Tasanopeusrallit
Valvoja: Moderators
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Tasanopeusrallit
Olen jostain syystä viimeaikoina surffaillut jonkin verran aihetta käsittelevillä nettisivuilla ja todennut että "harjoituskilpailut" ei vaadi välttämättä FIA passilla varustettua historic kalustoa, vaikka mukava sellainenkin olisi omistaa.
Se askarruttaa minkälaatuisilla tienpinnoilla noita kilpailuja käytännössä ajetaan?? Poiketaanko kestopäällysteeltä paljonkin ja kuinka pienille teille?? Keväällä ajettaisiin Nurmijärven - Hyvinkään maisemissa tuollainen harjoituskisa, uskaltaisikohan tuolla kesäkissaa ulkoiluttaa?? On aikas matala kuitenkin. Vai onko parempi ottaa varman päälle ja mennä alfalla, 156:sella joku noihin ainakin kuvien perusteella näytti osallistuneen.
Syy miksi kyselen täällä, näytti alan nettisivuilla löytyvissä kisa kuvissa vilahtelevan alfa kalustoa jonkunverran. Saataisi siis tässä porukassa hyvinkin olla joku joka osaisi minulle asiaa enemmän valaista.
Se askarruttaa minkälaatuisilla tienpinnoilla noita kilpailuja käytännössä ajetaan?? Poiketaanko kestopäällysteeltä paljonkin ja kuinka pienille teille?? Keväällä ajettaisiin Nurmijärven - Hyvinkään maisemissa tuollainen harjoituskisa, uskaltaisikohan tuolla kesäkissaa ulkoiluttaa?? On aikas matala kuitenkin. Vai onko parempi ottaa varman päälle ja mennä alfalla, 156:sella joku noihin ainakin kuvien perusteella näytti osallistuneen.
Syy miksi kyselen täällä, näytti alan nettisivuilla löytyvissä kisa kuvissa vilahtelevan alfa kalustoa jonkunverran. Saataisi siis tässä porukassa hyvinkin olla joku joka osaisi minulle asiaa enemmän valaista.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Olin järjestäjiin päin yhteydessä ja sieltä todettiin että "tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella mutta kuitenkin hyväkuntoisilla teillä"
Täytyypi seurailla kevään etenemistä josko tuonne kissalla uskaltautuisi.
Vinkkejä kaivataan kuitenkin edelleen, esim jonkinlainen ajan näyttelaite pitäisi varmaan hankkia, vihjeitä, suosituksia???
Täytyypi seurailla kevään etenemistä josko tuonne kissalla uskaltautuisi.
Vinkkejä kaivataan kuitenkin edelleen, esim jonkinlainen ajan näyttelaite pitäisi varmaan hankkia, vihjeitä, suosituksia???
tasanopeusralli
Keskinopeuskiekko on hyvä sillä pystyy näkemään paljonko keskinopeus, vaikka joka kilsan jälkeen. St:ssä kartturina ollessani meillä oli herätyskello ja sekkari. Niillä pärjää aluksi. Itesekin lähden ehkä kartturiks siihen kisaan omalla Alfetta gtv:llä. kuski on vielä hakusessa. Mulla on kyllä Haldan Trippi, mutta Gtv:ssä on Sähköinen n-mittari enkä ainakaan vielä rupee etupyörään anturia laittamaan. Näissä kisoissahan annetaan muistaakseni k-nopeus ja matka eli trippiä pitää lukea tarkkaan ja mullahan trippi on rikki eli Haldan joutuu laittamaan tai tripin korjaamaan. No voinhanmä lähtee Ritmollakin.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Noissa kai yleisesti tosissaan ajavat tarkistavat tilanteen parin sadan metrin välein ja kuskille tulee käskyä kiristää tai himmata, mulle riittäs kyllä että reitin pääsis läpi. Exelillä tehtyjä taulukoita olen jo löytänyt, mutta toi kiekko olis varmaan näppärämpi jos sellaisen vain jostain löytäis... ja sit tietysti oppis silleen sujuvasti käyttää..
Sekkari ja tarkka riittävän isolla numeronäytöllä oleva kello varmaan olis kans hyvä olla...
Täytyy viel miettiä miten toi kehällä varustettu rannekello menis, saattas kyllä toimiakkin sellaseen suurpiirteisempään ajeluun??
Kevät vaan tuntuu etenevän tuskastuttavan hitaasti jotta vajaan kuukauden päästä kesäkissalla raaskisi routasille pikkuteille lähteä kisailee.....

Sekkari ja tarkka riittävän isolla numeronäytöllä oleva kello varmaan olis kans hyvä olla...
Täytyy viel miettiä miten toi kehällä varustettu rannekello menis, saattas kyllä toimiakkin sellaseen suurpiirteisempään ajeluun??
Kevät vaan tuntuu etenevän tuskastuttavan hitaasti jotta vajaan kuukauden päästä kesäkissalla raaskisi routasille pikkuteille lähteä kisailee.....
tasanopeusralli
Ostin aikoinaan sen -70 luvulla jo edesmenneeltä pankinjohtajalta, joka sen ajan suunistus ja tarkkuusajoista kirjan kirjoittanut nimeä en muista. Kannattaa kysellä suunistusajojen harrasteluokkalaisilta eli autourheiluseuroista. En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Ei sallita elektronisia mittareita eikä mitään keskinopeutta mittaavaa. Eli mekaaninen speedpilotti ja elektroniset computripit on kiellettyjä. Haldan mekaaniset trippimittarit muutkin vastaavat ovat sallittuja. Tuttujakin koska ST ajoja tuli kierrettyä aikas ahkerastikkin 80 luvun alkupuolella. Keskinopeuskiekkoa ei tullut käytettyä vaikka silloin "vanhat parrat" niistä puhuivat....En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.
Oikeissa kisoissahan ajetaan historic kalustolla ja sen ikäluokan mittalaitteilla, näissä harjotuskisoissa ei ole niin tarkkaa.. jaggessakin on ajotietokone ja cruise jotka siis kiellettyjä mutta herrasmies lajissa riittää kuulemma lupaus ettei niitä käytä... eikä niiden tarkkuus kuulemma riitä perinteisille menetelmille ja taitavalle kartturille. Sen verran joutuu myös sääntöjä rikkomaan että auton omaa trippimittaria joutuu käyttämään ja sehän on elektroninen ja sinällään kiellettyjen listalla koska vain mekaaninen matkan mittaus sallitaan..
No joo, täähän muakin askarruttaa oikeesti enemmän kun nuo varusteet... Kyseiseen kisaankin on aikaa enää 25 päivää ja aika reilusti lunta vielä täällä etelässäkin. Mikähän mahtaa olla tiestön kunto, voipi olla routavauriot pahimmillaan?? Esim jokavuotinen Jyväskylän rallireissukin tulee tehtyä alffalla vain sen takia että siellä tulee ajeltua aikas paljon suht reipasta kyytiä "kestopäällysteen ulkopuolella" . Ja aikas kovaa kyytiä saa alumiinipanssari vaikka mun alffa vakio korkeudessa leijuukin. Jaggessa ei oo mitään suojaa, kaikki alustan tekniikka on tyrkyllä ja suht. matalalla.fahlsjy kirjoitti:
.."tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella.."
Älä nyt ihmeessä mene annattamaan Jaggen kylkiä ruvelle!
Toisaalta näin keväällä aina polttelee mitä kaikkea mielekästä sillä harrastekalustolla vois tehdä, näin vanha äijä ei viitti enää mitään korttelirallia ajella. Toki jäätelö kaivarin rannassa ja munkkikahvit moottorikahvilassa aina maistuvat mutta jotain muutakin aktiviteettia mielellään autolla tekis, oliskohan kuitenkin fiksumpaa pysyä kestopäällysteen puolella ja hankkia historic vehkeet erikseen..
