Jarrunesteet
Valvoja: Moderators
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Jarrunesteet
Nyt tulee yleistä löpinää, mutta aiheesta kuitenkin: mitenkäs usein jarrunesteet pitäisi vaihtaa eli mikä olisi mielestänne järkevä vaihtoväli?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Täs oli hyvä otsikko niin pistetääs tähän...
Oon kissan kaa lähössä Alastaroon joten kävin jarrut läpi ja vaihdoin tuoreet nesteet, DOT 5.1:set
Pyörittelin pitkään käsissä sinisiä racing nesteitä mutta ainakin purkin kyljestä tiirailemalla nuo dot 5.1 oli jopa joltain ominaisuuksiltaan parempia kun siniset "hifi" nesteet jotka kyllä olis tietysti ihan pornon väriset ja niihin sais menemään enemmän rahaa..
Siis auto jossa on ABS, luistonesto ja adaptiivinen cruice, oliko dot5.1 neste jonka kiehumispiste on 260c paras ratkaisu?? (valmistajan vaatimus DOT4)
Oon kissan kaa lähössä Alastaroon joten kävin jarrut läpi ja vaihdoin tuoreet nesteet, DOT 5.1:set
Pyörittelin pitkään käsissä sinisiä racing nesteitä mutta ainakin purkin kyljestä tiirailemalla nuo dot 5.1 oli jopa joltain ominaisuuksiltaan parempia kun siniset "hifi" nesteet jotka kyllä olis tietysti ihan pornon väriset ja niihin sais menemään enemmän rahaa..
Siis auto jossa on ABS, luistonesto ja adaptiivinen cruice, oliko dot5.1 neste jonka kiehumispiste on 260c paras ratkaisu?? (valmistajan vaatimus DOT4)
Enduranceautossa on käytetty ainoastaan tuota sinistä Aten nestettä. Koskaan ei ole sen kanssa ollut ongelmia. RBF600 on toinen, jota monet käyttävät.Camber kirjoitti:Itse olen käyttänyt motulin rbf600 nestettä, toinen hyvä vaihtoehto lienee tuo aten racing blue mitä olet pyöritellyt käsissäsi
Sininen väri ei lisää tehoa, mutta helpottaa mahdollisten vuotojen löytämisessä (jos vaihtaa kirkkaat nesteet sinisiin, niin väristä huomaa myös, milloin kaikki nesteet on vaihtuneet)
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, tota aten purkkia pyörittelin ja sillä ois saanu 20 astetta korkeamman kiehumispisteen mutta huonomman?? viskositeetin?? noihin muihin härpäkkeisiin??? vai mietikö taas ihan turhia??
Motulihan näyttäisi kyllä olevan myös 5.1 speksattu jos oikein ymmärsin??
Silläkö pitäisi abs:sät ja luistonestot toimia häiriöittä??
Atea löytyy Järvenpään varaosa keskuksesta (muuttanut pohjoisväylälle siihen mäkkärin taakse)
Motulihan näyttäisi kyllä olevan myös 5.1 speksattu jos oikein ymmärsin??
Silläkö pitäisi abs:sät ja luistonestot toimia häiriöittä??
Atea löytyy Järvenpään varaosa keskuksesta (muuttanut pohjoisväylälle siihen mäkkärin taakse)
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten? ainoa tapaus josta tiedän oli poliisiauto, 4 vuoden vaihto välillä, mittarissa oli 340tkm ja ensimmäinen vaihto häämötti edessä kun pakkasella neste jäätyi. Eli liki 4 vuotta ja tuo 340tkm ongelmitta.
Ennen muinoin ei vaihdettu, sitten 10v välein, 5v välein 4v välein ja nyt pitkällä huoltovälillä joka huollossa, kohta pitää ottaa välihuolto jarrunesteille
Mulla on menny 1,5v yli - pitää varmuudenvuoksi vaihtaa ennen talvea
Ennen muinoin ei vaihdettu, sitten 10v välein, 5v välein 4v välein ja nyt pitkällä huoltovälillä joka huollossa, kohta pitää ottaa välihuolto jarrunesteille
Mulla on menny 1,5v yli - pitää varmuudenvuoksi vaihtaa ennen talvea
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... rrunesteet
Niinkuin "jaskas" toteaa tuossa keskustelussa
Eli hankin tuollaisen ja pidän hauskaa..Nysvääjät on tämmösiäSuosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
VMP
Hyvin on pelittänyt, myös radalla. GTA.n luistonesto ei kohmi jarruja, mattijus.n kanssa samat ajatukset... eiköhän ne ihan hyvin toimi siellä sekä motul että ate... motulissa oli muistaakseni tuo kiehumispiste jonnin verran korkeampi.mattijus kirjoitti:2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, noita 5.1 nesteitä markkinoidaan mm. pienemmällä viskositeetillä jolla niiden mukaan laitteistot jotka sisältävät pieniä nopea liikkeisiä venttiilejä toimii paremmin=nopeammin??En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Eli mainos tekstien sokaisemana tässä mennää... DOT 4 kissalle tehtaan mukaan riittää mutta DOT 5.1:stä ei liene vuonna 2000 ollut markkinoilla?
Mulla ABS:n lisäksi tuo luistonesto kohmii jarruja kuten myöskin adaptiivinen cruice. Nuohan ei ole radalla päällä mutta tietysti haluaisin että ne päällä ollessaan toimivat mahdollisimman hyvin. Mitä tuo nesteen viskositeetti noiden toiminta aikoihin oikeasti vaikuttaa, mulla ei ole mitään hajua. Tuskin kuitenkaan niin paljon on eroa että sen oikeasti laitteiden toiminnassa huomaisi? Ja motulihan näyttäisi olevan 5.1 luokiteltu, siinähän saisi kuumakeston lisäksi pienemmän viskositeetin ja vaihtaminenkin on nykyään pelkkää hauskanpitoa . Sitä taidan seuraavaksi laittaa, jos vanha ukko innostuisi joskus vaikka ajamaan 10 kierrosta putkeen...