Jarrunesteet

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Nyt tulee yleistä löpinää, mutta aiheesta kuitenkin: mitenkäs usein jarrunesteet pitäisi vaihtaa eli mikä olisi mielestänne järkevä vaihtoväli?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kerran vuodessa IMHO... mutta virallinen on varmaan jotain 3 vuotta :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Ja yleinen käytäntö on, kunnes jarruihin tulee jotain vikaa.

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

tsav kirjoitti:Ja yleinen käytäntö on, kunnes jarruihin tulee jotain vikaa.
Ja vielä yleisempi taitaa olla, että kunnes ne jarruputken puhkiruostumisen takia purskahtavat ulos :)

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Kahdenvuoden välein taitaa olla kaikkien alfojen huoltohjelmassa!

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Itse vaihdan vuoden välein, oli peli sitten levyjarrullinen fillari tai 'taxifiiatti'. Siinähän tuo käy kätsysti samalla, kun tekee muutenkin vuosittaiset herkistelyt ym.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Täs oli hyvä otsikko niin pistetääs tähän...
Oon kissan kaa lähössä Alastaroon joten kävin jarrut läpi ja vaihdoin tuoreet nesteet, DOT 5.1:set
Pyörittelin pitkään käsissä sinisiä racing nesteitä mutta ainakin purkin kyljestä tiirailemalla nuo dot 5.1 oli jopa joltain ominaisuuksiltaan parempia kun siniset "hifi" nesteet jotka kyllä olis tietysti ihan pornon väriset ja niihin sais menemään enemmän rahaa..
Siis auto jossa on ABS, luistonesto ja adaptiivinen cruice, oliko dot5.1 neste jonka kiehumispiste on 260c paras ratkaisu?? (valmistajan vaatimus DOT4)

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Itse olen käyttänyt motulin rbf600 nestettä, toinen hyvä vaihtoehto lienee tuo aten racing blue mitä olet pyöritellyt käsissäsi :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Camber kirjoitti:Itse olen käyttänyt motulin rbf600 nestettä, toinen hyvä vaihtoehto lienee tuo aten racing blue mitä olet pyöritellyt käsissäsi :wink:
Enduranceautossa on käytetty ainoastaan tuota sinistä Aten nestettä. Koskaan ei ole sen kanssa ollut ongelmia. RBF600 on toinen, jota monet käyttävät.

Sininen väri ei lisää tehoa, mutta helpottaa mahdollisten vuotojen löytämisessä (jos vaihtaa kirkkaat nesteet sinisiin, niin väristä huomaa myös, milloin kaikki nesteet on vaihtuneet)

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Mistäs muuten löytyy tuota aten sinistä tästä lähiseudulta ? mietin itsekkin että vaihtais joka toinen kerta noita kahta eri nestettä niin näkisi aina helposti millon kaikki nesteet on vaihtuneet...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, tota aten purkkia pyörittelin ja sillä ois saanu 20 astetta korkeamman kiehumispisteen mutta huonomman?? viskositeetin?? noihin muihin härpäkkeisiin??? vai mietikö taas ihan turhia??
Motulihan näyttäisi kyllä olevan myös 5.1 speksattu jos oikein ymmärsin??
Silläkö pitäisi abs:sät ja luistonestot toimia häiriöittä??

Atea löytyy Järvenpään varaosa keskuksesta (muuttanut pohjoisväylälle siihen mäkkärin taakse)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten? ainoa tapaus josta tiedän oli poliisiauto, 4 vuoden vaihto välillä, mittarissa oli 340tkm ja ensimmäinen vaihto häämötti edessä kun pakkasella neste jäätyi. Eli liki 4 vuotta ja tuo 340tkm ongelmitta.

Ennen muinoin ei vaihdettu, sitten 10v välein, 5v välein 4v välein ja nyt pitkällä huoltovälillä joka huollossa, kohta pitää ottaa välihuolto jarrunesteille :lol:

Mulla on menny 1,5v yli - pitää varmuudenvuoksi vaihtaa ennen talvea
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ratakäytössä ei kiinnosta ottaa selvää, mitä tapahtuu jos jarrunesteen kanssa on ongelmia. Siviilikäytössä olen vaihtanut nesteet joka toinen vuosi, joskin yleensä hieman halvempiin litkuihin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä minä olen saanut jarrut radalla pehmeiksi. Ferodo Racingeilla ei sitten enää pehmenneet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten?


http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... rrunesteet





Niinkuin "jaskas" toteaa tuossa keskustelussa
Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Eli hankin tuollaisen ja pidän hauskaa..Nysvääjät on tämmösiä :-D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
VMP

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

mattijus kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Hyvin on pelittänyt, myös radalla. GTA.n luistonesto ei kohmi jarruja, mattijus.n kanssa samat ajatukset... eiköhän ne ihan hyvin toimi siellä sekä motul että ate... motulissa oli muistaakseni tuo kiehumispiste jonnin verran korkeampi.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Joo, noita 5.1 nesteitä markkinoidaan mm. pienemmällä viskositeetillä jolla niiden mukaan laitteistot jotka sisältävät pieniä nopea liikkeisiä venttiilejä toimii paremmin=nopeammin??
Eli mainos tekstien sokaisemana tässä mennää... :-D DOT 4 kissalle tehtaan mukaan riittää mutta DOT 5.1:stä ei liene vuonna 2000 ollut markkinoilla?
Mulla ABS:n lisäksi tuo luistonesto kohmii jarruja kuten myöskin adaptiivinen cruice. Nuohan ei ole radalla päällä mutta tietysti haluaisin että ne päällä ollessaan toimivat mahdollisimman hyvin. Mitä tuo nesteen viskositeetti noiden toiminta aikoihin oikeasti vaikuttaa, mulla ei ole mitään hajua. Tuskin kuitenkaan niin paljon on eroa että sen oikeasti laitteiden toiminnassa huomaisi? Ja motulihan näyttäisi olevan 5.1 luokiteltu, siinähän saisi kuumakeston lisäksi pienemmän viskositeetin ja vaihtaminenkin on nykyään pelkkää hauskanpitoa :-D . Sitä taidan seuraavaksi laittaa, jos vanha ukko innostuisi joskus vaikka ajamaan 10 kierrosta putkeen...

Vastaa Viestiin