Autoilun mittayksiköitä
Valvoja: Moderators
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Mun autossa on ainakin kilowatteja eikä mitään elukoita! En kuitenkaan vihaa pellin alla majailevia heppoja yhtä paljon kuin tonnikilometrejä, joka lie jokin rahdin yksikkö. Olisi hienoa, jos noista tuumista ja muista vastaavista järjettömistä yksiköistä päästäisiin eroon. Ei se vaikeata ole, vaikka joistain siltä tuntuukin.155156 kirjoitti:TM se vain edelleen yrittää sivistää kansaa käyttämään SI-järjestelmän mukaista kilowattia. Antaisi jo periksi ja ilmoittaisi reilusti moottorin tehon hevosvoimina. Hevosvoima on ja pysyy vaikka onkin Tekniikan Mailman inhoama epästandardi yksikkö.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta
Sitten ei olisi ongelmaa, jos koko maailmaan saataisiin SI-järjestelmä... Britit varmana hyppäisivät thames-jokee sinä päivänä

Sitten ei olisi ongelmaa, jos koko maailmaan saataisiin SI-järjestelmä... Britit varmana hyppäisivät thames-jokee sinä päivänä

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta![]()
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.
Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.
Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.
Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Loistavaa, muillakin on TRX -kokemuksia. Mulla oli Citroen CX 25 Gti Turbo, jonka alkuperäisrengastus oli muistaakseni 210/60-390. Kalliita olisivat olleet uudet renkaat noille vanteille. Mutta tuohon sopi Alfan vanteet tilalle, tosin ylimpien Sitikka-konössöörien mukaan vanteiden vaihto oli saatanasta.Rasvis kirjoitti:Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.
Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.
Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
CX oli ajoltaan paras auto, mitä minulla on ollut. Mutta oli todella kallis ylläpitää käyttöautona, ei Alfat ole mitään tuohon verrattuna.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, oli niitä TRX:iä muissakin vehkeissä. Kaverilla oli joku mörkömallin E28-Bemari jonka alla pyöri 415-milliset vanteet kokolailla leveillä gummeilla, ja Saabien millivanteista on silloin tällöin näkynyt myynti-ilmoja.
Tuommoinen CX Turbo olisi muuten melko messevä harrasteauto!
Tuommoinen CX Turbo olisi muuten melko messevä harrasteauto!
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Joo, minulla on sellainenRasvis kirjoitti:Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita.

Leikkuupuimureiden työleveydestä puhuttaessa jalka on edelleen yleisin mittayksikkö. Osittain vanhentuneiden yksiköiden käytössä kyse on myös siitä, että määrätyissä paikoissa jalka syli tai tynnyrinala voi vain olla helpoimmin ymmärrettävä mittayksikkö. Esimerkiksi kortteli paloviinaa on sopiva päiväannos.155156 kirjoitti:Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta![]()
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tietotekniikan insinööriksi opiskelevana kyllä huvittaa tämä "tkm", jota yleensä käytetään ajokilometrien määränä. Tulee itselle aina mieleen että koska SI-järjestelmässä tuhat kiloa on mega, kyseessähän on megametrit, lyhenne "Mm".
Sitten kuitenkin kilowatit ei iske auton tehon mittayksikkönä vaan mielummin käytän hevosvoima-käsitettä, vaikka se ei SI-järjestelmään kuulukkaan.
Sitten kuitenkin kilowatit ei iske auton tehon mittayksikkönä vaan mielummin käytän hevosvoima-käsitettä, vaikka se ei SI-järjestelmään kuulukkaan.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Niinpä, tietääkseni koskaan missään ikinä ei ole vesillä kilometrejä käytetty mittana muuten kuin virkamiehen päässä.Seiska5mma kirjoitti:OT. Tämä elämä ei riitä meikäläiselle sen hyväksymiseen, että merimerkeissä suurin sallittu nopeus ilmoitetaan kilometreinä tunnissa. Lähden helvettiin solmuissa.

No nykyään on sentään GPS, joka kertoo nopeuden helposti myös kilsoina tunnissa.
Millisten renkaiden idea ei tullut SI järjestelmästä vaan siitä, että renkaan ja vanteen välisen pinnan muotoilua oli kehitetty paremmaksi ja jollain piti varmistaa ettei vääränlaisille vanteille mene vääriä kumeja.
Kehitykselle ei kuitenkaan ilmeisesti tässä asiassa ollut tilausta koska vanhakin toimi riittävän hyvin ja uusi poistui vähitellen markkinoilta.
Sama lienee käyvän myös BMW:n käyttämälle run flat renkaalle/vanteelle joita tuskin kukaan viitsii ainakaan talvirenkaiksi hankkia johtuen huonoista ajo-ominaisuuksista (ainakin lehdissä on moitittu pidon puutetta)?
Kehitykselle ei kuitenkaan ilmeisesti tässä asiassa ollut tilausta koska vanhakin toimi riittävän hyvin ja uusi poistui vähitellen markkinoilta.
Sama lienee käyvän myös BMW:n käyttämälle run flat renkaalle/vanteelle joita tuskin kukaan viitsii ainakaan talvirenkaiksi hankkia johtuen huonoista ajo-ominaisuuksista (ainakin lehdissä on moitittu pidon puutetta)?
TPP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Tarjosihan Alfakin metrisiä renkaita jonain vuonna GTV6:ssa.
Hevosvoima on kyllä hassu muinaisjäänne, mutta ymmärtäähän sen viehätyksen kun se saa tehot näyttämään isommilta. Töissä kun leikitään megawateilla olisi hummat jo naurettavan pieni yksikkö.
Suomi taitaa muuten olla ainoa maa jossa rautateillä on käytössä raideleveys viisi jalkaa.
Hevosvoima on kyllä hassu muinaisjäänne, mutta ymmärtäähän sen viehätyksen kun se saa tehot näyttämään isommilta. Töissä kun leikitään megawateilla olisi hummat jo naurettavan pieni yksikkö.
Suomi taitaa muuten olla ainoa maa jossa rautateillä on käytössä raideleveys viisi jalkaa.
Wikipedia kertoo:PP kirjoitti:Myös Sprinttiin oli tarjolla noita millisiä renkaita.
Isoveli itäisessä naapurimaassa käyttää samaa kiskoväliä.
"Suomen leveäraiteinen raideleveys on lähes sama kuin Venäjällä nykyisin käytössä oleva 1 520 mm. Tämä 4 mm:n leveysero johtuu Neuvostoliitossa 1950-luvulla tehdystä SI-järjestelmän mukaisesta standardoimisesta millimetrien tasakymmeniin, kun taas Suomen raideleveys on alkuperäinen keisarillisella Venäjällä käyttöönotettu viisi jalkaa, joka taas on peräisin Yhdysvaltain etelävaltioiden sen aikaisesta standardista."
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Vääntömomentti: 1800 hpft .... hmmmm. Kyllä asioilla on puolensa, sitä paitsi hevosvoimajalka antaa vahvan mileikuvan.
Omapaino 3000 naulaa...
Ajettu hieman alle 10000 poronkusemaa...
Kulutus vain 0,05 lästiä poronkusemalla...
Juu, kyllä noilla nettiautoon vetävän ilmoituksen laatii.
Omapaino 3000 naulaa...
Ajettu hieman alle 10000 poronkusemaa...
Kulutus vain 0,05 lästiä poronkusemalla...
Juu, kyllä noilla nettiautoon vetävän ilmoituksen laatii.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg