja ja maanantaikappaleita saattaa syntyä enempi kuin saksantehtailta. Oman yksilöni laatu on kuitenkin ollut moitteetonta. Vertailun vuoksi lähisukulaiseltani tuli juuri viesti, että heidän molemmat uudemmat "laatuautonsa" ovat korjaamolla (saksalainen ja ruotsalainen). Vanha Alfa se vaan porskuttaa.
Joten oman kokemukseni mukaan tämä sydämellä alunperin tehty valinta on osoittautunut järkivalinnaksi. Ja joka päivä on kivaa. Ajaako kukaan taivaassa harmaalla corollalla, mitä? Etenkin jos henkimaailman jatkoihin ei kauheasti luota, kannattanee iloita jo tässä elämässä. Eikä tuo rahansäästökään aivan merkityksetön asia ole: kirjoitan tätä Italiassa, koska törsään mieluummin matkailuun kuin autolainaan.
Oma 164 super maksoi 2006 naurettavan vähän, ei ole kertaakaan jättänyt tielle ja tarjoaa omaan käyttööni - joka on pääosin matka-ajoa - parhaan kyydin autoista, joilla olen ajanut. Hönkää on konepellin alla riittävästi, jos tulee kiire. Estetiikka viehättää silmää ja kutosen murina korvaa. Jakohihna on vaihdettu kahdesti, kytkin kerran, termari kerran ja öljyt 10tkm välein. Lisäksi pari polttimoa. Kokonaiskulut siis (ilman gasoja) noin kymppitonni yli kolmen vuoden riemusta; edelleen on onnen hetki joka kerta kun virta-avaimesta kääntää.
Alfoissa on varmasti eroja ja maanantaikappaleita saattaa syntyä enempi kuin saksantehtailta. Oman yksilöni laatu on kuitenkin ollut moitteetonta. Vertailun vuoksi lähisukulaiseltani tuli juuri viesti, että heidän molemmat uudemmat "laatuautonsa" ovat korjaamolla (saksalainen ja ruotsalainen). Vanha Alfa se vaan porskuttaa.
Joten oman kokemukseni mukaan tämä sydämellä alunperin tehty valinta on osoittautunut järkivalinnaksi. Ja joka päivä on kivaa. Ajaako kukaan taivaassa harmaalla corollalla, mitä? Etenkin jos henkimaailman jatkoihin ei kauheasti luota, kannattanee iloita jo tässä elämässä. Eikä tuo rahansäästökään aivan merkityksetön asia ole: kirjoitan tätä Italiassa, koska törsään mieluummin matkailuun kuin autolainaan.
Jep, yksi syy miksi Alfastani luovuin oli juuri se, että ostin kalliilla (ja rahoituksella) ja hinta tippui melkein 1000€/kk. Mahtava auto, tykkäsin todella, mutta jostain syystä laitoin myyntiin ja vielä meni kaupaksi juuri siihen hintaan mitä huutelin. Auton velat sain maksettua ja jäi muutama tonni käteistä.
Nyt on työsuhdeauto ja kakkosautona velaton Grande Punto, mutta tilalla okt, joka syö sitten nekin autoilusta säästetyt pennoset... Nyt ei just ole varaa Alfaan, vaikka suhteellisen huolettomia kilometrejä ex-156:lla sainkin nauttia. Alfaa on ikävä, sillä ei ole hirveesti fiiliksiä lähteä ihan muuten vaan kruisailemaan noilla nykyisillä. No, aikansa kutakin, mutta kyllä mulla vielä Alfa jonakin päivänä on alla! Perkele!
Nyt on työsuhdeauto ja kakkosautona velaton Grande Punto, mutta tilalla okt, joka syö sitten nekin autoilusta säästetyt pennoset... Nyt ei just ole varaa Alfaan, vaikka suhteellisen huolettomia kilometrejä ex-156:lla sainkin nauttia. Alfaa on ikävä, sillä ei ole hirveesti fiiliksiä lähteä ihan muuten vaan kruisailemaan noilla nykyisillä. No, aikansa kutakin, mutta kyllä mulla vielä Alfa jonakin päivänä on alla! Perkele!
Juu, sellaisessakin ökypirssissä kuin 316-Bemarissa oli tuo ihmeellinen varuste jo 10 vuotta aikaisemmin. Lisäksi siinä oli ajo-ominaisuudet; ei nyt erityisen hyvät, mutta oli kuitenkin. Koskas Almeraan tuli?VMTD kirjoitti:Ajelin tuohon katokseen -01 mallisen Nissan Almeran ja takapenkkiläisille on keskelläkin kolmipistevyö. On ne japsit ollet aikaansa edellä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Nimenomaan priorisoinnista on kyse. Munan tarvetta en oikein ymmärrä, liittyen juurikin tuohon että jokainen (tai moni ainakin) voi sellaisen halutessaan ostaa ja vaikka vyötä kiristelemällä maksella takaisin.Rolle kirjoitti:^Niinkuin Farina tuossa aiemmin taisi sanoakin, uuden auton ostaminen vaatii aina keskivertoa enemmän munaa, ei niinkään rahaa Eiköhän jokainen tienaa elämänsä aikana sen verran, että voisi sen uuden auton ostaa jos sitä priorisoi.
Taitaa olla niin että auton omistaminen alkaa menettää hohtoaan muutenkin. Kalliimman perheauton omistamisesta en oikein osaa olla nykyään edes kateellinen. Jos jollain on Fefe kesäleikkikaluna, niin sitten jo alkaa vähän mietityttämään että miksei minullakin.. Kasvaakohan tuostakin joskus ohi?
Kimmo / alfatune.fi
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Voisi kai tuon nähdä niinkin päin että vaatii vähän jortikkaa hinkata vuodesta toiseen sillä parinsadan euron pyydyksellä kun naapurit päivittävät korollat ja oktaaviat uusiin parin-kolmen vuoden välein. Tänä päivänä kun melkein kuka tahansa taitaa saada uuden tai uudenkarhean kärryn alleen kun vetäisee puumerkkinsä maksusitoumukseen, oli siihen todellisuudessa varaa tai nöy.
Vaan eipä kai oikeasti monenkaan tarvitse yrittää pitää naapurilleen mitään kulissia pystyssä. Ainakin toivon niin.
Vaan eipä kai oikeasti monenkaan tarvitse yrittää pitää naapurilleen mitään kulissia pystyssä. Ainakin toivon niin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Näinhän se on. Persaukisella ei kuitenkaan ole varaa rikkoa osamaksusopimuksia, se taitaa tulla melko kalliiksi. Eli luulisi tyhmemmänkin jannun miettivän pari kertaa, ennen kuin puumerkkiään mihinkään ruksaa. Onhan toki niitäkin, jotka eivät mieti.. Mutta eipä niidenkään tarvi toista autoa sitten rahoituksella ostaa vähään aikaan.Rasvis kirjoitti:Tänä päivänä kun melkein kuka tahansa taitaa saada uuden tai uudenkarhean kärryn alleen kun vetäisee puumerkkinsä maksusitoumukseen, oli siihen todellisuudessa varaa tai nöy.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Tuli kyllä aiemmin kirjoitettua, että vaatii munaa ostaa uusi Alfa, ei uutta autoa. Jos sen tekee, niin onhan se tietty "statement", että arvostaa vielä autoilua, italialaista muotoilua ja yksilöllisyyttä. Alfan ostaminen, uuden tai käytetyn, on mielestäni aina pieni vastalause tylsiä kehonkuljettimia vastaan.kterkkila kirjoitti:Nimenomaan priorisoinnista on kyse. Munan tarvetta en oikein ymmärrä, liittyen juurikin tuohon että jokainen (tai moni ainakin) voi sellaisen halutessaan ostaa ja vaikka vyötä kiristelemällä maksella takaisin.Rolle kirjoitti:^Niinkuin Farina tuossa aiemmin taisi sanoakin, uuden auton ostaminen vaatii aina keskivertoa enemmän munaa, ei niinkään rahaa Eiköhän jokainen tienaa elämänsä aikana sen verran, että voisi sen uuden auton ostaa jos sitä priorisoi.
Kylmä fakta kuitenkin on, että kaiken maailman Blueteemin vetoomuksilla ja itkemisillä nettisaiteilla ei Alfan tilannetta helpoteta. Uusia Alfoja pitäisi rullata tehtailta nykyistä enemmän, jotta Fiat-Chrysler näkisi Alfassa potentiaalia ja panostaisi siihen enemmän. Nyt kun Alfalla on tavallisenkin ihmisen kukkarolle sopivia malleja myynnissä/tulossa myyntiin=Mito&Giulietta, niin toivoa sopii, että ne löytävät tiensä moneen kotiin ympäri Eurooppaa.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Jännä ilmiö on sinäänsä se, että uuden auton ostajana sitä vakuuttelee itselleen, että nyt on huolettomia takuukilometrejä tiedossa ja blaa blaa blaa, kun tosiasiassa lompakko tyhjenee entistä kiihtyvämmällä tahdilla.
Arvonalenema on huikeaa, ja hyvällä sijoituksella kolmen vuoden päästä auton arvo on puolet siitä mitä se kustansi.
Sille sama. Fiilispohjalla tässä on menty. Toisaalta loppui kaveripiirissäkin se ylenpalttinen ruikutus italialaisten autojen siitä ja tästä huonosta ominaisuudesta, kun allekirjoittanut osti reilu pari vuotta sitten Fiatin, joka maksoi 33t euroa.
Hulluus sai eräänlaisen päätepisteen. Kaikenlainen kommentointi loppui siihen, koska tuossa kohdassa köli raapaisi niin pahasti pohjaa ystävien silmissä, että edes säälivittuiluja ei enää ole tarvinnut kuunnella.
Arvonalenema on huikeaa, ja hyvällä sijoituksella kolmen vuoden päästä auton arvo on puolet siitä mitä se kustansi.
Sille sama. Fiilispohjalla tässä on menty. Toisaalta loppui kaveripiirissäkin se ylenpalttinen ruikutus italialaisten autojen siitä ja tästä huonosta ominaisuudesta, kun allekirjoittanut osti reilu pari vuotta sitten Fiatin, joka maksoi 33t euroa.
Hulluus sai eräänlaisen päätepisteen. Kaikenlainen kommentointi loppui siihen, koska tuossa kohdassa köli raapaisi niin pahasti pohjaa ystävien silmissä, että edes säälivittuiluja ei enää ole tarvinnut kuunnella.